1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України

13 травня 2020 року

м. Київ

справа №812/829/15

адміністративне провадження №К/9901/14634/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючий - Стародуб О.П.,

судді - Єзеров А.А., Кравчук В.М.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Державної служби геології та надр України на постанову Луганського окружного адміністративного суду від 02.09.2015р. (суддя - Чиркін С.М.) та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 17.02.2016р. (судді - Жаботинська С.В., Василенко Л.А., Ханова Р.Ф.) у справі за позовом Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю "Акіб-Групп" про анулювання спеціального дозволу на користування надрами,

встановив:

У серпні 2015 року Державна служба геології та надр України звернулась до суду з позовом, в якому просила анулювати спеціальний дозвіл на користування надрами №5345 від 13.01.2011р. ТОВ "Акіб-Групп" з метою видобування камʼяного вугілля, шахтоділянка у межах резервного блоку закритої шахти "Ленінка", пласт h101, розташована на північно-західній окраїні с. Круглік Лутугинського району Луганської області.

В обґрунтування позовних вимог посилалась на те, що відповідачем порушено законодавство у сфері надрокористування та не усунуто такі порушення, що є підставами для анулювання спеціального дозволу на користування надрами.

Постановою Луганського окружного адміністративного суду від 02.09.2015р., залишеною без змін ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 17.02.2016р., у задоволенні позову відмовлено.

З рішеннями судів попередніх інстанцій не погодився позивач, звернувся з касаційною скаргою, в якій посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просив їх скасувати та ухвалити нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити.

В обгрунтування касаційної скарги посилався на те, що судами неповно зʼясовано фактичні обставини справи, що мають значення для правильного вирішення спору.

Посилався на те, що Державною службою геології та надр України було здійснено всі можливі дії щодо належного повідомлення ТОВ "Акіб-Групп" про надання згоди або незгоди на припинення права користування надрами, що підтверджується наявними в матеріалах справи доказами.

В свою чергу, неотримання листа від ТОВ "Акіб-Групп" щодо згоди/не згоди на припинення права користування надрами, розцінюється як незгода, оскільки у Товариства було достатньо часу щоб висловити свою позицію з вказаного питання.

Заперечення на касаційну скаргу до суду не надходили.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши в межах доводів касаційної скарги на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права суд приходить до висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню виходячи з наступного.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що ТОВ "Акіб-Групп" зареєстровано як юридичну особу, код ЄДРПОУ 37287557, що підтверджується відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців та спеціальним Витягом із нього.

13.01.2011р. відповідач отримав спеціальний дозвіл на користування надрами №5345 і в цей же день між Міністерством охорони навколишнього природного середовища України та відповідачем укладена угода №5347, в якій визначені умови користування надрами.

Наказами Державної служби геології та надр України від 14.09.2012р. №442 та №443 затверджено план проведення органами державного геологічного контролю планових перевірок надрокористувачів у IV кварталі 2012 року, відповідно до якого заплановано провести перевірку TOB "Акіб-Групп" (реєстраційний номер спеціального дозволу 5345) у IV кварталі 2012 року та затверджений перелік планових перевірок надрокористувачів зазначених у Переліку надрокористувачів, щодо яких буде здійснюватися державний геологічний контроль у IV кварталі 2012 року.

На підставі наказу №443 від 14.09.2012р. позивачем оформлено направлення від 29.09.2012р. №177/12 на проведення у строк з 01 по 10 жовтня 2012 року планової перевірки згідно з предметом перевірки, визначеним пунктом 4 Порядку здійснення державного геологічного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.12.2011р. №1294, ТОВ "Акіб-Групп".

За результатами планової перевірки проведеної уповноваженими особами позивача у строк з 01 по 10 жовтня 2012 року складено акт перевірки №01-10 від 31.10.2012р. №158 (далі Акт №158), згідно з яким виявлені такі порушення відповідачем вимог законодавства у сфері надрокористування:

- затримується з незалежних від надрокористувача причин оформлення договору оренди землі (порушення статей 125, 126 Земельного кодексу України);

- робочий проект відпрацювання не наданий на державну екологічну експертизу, відсутнє підтвердження про скасування необхідності проведення експертизи (часткове невиконання особливої умови спеціального дозволу);

- в звʼязку із затримкою оформлення земельного відводу, не дотримується "Програма робіт по введенню в експлуатацію шахтоділянки TOB "Акіб-Групп" до угоди про умови користування надрами №5347 від 13.01.2011р. в частині початку будівельних робіт на промисловому майданчику (невиконання Програми робіт до угоди про умови користування надрами, порушення п. 10 "Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами", затвердженого постановою КМУ від 30.05.2011р. №615);

- в звʼязку із затримкою оформлення земельного відводу, не дотримується "Програма робіт по введенню в експлуатацію шахтоділянки TOB "Акіб-Групп" до угоди про умови користування надрами від 13.01.2011р. №5345 в частині початку гірничих робіт (невиконання Програми робіт до угоди про умови користування надрами, порушення п. 10 "Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами", затвердженого постановою КМУ №615 від 30.05.2011р.). (а.с. 28-31)

На усунення вищезазначених порушень Східним міжрегіональним територіальним сектором винесено Припис від 31.10.2012р. №158, яким зобовʼязано відповідача усунути порушення у встановлені в приписі терміни.

Примірник акту перевірки та припис отримано представником відповідача 31.10.2012р.

08.02.2013р. на адресу позивача надійшов лист Служби безпеки України від 21.01.2013р. №63/25/232, в якому порушено питання про зупинення дії спеціального дозволу №5345, оскільки на території гірничого відводу підприємства розпочато ведення гірничих робіт (викрито пласт h10-1 гірничими роботами з розміром карʼєру 50/50 та глибиною близько 5м) при відсутності повного пакету дозвільних, правовстановлюючих документів та виконання особливих умов спеціального дозволу в частині офіційного початку робіт на промділянці у строк 2кв.2011р.-3кв.2012р.

Зазначений лист складений на підставі інформації, закріпленій в акті №NЄТ2/01 від 10.01.2013р. (далі - Акт NЄТ2/01).

В Акті NЄТ2/01 як порушення зазначені відсутність договору оренди земельної ділянки, не виконання угоди про умови використання та несанкціоновані роботи, які виконані невідомими особами.

На виконання пункту 22, 23, 27 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, позивачем Наказом від 21.02.2013р. зупинено дію спеціального дозволу №5345, відповідачу наданий строк для усунення недоліків - 21 календарний день з моменту відправлення повідомлення, яке отримано відповідачем 13.03.2013р.

Згідно інформації про виконання ТОВ "Акіб-Групп" приписів Східного МТС УДКГ (спецдозвіл №5345 від 13.01.2011р.) виконання приписів не завершене, у звʼязку з чим Східний міжрегіональний територіальний сектор вважає можливим надати надрокористувачеві додатковий термін для завершення їх виконання.

В подальшому позивачем неодноразово продовжувались терміни для усунення відповідачем порушень законодавства.

На виконання п. 23 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами Східним міжрегіональним територіальним сектором 24.07.2014р. за №192/14 направлено подання Голові Держгеонадра України Кащуку Д.А. на анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 13.01.2011р. №5345 (далі - подання №192).

Матеріали справи містять лист, з якого вбачається, що позивач просить відповідача надати до Держгеонадр України у 30 денний строк з моменту отримання цього листа власну позицію на припинення права користування надрами шахтоділянки у межах резервного блоку закритої шахти "Ленінка", згідно спеціального дозволу №5345, який розміщено на інформаційному сайті Держгеонадр України та в газеті "Урядовий курʼєр" 10.07.2015р., оскільки відповідач знаходиться на території АТО.

На час звернення до суду з позовом будь-якої інформації про згоду/незгоду щодо анулювання спеціального дозволу від відповідача до позивача не надходило.

Ухвалюючи рішення про відмову у задоволенні позовних вимог суди виходили з того, що зазначені в статті 26 Кодексу України "Про надра", статті 4-1 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" підстави не передбачають, в даному випадку, право суду анулювати спеціальний дозвіл, а з інших підстав суд позбавлений можливості анулювання дозволу, оскільки не повинен підміняти уповноважені органи на реалізацію наданих їм повноважень.

Крім того, суди виходили з того, що позивач не надав інформацію про згоду або заперечення відповідача стосовно анулювання спеціального дозволу, а також не надав даних про наявність підстав для його анулювання.

Крім того, суди дійшли висновку, що відсутність будь-яких відомостей відносно розміщеної позивачем інформації на офіційному сайті Держгеонадра України та друкованому виданні в газеті "Урядовий курʼєр" з проханням надати письмову згоду/незгоду щодо припинення права користування надрами у 15-ти денний строк з моменту розміщення такої інформації не може бути визнана як незгода відповідача з припиненням його права користування надрами.

З висновками судів попередніх інстанцій щодо відсутності підстав для задоволення позовних колегія суддів погоджується з наступних мотивів та передбачених законом підстав.

Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування та діє на підставі Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015р. №1174 (далі - Положення №1174).

Згідно з підпунктом 12 пунктом 4 Положення, Держгеонадра України відповідно до покладених завдань здійснює державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним використанням надр України.

Згідно із статтею 2 завданням Кодексу України про надра є регулювання гірничих відносин з метою забезпечення раціонального, комплексного використання надр для задоволення потреб у мінеральній сировині та інших потреб суспільного виробництва, охорони надр, гарантування при користуванні надрами безпеки людей, майна та навколишнього природного середовища, а також охорона прав і законних інтересів підприємств, установ, організацій та громадян.

Так, статтею 15 Кодексу України про надра встановлено, що надра надаються у постійне або тимчасове користування. Постійним визнається користування надрами без заздалегідь встановленого строку. Тимчасове користування надрами може бути короткостроковим (до 5 років) і довгостроковим (до 50 років). У разі необхідності строки тимчасового користування надрами може бути продовжено.

Відповідно до статті 19 зазначеного Кодексу надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр. Право на користування надрами засвідчується актом про надання гірничого відводу. При укладенні угод про розподіл продукції надра надаються в користування на підставі угоди про розподіл продукції з оформленням спеціального дозволу на користування надрами та акта про надання гірничого відводу.

Виключно з моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами у користувача надр виникають права та обовʼязки, передбачені Кодексом України про надра та Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011р. №615 (далі - Порядок №615).


................
Перейти до повного тексту