ПОСТАНОВА
Іменем України
14 травня 2020 року
Київ
справа №236/325/17
адміністративне провадження №К/9901/34688/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Дашутіна І.В.,
суддів Шишова О.О., Яковенка М.М.
розглянув в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Лиманської міської ради Донецької області на постанову Краснолиманського міського суду Донецької області від 19.04.2017 у складі судді Біланової Н.В. та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 06.06.2017 у складі колегії суддів: Ханової Р.Ф., Василенко Л.А., Гайдара А.В. у справі №236/325/17 за позовом Приватного підприємства "Луч" до Лиманської міської ради Донецької області, третя особа - Комунальне підприємство "Лиманська служба єдиного замовника", про скасування рішення суб`єкта владних повноважень,
ОПИСОВА ЧАСТИНА
Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:
1. Приватне підприємство "Луч" (далі - ПП "Луч", позивач) звернулось до суду з адміністративним позовом, в якому просило скасувати рішення Лиманської міської ради Донецької області від 06.12.2016 "Про доручення комунальному підприємству "Лиманська служба єдиного замовника" організації перевезень школярів та пільгових категорій громадян".
2. Постановою Краснолиманського міського суду Донецької області від 19.04.2017 позов задоволено.
2.1. Скасовано рішення Лиманської міської ради Донецької області "Про доручення комунальному підприємству "Лиманська служба єдиного замовника" організації перевезень школярів та пільгових категорій громадян" № 7/20-930 від 06.12.2016.
3. Ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 06.06.2017 постанову Краснолиманського міського суду Донецької області від 19.04.2017 залишено без змін.
4. Судами попередніх інстанцій під час розгляду справи встановлено:
4.1. Приватне підприємство "Луч" зареєстроване в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань, код 20388213 та має ліцензію на надання послуг з перевезення пасажирів і небезпечних вантажів автомобільним транспортом серії АД № 065191 від 07.08.2012.
4.2. На виконання розпорядження голови Донецької обласної державної адміністрації від 10.10.2016 № 895 "Про розробку проекту Програми економічного і соціального розвитку Донецької області на 2017 рік" було прийнято розпорядження міського голови від 24.10.2016 за № 330 "Про розробку проекту Програми економічного і соціального розвитку м. Лиман на 2017 рік".
4.3. Згідно з Програмою економічного і соціального розвитку Лиманської об`єднаної територіальної громади на 2017 рік, одними з основних завдань Лиманської міської ради є: підвищення безпеки перевезень та рівня обслуговування усіма видами транспорту; підвищення якості ремонту та утримання автомобільних доріг до європейського рівня, будівництво та реконструкція об`єктів транспортної інфраструктури.
4.4. Фінансове забезпечення заходу "Транспорт" Програми економічного і соціального розвитку Лиманської об`єднаної територіальної громади на 2017 рік потребувало витрат в загальній сумі 14765,86 тис. грн., в тому числі за рахунок коштів місцевого бюджету передбачались витрати в сумі 5400 тис. грн.
4.5. Лиманською міською радою Донецької області на ХХ позачерговій сесії VII скликання 06.12.2016 прийнято рішення № 7/20-930 "Про доручення комунальному підприємству "Лиманська служба єдиного замовника" організації перевезень школярів та пільгових категорій громадян".
4.6. З метою організації перевезень школярів та пільгової категорії громадян, міська рада вирішила доручити комунальному підприємству "Лиманська служба єдиного замовника":
- організувати перевезення школярів та пільгової категорії громадян на умовах передбачених чинним законодавством;
- розпочати процедуру отримання ліцензії на право провадження господарської діяльності з перевезення пасажирів; забезпечити організаційні, кадрові та технологічні вимоги до матеріально технічної бази і засобів провадження діяльності, обов`язкові для виконання під час провадження пасажирських перевезень.
4.7. Вказане рішення узгоджено з юридичним відділом та постійною комісією з питань підприємницької діяльності та сфери послуг, управління промисловістю, транспортом.
5. Уважаючи протиправним рішення Лиманської міської ради Донецької області від 06.12.2016 ПП "Луч" звернулось до суду з адміністративним позовом.
6. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходили з того, що відповідачем, як суб`єктом владних повноважень, не доведена правомірність своїх дій, які передбачені Регламентом міської ради, яким встановлений певний порядок внесення і підготовки питань на розгляд ради, їх розгляд радою та прийняття рішень, та який передбачав наявність довідкового матеріалу з техніко-економічним обґрунтуванням стосовно тих питань, що пов`язані з витратами із міського бюджету та відчуженням комунального майна, що дотримано не було. Крім того було зауважено про необхідність дотримання відповідачем положень Закону України "Про автомобільний транспорт".
Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:
7. Відповідач звернувся із касаційною скаргою, просить скасувати рішення суду першої та апеляційної інстанцій та ухвалити нове рішення, яким в задоволені позову відмовити у повному обсязі.
8. Аргументи касаційної скарги зводяться до того, що судом першої та апеляційної інстанцій при прийнятті оскаржуваних судових рішень неправильно застосовано норми матеріального права і порушено норми процесуального права.
9. Скаржник наголошує, що судами попередніх інстанцій дана невірна оцінка обставинам справи, оскільки на думку скаржника оскаржуваним рішенням не було порушено прав та інтересів позивача, оскільки зазначене рішення розроблялось та затверджувалось для конкретно визначеного суб`єкта, а саме для комунального підприємства "Лиманська служба єдиного замовника". Крім того рішення прийняте з дотримання вимог Регламенту ради.
10. Позивачем подано заперечення на касаційну скаргу, в якому він просить залишити її без задоволення, а оскаржувані судові рішення без змін.
10.1. На обґрунтування відзиву вказує, що оскаржувані судові рішення суду першої та апеляційної інстанцій постановлені на основі правильного застосування норм матеріального права та з дотриманням норм процесуального права.
МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА
Норми права, якими керувався суд касаційної інстанції та висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги:
11. Частиною 2 статті 19 Конституції України визначено обов`язок органів державної влади та органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
12. Відповідно до статті 6 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) (в редакцій чинній на час виникнення спірних правовідносин) кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або інтереси.
13. Ніхто не може бути позбавлений права на розгляд його справи в адміністративному суді, до підсудності якого вона віднесена цим Кодексом.
14. Судом також враховується те, що статтею 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (далі - Конвенція) гарантується право на справедливий і публічний розгляд справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, при визначенні цивільних прав і обов`язків особи чи при розгляді будь-якого кримінального обвинувачення, що пред`являється особі.
15. Ключовими принципами статті 6 Конвенції є верховенство права та належне здійснення правосуддя. Ці принципи також є основоположними елементами права на справедливий суд
16. Право на суд покриває надзвичайно широке поле різноманітних категорій - воно стосується як інституційних та організаційних аспектів, так і особливостей здійснення окремих судових процедур. Своєрідним механізмом, який дозволяє розуміти, тлумачити та застосовувати Конвенцію є практика Європейського суду з прав людини, яку він викладає у своїх рішеннях.
17. Враховуючи той факт, що право на справедливий суд займає основне місце у системі глобальних цінностей демократичного суспільства, Європейський суд у своїй практиці пропонує досить широке його тлумачення.
18. Так, у справі Delcourt v. Belgium Європейський суд зазначив, що у демократичному суспільстві у світлі розуміння Конвенції, право на справедливий суд посідає настільки значне місце, що обмежувальне тлумачення ст. 6 не відповідало б меті та призначенню цього положення.
19. У справі Bellet v. France Європейський суд зазначив, що ст. 6 Конвенції містить гарантії справедливого судочинства, одним з аспектів яких є доступ до суду. Рівень доступу, наданий національним законодавством, має бути достатнім для забезпечення права особи на суд з огляду на принцип верховенства права в демократичному суспільстві. Для того, щоб доступ був ефективним, особа повинна мати чітку практичну можливість оскаржити дії, які становлять втручання у її права.
20. Судами попередніх інстанцій встановлено, що відповідно до договору № 2-17 від 26.01.2017 укладеного між відділом освіти Лиманської міської ради (Замовником) та ПП "Луч" (Виконавцем), останній у 2017 році наділений правом надавати послуги з перевезення учнів.
21. Згідно із договором №284 від 27.11.2012, укладеним між Виконавчим комітетом Краснолиманської міської ради (Замовником) та ПП "Луч" (Перевізником), останньому надано право на перевезення пасажирів до 27.11.2017.
22. Відповідно до договору № 1150 56/13 від 06.09.2013, укладеного за результатами конкурсу на перевезення пасажирів на приміських та міських внутрішньообласних автобусних маршрутах загального користування між Департаментом розвитку базових галузей промисловості Донецької обласної держадміністрації (Організатором) та ПП "Луч" (Перевізником) протягом п`яти років, починаючи з 06.09.2013, останньому надано право на перевезення пасажирів на приміських та міських внутрішньообласних автобусних маршрутах.
23. Засади організації та діяльності автомобільного транспорту визначає Закон України "Про автомобільний транспорт" від 05.04.2001.