ПОСТАНОВА
Іменем України
14 травня 2020 року
Київ
справа №295/10671/16-а
адміністративне провадження №К/9901/45286/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Берназюка Я.О., судді Желєзного І.В., судді Коваленко Н.В., розглянувши в письмовому провадженні у касаційному порядку адміністративну справу
за позовом ОСОБА_1
до Житомирського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області
про визнання відмови неправомірною та зобов`язання вчинити певні дії
за касаційною скаргою Житомирського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області
на постанову Богунського районного суду м. Житомира від 31 березня 2017 року (прийняту у складі головуючого судді Стрілецької О.В.) та ухвалу Житомирського апеляційного адміністративного суду від 30 травня 2017 року (постановлену у складі колегії: головуючого судді Іваненко Т.В., суддів Кузьменко Л.В., Франовської К.С.),
В С Т А Н О В И В :
Короткий зміст позовних вимог
В серпні 2016 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1, позивач) звернувся до Богунського районного суду м. Житомира з позовом до Житомирського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області (далі також - відповідач), в якому з урахуванням уточнених позовних вимог, просив:
визнати неправомірною та скасувати відмову Житомирського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області №5395/03 від 7 липня 2016 року та №7943/03 від 9 серпня 2016 року в призначенні йому пенсії по інвалідності;
зобов`язати Житомирське об`єднане управління Пенсійного фонду України в Житомирській області зарахувати до страхового стажу період проходження військової служби за контрактом, починаючи з 21 жовтня 2013 року відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування";
зобов`язати Житомирське об`єднане управління Пенсійного фонду України в Житомирській області призначити, нарахувати та виплачувати йому пенсію по інвалідності відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", починаючи з дати встановлення групи інвалідності - 25 квітня 2016 року.
Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій
Постановою Богунського районного суду м. Житомира від 31 березня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Житомирського апеляційного адміністративного суду від 30 травня 2017 року, адміністративний позов задоволено.
Суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, приймаючи рішення про задоволення позову, виходив з того, що відсутність інформації в реєстрі застрахованих осіб за період проходження військової служби за контрактом позивача не є його виною, а тому не може бути підставою для відмови у призначенні пенсії по інвалідності.
Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги
Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, відповідач звернувся з касаційною скаргою до Вищого адміністративного суду України, в якій просив скасувати рішення судів попередніх інстанцій та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позову в повному обсязі.
Касаційна скарга обґрунтована тим, що відмова в призначенні пенсії позивачу по інвалідності є правомірною, оскільки в базі даних системи персоніфікованого обліку щодо нього відсутні індивідуальні відомості про сплату єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а відтак в нього відсутній страховий стаж для призначення даного виду пенсії.
Позиція інших учасників справи
Від позивача відзиву або заперечень на касаційні скарги відповідача не надходило, що відповідно до статті 338 КАС України не перешкоджає касаційному перегляду справи.
Процесуальні дії у справі та клопотання учасників справи
Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 19 червня 2017 року відкрито касаційне провадження у справі №295/10671/16-а, витребувано адміністративну справу та запропоновано сторонам надати заперечення на касаційну скаргу, однак розгляд справи цим судом не був закінчений.
У зв`язку із початком роботи Верховного Суду, на виконання підпункту 4 пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції, чинній з 15 грудня 2017 року, далі - КАС України) матеріали цієї справи передано до Верховного Суду.
Суддя-доповідач ухвалою від 13 травня 2020 року прийняв до провадження адміністративну справу №295/10671/16-а та призначив її до розгляду в порядку письмового провадження за наявними матеріалами без повідомлення та виклику учасників справи колегією у складі трьох суддів з 14 травня 2020 року.
При розгляді цієї справи в касаційному порядку учасниками справи клопотань заявлено не було.
Встановлені судами попередніх інстанцій обставини справи
Судами попередніх інстанцій на підставі наявних у матеріалах справи доказів встановлено, що позивач відповідно до наказу командира 95 окремої аеромобільної бригади 21 жовтня 2013 року був призваний на військову службу за контрактом у Збройні Сили України (військова частина А 0281) та перебуває на військовій службі, що підтверджується копією послужного списку за особистим номером 3497200973 та копією військового квитка серії НОМЕР_2 .
Згідно розпорядження ГШ ЗСУ від 19 березня 2014 року умовне найменування військова частина А 0281 змінено на умовне найменування - військова частина польова пошта В1740.
З 23 квітня 2014 року по 10 серпня 2014 року ОСОБА_1 приймав участь в антитерористичній операції в Донецькій та Луганській областях в складі військової частини В1740.
Під час виконання обов`язків військової служби в зоні проведення антитерористичної операції 8 серпня 2014 року позивач отримав поранення.
Згідно довідки до акта огляду медико-соціальної експертної комісії від 27 травня 2016 року ОСОБА_1 встановлено третю групу інвалідності з 27 квітня 2016 року у зв`язку з пораненням, пов`язаним з виконанням обов`язків військової служби.
9 червня 2016 року позивач звернувся до відповідача із заявою про призначення пенсії по інвалідності.
1 липня 2016 року заступником голови Комісії по розгляду питань, пов`язаних з призначенням (перерахунком) та виплатою пенсій Житомирського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області, Оксанчук О.П. винесено рішення про відмову в призначенні ОСОБА_1 пенсії по інвалідності у зв`язку з відсутністю необхідного стажу роботи (1 рік) відповідно до статті 32 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".
Листом від 7 липня 2016 року №5395/03 Житомирське об`єднане управління Пенсійного фонду України в Житомирській області повідомило позивача про те, що йому відмовлено в призначенні пенсії, оскільки в нього відсутній страховий стаж, необхідний для призначення даного виду пенсії.
28 липня 2016 року позивач повторно звернувся до відповідача з заявою про призначення пенсії по інвалідності, долучивши довідку №2181, видану 26 липня 2016 року командиром військової частини польова пошта В1740 Гуть О.Г. про грошове забезпечення ОСОБА_1 . Зі змісту вказаної довідки судами встановлено, що із сум грошового забезпечення, нарахованого позивачу, утримувався єдиний соціальний внесок на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, заборгованість по сплаті ЄСВ відсутня. Дані до Пенсійного фонду України (персоніфікація) про отримані доходи на всіх військовослужбовців подавалась загальною сумою у таблиці № 4 звіту "Нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування на суми грошового забезпечення", на кожного військовослужбовця дані до Пенсійного фонду України звітом не передбачались.
9 серпня 2016 року заступником начальника Житомирського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Голубович Л.І. винесено розпорядження про відмову в призначенні ОСОБА_1 пенсії по інвалідності у зв`язку з відсутністю необхідного стажу роботи ( 1 рік) відповідно до статті 32 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".
Листом №7943/03 від 9 серпня 2017 року Житомирське об`єднане управління Пенсійного фонду України в Житомирській області повідомило позивача про те, що йому відмовлено в призначенні пенсії, оскільки в нього відсутній страховий стаж, необхідний для призначення даного виду пенсії.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Оцінка висновків судів попередніх інстанції доводів учасників справи
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.
Згідно з положенням частини четвертої статті 328 КАС України підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.
Відповідно до частин першої, другої та третьої статті 242 КАС України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.
Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Крім того, стаття 2 та частина четверта статті 242 КАС України встановлюють, що судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, а саме бути справедливим та неупередженим, своєчасно вирішувати спір у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Зазначеним вимогам процесуального закону постанова Богунського районного суду м. Житомира від 31 березня 2017 року та ухвала Житомирського апеляційного адміністративного суду від 30 травня 2017 року відповідають, а доводи касаційної скарги є необґрунтованими з огляду на наступне.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та способом, передбаченими Конституцією та законами України.
Частиною п`ятою статті 17 Основного Закону встановлено, що Держава забезпечує соціальний захист громадян України, які перебувають на службі у Збройних Силах України та в інших військових формуваннях, а також членів їхніх сімей.
Згідно із статтею 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.
Законом України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" законодавцем визначені принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду, що формуються за рахунок страхових внесків роботодавців, бюджетних та інших джерел, передбачених цим Законом, а також врегульовано порядок формування Накопичувального пенсійного фонду та фінансування за рахунок його коштів видатків на оплату договорів страхування довічних пенсій або одноразових виплат застрахованим особам, членам їхніх сімей та іншим особам, передбаченим цим Законом.
Пунктом 1 частини першої статті 8 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" законодавцем реалізовано Конституційне право громадян на соціальний захист - право на отримання пенсійних виплат та соціальних послуг мають громадяни України, які застраховані згідно із цим Законом та досягли встановленого цим Законом пенсійного віку чи визнані інвалідами в установленому законодавством порядку і мають необхідний для призначення відповідного виду пенсії страховий стаж.
Відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" страховий стаж - це період (строк), протягом якого особа підлягала державному соціальному страхуванню, якою або за яку сплачувався збір на обов`язкове державне пенсійне страхування згідно із законодавством, що діяло раніше, та/або підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню згідно із цим Законом і за який сплачено страхові внески.