ПОСТАНОВА
Іменем України
13 травня 2020 року
Київ
справа №464/6552/17
касаційне провадження №К/9901/50334/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Чиркіна С.М.,
суддів: Єзерова А.А., Шарапи В.М.,
розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу Львівської міської ради на постанову Сихівського районного суду м. Львова від 14.12.2017 (головуючий суддя: Чорна С.З.) та постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 28.03.2018 (головуючий суддя: Курилець А.Р., судді: Кушнерик М.П., Мікула О.І.) у справі №464/6552/17 за позовом Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Ініціатива" до Львівської міської ради про визнання протиправним і скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В:
У вересні 2017 року Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Ініціатива" (далі - ОСББ "Ініціатива") звернулося до суду з позовом до Львівської міської ради (далі - відповідач), в якому просило:
визнати протиправною і скасувати ухвалу 7-ї сесії 7-го скликання Львівської міської ради від 06.04.2017 №1833 про відмову ОСББ "Ініціатива" у затвердженні технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та надання земельної ділянки площею 0,1217 га (у тому числі площею 0,0005 га у межах червоних ліній без права капітального будівництва та посадки багаторічних насаджень) на вулиці М . Скрипника, 25 (кадастровий номер 4610136800:07:003:0052) у постійне користування для обслуговування багатоквартирного житлового будинку;
зобов`язати відповідача повторно розглянути питання про затвердження ОСББ "Ініціатива" технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та надання земельної ділянки площею 0,1217 га (у тому числі площею 0,0005 га у межах червоних ліній без права капітального будівництва та посадки багаторічних насаджень) по вулиці М. Скрипника, 25 (кадастровий номер 4610136800:07:003:0052) у постійне користування для обслуговування багатоквартирного житлового будинку на першому пленарному засіданні сесії Львівської міської ради після набрання законної сили постановою у справі, з прийняттям вмотивованого рішення.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що у встановленому законом порядку звернувся до відповідача за погодженням технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та надання бажаної земельної ділянки площею 0,1217 га у постійне користування для обслуговування багатоквартирного житлового будинку, проте останній відмовив у затвердженні такої без зазначення жодної мотивації цієї відмови.
Постановою Сихівського районного суду м. Львова від 14.12.2017, залишеною без змін постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 28.03.2018, адміністративний позов задоволено.
Ухвалюючи таке рішення, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що оскаржуване рішення не відповідає критеріям обґрунтованості рішення суб`єкта владних повноважень, визначеним статтею 2 КАС України, оскільки не містить конкретних підстав та мотивації відмови у затвердженні технічної документації.
Не погоджуючись з рішеннями судів попередніх інстанцій, відповідач подав касаційну скаргу, у якій просить Верховний Суд скасувати зазначені судові рішення та ухвалити нове про відмову у задоволенні позову. В обґрунтування вимог касаційної скарги вказав, що судами першої та апеляційної інстанцій неповно з`ясовані обставини справи, що призвело до неправильного вирішення спору по суті. Скаржник зазначає, що рішення з питань регулювання земельних відносин приймаються колегіально виключно на пленарних засіданнях міської ради шляхом їх прийняття більшістю голосів від загального складу ради. Підставою для відмови позивачу у затвердженні технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) по вул. М. Скрипника, 25, у спірному випадку слугувало те, що проект рішення про затвердження ОСББ "Ініціатива" технічної документації із землеустрою не отримав необхідної більшості голосів на його підтримку. Також скаржник зазначив про те, що позивач у 2009 році вже реалізував своє право на отримання земельної ділянки по вул . М . Скрипника, 25 для обслуговування багатоквартирного житлового будинку. Крім цього, скаржник вказав на те, що бажана земельна ділянка є вільною від забудови, а тому підлягає реалізації на аукціоні відповідно до вимог статті 134 Земельного кодексу України (далі - ЗК України).
Ухвалою Верховного Суду від 27.06.2018 відкрито касаційне провадження у справі.
В порядку статті 31 КАС України за результатами повторного автоматизованого розподілу від 14.06.2019 визначений новий склад суду.
Ухвалою Верховного Суду від 12.05.2020 справу прийнято до провадження та призначено її до розгляду в порядку письмового провадження відповідно до вимог статті 345 КАС України.
На адресу суду касаційної інстанції від позивача надійшов відзив на касаційну скаргу, у якому останній з посиланням на законність та обґрунтованість рішень судів попередніх інстанцій просить суд залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувані судові рішення без змін.
Верховний Суд переглянув оскаржувані судові рішення у межах доводів касаційної скарги, з урахуванням вимог статті 341 КАС України з`ясував повноту фактичних обставин справи, встановлених судами, перевірив правильність застосування норм матеріального і процесуального права та дійшов висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню, з огляду на таке.
26.05.2016 ОСББ "Ініціатива" звернулася до Львівської міської ради із заявою про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та надання земельної ділянки площею 0,1217 га (у тому числі площею 0,0005 га у межах червоних ліній без права капітального будівництва та посадки багаторічних насаджень) по вул . М .Скрипника, 25 (кадастровий номер 4610136800:07:003:0052) у постійне користування для обслуговування багатоквартирного житлового будинку.
Зазначену заяву 13.09.2016 Управління природних ресурсів та регулювання земельних відносин Департаменту містобудування Львівської міської ради разом із проектом ухвали "Про затвердження ОСББ "Ініціатива" технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) на вулиці М . Скрипника, 25 " скерувало на розгляд і погодження до Львівської міської ради.
01.12.2016 на пленарному засіданні 5-ї сесії Львівської міської ради 7-го скликання проект ухвали "Про затвердження ОСББ "Ініціатива" технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) на вулиці М. Скрипника, 25" не набрав відповідної більшості голосів депутатського корпусу на підтримку, у зв`язку з чим був відхилений.
У зв`язку з цим, ОСББ "Ініціатива" звернулася до Львівської міської ради із проханням повторно розглянути його звернення від 26.05.2016 з приводу затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) по вул. Скрипника, 25" та передачу її у постійне користування для обслуговування багатоквартирного житлового будинку.
З посиланням на пункт 4 статті 62 Регламенту Львівської міської ради 7-го скликання, затвердженого ухвалою міської ради від 17.03.2016 №260, відповідач прийняв рішення, оформлене ухвалою 7-ї сесії 7-го скликання Львівської міської ради від 06.04.2017р. №1833, яким відмовлено у затвердженні технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та надання земельної ділянки площею 0,1217 га (у тому числі площею 0,0005 га у межах червоних ліній без права капітального будівництва та посадки багаторічних насаджень) по вул. М . Скрипника, 25 (кадастровий номер 4610136800:07:003:0052) у постійне користування для обслуговування багатоквартирного житлового будинку.
Зазначене рішення відповідача є предметом спору у цій справі.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, Верховний Суд виходить з такого.
Статтею 12 ЗК України передбачено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, зокрема, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.
Згідно з частиною 1 статті 122 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Відповідно до статті 59 Закону України від 21.05.1997 №280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні" (далі - Закон №280/97-ВР) рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.