1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



13 травня 2020 року

Київ

справа №343/2343/16-а

адміністративне провадження №К/9901/45457/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Стеценка С.Г.,

суддів: Шарапи В.М., Тацій Л.В.,

розглянувши в письмовому провадженні в касаційному порядку адміністративну справу № 343/2343/16-а

за позовом ОСОБА_1

до Головного Управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області

про визнання дій протиправними та зобов`язання здійснити перерахунок та виплату пенсії

за касаційною скаргою Головного Управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області на постанову Долинського районного суду Івано-Франківської області від 15 лютого 2017 року (головуючий суддя Монташевич С.М.) та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 04 квітня 2017 року (колегія у складі: головуючого судді Улицького В.З., суддів: Гулида Р.М., Кузьмича С.М.), -

В С Т А Н О В И В:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У грудні 2016 року ОСОБА_1 звернувся до Долинського районного суду Івано-Франківської області з позовом до Головного Управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області, в якому просив: - визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області щодо неврахування при обчисленні йому пенсії відповідно до ст. 43 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" сум матеріальної допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань, індексації грошового забезпечення, одноразових премій та доплати за роботу у святкові дні; - зобов`язати Головне Управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області з 28 вересня 2010 року здійснити нарахування та виплату йому пенсії військовослужбовця, призначеної відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" в розмірі 52% грошового забезпечення, включивши в грошове забезпечення та врахувавши при обчисленні пенсії суми матеріальної допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань, індексації грошового забезпечення, одноразових премій та доплати за роботу у святкові дні, з яких сплачено страхові внески, відповідно до довідки Державного департаменту України з питань виконання покарань в Івано-Франківській області від 25.11.2016 року № 4/4-4982 з виплатою підвищення до пенсії в розмірі 35% згідно постанови КМ України від 23.04.2012 року № 355 "Про збільшення розмірів пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" та збільшенням розміру пенсії на 20 % як особі, що проживає на території населеного пункту, якому надано статус гірського, без зміни базового місяця для обчислення індексації, визначеного при призначенні пенсії.

2. В обґрунтування своїх вимог позивач зазначав, що він був зареєстрований як отримувач пенсійних виплат в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області та з 28.09.2010 року отримує пенсію за вислугу років згідно з Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" в розмірі 52 % грошового забезпечення з підвищенням до пенсії в розмірі 35 % за постановою КМ України від 23.04.2012 року № 355 "Про збільшення розмірів пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" та збільшенням розміру пенсії на 20 % як особі, що проживає на території населеного пункту, якому надано статус гірського. Однак, при нарахуванні розміру пенсії, Пенсійним фондом протиправно, на думку позивача, не були враховані фактично отримані ним в складі грошового забезпечення суми одноразових премій, суми матеріальної допомоги на оздоровлення, суми матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань, суми індексації грошового забезпечення та інших виплат (доплата за роботу у святкові дні), оскільки з усіх цих виплат були нараховані та сплачені страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

3. Постановою Долинського районного суду Івано-Франківської області від 15 лютого 2017 року позов задоволено частково. Позовні вимоги ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області про зобов`язання здійснення перерахунку та виплати пенсії за період з 28 вересня 2010 року по 15 червня 2016 року залишено без розгляду у зв`язку з пропуском строку позовної давності. Визнано протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області щодо неврахування при обчисленні ОСОБА_1 пенсії відповідно до ст. 43 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" сум матеріальної допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань, індексації грошового забезпечення, одноразових премій та доплати за роботу у святкові дні. Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області з 16 червня 2016 року здійснити нарахування та виплату ОСОБА_1 пенсії військовослужбовця, призначеної відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" в розмірі 52 % грошового забезпечення, включивши в грошове забезпечення та врахувавши при обчисленні пенсії суми матеріальної допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань, індексації грошового забезпечення, одноразових премій та доплати за роботу у святкові дні, з яких сплачено страхові внески, відповідно до довідки Державного департаменту України з питань виконання покарань в Івано-Франківській області від 25.11.2016 року № 4/4-4982 з виплатою підвищення до пенсії в розмірі 35% згідно постанови Кабінету Міністрів України № 355 "Про збільшення розмірів пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" від 23.04.2012 року та збільшенням розміру пенсії на 20 % як особі, що проживає на території населеного пункту, якому надано статус гірського, без зміни базового місяця для обчислення індексації, визначеного при призначенні пенсії.

4. Львівський апеляційний адміністративний суд ухвалою від 04 квітня 2017 року залишив без змін постанову Долинського районного суду Івано-Франківської області від 15 лютого 2017 року.

5. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що до складу грошового забезпечення ОСОБА_1, яке береться до уваги при нарахуванні йому розміру пенсії, входять матеріальна допомога на оздоровлення, матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань, індексація грошового забезпечення, одноразова премія та доплата за роботу у святкові дні, з яких були сплачені страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, а тому неврахуванння вказаних сум при обчисленні позивачу пенсії відповідно до ст. 43 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" є протиправним.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

6. 23 березня 2018 року Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області звернулося до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою на постанову Долинського районного суду Івано-Франківської області від 15 лютого 2017 року та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 04 квітня 2017 року, в якій просить скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанції, та ухвалити нове рішення про відмову в задоволенні позову.

7. В обґрунтування своїх вимог, скаржник зазначив про те, що будь-які матеріальні допомоги, навіть якщо з них було сплачені страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, не відносяться до додаткових видів грошового забезпечення, що включаються при обчисленні пенсії.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

8. Вищий адміністративний суд України ухвалою від 25 квітня 2017 року відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області.

9. 15 грудня 2017 року набрав чинності Закон України від 03 жовтня 2017 року № 2147-VIII "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів". З цієї дати набула чинності нова редакція Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

10. Згідно з підпунктом 4 пункту 1 Перехідних положень КАС України, касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.

11. На виконання вимог підпункту 7 пункту 1 Перехідних положень справа була передана до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду.

12. Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 23.03.2018, визначено склад колегії суддів: головуючий суддя Гриців М.І., судді: Берназюк Я.О., Коваленко Н.В.

13. У зв`язку з обранням до Великої Палати Верховного Суду судді Гриціва М.І., на підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 16.07.2019 № 999/0/78-19, протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 17.07.2019, визначено колегію суддів для розгляду цієї справи у складі головуючого судді Стеценка С.Г., суддів: Шарапа В.М., Тацій Л. В.

14. Ухвалою Верховного Суду від 17 квітня 2020 року справу призначено до касаційного розгляду в порядку письмового провадження з 21 квітня 2020 року.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

15. Як встановлено судами попередніх інстанцій, ОСОБА_1 зареєстрований як отримувач пенсійних виплат в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області та з 28.09.2010 отримує пенсію за вислугу років згідно з Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" в розмірі 52 % грошового забезпечення з підвищенням до пенсії в розмірі 35 % за постановою КМ України від 23.04.2012 року № 355 "Про збільшення розмірів пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" та збільшенням розміру пенсії на 20 % як особі, що проживає на території населеного пункту, якому надано статус гірського.

16. Однак, як вказав у позові позивач, при нарахуванні розміру пенсії йому не були враховані суми одноразових премій, суми матеріальної допомоги на оздоровлення, суми матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань, суми індексації грошового забезпечення та інших виплат (доплата за роботу у святкові дні), з яких були нараховані та сплачені страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.

17. 09 грудня 2016 року позивач звернувся до відповідача з заявою, в якій просив здійснити перерахунок пенсії та включити до розрахунку грошового забезпечення всі фактично отримані ним суми в складі грошового забезпечення.

18. Головне управління Пенсійного Фонду України в Івано-Франківській області листом № 866/В-15 від 09.12.2016 повідомило позивача, що будь-які матеріальні допомоги, навіть якщо з них було сплачені страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, не відносяться до додаткових видів грошового забезпечення, що включаються при обчисленні пенсії (а.с. 15).

19. Вважаючи протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області щодо неврахування при обчисленні позивачу пенсії відповідно до ст. 43 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" сум матеріальної допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань, індексації грошового забезпечення, одноразових премій та доплати за роботу у святкові дні припинення нарахування та виплати пенсії, ОСОБА_1 звернувся до суду з вищевказаним позовом.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

20. Відповідно до частини 1 статті 9 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.

21. Згідно з частинами 2, 3 статті 9 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" до складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення. Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця.

22. Частиною 1 статті 15 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" визначено, що пенсійне забезпечення військовослужбовців після звільнення їх з військової служби провадиться відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".

23. Згідно із частиною 3 статті 43 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

24. Відповідно до пункту 7 постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року № 393 "Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та членам їхніх сімей" пенсії обчислюються з таких видів грошового забезпечення: відповідних окладів за посадою, військовим (спеціальним) званням (для осіб рядового і начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту щомісячної надбавки за спеціальне звання) та відсоткової надбавки за вислугу років у розмірах, установлених за останньою штатною посадою, займаною перед звільненням; щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення, крім щомісячних надбавок (доплат), установлених особам, які мають право на пенсію за вислугу років згідно із законодавством і залишені за їх згодою та в інтересах справи на службі) та премії. Розмір щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії визначається за 24 останні календарні місяці служби підряд перед звільненням.

25. Аналіз статті 9 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" дає підстави для висновку про те, що до складу грошового забезпечення військовослужбовців входять чотири види складових: посадовий оклад; оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення; одноразові додаткові види грошового забезпечення.

26. Однією з умов пенсійного забезпечення військовослужбовців є визначення видів грошового забезпечення, які враховуються при обчисленні пенсій.


................
Перейти до повного тексту