1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



13 травня 2020 року

Київ

справа №466/1183/13-а

адміністративне провадження №К/9901/44669/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого Тацій Л.В.,

суддів: Стеценка С.Г., Стрелець Т.Г., -

розглянув у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Шевченківського районного суду міста Львова від 05 жовтня 2015 року (прийняту судом у складі судді Зими І.Є.) та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 11 квітня 2017 року (постановлену судом у складі: головуючого судді Довгополова О.М., суддів: Гудима Л.Я., Святецького В.В.) у справі за позовом ОСОБА_1 до Шевченківського відділу соціального захисту управління соціального захисту департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради (далі - Відділ соцзахисту) про визнання дій протиправними, стягнення коштів, зобов`язання вчинити дії, -

ВСТАНОВИВ:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

У лютому 2013 року ОСОБА_1 звернулася до суду з адміністративним позовом, у якому з урахуванням уточнення позовних вимог просила:

- визнати неправомірними дії відповідача щодо нарахування та виплати допомоги по догляду за дітьми до досягнення ними трирічного віку, допомоги при народженні дитини, допомоги на дітей одиноким матерям, допомоги малозабезпеченим сім`ям;

- стягнути з відповідача суму недоплаченої допомоги по догляду за дітьми до досягнення ними трирічного віку в розмірі 87 476,86 грн;

- стягнути з відповідача суми недоплаченої допомоги при народженні сина ОСОБА_2 в розмірі 36 250,00 грн, при народженні дочки ОСОБА_3 в розмірі 37 760,00 грн і при народженні дочки ОСОБА_4 в розмірі 55 080,00 грн;

- стягнути з відповідача суму недоплаченої щомісячної допомоги на дітей одиноким матерям в розмірі 99 380,00 грн;

- стягнути з відповідача суму недоплаченої щомісячної державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям в розмірі 124 973,54 грн;

- стягнути з відповідача суму невиплаченої одноразової допомоги багатодітним сім`ям, які мають на утриманні шестеро і більше дітей, для їхнього відпочинку або оздоровлення в розмірі 7500,00 грн;

- зобов`язати відповідача виплачувати допомогу при народженні сина ОСОБА_5 як на третю дитину.

Короткий зміст рішень судів першої й апеляційної інстанцій

Шевченківський районний суд міста Львова постановою від 05 жовтня 2015 року відмовив у задоволенні позову.

Львівський апеляційний адміністративний суд ухвалою від 11 квітня 2017 року рішення суду першої інстанції залишив без змін.

Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції, з рішенням якого погодився і суд апеляційної інстанції, виходив із того, що позивач не надала суду належних і достатніх доказів порушення відповідачем її прав у спірних правовідносинах, а відповідач, в свою чергу, довів правомірність своїх дій щодо нарахування та виплати позивачу спірних соціальних виплат.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

24 липня 2017 року ОСОБА_1 звернулася до Вищого адміністративного суду України із касаційною скаргою, у якій просить судові рішення, постановлені у цій справі, скасувати, та прийняти нове рішення про задоволення позову.

У скарзі зазначає, що судові рішення прийняті з неповним з`ясуванням обставин, що мають значення для справи, та з порушенням норм матеріального та процесуального права.

Зокрема, зазначає, що відповідачем мали б бути поновлені виплати допомоги при народженні ОСОБА_3, ІНФОРМАЦІЯ_7, ОСОБА_4 ., ІНФОРМАЦІЯ_8, за її заявою від 28 листопада 2012 року, після повернення дітей за рішенням суду.

22 квітня 2011 року вироком Шевченківського районного суду міста Львова діти були повернуті і вона одразу ж звернулася до відповідача для поновлення виплат допомоги при народженні дитини ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_1, але їй було незаконно відмовлено з посиланням на пропущений шестимісячний строк після припинення виплати допомоги. Проте пропущення цього строку сталося з об`єктивних, незалежних від неї причин.

Також зазначає, що ОСОБА_3 є шостою дитиною у сім`ї, а ОСОБА_7 є сьомою дитиною, проте допомога при народженні дитини виплачена у меншому розмірі ніж мала бути виплачена.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Вищий адміністративний суд України ухвалою від 08 вересня 2017 року відкрив касаційне провадження.

15 грудня 2017 року набрав чинності Закон України від 3 жовтня 2017 року № 2147-VІІІ "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів" (далі - Закон № 2147-VІІІ). З цієї дати набула чинності нова редакція Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС).

Згідно з підпунктом 4 пункту 1 Перехідних положень КАС касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.

На виконання вимог підпункту 7 пункту 1 Перехідних положень справа була передана до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду.

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 22 березня 2018 року визначено склад колегії суддів: головуючий суддя Анцупова Т.О., судді: Кравчук В.М., Стародуб О.П.

Відповідно до повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 26 червня 2019 року на підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 26 червня 2019 року № 849/0/78-19 визначено такий склад колегії суддів: головуючий суддя Тацій Л.В., судді: Стеценко С.Г., Стрелець Т.Г., справу передано головуючому судді.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

Позивач перебувала на обліку у Шевченківському відділі соціального захисту як отримувач державних соціальних допомог з 13.04.2005 до 28.02.2015. В подальшому, з 01.03.2015 перебуває на обліку у Галицькому відділі соціального захисту за фактичним місцем свого проживання.

ОСОБА_1 народила 10 дітей, а саме:

ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_2 ;

ОСОБА_9 , ІНФОРМАЦІЯ_3 ;

ОСОБА_10 , ІНФОРМАЦІЯ_4 ;

ОСОБА_11 , ІНФОРМАЦІЯ_5 ;

ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_6 ;

ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_7 ;

ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_8 ;

ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_9 ;

ОСОБА_12 , ІНФОРМАЦІЯ_10 ;

ОСОБА_13 , ІНФОРМАЦІЯ_11 .

Згідно заяви ОСОБА_1 від 13.04.2005 було призначено допомогу по догляду за дитиною ОСОБА_8 до досягнення ним трирічного віку на період з 13.04.2005 по 23.04.2007 в розмірі 90,00 грн.

На підставі заяви ОСОБА_1 від 07.11.2005 та долучених до неї документів було призначено допомогу по догляду за дитиною ОСОБА_9, ІНФОРМАЦІЯ_3, до досягнення ним трирічного віку на період з 07.11.2005 по 13.09.2008 в розмірі 90,00 грн (з 01.01.2008 -130,00 грн).

31.01.2007, після подання заяви матері, було призначено допомогу по догляду за дитиною - ОСОБА_10, ІНФОРМАЦІЯ_4, до досягнення ним трирічного віку на період з 31.01.2007 по 05.12.2009 в розмірі 90,00 грн (з 01.01.2008 -130,00 грн).

Згідно тієї ж заяви від 31.01.2007 та долучених до неї документів призначено допомогу по догляду за дітьми: ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10 до досягнення ними трирічного віку з урахуванням доходів у розмірі, що перевищує мінімальний, на період з 01.01.2007 - 30.06.2007.

Згідно із заявою від 21.01.2008 та долучених до неї документів призначено допомогу по догляду за дитиною ОСОБА_11, ІНФОРМАЦІЯ_5, до досягнення ним трирічного віку на період з 21.01.2008 по 28.10.2010 в розмірі 130,00 грн.

Згідно з тією ж заявою від 21.01.2008 та долучених до неї документів призначено допомогу по догляду за дітьми ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11 до досягнення ними трирічного віку з урахуванням доходів у розмірі, що перевищує мінімальний, на період з 01.01.2008 по 30.06.2008.

З 01.07.2008 по 13.09.2008 - позивачу виплачувалась допомога у мінімальному розмірі - 390 грн (на 3-х дітей), з 14.09.2008 по 31.12.2008 - 260 грн (на двох дітей), оскільки відсутнє звернення ОСОБА_1 про призначення допомоги по догляду за дітьми до досягнення ними трирічного віку у розмірі, що перевищує мінімальний.

На підставі звернення позивача від 08.01.2009 та долучених до нього документів було призначено допомогу по догляду за дітьми ОСОБА_10, ОСОБА_11 до досягнення ними трирічного віку з врахуванням доходів у розмірі, що перевищує мінімальний, на період з 01.01.2009 -30.06.2009.

Згідно із заявою від 30.03.2009 та долучених до неї документів призначено допомогу по догляду за дитиною, ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_6, до досягнення ним трирічного віку з 30.03.2009 по 28.01.2012 у розмірі 130,00 грн та проведено перерахунок (у зв`язку з народженням ОСОБА_2 у межах терміну призначення допомоги по догляду за дітьми ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_2 до досягнення ними трирічного віку з 01.03.2009 по 30.06.2009.

За період з 01.07.2009 по 31.08.2009 ОСОБА_1 не підтвердила право на призначення допомоги у розмірі, що перевищує мінімальний, допомога виплачувалась в мінімальному розмірі (на 3-х дітей).

На підставі розпорядження Шевченківської районної адміністрації Львівської міської ради від 27.08.2009 № 592а "Про влаштування в будинок дитини, дитячий будинок малолітніх ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_2, ОСОБА_8, ОСОБА_9 ", на виконання вимог п.13, п.23 Порядку призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.01 №1751 (далі - Порядок № 1751), з 01.09.09 відповідачем було припинено виплати допомог по догляду за дітьми: ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_2 до досягнення ними трирічного віку.

На підставі поданої 15.09.2010 ОСОБА_1 заяви було призначено допомогу по догляду за дитиною - ОСОБА_3, ІНФОРМАЦІЯ_7, до досягнення нею трирічного віку на період з 15.09.2010 - 28.03.2013 в розмірі 130 грн. В подальшому, з 06.10.10 згідно поданої заяви та долучених до неї документів позивачу призначено допомогу по догляду за дитиною - ОСОБА_3 до досягнення нею трирічного віку з врахуванням доходів, у розмірі, що перевищує мінімальний, з 01.10.2010 по 31.03.2011. На підставі поданої 29.04.2011 ОСОБА_1 заяви їй було призначено допомогу по догляду за дитиною, ОСОБА_4, ІНФОРМАЦІЯ_8, до досягнення нею трирічного віку на період з 16.05.2011 - 04.03.2014 в розмірі 130 грн. Згідно тієї ж заяви та долучених до неї документів було призначено допомогу по догляду за дітьми ОСОБА_3 та ОСОБА_4 до досягнення ними трирічного віку з врахуванням доходів з 01.04.2011 по 30.09.2011.

04.05.2011 Шевченківською районною адміністрацією Львівської міської ради було прийнято розпорядження за № 353 про повернення батькам малолітніх ОСОБА_2 з Будинку дитини № 2 та малолітніх ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11 з дитячого комунального будинку дитини №1 м. Львова. Відтак, на підставі заяви від 06.05.11 відповідачем було призначено позивачу допомогу по догляду за дитиною, ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_6, до досягнення ним трирічного віку з 06.05.2011 по 28.01.2012 у розмірі 130,00 грн та в межах терміну призначення перераховано допомогу по догляду за дітьми ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, до досягнення ними трирічного віку з врахуванням доходів на період з 01.05.2011 по 30.09.2011.

В подальшому, на підставі заяви позивача від 28.10.2011 та долучених до неї документів відповідачем було призначено допомогу по догляду за дітьми - ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_2 до досягнення ними трирічного віку з врахуванням доходів на період з 01.10.2011 по 31.03.2012.

01.01.2012 на підставі рішення від 15.12.11 відповідачем було припинено виплати позивачу допомог по догляду за дітьми до досягнення ними трирічного віку, а саме: ОСОБА_2 (дитина померла ІНФОРМАЦІЯ_12 ), ОСОБА_3, ОСОБА_4 відповідно до п.п. 13, 23 Порядку №1751 та розпорядження голови Жидачівської районної адміністрації від 13.12.2011 № 1049 про негайне відібрання малолітніх дітей ОСОБА_4, ОСОБА_3, ОСОБА_10, ОСОБА_8, ОСОБА_9 .

На підставі окремої ухвали Шевченківського районного суду міста Львова від 12.11.12 було зобов`язано орган опіки та піклування - Жидачівську райдержадміністрацію Львівської області, орган опіки та піклування - Шевченківську райадміністрацію Львівської міської ради вирішити питання про передачу дітей ОСОБА_10, ІНФОРМАЦІЯ_4, ОСОБА_8, ІНФОРМАЦІЯ_2, ОСОБА_9, ІНФОРМАЦІЯ_3, ОСОБА_4, ІНФОРМАЦІЯ_8, ОСОБА_3, ІНФОРМАЦІЯ_7, для проживання разом із батьками ОСОБА_1 та ОСОБА_14 за адресою АДРЕСА_1 . В подальшому, згідно з розпорядженням Шевченківської районної адміністрації Львівської міської ради від 26.11.2012 № 764 малолітні діти ОСОБА_1 були повернуті.

Відтак, на підставі заяви ОСОБА_1 від 28.11.2012 Шевченківським відділом соціального захисту їй було призначено допомогу по догляду за дитиною - ОСОБА_5, ІНФОРМАЦІЯ_9, до досягнення ним трирічного віку з 28.11.2012 по 17.05.2015 та призначено допомогу по догляду за дітьми : ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5 в тому числі, у розмірі, що перевищує мінімальний, з 28.11.2012 по 30.04.2013.

Згідно з заявою від 07.05.2013 та поданих документів Шевченківським відділом соцзахисту було прийнято рішення про призначення позивачу допомоги по догляду за дітьми : ОСОБА_3, ІНФОРМАЦІЯ_7, ОСОБА_4, ІНФОРМАЦІЯ_8, ОСОБА_5, ІНФОРМАЦІЯ_9 до досягнення ними трирічного віку із врахуванням доходів у розмірі, що перевищує мінімальний, з 01.05.2013 по 31.10.2013. В подальшому ОСОБА_1 зверталась також з заявою 27.06.13, відповідно до якої було призначено допомогу по догляду за дитиною - ОСОБА_12, ІНФОРМАЦІЯ_10, до досягнення ним трирічного віку з 16.09.2013 по 23.05.2016 у розмірі 130,00 грн.

Згідно з поданою 06.11.2013 позивачем заявою та долучених до неї документів, відповідачем було призначено допомогу по догляду за дітьми ОСОБА_4 та ОСОБА_5, ОСОБА_12, до досягнення ними трирічного віку з врахуванням доходів у розмірі, що перевищує мінімальний, з 01.11.2013 по 30.04.2014.

Так, у період з з 01.09.2009 по 06.05.2011 та з 01.01.2012 по 28.11.2012 діти позивача перебували на повному державному утриманні, догляд матір`ю за дітьми у вказаний період не здійснювався, відтак в силу вимог п.п. 13 та 23 Порядку № 1751 виплата допомоги була припинена.

Як вбачається з долучених відповідачем до матеріалів справи матеріалів - таблиці з інформацією про призначення та виплату допомоги при народженні дітей, копій рішень, довідки про нараховані суми допомоги, на заяви від 30.03.2009 та долучених до неї документів ОСОБА_1 призначено допомогу при народженні дитини ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_6, як на п`яту дитину, розмір якої становить: одноразово - 5000 грн та щомісячно на період з 01.02.2009 по 31.01.2012 - 1250 грн.

На підставі розпорядження Шевченківської районної адміністрації Львівської міської ради від 27.08.2009 № 592а "Про влаштування в будинок дитини, дитячий будинок малолітніх ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_2, ОСОБА_8, ОСОБА_9 " відповідачем було прийнято рішення від 27.08.2009 про припинення виплати допомоги при народженні дитини ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_6 з 01.09.2009.

Малолітній ОСОБА_2 перебував на повному державному забезпеченні у комунальному будинку дитини № 2 м. Львова, розташованому на АДРЕСА_2 , що відноситься за територіальністю до Франківського району м. Львова. Відтак, адміністрація будинку зобов`язана була вчинити дії, передбачені Порядком № 254/704/260/427/2014 для продовження виплати допомоги при народженні дитини, а саме: відкрити в банківській установі вкладний (депозитний) рахунок на ім`я дитини та звернутися із заявою до Франківського відділу соціального захисту.

З 01.05.2011 виплата допомоги при народженні дитини, ОСОБА_2, була поновлена на підставі заяви ОСОБА_1 після прийняття розпорядження Шевченківської районної адміністрації від 04.05.2011 № 353 про повернення дітей.

У зв`язку із смертю дитини 10.12.2011 року, на підставі п.13 Порядку №1751, виплата допомоги була припинена з 01.01.2012.

Одночасно судом встановлено, що згідно з поданою ОСОБА_1 заяви від 15.09.2010 та долучених до неї документів Шевченківським відділом соціального захисту 20.09.2010 прийнято рішення про призначення ОСОБА_1 допомоги при народженні дитини ОСОБА_3, ІНФОРМАЦІЯ_7 .

Допомога призначена як на першу дитину у розмірі 12240 грн. Виплата допомоги здійснена одноразово в сумі 4800 грн, решта виплачено протягом наступних 12 місяців з 01.04.2010 по 31.03.2011 рівними частинами - по 620 грн. Зазначена допомога виплачена у повному обсязі.

На підставі розпорядження Жидачівської районної держадміністрації від 13.12.2011 №1049 "Про негайне відібрання малолітніх дітей ОСОБА_4, ІНФОРМАЦІЯ_8, ОСОБА_3, ІНФОРМАЦІЯ_7, ОСОБА_10, ІНФОРМАЦІЯ_4, від матері ОСОБА_1 та малолітніх ОСОБА_8, ІНФОРМАЦІЯ_2, і ОСОБА_9, ІНФОРМАЦІЯ_3, від батьків ОСОБА_1 та ОСОБА_14 " та листа комунального закладу Львівської обласної ради "Будинок дитини №1 для дітей з ураженням центральної нервової системи і порушенням психіки" від 19.12.2011 № 664 відповідно до п.13 Порядку №1751, виплату допомоги при народженні дитини ОСОБА_4, ІНФОРМАЦІЯ_8, припинено з 01.01.2012.

На підставі заяви ОСОБА_1 від 16.05.2013 та долучених до неї документів, відповідачем призначено допомогу при народжені дитини ОСОБА_5, ІНФОРМАЦІЯ_9 . Допомога призначена як на третю (восьму дитину), розмір якої становить: одноразово - 9110,00 грн., та щомісячно в сумі 1391,81 грн., на період з 01.06.2012 по 31.05.2018.

Окрім того, згідно з поданою 27.06.2013 заявою та долученими до неї документами, призначено допомогу при народжені дитини ОСОБА_12, ІНФОРМАЦІЯ_10 як на третю (дев`яту дитину), розмір якої становить: одноразово - 9720,00 грн., та щомісячно в сумі 1485,00 грн, на період з 01.06.2013 по ІНФОРМАЦІЯ_13 .

Судом встановлено, що семеро дітей ОСОБА_1 є дітьми одинокої матері.

за зверненнями ОСОБА_1 від 31.01.2007 їй призначено допомогу як одинокій матері на дитину, ОСОБА_10, ІНФОРМАЦІЯ_4 на період з 01.01.2007 по 31.12.2024 у мінімальному розмірі (30 відсотків прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку); від 21.01.2008 - на дитину, ОСОБА_11, ІНФОРМАЦІЯ_5 на період з 01.01.2008 по 31.10.2025 у мінімальному розмірі (30 відсотків прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку); від 30.03.2009 - на дитину, ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_6 на період з 01.03.2009 по 31.01.2027 у мінімальному розмірі (30 відсотків прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку).

З 01.01.2009 виплату даних допомог припинено, оскільки було прийнято розпорядження Шевченківської районної адміністрації Львівської міської ради від 27.08.2009 № 592а про влаштування в будинок дитини, дитячий будинок малолітніх ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_2, ОСОБА_8, ОСОБА_9 та поновлено з 01.05.2011 на підставі розпорядження Шевченківської районної адміністрації Львівської міської ради від 04.05.2011 № 353 про повернення батькам малолітніх ОСОБА_2 з Будинку дитини № 2 та малолітніх ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11 з дитячого комунального будинку дитини №1 м. Львова.

За зверненнями від 15.09.2010 ОСОБА_1 призначено допомогу як одинокій матері на дитину, ОСОБА_3, ІНФОРМАЦІЯ_7 на період з 01.09.2010 по 31.03.2028 у мінімальному розмірі (30 відсотків прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку); від 29.04.2011 - на дитину, ОСОБА_4, ІНФОРМАЦІЯ_8 на період з 01.04.2011 по 31.03.2029 у мінімальному розмірі (30 відсотків прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку).

Відповідно до п.36 Порядку №1751 та, враховуючи розпорядження Жидачівської районної адміністрації від 13.12.2011 р. № 1049 про негайне відібрання малолітніх дітей ОСОБА_4, ОСОБА_3, ОСОБА_10, ОСОБА_8, ОСОБА_9, Шевченківським відділом соціального захисту з 01.01.2012 припинено виплату допомог на дітей одиноким матерям: на дитину ОСОБА_10 ; на дитину ОСОБА_3 ; на дитину, ОСОБА_4 .

Окрім того, з 01.01.2012 на підставі п. 36 Порядку № 1751, припинено допомогу одинокій матері на дитину, ОСОБА_2, у зв`язку із смертю дитини, що померла ІНФОРМАЦІЯ_12 .

Розпорядженням Шевченківської районної адміністрації Львівської міської ради від 26.11.2012 № 764 малолітні діти ОСОБА_1 були повернуті.

Відтак з 01.12.2012 поновлено виплату допомоги на дітей ( ОСОБА_10, ОСОБА_3, ОСОБА_4 ) як одинокій матері ОСОБА_1 .

Відповідно до звернень від 28.11.2012 ОСОБА_1 призначено допомогу як одинокій матері на дитину - ОСОБА_5, ІНФОРМАЦІЯ_9, на період з 01.11.2012 по 31.05.2030 у мінімальному розмірі (30 відсотків прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку) ; по заяві від 27.06.2013 р. - на дитину, ОСОБА_12, ІНФОРМАЦІЯ_10 на період з 01.06.2013 по 31.05.2031 у мінімальному розмірі (30 відсотків прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку).

Судом встановлено, що впродовж терміну призначення та виплати даних допомог ОСОБА_1 неодноразово зверталася за призначенням допомоги на дітей як одинокій матері в розмірі, що перевищує мінімальний (звернення від 06.05.2011, від 03.07.2012, від 03.12.2012, від 28.11.2012). Розмір та період призначення допомоги на дітей одинокій матері в розмірі, що перевищує мінімальний, з урахуванням всіх рішень про зміну (зокрема, при зміні розміру прожиткового мінімуму; при зміні складу сім`ї впродовж терміну призначення допомоги у зв`язку з народженням дітей, відібранням дітей, поверненням дітей; при зміні середньомісячного сукупного доходу сім`ї впродовж терміну призначення допомоги), відображено відповідачем у долученій до матеріалів справи таблиці.

Судом встановлено, що впродовж 2007-2014 років Шевченківським відділом соціального захисту призначалась державна соціальна допомога сім`ї ОСОБА_1 .

Зокрема, за період з 01.01.2007 по 30.06.2007 ОСОБА_1 виплачено державну соціальну допомогу у розмірі 1593,48 грн. За період з 01.01.2008 р. по 30.06.2008 призначено та виплачено допомогу у розмірі 627,66 грн. (враховуючи склад сім`ї - 5 осіб). За період з 01.07.2008 по 31.12.2008 - у розмірі 1442,07 грн. (враховуючи склад сім`ї - 5 осіб).

Відповідно до звернення ОСОБА_1 від 08.01.2009 р. (склад сім`ї - 5 осіб) призначено державну соціальну допомогу на період з 01.01.2009 р. по 30.06.2009 р. ; в межах терміну призначення у зв`язку зі зміною складу сім`ї (народження ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_6 ), здійснено перерахунок розміру допомоги з 01.03.2009 р. по 30.06.2009 р., виплачено за вказаний період - 4025,16 грн.

За зверненням ОСОБА_1 від 06.05.2011 на підставі представлених нею документів, враховуючи склад сім`ї - 8 осіб, Шевченківським відділом соціального захисту призначено та виплачено державну соціальну допомогу на період з 01. 05.2011 по 31.10.2011 у розмірі 13 548,89 грн.

В подальшому згідно заяви позивача від 28.11.2012, враховуючи склад сім`ї - 8 осіб, відповідачем призначено державну соціальну допомогу сім`ї ОСОБА_1 на період з 01.11.2012 по 30.04.2013 (виплачено - 34 313,56 грн.), аналогічно допомогу призначено за зверненням від 07.05.2013 на період з 01.05.2013 по 31.10.2013 (виплачено -15 858,58 грн) та за зверненням від 06.11.2013 (склад сім`ї - 9 осіб) на період з 01.11.2013 по 30.04.2014 (виплачено 30 859,09 грн).

У січні 2014 року Шевченківським відділом соціального захисту проведено перерахунок розміру призначених ОСОБА_1 державної соціальної допомоги за періоди: з 01.11.2012 по 30.04.2013; з 01.05.2013 по 31.10.2013; з 01.11.2013 по 30. 04.2014, оскільки в розрахунки середньомісячного сукупного доходу сім`ї не була включена допомога при народженні дитини ОСОБА_5, ІНФОРМАЦІЯ_9, призначена ОСОБА_1 за її зверненням від 16.05.2013.

Сума надміру виплачених коштів за призначеною допомогою за вказані періоди склала 5788,80 грн.

Відповідно до звернення ОСОБА_1 від 05.05.2014 та представлених нею документів, враховуючи склад сім`ї - 9 осіб, Шевченківським відділом соціального захисту призначено державну соціальну допомогу на період з 01.05.2014 по 31.10.2014 (з урахуванням стягнутих сум переплати сума виплачених коштів за вказаний період становить 12 018,12 грн).

ОСОБА_1 28.11.2012 звернулась до Шевченківського відділу соціального захисту із заявою про призначення спірної допомоги. Проте, рішенням Шевченківського відділу соціального захисту від 03.12.2012 їй відмовлено у наданні такої.

Як вбачається з наказу управління соціального захисту департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради від 25.09.2012 №1010 ОСОБА_1 надано одноразову матеріальну допомогу для мешканців м. Львова відповідно до рішення виконавчого комітету від 30.03.2007 № 162 у розмірі 500 грн.

Вважаючи дії відповідача неправомірними, позивач звернулася до суду.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у межах доводів касаційної скарги перевірив постановлені у цій справі судові рішення, обговорив доводи касаційної скарги і дійшов висновку про таке.

Суди першої та апеляційної інстанцій встановили, що ОСОБА_1 народила 10 дітей, а саме: ОСОБА_8, ІНФОРМАЦІЯ_2, ОСОБА_9, ІНФОРМАЦІЯ_3 ; ОСОБА_10, ІНФОРМАЦІЯ_4, ОСОБА_11, ІНФОРМАЦІЯ_5, ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_6, ОСОБА_3, ІНФОРМАЦІЯ_7, ОСОБА_4, ІНФОРМАЦІЯ_8, ОСОБА_5, ІНФОРМАЦІЯ_9, ОСОБА_12, ІНФОРМАЦІЯ_10 і ОСОБА_13, ІНФОРМАЦІЯ_11 .

В період з 13.04.2005 до 28.02.2015 ОСОБА_1 як отримувач державних соціальних допомог перебувала на обліку у Шевченківському відділі соціального захисту управління соціального захисту департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради, а пізніше - у Галицькому.

Щодо допомоги по догляду за дітьми до досягнення ними трирічного віку за 2007-2012 роки суди попередніх інстанцій зазначили таке.

Частиною першою статті 15 Закону України "Про державну допомогу сім`ям з дітьми" в редакції, чинній з 01.01.2007, було передбачено, що допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку надається у розмірі встановленого законом прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років.

Однак дію цієї норми було зупинено на 2007 рік згідно з пунктом 14 статті 71 Закону України від 19.12.2006 № 489-V "Про державний бюджет України на 2007 рік", а абзацом 3 частини другої статті 56 цього Закону було встановлено, що допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку виплачується у розмірі, що дорівнює різниці між 50 відсотками прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб, та середньомісячним сукупним доходом сім`ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців, але не менше 90 гривень для незастрахованих осіб та не менше 23 відсотків прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Зазначені норми Закону України "Про державний бюджет України на 2007 рік" були визнані неконституційними рішенням Конституційного Суду України від 09.07.2007 року № 6-рп/2007, відповідно втратили чинність з дня прийняття цього рішення, проте були чинними до цього моменту та підлягали застосуванню і виконанню.

Частиною першою статті 15 Закон України "Про державну допомогу сім`ям з дітьми" в редакції, яка набула чинності з 01.01.2008 року, було визначено, що допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку надається у розмірі, що дорівнює різниці між прожитковим мінімумом, встановленим для працездатних осіб, та середньомісячним сукупним доходом сім`ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців, але не менше 130 гривень.

Також частиною другою статті 46 Закону України "Про державний бюджет України на 2009 рік" і частиною другою статті 45 Закону України "Про державний бюджет України на 2010 рік" було встановлено, що в 2009 і 2010 роках допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку призначається і здійснюється в розмірах і порядку, визначених Кабінетом Міністрів України.

Порядок призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2001 № 1751 (далі - Порядок № 1751).

Пунктами 18-19 цього Порядку в редакції, чинній з 01.01.2007, було визначено, що допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку призначається з дня звернення за її призначенням, але не раніше ніж з дня, що настає після закінчення відпустки у зв`язку з вагітністю та пологами. Усиновителям та опікунам допомога призначається не раніше ніж з дня прийняття рішення про усиновлення або встановлення опіки. Днем звернення за призначенням допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку вважається день прийняття органом праці та соціального захисту населення відповідної заяви з усіма необхідними документами.

Допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку виплачується щомісяця з дня призначення зазначеної допомоги по день досягнення дитиною вказаного віку включно.

Також абзацом 2 пункту 19 цього Порядку в редакції, яка набула чинності з 23.08.2008, було встановлено, що виплата допомоги в розмірі, що перевищує мінімальний, здійснюється протягом шести календарних місяців. Якщо особа, якій призначена допомога, після закінчення зазначеного строку не підтвердила право на призначення допомоги у розмірі, що перевищує мінімальний, допомога виплачується у мінімальному розмірі. Для призначення допомоги у розмірі, що перевищує мінімальний, подається в установленому порядку довідка про склад сім`ї та декларація про доходи та майновий стан (заповнюється на підставі довідок про доходи кожного члена сім`ї). Розмір допомоги, яка надається з урахуванням доходів сім`ї, може бути перерахований з місяця подання отримувачем допомоги заяви до закінчення строку її призначення.

Як встановили суди з наданих сторонами письмових доказів на підставі поданих позивачем заяв Шевченківський відділ соціального захисту управління соціального захисту департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради у спірному періоді, а саме у 2007-2014 роках, призначив та виплачував їй допомогу по догляду за дітьми до досягнення ними трирічного віку в таких розмірах: на ОСОБА_8 з 01.01.2007 до 23.04.2007 в розмірі 90,00 грн, на ОСОБА_9, з 01.01.2007 в розмірі 90,00 грн, а з 01.01.2008 130,00 грн, на ОСОБА_10, з 31.01.2007 в розмірі 90,00 грн, а з 01.01.2008 130,00 грн, на ОСОБА_11, в період з 21.01.2008 до 28.10.2010 в розмірі 130,00 грн, за ОСОБА_2 з 30.03.2009 до 28.01.2012 у розмірі 130,00 грн (також в зв`язку з його народженням в межах терміну призначення допомоги по догляду за дітьми ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_2 було проведено перерахунок допомоги за період з 01.03.2009 до 30.06.2009), на ОСОБА_3 в період з 15.09.2010 до 28.03.2013 в розмірі 130,00 грн, на ОСОБА_4 в період з 16.05.2011 до 04.03.2014 в розмірі 130 грн, на ОСОБА_5 в період з 28.11.2012 до 17.05.2015 в розмірі 130,00 грн, на ОСОБА_12 в період з 16.09.2013 до 23.05.2016 у розмірі 130,00 грн.

При цьому, в періоди з 01.01.2007 до 30.06.2007, з 01.01.2008 до 30.06.2008, з 01.01.2009 до 30.06.2009, з 01.10.2010 до 31.03.2011, з 01.04.2011 до 31.03.2012, з 28.11.2012 до 30.04.2014 допомога на дітей виплачувалась позивачу у розмірі, що перевищує мінімальний.

Водночас в періоди з 01.07.2008 до 13.09.2008 і з 01.07.2009 до 31.08.2009 зазначена допомога виплачувалась в мінімальному розмірі в зв`язку з відсутністю звернення позивача із заявою про призначення допомоги у розмірі, що перевищує мінімальний та непідтвердженням нею такого права відповідними документами.

При цьому, суди попередніх інстанцій обґрунтовано відхилили доводи та розрахунки позивача про протиправність дій відповідача щодо виплати їй даної допомоги в мінімальному розмірі у вказаних періодах, оскільки наведеними вище нормами законодавства чітко передбачено, що особа має право на отримання допомоги у розмірі, що перевищує мінімальний, лише у випадку подання відповідної заяви і надання необхідних документів, чого позивач у зазначених вище періодах не зробила.

Крім того, розпорядженням Шевченківської районної адміністрації Львівської міської ради від 27.08.2009 № 592а малолітніх ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_2, ОСОБА_8, ОСОБА_9 було влаштовано в будинок дитини. А згідно з розпорядженням Шевченківської районної адміністрації Львівської міської ради від 04.05.2011 року № 353 цих дітей було повернуто батькам з Дитячих комунальних будинків дитини 1 і № 2 м. Львова .

У зв`язку з цими обставинами відповідач з 01.09.2009 припинив виплату позивачу допомог по догляду за цими дітьми до досягнення ними трирічного віку, а з 06.05.2011 відновив таку виплату в розмірі 130,00 грн на кожну дитину (при цьому, з 01.05.2011 до 30.09.2011 у розмірі, що перевищує мінімальний).


................
Перейти до повного тексту