1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



13 травня 2020 року

Київ

справа №826/13259/17

адміністративне провадження №К/9901/26683/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Кашпур О.В.,

суддів - Калашнікової О.В., Шевцової Н.В.

розглянув у попередньому судовому засіданні за наявними у справі матеріалами в касаційній інстанції адміністративну справу №826/13259/17

за позовом Публічного акціонерного товариства "Укртрансгаз" до Антимонопольного комітету України, за участю третьої особи - товариства з обмеженою відповідальністю "Нафтогазгруп Деметра" - про визнання протиправним та скасування рішення , провадження в якій відкрито

за касаційною скаргою Акціонерного товариства "Укртрансгаз" на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 13 червня 2019 року, прийняте в складі колегії суддів: головуючого Кармазіна О.А., суддів Катющенка В.П., Скочок Т.О. та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 05 вересня 2019 року, прийняту в складі колегії суддів: головуючого Ключковича В.Ю., суддів Парінова А.Б., Беспалова О.О.

УСТАНОВИВ:



І. Короткий зміст позовних вимог

1. У жовтні 2017 року Публічне акціонерне товариство "Укртрансгаз" звернулося до суду з позовом, в якому просило визнати протиправним та скасувати рішення постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель від 12.09.2017 №6326-р/пк-пз.

2. В обґрунтування позовних вимог, позивач вказує на те, що спірне рішення є протиправним, оскільки банківські гарантії ПАТ "РВС Банк", надані третьою особою, та підписані радником голови правління ПАТ "РВС Банк" Григорчуком О.П., не відповідають вимогам чинного законодавства України через невизначеність повноважень представника ПАТ "РВС Банк" Григорчука О.П., з огляду на те, що довіреністю від 14.06.2017 №812/17 ПАТ "РВС Банк" уповноважило радника голови правління ПАТ "РВС Банк" Григорчука О.П. (особу чоловічої статі) представляти інтереси ПАТ "РВС "Банк" перед юридичними особами, а право підписувати гарантійні листи, як зазначено у вказаній довіреності від 14.06.2017 №812/17, надане невстановленій особі жіночої статі, позначеній у довіреності словом "їй". Оскільки скаржник у складі тендерних пропозицій по лотах № № 1 та 3 надав довіреність, яка свідчила про обмеження повноважень представника ПАТ "РВС Банк" Григорчука О.П., позивач не мав правових підстав для прийняття таких банківських гарантій.

ІІ. Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їхнього ухвалення

3. Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 13 червня 2019 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 05 вересня 2019 року, у задоволенні позовних вимог відмовлено.

4. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суди першої та апеляційної інстанцій виходили з того, що оскаржуване рішення від 12 вересня 2017 року №6326-р/пк-пз є правомірним.

ІІІ. Короткий зміст вимог касаційної скарги

5. Не погоджуючись із рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 13 червня 2019 року та постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 05 вересня 2019 року, посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, Акціонерне товариство "Укртрансгаз" подало касаційну скаргу, у якій просить скасувати зазначені судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій та прийняти нове судове рішення про задоволення позовних вимог.

6. Касаційна скарга обґрунтована тим, що оскаржуване рішення відповідача є протиправним, оскільки банківські гарантії ПАТ "РВС Банк", надані третьою особою, та підписані радником голови правління ПАТ "РВС Банк" Григорчуком О.П., не відповідають вимогам чинного законодавства України, через невизначеність повноважень представника ПАТ "РВС Банк" Григорчука О.П, з огляду на те, що довіреністю від 14.06.2017 №812/17 ПАТ "РВС Банк" уповноважило радника Голови Правління ПАТ "РВС Банк" Григорчука Олександра Павловича (особу чоловічої статі) представляти інтереси ПАТ "РВС "Банк" перед юридичними особами, а право підписувати гарантійні листи, як зазначено у вказаній довіреності, надане невстановленій особі жіночої статі, позначеній у довіреності словом "їй".

IV. Позиція інших учасників справи

7. Відповідач надав до суду відзив на касаційну скаргу, в якому просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій - без змін.

V. Рух справи в суді касаційної інстанції

8. Ухвалою Касаційного адміністративного суду в складі Верховного Суду від 15 жовтня 2019 року відкрито касаційне провадження за скаргою Акціонерного товариства "Укртрансгаз" на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 13 червня 2019 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 05 вересня 2019 року.

9. 10 січня 2020 року за результатом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями справу передано для розгляду колегії суддів у складі: Кашпур О.В. (головуючого судді), Калашніковій О.В., Шевцовій Н.В. на підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду Н.Богданюк від 10 січня 2020 року №19/0/78-20.

10. Ухвалою Касаційного адміністративного суду в складі Верховного Суду від 21 січня 2020 року касаційну скаргу Акціонерного товариства "Укртрансгаз" прийнято до провадження.

11. Ухвалою Касаційного адміністративного суду в складі Верховного Суду від 12 травня 2020 року справу призначено до розгляду у попередньому судовому засіданні за наявними у справі матеріалами на 13 травня 2020 року.

VI. Стислий виклад обставин, установлених судами першої та апеляційної інстанцій

12. Як установлено судами першої та апеляційної інстанцій та вбачається з матеріалів справи, у липні 2017 року замовником - Публічним акціонерним товариством "Укртрансгаз" опубліковано оголошення в електронній системі публічних закупівель, за посиланням https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2017-07-07-000218-a, щодо проведення процедури закупівлі "Газове паливо (Природний газ для забезпечення виробничо-технологічних потреб та власних потреб, природний газ для забезпечення балансування)". Звернення за роз`ясненнями: до 28 липня 2017 14:00. Оскарження умов закупівлі: до 03 серпня 2017 00:00. Кінцевий строк подання тендерних пропозицій: 07 серпня 2017 14:00. Очікувана вартість 2 456 250 000,00 UAH без ПДВ.

13. Один з учасників тендерних торгів, ТОВ "Нафтогазгруп Деметра" засобами електронного зв`язку надіслало замовнику торгів тендерну пропозицію.

14. Протоколом розгляду тендерних пропозицій від 17.08.2017 №17/050-р1-л1, встановлено, що пропозиція ТОВ "Нафтогазгруп Деметра" не відповідає вимогам тендерної документації, а саме: серед документів, що підтверджують надання учасником забезпечення тендерної пропозиції, надано довіреність на особу, що підписала банківську гарантію, яка не відповідає вимогам чинного законодавства України.

15. ТОВ "Нафтогазгруп Деметра", не погоджуючись з рішення ПАТ "Укртрансгаз" щодо відхилення тендерної пропозиції, звернулось до постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель зі скаргою від 18.08.2017 №18/08-08, в якій просило зобов`язати ПАТ "Укртрансгаз" скасувати рішення про відхилення тендерної пропозиції скаржника, визначене в протоколі розгляду тендерних пропозицій від 17.08.2017 №17/050-р1-л1 та №17/050-р1-л3, в частині відхилення тендерної пропозиції учасника ТОВ "Нафтогазгруп Деметра" та зобов`язати ПАТ "Укртрансгаз" допустити ТОВ "Нафтогазгруп Деметра" до участі у відкритих торгах UA-2017-07-07-000218-a на закупівлю товару Газове паливо (Природний газ для забезпечення виробничо-технологічних потреб та власних потреб, природний газ для забезпечення балансування) за лотами № № 1 та 3.

16. За результатами розгляду скарги ТОВ "Нафтогазгруп Деметра" постійно діючою адміністративною колегією Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель 12.09.2017 прийнято рішення № 6326- р/пк-пз, яким зобов`язано ПАТ "Укртрансгаз" скасувати рішення про відхилення тендерної пропозиції ТОВ "Нафтогазгруп Деметра" у процедурі закупівлі - "ДК 021:2015: 09120000-6. Газове паливо - 3 лоти", оголошення про проведення якої опубліковане на веб-порталі Уповноваженого органу за № UA-2017-07-07-000218-a, за лотами № № 1 та 3.

17. Не погоджуючись з вказаним рішенням, позивач звернувся до суду з позовом.

VIІ. ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХНЬОГО ЗАСТОСУВАННЯ

18. Конституція України від 28 червня1996 року №254к/96-ВР

Частина друга статті 19. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

19. Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади визначені Законом України "Про публічні закупівлі" від 25.12.2015 №922-VIII (далі - Закон №922).

Законом №922 визначено, що тендер (торги) - здійснення конкурентного відбору учасників з метою визначення переможця торгів згідно з процедурами, установленими цим Законом (крім переговорної процедури закупівлі). Тендерна пропозиція - пропозиція щодо предмета закупівлі або його частини (лота), яку учасник подає замовнику відповідно до вимог тендерної документації.

Відповідно до пункту 29 частини 1 статті 1 Закону №922 тендерна документація - документація щодо умов проведення публічних закупівель, що розробляється та затверджується замовником і оприлюднюється для вільного доступу на веб-порталі Уповноваженого органу та авторизованих електронних майданчиках. Тендерна документація не є об`єктом авторського права та/або суміжних прав.

Згідно з пунктом 30 частини 1 статті 1 Закону №922 тендерна пропозиція - пропозиція щодо предмета закупівлі або його частини (лота), яку учасник подає замовнику відповідно до вимог тендерної документації.

При цьому, відповідно до частини 1 статті 24 Закону №922 замовник має право зазначити в оголошенні про проведення процедури закупівлі та в тендерній документації вимоги щодо надання забезпечення тендерної пропозиції. У разі якщо надання забезпечення тендерної пропозиції вимагається замовником, в тендерній документації повинні бути зазначені умови його надання, зокрема вид, розмір, строк дії та застереження щодо випадків, коли забезпечення тендерної пропозиції не повертається учаснику. У такому разі учасник під час подання тендерної пропозиції одночасно надає забезпечення тендерної пропозиції.

У силу пункту 14 частини 2 статті 22 Закону №922 тендерна документація повинна містити, зокрема, розмір, вид та умови надання забезпечення тендерних пропозицій (якщо замовник вимагає його надати).

Відповідно до частини першої статті 30 Закону №922 замовник відхиляє тендерну пропозицію в разі якщо учасник: не надав забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником.

За змістом частини 3 статті 8 Закону №922 Антимонопольний комітет України як орган оскарження з метою неупередженого та ефективного захисту прав та законних інтересів осіб, пов`язаних з участю у процедурах закупівлі, утворює постійно діючу адміністративну колегію (колегії) з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель. Рішення постійно діючої адміністративної колегії (колегій) приймаються від імені Антимонопольного комітету України.

Постійно діюча адміністративна колегія (колегії) Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель діє у складі трьох державних уповноважених Антимонопольного комітету України. Голова постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України повинен мати вищу освіту.


................
Перейти до повного тексту