1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



14 травня 2020 року

Київ

справа №822/1858/16

адміністративне провадження №К/9901/10715/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Шишова О.О.,

суддів: Дашутіна І.В., Яковенка М.М.,

розглянув у порядку письмового провадження в касаційній інстанції справу

за позовом ОСОБА_1 до Кам`янець-Подільської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Хмельницькій області про зобов`язання вчинити дії,провадження в якій відкрито

за касаційною скаргою Кам`янець-Подільської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Хмельницькій області на постанову Хмельницького окружного адміністративного суду від 17.10.2016 постановлену у складі судді Данилюк У.Т.)та ухвалу Вінницького апеляційного адміністративного суду від 07.12.2016 (постановлену у складі колегії суддів: головуючого судді - Сушка О.О., суддів: Залімського І.Г., Смілянця Е.С.)



у с т а н о в и в :

І. Суть спору:

1. ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до Хмельницького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Кам`янець- Подільської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Хмельницькій області (далі - відповідач, Кам`янець-Подільська ОДПІ), в якому просив:

- зобов`язати відповідача провести нарахування та виплатити індексацію заробітної плати за період з 1 січня 2013 року по 23 вересня 2015 року включно з виконанням вимог, зазначених у статтях 116 та 117 КЗпП, а саме: одночасно виплатити середню заробітну плату за весь час затримки виплати заробітної плати за період з 24 вересня 2015 р по день фактичного розрахунку;

- виплатити компенсацію втрати частини грошових доходів у зв`язку з порушенням термінів виплати індексації заробітної плати у відповідності до Закону України "Про компенсацію громадянам втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати" та постанови Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2001 року № 159 "Про затвердження Порядку проведення компенсації громадянам втрати частини грошових доходів у зв`язку з порушенням термінів їх виплати".

2. На обґрунтування позовних вимог зазначив, що відповідачем протиправно відмовлено у проведенні індексації його заробітної плати за період з 01.01.2013 по 23.09.2015.

Короткий зміст рішень судів попередніх інстанції

3. Ухвалою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 07.12.2016, залишено без змін постанову Хмельницького окружного адміністративного суду від 17.10.2016, якою позовні вимоги задоволено частково:

- зобов`язано Кам`янець-Подільську ОДПІ нарахувати та виплатити позивачеві індексацію заробітної плати за період з 01.01.2013 по 23.09.2015 включно.

- у задоволені інших позовних вимог відмовлено.

4. Ухвалюючи таке рішення суди попередніх інстанцій дійшли висновку, що позов в частині зобов`язання відповідача провести нарахування та виплату ОСОБА_1 індексацію заробітної плати за період з 01.01.2013 по 23.09.2015 включно є правомірним та підлягає задоволенню.

5. При цьому суди вказали, що заробітна плата підлягає обов`язковій індексації як державна соціальна гарантія, яка надається для соціальної підтримки населення в умовах зростання цін, а державні соціальні гарантії обов`язкові для всіх державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності.

Короткий зміст вимог касаційної скарги та відзиву до неї

6. У касаційній скарзі відповідач, посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанцій у своїх рішеннях норм матеріального та процесуального права, вважає їх незаконним та необґрунтованим, просить постанову Хмельницького окружного адміністративного суду від 17.10.2016 та ухвалу Вінницького апеляційного адміністративного суду від 07.12.2016 скасувати в частині задоволення позовних вимог та прийняти в цій частині нову постанову, якою відмовити у задоволенні позовних вимог.

7. Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 11.01.2017 року відкрито касаційне провадження у вказаній справі.

8. 29.01.2018 зазначена касаційна скарга передана на розгляд до Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду.

9. На обґрунтування доводів касаційної скарги відповідач указує, що у зв`язку із постійними змінами базового місяця для проведення індексації, що відбулись внаслідок проведення реорганізації (утворення) територіальних органів Державної податкової адміністрації України, Міністерства доходів і зборів України, Державної фіскальної служби України, індексація у період з 01.01.2013 по 22.05.2015 працівникам Кам`янець-Подільської ОДПІ дійсно не нараховувалась та не виплачувалась.

9.1. Окрім того зазначає, що кошторисом Кам`янець-Подільської ОДПІ у період 2013-2015 роки видатки на виплату індексації працівникам податкового органу передбачені не були.

9.2. Також звертає увагу що, в грудні 2014 року Закон України "Про індексацію грошових доходів населення" було доповнено нормою, згідно з якою проведення індексації грошових доходів населення здійснюється у межах фінансових ресурсів бюджетів усіх рівнів на відповідний рік.

10. У запереченні на касаційну скаргу позивач просить у задоволенні касаційної скарги відмовити, а оскаржувані судові рішення залишити без змін.

ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

11. Судами попередніх інстанцій встановлено та підтверджено матеріалами справи, що позивач працював в Кам`янець-Подільській ОДПІ та 23.09.2015 року був звільнений за угодою сторін.

12. 10 серпня 2016 року позивач звернувся до відповідача із заявою про проведення нарахування та виплату індексації заробітної плати за період з 01.01.2013 року по 23.09.2015 року.

13. У відповідь Кам`янець-Подільська ОДПІ повідомила позивача, що індексація за період роботи з 01.01.2013 року по 23.09.2015 року працівникам не нараховувалась та не виплачувалась у зв`язку із постійними змінами базового місяця для проведення індексації, що виникали внаслідок збільшення посадового окладу, зміни надбавки за вислугу років, присвоєння чергового спеціального звання та проведення реорганізації (утворення) територіальних органів Державної податкової адміністрації України, Міністерства доходів і зборів України, Державної фіскальної служби України.

14. Крім того, кошторисами Кам`янець-Подільської ОДПІ у період з 2013-2015 рік не були передбачені видатки на індексацію заробітної плати працівників.

РЕЛЕВАНТНІ ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ

14. Верховний Суд звертає увагу, що 8 лютого 2020 року набрали чинності зміни до Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), внесені Законом України від 15 січня 2020 року № 460-ІХ, за правилом пункту 2 розділу II "Прикінцеві та перехідні положення" якого касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.

15. Приписами частин першої-другої статті 341 КАС України визначено, що суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

16. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

17. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

18. Відповідно до статті 95 Кодексу законів про працю України ( далі - КЗпП України) заробітна плата підлягає індексації у встановленому законодавством порядку.

19. Згідно із статтею 33 Закону України "Про оплату праці" в період між переглядом розміру мінімальної заробітної плати індивідуальна заробітна плата підлягає індексації згідно з чинним законодавством.

20. Відповідно до статті 18 Закону України "Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії" індексацію доходів населення віднесено до державних соціальних гарантій, що, згідно зі статтею 19 цього ж Закону, є обов`язковими для всіх підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності.

21. За визначенням статті 1 Закону України "Про індексацію грошових доходів населення" індексація грошових доходів населення - встановлений законами та іншими нормативно-правовими актами України механізм підвищення грошових доходів населення, що дає можливість частково або повністю відшкодовувати подорожчання споживчих товарів і послуг; індекс споживчих цін - показник, що характеризує динаміку загального рівня цін на товари та послуги, які купує населення для невиробничого споживання; поріг індексації - величина індексу споживчих цін, яка надає підстави для проведення індексації грошових доходів населення.

22. Відповідно до статті 2 Закону України "Про індексацію грошових доходів населення" індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані ними в гривнях на території України, і які не мають разового характеру, у тому числі й оплата праці (грошове забезпечення).

23. Індексації підлягають грошові доходи населення у межах прожиткового мінімуму, встановленого для відповідних соціальних і демографічних груп населення.


................
Перейти до повного тексту