1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



04 травня 2020 року

м. Київ



Справа № 924/878/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Багай Н. О. - головуючого, Дроботової Т. Б., Зуєва В. А.,



розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу Приватного підприємства "Пропозиція"



на постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 09.01.2020 (колегія суддів: Гудак А. В., Маціщук А. В., Олексюк Г. Є.) і рішення Господарського суду Хмельницької області від 10.09.2019 (суддя Заверуха С. В.) у справі



за позовом Хмельницької міської ради



до Приватного підприємства "Пропозиція"



про стягнення 247 018,80 грн безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за земельну ділянку на вул. Трудовій, 4/2 у м. Хмельницькому,




ВСТАНОВИВ:



1. Короткий зміст позовних вимог



1.1. У вересні 2018 року Хмельницька міська рада звернулась до Господарського суду Хмельницької області із позовом (з урахуванням заяви про зміну предмета позову від 12.07.2019) до Приватного підприємства "Пропозиція" (далі - ПП "Пропозиція") про стягнення 247 018,80 грн безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за земельну ділянку на вул. Трудовій, 4/2 у м. Хмельницькому, на підставі частини 1 статті 1212 Цивільного кодексу України.



1.2. Обґрунтовуючи позовні вимоги, Хмельницька міська рада зазначає, що ПП "Пропозиція" є власником комплексу по виробництву корпусних меблів і столярних виробів загальною площею 1 935,1 кв. м на вул. Трудовій, 4/2 у м. Хмельницькому на підставі свідоцтва про право власності на нерухоме майно від 24.11.2011, що підтверджується інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстром прав власності на нерухоме майно, Державним реєстром Іпотек, Єдиним реєстром заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна № 136885366 від 07.09.2018. Проте, згідно з інформацією Головного управління ДФС у Хмельницькій області ПП "Пропозиція" орендної плати за земельну ділянку на вул. Трудовій, 4/2 не сплачувало. Тому, на думку позивача, фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї земельної ділянки зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування земельною ділянкою, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини 1 статті 1212 Цивільного кодексу України.



2. Короткий зміст рішень суду першої та апеляційної інстанцій



2.1. Рішенням Господарського суду Хмельницької області від 10.09.2019, залишеним без змін постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 09.01.2020 у справі № 924/878/18, позовні вимоги задоволено частково. Стягнуто з ПП "Пропозиція" на користь Хмельницької міської ради 245 501,69 грн безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати.



2.2. Судові рішення господарських судів попередніх інстанцій обґрунтовані тим, що за розрахунком Хмельницької міської ради, розмір збережених ПП "Пропозиція" коштів від безпідставно набутого майна складає 247 018,80 грн, з яких 176 442,00 грн за період з 01.03.2017 по 31.12.2017 (10 місяців) та 70 576,80 грн за період з 01.01.2018 по 01.05.2018 (4 місяці). Однак, господарські суди попередніх інстанцій, здійснивши перерахунок суми безпідставно збережених коштів за фактичне користування земельною ділянкою комунальної форми власності, дійшли висновку, що підлягає стягненню сума у розмірі 245 501,69 грн. При здійсненні перерахунку, господарськими судами взято до уваги, що відповідно до листа відділу Держгеокадастру у Хмельницькому районі № 18-22-0.33-1449/116-18 від 04.04.2018, нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яка знаходиться на вул. Трудова, 4/2 у м. Хмельницькому площею 6 938 кв. м. (кадастровий номер 6810100000:06:001:0001) (далі - земельна ділянка), становить: 2017-2018 роки - 6 995 139,00 грн. Також при ухваленні оскаржуваних судових рішень судами враховано, що відповідно до частини 7 статті 21 Закону України "Про Державний земельний кадастр" відомості про нормативну грошову оцінку земель вносяться до Державного земельного кадастру на підставі технічної документації з такої оцінки. Тому господарські суди дійшли висновку, що у стягненні 1 517,11 грн безпідставно збережених коштів слід відмовити з підстав необґрунтованості. З огляду на викладене, ураховуючи фактичні обставини справи, суди дійшли висновку про те, що позовні вимоги про стягнення з ПП "Пропозиція" безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати в сумі 245 501,69 грн є обґрунтованими, підтвердженими доданими до матеріалів справи доказами, не спростованими відповідачем та такими, що підлягають частковому задоволенню.



3. Короткий зміст вимог касаційної скарги та заперечень на неї



3.1. Не погоджуючись із постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 09.01.2020 і рішенням Господарського суду Хмельницької області від 10.09.2019 у справі № 924/878/18, до Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду звернулося ПП "Пропозиція" із касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 09.01.2020 і рішення Господарського суду Хмельницької області від 10.09.2019 у справі № 924/878/18 та ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.



3.2. В обґрунтування касаційної скарги ПП "Пропозиція" зазначає, що судові рішення господарських судів попередніх інстанцій ухвалені з неправильним застосуванням норм матеріального права та з порушенням норм процесуального права, а також судами не в повній мірі з`ясовані дійсні обставини справи. На думку скаржника, господарські суди попередніх інстанцій при ухваленні оскаржуваних судових рішень неправильно застосували норми статті 1212 Цивільного кодексу України. Скаржник зазначає, що 06.11.2018 між Хмельницькою міською радою і ПП "Пропозиція" укладено новий Договір оренди земельної ділянки на вул. Трудова, 4/2 у м. Хмельницькому, № 354/01. Відповідно до пункту 9 цього Договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі згідно зі статтею 22 Закону України "Про оренду землі" у розмірі 119 616,87 грн у рік, що становить 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Водночас у Витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки помилково зазначено коефіцієнт Кф 2.0, що не відповідає Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів. Тому, на думку ПП "Пропозиція", цей недолік призвів до неправильного обчислення нормативної грошової оцінки земельної ділянки та, відповідно, до ухвалення незаконних судових рішень. Крім того, скаржник наголошує, що при обрахунку суми, яка підлягає стягненню з ПП "Пропозиція" господарськими судами не взято до уваги фактичну площу, яка використовується. Площа, яка зазначена в акті обстеження земельної ділянки, взята із рішення 13 сесії Хмельницької міської ради від 17.09.2003 № 18, відповідно до якого ПП "Пропозиція" була надана в оренду земельна ділянка площею 7 000 кв. м, проте станом на дату звернення до суду із позовом є неактуальною, оскільки дійсна площа займаної земельної ділянки відповідно до витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки відділу Держгеокадастру у Хмельницькому районі від 04.04.2018 № 18-22-0.33-1449/116-18 становить 6 938 кв. м.



3.3. У відзиві на касаційну скаргу Хмельницька міська рада просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувані судові рішення господарських судів попередніх інстанцій без змін. Зокрема, Хмельницька міська рада вважає необґрунтованим аргумент ПП "Пропозиція" щодо незаконності застосування при обрахунку розміру безпідставно збережених коштів витягу з нормативної грошової оцінки земельної ділянки від 04.04.2018 № 18-22-0.33-1449/116-18 із застосуванням коефіцієнта 2.0. Хмельницька міська рада зазначає, що у період з 01.03.2017 по 01.05.2018, за який стягуються кошти орендної плати, у Державному земельному кадастрі були відсутні відомості стосовно функціонального використання земельної ділянки. Тому позивач звертає увагу на те, що згідно з приміткою до додатку 1 до Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженого наказом Міністерства аграрної політки та продовольства України від 25.11 2016 № 489 (станом на 2018 рік), для земельних ділянок, інформація про які не внесена до відомостей Державного земельного кадастру, коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), застосовується із значенням 2.0 Крім того, Хмельницька міська рада вважає необґрунтованим посилання ПП "Пропозиція" про те, що господарськими судами не було установлено площі ділянки, якою користувалось ПП "Пропозиція", та було незаконно стягнуто безпідставно збережені кошти за користування земельною ділянкою площею 7000 кв.м, а не 6 938 кв.м. Хмельницька міська рада наголошує, що при ухваленні рішення Господарський суд Хмельницької області у мотивувальній частині рішення чітко зазначив площу земельної ділянки, на яку нараховувалась орендна плата, а саме 6 938 кв. м.



3.4. У додаткових поясненнях до касаційної скарги ПП "Пропозиція" просить при вирішенні цієї справи врахувати позицію Верховного Суду викладену у постанові від 05.03.2020 у справі № 922/926/19.



4. Розгляд касаційної скарги та установлені судами обставини



4.1. 08.02.2020 набрав чинності Закон України від 15.01.2020 № 460-ІХ "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ". Пунктом 2 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" цього Закону установлено, що касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.



4.2. Господарські суди попередніх інстанцій установили, що 01.12.2003 між Хмельницькою міською радою (Орендодавець) та ПП "Пропозиція" (Орендарем) укладено Договір оренди земельної ділянки (далі - Договір), відповідно до пункту 1.1 якого Орендодавець на підставі рішення № 18 тринадцятої сесії міської ради від 17.09.2003 надає Орендарю у платне володіння і користування земельну ділянку на вул. Трудовій, 4/2 загальною площею 7000 кв. м. строком на 5 років до 17.09.2008 для завершення будівництва виробничої бази та автозаправочних блок-пунктів на умовах благоустрою прилеглої території та її освітлення, згідно з угодою з управлінням житлово-комунального господарства. Категорія земель - землі промисловості.



4.3. Відповідно до пункту 4.2 Договору, Договір оренди припиняється у разі: закінчення терміну його дії (пункт 4.2.1); розірвання договору (пункт 4.2.2); одержання Орендарем земельної ділянки у власність в порядку, передбаченому Земельним кодексом України (пункт 4.2.3); примусового вилучення земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності у порядку, встановленому законами України (пункт 4.2.4); ліквідації юридичної особи - орендаря (пункт 4.2.5); рішення суду (пункт 4.2.6).



4.4. Згідно з пунктом 4.3 Договору після закінчення строку, на який було укладено цей Договір, за умови належного виконання Орендарем обов`язків, відповідно до умов Договору, за інших рівних умов, з Орендарем може бути укладено новий Договір оренди на підставі рішення міської ради.



4.5. Господарські суди попередніх інстанцій установили, що Договір підписано та скріплено печатками сторін. Зазначений Договір закінчив свою дію 17.09.2008 відповідно до пункту 1.1 Договору.



4.6. Господарськими судами констатовано, що матеріали справи не містять інших договорів, окрім наявного Договору оренди землі, укладеного 01.12.2003 між позивачем та відповідачем.



4.7. Згідно з інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна № 136885366 від 07.09.2018, ПП "Пропозиція" на підставі дубліката свідоцтва про право власності, САЕ №307720 від 24.11.2011, виданого управлінням житлово-комунального господарства з 18.11.2011 є власником комплексу по виробництву корпусних меблів і столярних виробів загальною площею 3 113,9 кв. м на вул. Трудовій, 4/2. У подальшому в результаті поділу зазначеного об`єкта нерухомості сформувались два комплекси по виробництву корпусних меблів і столярних виробів загальною площею 1 935,1 кв. м та 1 178,8 кв. м за вказаною адресою, право власності на які також зареєстровані за ПП "Пропозиція".



4.8. Судами також зазначено, що земельна ділянка площею 0,6938 га, кадастровий номер 6810100000:06:001:0001, цільове призначення: землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, яка розміщена за адресою: Хмельницька область, м. Хмельницький, вул. Трудова, 4/2, та на якій знаходяться зазначені об`єкти нерухомого майна ПП "Пропозиція", перебуває у власності територіальної громади міста Хмельницького в особі Хмельницької міської ради.



4.9. 18.04.2018 спеціалістами Управління земельних ресурсів та земельної реформи департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів складено акт обстеження земельної ділянки на вул. Трудовій, 4/2. Обстеження земельної ділянки проведено у зв`язку з необхідністю нарахування збитків за використання земельної ділянки без правовстановлюючих документів на землю. В результаті обстеження встановлено, що на земельній ділянці знаходяться будівлі, ділянка огороджена парканом, частина межі проходить по стіні будівлі. В акті зазначено також, що рішенням 13-ої сесії Хмельницької міської ради від 17.09.2003 № 18 земельна ділянка площею 0,7000 га на вул. Трудовій, 4/2 була надана в оренду ПП "Пропозиція" для завершення будівництва виробничої бази та автозаправочних блок-пунктів. Укладено договір оренди землі № 9 від 01.12.2003, дія якого закінчилась 17.09.2008 та станом на момент розгляду справи судом першої інстанції Договір оренди землі не поновлено.



4.10. Листом Головного управління ДФС у Хмельницькій області № 966/02-12 від 30.03.2018 повідомлено Управління земельних ресурсів та земельної реформи департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів Хмельницької міської ради про те, що за ПП "Пропозиція" сплата орендної плати/земельного податку за користування земельною ділянкою (кадастровий номер 6810100000:06:001:0001) на вул. Трудова, 4/2 за період 2017-2018 роки відсутня.



4.11. Відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки відділу Держгеокадастру у Хмельницькому районі № 18-22-0.33-1449/116-18 від 04.04.2018, нормативна грошова оцінка земельної ділянки, що знаходиться на вул. Трудова, 4/2 у м. Хмельницькому площею 6 938 кв. м (кадастровий номер 6810100000:06:001:0001), становить: 2017-2018 роки - 6 995 139,00 грн.



4.12. 08.05.2018 відбулось засідання комісії для визначення збитків власникам землі та землекористувачам, завданих внаслідок використання земельних ділянок без правовстановлюючих документів, оформлене протоколом № 3. На засіданні комісії вирішено скласти акт визначення розміру збитків, що підлягають сплаті ПП "Пропозиція".



4.13. Хмельницька міська рада наголошує, що ПП "Пропозиція" не укладено новий Договір оренди земельної ділянки, у зв`язку з чим за період з 01.03.2017 до 01.05.2018 Хмельницькій міській раді, як власнику землі, завдані збитки використанням земельної ділянки ПП "Пропозиція" за адресою вул. Трудова, 4/2 у м. Хмельницькому у сумі 247 018,80 грн, що підтверджується актом комісії з визначення та відшкодування збитків.


4.14. Як зазначено в акті комісії для визначення збитків власникам землі та землекористувачам, ПП "Пропозиція" використовує земельну ділянку, яка знаходиться в м . Хмельницькому, на вул. Трудовій, 4/2, площею 0,7000 га, з 01.03.2017 до 01.03.2018 без правовстановлюючих документів. Нормативна грошова оцінка 1 кв. м. земельної ділянки становить у 2017-2018 роках - 1 008,24 грн відповідно до листа Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області відділу у Хмельницькому районі від 04.04.2018 № 18-22-0.33-1449/116-18.



4.15. Згідно з розрахунком збитки, завдані за період з 01.03.2017 по 31.12.2017 склали 176 442,00 грн, а за період з 01.01.2018 по 01.05.2018 склали 70 576,80 грн.



4.16. Рішенням виконавчого комітету Хмельницької міської ради № 519 від 19.07.2018 затверджений акт визначення розміру збитків за фактичне використання ПП "Пропозиція" земельної ділянки без правовстановлюючих документів від 10.05.2018.



4.17. Господарськими судами попередніх інстанцій установлено, що 23.07.2018 ПП "Пропозиція" надіслано повідомлення № 2154/02-15 від 23.07.2018 з актом комісії та рішенням виконкому, яким затверджено цей акт, та з пропозицією добровільного відшкодування збитків, про що свідчать список № 1496 згрупованих рекомендованих поштових відправлень та фіскальний чек відділення поштового зв`язку № 000140879 від 23.07.2018.



4.18. Проте, ПП "Пропозиція" у добровільному порядку кошти не відшкодувало, що й стало підставою для звернення із позовом до Господарського суду Хмельницької області (з урахуванням заяви про зміну предмета позову від 12.07.2019) про стягнення 247 018,80 грн безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за земельну ділянку на вул. Трудовій, 4/2 у м. Хмельницькому на підставі частини 1 статті 1212 Цивільного кодексу України.



5. Позиція Верховного Суду



5.1. Переглянувши оскаржувані у справі постанову і рішення, дослідивши наведені у касаційній скарзі та відзиві доводи сторін, перевіривши наявні матеріали справи щодо правильності застосування господарськими судами норм матеріального і процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.



5.2. Предметом позову у справі є вимога позивача про стягнення з відповідача 247 018,80 грн безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за земельну ділянку на вул. Трудовій, 4/2 у м. Хмельницькому на підставі частини 1 статті 1212 Цивільного кодексу України



5.3. Розглядаючи позовні вимоги та вирішуючи спір по суті у цій справі, господарські суди попередніх інстанцій дійшли висновку про застосування до спірних правовідносин статті 1212 Цивільного кодексу України. Верховний Суд погоджується та вважає правильним такий висновок господарських судів попередніх інстанцій, ураховуючи таке.



5.4. Відповідно до положень статті 80 Земельного кодексу України суб`єктами права власності на землі комунальної власності є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування.


................
Перейти до повного тексту