1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



13 травня 2020 року

Київ

справа №821/1355/17

адміністративне провадження №К/9901/49083/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Кашпур О.В.,

суддів - Радишевської О.Р., Уханенка С.А.

розглянув у попередньому судовому засіданні за наявними у справі матеріалами в касаційній інстанції адміністративну справу №821/1355/17

за позовом приватного нотаріуса Херсонського міського нотаріального округу ОСОБА_1 до Міністерства юстиції України, Державного підприємства "Національні інформаційні системи" Міністерства юстиції України, за участю третіх осіб - Скадовської міської ради Херсонської області, Приватного підприємства "Геліус-Скад" - про визнання протиправним та скасування наказу, зобов`язання вчинити певні дії, провадження в якій відкрито

за касаційною скаргою приватного нотаріуса Херсонського міського нотаріального округу ОСОБА_1, подану адвокатом Калугіним Дмитром Олеговичем, на постанову Херсонського окружного адміністративного суду від 21 листопада 2017 року, прийняту в складі колегії суддів: головуючого Бездрабка О.І., суддів Хом`якової В.В., Кисильової О.Й. та постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 20 березня 2018 року, прийняту в складі колегії суддів: головуючого Шляхтицького О.І., суддів Потапчука В.О., Семенюка Г.В.

УСТАНОВИВ:

І. Короткий зміст позовних вимог

1. У вересні 2017 року приватний нотаріус Херсонського міського нотаріального округу ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом, у подальшому уточненим, в якому просила:

- визнати протиправним та скасувати наказ Міністерства юстиції України від 18.08.2017 №2650/5, прийнятий на підставі висновку Комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації при Міністерстві юстиції України від 17.08.2017 за результатами розгляду скарги Скадовської міської ради Херсонської області від 14.04.2017, в частині блокування доступу до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно строком на 1 (один) рік приватному нотаріусу Херсонського міського нотаріального округу ОСОБА_1;

- зобов`язати Державне підприємство "Національні інформаційні системи" Міністерства юстиції України розблокувати доступ приватному нотаріусу Херсонського міського нотаріального округу ОСОБА_1 до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

2. На обґрунтування позовних вимог посилалась на те, що оскаржуваний наказ є протиправним та таким, що порушує її права, оскільки Міністерством юстиції України протиправно розглянуто скаргу Скадовської міської ради, яка була подана при наявності судового спору та розгляду комісією не підлягала. Обраний захід реагування не в повній мірі відповідає критеріям пропорційності, так як Міністерство юстиції України не надано зрозумілого обґрунтування застосуванню блокування доступу позивачу та перешкоджанню здійснення ним нотаріальної діяльності. Також Міністерством юстиції України її не було завчасно повідомлено про розгляд скарги, що в свою чергу позбавило можливості 17.08.2017 бути присутньою під час розгляду скарги та надати відповідні письмові пояснення.

ІІ. Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їхнього ухвалення

3. Постановою Херсонського окружного адміністративного суду від 21 листопада 2017 року, залишеною без змін постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 20 березня 2018 року, у задоволенні позовних вимог відмовлено.

4. Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суди першої та апеляційної інстанцій виходили з того, що рішення від 01.04.2017 та від 10.04.2017, прийняті позивачем з порушенням вимог частини третьої статті 10 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень", а тому оскаржуване рішення відповідача в частині блокування позивачу доступу до Державного реєстру прав на нерухоме майно строком на 1 рік прийнято правомірно.

ІІІ. Короткий зміст вимог касаційної скарги

5. Не погоджуючись із постановою Херсонського окружного адміністративного суду від 21 листопада 2017 року та постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 20 березня 2018 року, посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, приватний нотаріус Херсонського міського нотаріального округу ОСОБА_1 подала касаційну скаргу, в якій просить скасувати зазначені судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій та прийняти нове судове рішення про задоволення позовних вимог.

6. Касаційна скарга обґрунтована тим, що відповідно до абзацу 2 частини 2 статті 37 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" Міністерство юстиції України не мало повноважень розглядати скаргу та приймати оскаржуваний наказ і діяло не у спосіб і порядок встановлений законом. Позивачка не вчиняла реєстраційну дію, а лише внесла зміни до існуючого запису про державну реєстрацію майна. Відповідачем порушено право позивача як приватного нотаріуса, незважаючи на те, що спірним рішенням застосовані санкції як до державного реєстратора.

IV. Позиція інших учасників справи

7. Відповідачі надали до суду відзиви на касаційну скаргу, в яких просять касаційну скаргу залишити без задоволення, а судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій - без змін.

V. Рух справи в суді касаційної інстанції

8. Ухвалою Касаційного адміністративного суду в складі Верховного Суду від 02 травня 2018 року відкрито касаційне провадження за скаргою приватного нотаріуса Херсонського міського нотаріального округу ОСОБА_1, подану адвокатом Калугіним Дмитром Олеговичем, на постанову Херсонського окружного адміністративного суду від 21 листопада 2017 року та постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 20 березня 2018 року.

9. 07 червня 2019 року за результатом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями справу передано для розгляду колегії суддів у складі: Кашпур О.В. (головуючого судді), Радишевській О.Р., Уханенку С.А на підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду Н.Богданюк від 06 червня 2019 року №647/0/78-19.

10. Ухвалою Касаційного адміністративного суду в складі Верховного Суду від 19 серпня 2019 року касаційну скаргу приватного нотаріуса Херсонського міського нотаріального округу ОСОБА_1, подану адвокатом Калугіним Дмитром Олеговичем, прийнято до провадження.

11. Ухвалою Касаційного адміністративного суду в складі Верховного Суду від 12 травня 2020 року справу призначено до розгляду у попередньому судовому засіданні за наявними у справі матеріалами на 13 травня 2020 року.

VI. Стислий виклад обставин, установлених судами першої та апеляційної інстанцій

12. Як установлено судами першої та апеляційної інстанцій та вбачається з матеріалів справи, 18.06.2014 державним реєстратором прав на нерухоме майно Скадовського РУЮ Херсонської області Бабичем В.В. на підставі рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень №13876031 до Державного реєстру прав на нерухоме майно внесено запис №6056689 про право власності ПП "Геліус-Скад" по відношенню до цілісного майнового комплексу очисних споруд, розташованого за адресою: Херсонська область, м. Скадовськ, територія "Цукур", буд. 36. Вказане рішення прийнято на підставі заяви ПП "Геліус-Скад" від 18.06.2014 та доданих до неї документів, що свідчили про наявність у ПП "Геліус-Скад" права власності на вказаний об`єкт нерухомо майна, зокрема, договору купівлі-продажу від 14.08.2009, відповідно до якого ПП "Геліус-Скад" придбав у ПП "Меркурій-Скад" цілісний майновий комплекс очисних споруд, що складається з трансформаторної підстанції, літ."А" та каналізаційної насосної станції, літ."Б".

13. 12.04.2017 з відомостей Державного реєстру речових прав на нерухоме майно Скадовській міській раді Херсонської області стало відомо, що 01.04.2017 та 10.04.2017 приватним нотаріусом Херсонського нотаріального округу ОСОБА_1 прийняті рішення №№ 34577687, 34704196, згідно яких внесено зміни до запису про право власності на нерухоме майно (реєстраційний № 388009765247) - цілісний майновий комплекс очисних споруд, розташований за адресою: Херсонська область, м. Скадовськ, територія “Цукур ", буд. 36 . Зокрема, запис про реєстрацію об`єкту нерухомого майна доповнено наступними складовими частинами: "В" - напірний надземний каналізаційний колектор діаметром - 315мм, протяжність трубопроводу - 4000 м, матеріал - сталь; "Г" - напірний підземний каналізаційний колектор діаметром - 315мм, протяжність трубопроводу - 10400 м, матеріал - сталь ПЕ; "Д" - напірний підземний каналізаційний колектор діаметром - 200 мм, протяжність трубопроводу - 2012 м, матеріал - сталь; "Е" - напірний підземний каналізаційний колектор діаметром - 150мм, протяжність трубопроводу - 3120 м, матеріал - сталь; "Ж" - каналізаційний колодязь розміром 1,2х1,2х1,1 м з засувкою діаметром 100 мм; "З" - каналізаційний колодязь розміром 1,2х1,2х1,1 м з засувкою діаметром 200 мм; "И" - каналізаційний колодязь розміром 1,2х1,2х1,1 м, 2 засувки діаметром 200 мм; "К" - каналізаційний колодязь розміром 3,4х2,5 м, 5 засувок діаметром 250 мм; "Л" - каналізаційний колодязь розміром діаметру 1,7 м, 2 скидні засувки діаметром 150 мм; "М" - прийомний колодязь гаситель розміром 1,3х1,6 м.

14. 14.04.2017 Скадовська міська рада Херсонської області звернулась до комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації при Міністерстві юстиції України зі скаргою на рішення суб`єкта державної реєстрації - приватного нотаріуса Херсонського міського нотаріального округу ОСОБА_1 від 01.04.2017 та від 10.04.2017 №№ 34577687, 34704196.

15. 17.08.2017 комісією з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації при Міністерстві юстиції України за результатами розгляду скарги Скадовської міської ради Херсонської області складено висновок, відповідно до якого скаргу Скадовської міської ради Херсонської області від 14.04.2017 частково задоволено, вирішено скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 01.04.2017 №34577687 та від 10.04.2017 №34704196, заблокувати державному реєстратору - приватному нотаріусу Херсонського міського нотаріального округу ОСОБА_1 доступ до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно строком на 1 рік.

16. 18.08.2017 Міністерством юстиції України на підставі висновку комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації від 17.08.2017 винесено наказ №2650/5 "Про скасування рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень", яким скасовано рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 01.04.2017 №34577687 та від 10.04.2017 №34704196, скасовано зміни до запису Державного реєстру речових прав на нерухоме майно №388009765247, внесені на підставі вказаних рішень (п.2), заблоковано державному реєстратору - приватному нотаріусу Херсонського міського нотаріального округу ОСОБА_1 доступ до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно строком на 1 рік (п.3). Виконання пункту 3 наказу покладено на ДП "Національні інформаційні системи" (п.6).

17. 19.08.2017 Міністерством юстиції України супровідним листом №3/8546-0-26-17/19К направлено до ДП "Національні інформаційні системи" наказ від 18.08.2017 №2650/5, на виконання якого 22.08.2017 Державним підприємством "Національні інформаційні системи", як технічним адміністратором, заблоковано державному реєстратору - приватному нотаріусу Херсонського міського нотаріального округу ОСОБА_1 доступ до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

18. Не погоджуючись з прийнятим Міністерством юстиції України наказом від 18.08.2017 № 2650/5, позивач звернулась до суду з цим позовом про його оскарження, зокрема, в частині блокування їй доступу до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

VIІ. ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХНЬОГО ЗАСТОСУВАННЯ

19. Конституція України від 28 червня1996 року №254к/96-ВР

Частина друга статті 19. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

20. Кодекс адміністративного судочинства України (у редакції, чинній на час звернення до суду з цим позовом, далі - КАС України)

Частина друга статті 2. До адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб`єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією чи законами України встановлено інший порядок судового провадження.

Частина третя статті 2. У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5)добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

21. За змістом частини 1 статті 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" від 1 липня 2004 року №1952-IV (далі - Закон №1952-IV) надані наступні визначення: Державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно; Державний реєстр речових прав на нерухоме майно (далі - Державний реєстр прав) - єдина державна інформаційна система, що забезпечує обробку, збереження та надання відомостей про зареєстровані речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об`єкти та суб`єктів таких прав.

На підставі частини 1 статті 4 Закону №1952-IV право власності підлягає державній реєстрації.

Відповідно до частини 1 статті 5 Закону №1952-IV у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: підприємства як єдині майнові комплекси, житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення.

Згідно зі статтею 10 Закону № 1952-IV (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) позивач є державним реєстратором, що приймає рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень.

Державний реєстратор: 1) встановлює відповідність заявлених прав і поданих/отриманих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема, відповідність обов`язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення у випадках, передбачених законом; відповідність повноважень особи, яка подає документи для державної реєстрації прав; відповідність відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що містяться у Державному реєстрі прав, відомостям, що містяться у поданих/отриманих документах; наявність обтяжень прав на нерухоме майно; наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або відповідний правочин пов`язує можливість виникнення, переходу, припинення речового права, що підлягає державній реєстрації; 2) перевіряє документи на наявність підстав для проведення реєстраційних дій, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення; 3) під час проведення державної реєстрації прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 1 січня 2013 року, обов`язково запитує від органів влади, підприємств, установ та організацій, які відповідно до законодавства проводили оформлення та/або реєстрацію прав, інформацію (довідки, засвідчені в установленому законодавством порядку копії документів тощо), необхідну для такої реєстрації, у разі відсутності доступу до відповідних носіїв інформації, що містять відомості, необхідні для проведення державної реєстрації прав, чи у разі відсутності необхідних відомостей в єдиних та державних реєстрах, доступ до яких визначено цим Законом, та/або у разі, якщо відповідні документи не були подані заявником. Органи державної влади, підприємства, установи та організації зобов`язані безоплатно протягом трьох робочих днів з моменту отримання запиту надати державному реєстратору запитувану інформацію в паперовій та (за можливості) в електронній формі; 4) під час проведення реєстраційних дій обов`язково використовує відомості Державного земельного кадастру та Єдиного реєстру дозвільних документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів, а також використовує відомості, отримані у порядку інформаційної взаємодії Державного реєстру прав з Єдиним державним реєстром судових рішень; 5) відкриває та/або закриває розділи в Державному реєстрі прав, вносить до відкритого розділу або спеціального розділу Державного реєстру прав відповідні відомості про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об`єкти та суб`єктів таких прав; 6) присвоює за допомогою Державного реєстру прав реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна у випадках, передбачених цим Законом; 7) виготовляє електронні копії документів, поданих у паперовій формі, та розміщує їх у реєстраційній справі в електронній формі у відповідному розділі Державного реєстру прав (у разі якщо такі копії не були виготовлені під час прийняття документів за заявами у сфері державної реєстрації прав); 8) формує за допомогою Державного реєстру прав документи за результатом розгляду заяв у сфері державної реєстрації прав; 9) формує реєстраційні справи у паперовій формі; 10) здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом.

За правилами частини 1 статті 11 Закону №1952-IV Державний реєстратор самостійно приймає рішення за результатом розгляду заяв у сфері державної реєстрації прав.

За змістом статті 18 Закону №1952-IV (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) державна реєстрація прав проводиться в такому порядку:

1) прийняття/отримання документів для державної реєстрації прав, формування та реєстрація заяви в базі даних заяв;


................
Перейти до повного тексту