1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



14 травня 2020 року

Київ

справа №813/591/17

адміністративне провадження №К/9901/2991/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Шишова О.О.,

суддів: Дашутіна І.В., Яковенка М.М.,

розглянув у попередньому судовому засіданні в касаційній інстанції справу

за позовом ОСОБА_1 до Управління Служби безпеки України у Львівській області про визнання протиправними дій, визнання протиправними та скасування наказів, провадження в якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Львівського окружного адміністративного суду від 16 червня 2017 року ( прийняту у складі головуючого Братичак У.В.) та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 12 грудня 2017 року (прийняту у складі колегії суддів: головуючого Гулида Р.М., суддів: Кузьмича С.М., Улицького В.З.),

у с т а н о в и в :

І. Суть спору:

1. ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до Львівського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом ( з урахуванням уточнень) до Управління Служби безпеки України у Львівській області ( далі -відповідач) в якому просив:

1.1. - визнати протиправними дії посадових осіб Управління Служби безпеки України у Львівській області пов`язаних із письмовим інформуванням Прокуратури Львівської області щодо опротестування в порядку статей 287, 289 Кодексу України про адміністративні правопорушення постанови Шевченківського районного суду м.Львова від 20.04.2016р.;

1.2. - визнати протиправним та скасувати Наказ №891/ДСК "Про призначення службової перевірки", виданий начальником Управління СБУ у Львівській області Андрейчуком В.Г. від 30.12.2016р.;

1.3. - визнати протиправним та скасувати Наказ №102-ос "По особовому складу", виданий начальником Управління СБУ у Львівській області Андрейчуком В.Г. 07.02.2017р., у якому нагадано про обов`язки служби;

1.4. - визнати протиправними дії заступника начальника Управління - начальника ГВ БКОЗ Управління СБУ у Львівській області Стеця С.Б., пов`язаних із оголошенням дисциплінарного стягнення у вигляді догани від 13.02.2017р.;

1.5. - визнати протиправним та скасувати Наказ № 150-ос/ДСК "Про накладення дисциплінарного стягнення", виданий начальником УСБУ у Львівській області Андрейчуком В.Г. від 25.02.2017р.;

1.6. - стягнути за рахунок бюджетних асигнувань УСБУ у Львівській області на користь ОСОБА_1 кошти на відшкодування матеріальної шкоди в розмірі 14000 грн. та моральної шкоди в розмірі 10000 грн..

2. Обґрунтовуючи вимоги позивач зазначив, що керівництво Управління СБУ у Львівській області безпідставно та всупереч вимог нормативно-правових актів застосовувало до позивача заходи дисциплінарного впливу. Вважає такі дії відповідача такими, що суперечать Конституції України, нормативно - правовим актам, що регулюють проходження служби в органах Служби безпеки України, та свідчать про упереджене ставлення до позивача. Внаслідок неправомірних дій відповідача спричинено моральну та майнову шкоду, яку позивач просить стягнути.

ІІ. Рішення судів першої й апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення

3. Постановою Львівського окружного адміністративного суду 16 червня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 12 грудня 2017 року у задоволені позовних вимог відмовлено.

4. Відмовляючи у задоволені позовних вимог, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що оскаржувані накази відповідача відповідають вимогам чинного законодавства.

IІІ. Провадження в суді касаційної інстанції

5. У касаційній скарзі ОСОБА_1, посилаючись на те, що оскаржувані рішення суду першої та апеляційної інстанції було винесено з порушенням норм матеріального та процесуального права, висновки суду не відповідають обставинам справи, просять їх скасувати та прийняти нову постанову, якою задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.

6. Обґрунтовуючи вимоги касаційної скарги позивач зазначає, що суди першої та апеляційної інстанції не застосували закони, які підлягали застосуванню, а саме статі 55, 62 Конституції України, згідно з яких кожному гарантується право будь-якими не забороненими законом засобами захищати свої права свободи від порушень і протиправних посягань.

6.1. Також, позивач указує, що судами першої та апеляційної інстанції неправильно розтлумачено закони, а саме статті 45, 97 Дисциплінарного статуту Збройних Сил України, яким визначено підстави для оголошення обов`язку служби та накладення на військовослужбовців дисциплінарного стягнення, порядок виконання дисциплінарних стягнень: пункт перший та сьомий, розділу ІХ Інструкції про порядок проведення службових розслідувань та службових перевірок стосовно військовослужбовців Служби безпеки України, затвердженої наказом ЦУ СБУ № 45 від 04.021.2016р, яким врегульовано підстави та строки проведення службових перевірок стосовно військовослужбовців СБУ; статі 40, 41 КПК України, яким упорядковується кримінально-процесуальні відносини між слідчим та оперативними підрозділами СБУ.

6.2. Позивач зазначає, що суд апеляційної інстанції не врахував пояснення, які були надані у ході розгляду апеляційної інстанції, а також в ухвалі від 12.12.2017 не вказано про обґрунтованість чи необґрунтованість заяви про відвід судді.

7. Відповідач надав відзив на касаційну скаргу позивача, в якій посилаючись на її необґрунтованість та безпідставність, просить останню залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржуване судове рішення без змін.

ІV. Установлені судами фактичні обставини справи

8. ОСОБА_1 з квітня 2009 року позивач проходив військову службу в Управлінні Служби безпеки України у Львівській області за контрактом на офіцерській посаді.

9. 07 березня 2016р. близько 23 години 05 хвилин на 618 км автодороги М-06 Київ-Чоп було зупинено автомобіль під керуванням ОСОБА_1 за підозрою перебування в стані алкогольного сп`яніння. За даним фактом складено протокол про адміністративне правопорушення, передбачене частиною першою статті 130 КУпАП.

10. 16.03.2016р. начальником Управління СБУ у Львівській області видано наказ № 193-ос "Про накладення дисциплінарного стягнення", згідно якого ОСОБА_1 попереджено про неповну службову відповідність за грубе порушення службової дисципліни, що проявилась у втраті пильності, порушення Правил дорожнього руху.

11. 20.04.2016р. постановою Шевченківського районного суду м.Львова провадження в адміністративній справі було закрито у зв`язку із відсутністю в діях ОСОБА_1 складу адміністративного правопорушення передбаченого частиною першою статті 130 КУпАП.

12. 09.07.2017р. начальник Управління СБУ у Львівській області скерував лист-інформування № 62/16-911 на адресу прокурора Львівської області щодо вирішення питання про опротестування постанови Шевченківського районного суду м.Львова в порядку статей 287, 289 КУпАП. Листом від 21.07.2016р. № 05/1-651вих16 Прокуратура Львівської області, інформувала, що підстав для опротестування постанови суду про закриття провадження у справі про адміністративне правопорушення немає відповідно до вимог статті 294 КУпАП.

13. У подальшому, 05.12.2016р. ОСОБА_1 надіслав звернення-скаргу на адресу Голови СБУ стосовно оскарження накладеного на нього дисциплінарного стягнення. При цьому, на самому зверненні вказано реєстраційний номер № 62/47-2475, який належить структурному підрозділу регіональному органу безпеки - Мостиському МРВ УСБУ у Львівській області, де проходив службу позивач.

14. На підставі рапорту начальника РСВ УСБУ у Львівській області №62/22/1-1853 від 29.12.2016р. наказом від 30.12.2016р. № 891/ДСК призначено службову перевірку стосовно неналежного присвоєння реєстраційного номера 62/47-2475 зверненню від 05.12.2016р., адресованого Голові СБУ.

15. За наслідками проведеної службової перевірки прийнято Наказ №102-ос від 07.02.2017р. "По особовому складу" в якому ОСОБА_1 нагадано про обов`язки служби.

16. 19.12.2016р. слідчим в ОВС 2 відділення слідчого відділу УСБУ у Львівській області ОСОБА_5 на адресу Мостиського МРВ УСБУ у Львівській області скеровано доручення вих.№62/6/2-263/92 у рамках розслідування кримінального провадження 22016270000000077, що здійснювалось слідчим відділом УСБУ в Чернігівській області, та у відповідності до вимог статей 40, 41 Кримінального кодексу України.

17. Згідно з цим дорученням необхідно було встановити та допитати в якості свідка ОСОБА_4 . Таке доручення зареєстроване було у Мостиському МРВ 21.12.2016р., безпосереднє виконання доручено позивачу ОСОБА_1 та встановлено термін виконання 7днів.

18. Відповідь на вищевказане доручення було надано 06.02.2017р.

19. За порушення виконавської та військової службової дисципліни, неналежне виконання службових обов`язків, заступником начальника УСБУ у Львівській області позивачу оголошено догану, про що складено рапорт від 13.02.2017р. на ім`я начальника УСБУ у Львівській області.

20. Згідно наказу начальника УСБУ у Львівській області № 150-ос від 25.02.2017р. "Про накладення дисциплінарного стягнення" позивачу оголошено зауваження. Підставою для накладення даного дисциплінарного стягнення послужило те, що позивач долучив до матеріалів даного адміністративного позову копію службового посвідчення, що суперечать вимогам абзацу 3 пункту 4.1 Інструкції про порядок оформлення, видачі та обліку службових посвідчень Служби безпеки України, затвердженої наказом ЦУ СБУ № 808/ДСК від 10.12.2014р.

21. Уважаючи такі дії відповідача щодо накладення дисциплінарних стягнень протиправними та упередженими щодо нього, позивач оскаржив їх у судовому порядку та як наслідок просить стягнути матеріальну та моральну шкоду.

V. Релевантні джерела права й акти їх застосування (в редакції, яка діяла на час вирішення справи в суді першої та апеляційної інстанції)

22. Приписами частини другої статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

23. 08 лютого 2020 року набув чинності Закон України від 15 січня 2020 року № 460-ІХ "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ" (далі - Закон № 460-ІХ).

24. Згідно з пунктом 2 Прикінцевих та перехідних положень Закон № 460-ІХ, касаційний розгляд справи буде здійснюватися в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.

25. Статтею 2 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

26. У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

27. За приписами статті 11 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

28. Частиною першою статті 20 Закону України "Про Службу безпеки України" визначено умови і порядок виконання своїх обов`язків співробітниками - військовослужбовцями Служби безпеки України визначаються укладеним договором ( контрактом). На них, а також на військовослужбовців строкової служби поширюється порядок проходження військової служби у Збройних силах України, визначений законодавством, зокрема Законами України "Про Дисциплінарний статут Збройних сил України", "Про Статут внутрішньої служби Збройних сил України", Положенням про проходження військової служби військовослужбовцями Служби безпеки України, затвердженого Указом Президента України № 1262/2007 від 27.12.1997р., Інструкцією про організацію виконання Положення про проходження військової служби військовослужбовцями Служби безпеки України, затвердженої Наказом СБУ № 772 від 14.10.2008р.

29. Згідно з вимогами пункту першого Розділу ХІ Інструкції про порядок проведення службових розслідувань та службових перевірок стосовно військовослужбовців Служби безпеки України, затвердженої наказом ЦУ СБУ № 45 від 04.02.2016р., службова перевірка проводиться з метою перевірки інформації про вчинення дисциплінарного правопорушення, з`ясування наявності підстав для призначення службового розслідування, обставин порушення виконавської дисципліни. Перевірка по вказаному факту призначена відповідно до вимог вказаної Інструкції уповноваженою особою, а тому відсутні підстави для скасування наказу №891/ДСК "Про призначення службової перевірки" від 30.12.2016р.

30. Пунктом 1, 4 Дисциплінарного статуту Збройних сил України передбачено, що військова дисципліна - це бездоганне і неухильне додержання всіма військовослужбовцями порядку і правил, встановлених військовими статутами та іншим законодавством України. Військова дисципліна зобов`язує кожного військовослужбовця, серед іншого додержуватися Конституції та законів України, Військової присяги, неухильно виконувати вимоги військових статутів, накази командирів.


................
Перейти до повного тексту