1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 квітня 2020 року

м. Київ

Справа № 300/1695/19 (Пз/9901/19/19)

Провадження № 11-43заі20

Велика Палата Верховного Суду у складі:

судді-доповідача Золотнікова О. С.,

суддів Антонюк Н. О., Анцупової Т. О., Бакуліної С. В., Власова Ю. Л., Гриціва М. І., Гудими Д. А., Данішевської В. І., Єленіної Ж. М., Кібенко О. Р., Князєва В. С., Лобойка Л. М., Лященко Н. П., Прокопенка О. Б., Рогач Л. І., Ситнік О. М., Ткачука О. С., Уркевича В. Ю., Яновської О. Г.

розглянула в порядку письмового провадження апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 09 грудня 2019 року (судді Стеценко С. Г., Стародуб О. П., Саприкіна І. В., Стрелець Т. Г., Чиркін С. М.) у зразковій справі № 300/1695/19 (Пз/9901/19/19) за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області (далі - ГУ ПФУ в Івано-Франківській області, ПФУ відповідно) про визнання протиправними дій і зобов`язання вчинити певні дії та

ВСТАНОВИЛА:

Короткий зміст позовних вимог та їх обґрунтування

1. У серпні 2019 року ОСОБА_1 звернувся до Івано-Франківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до ГУ ПФУ в Івано-Франківській області, у якому просив:

- визнати протиправними дії відповідача щодо зменшення з 05 січня 2018 року розміру доплат, передбачених законодавством для учасників бойових дій;

- зобов`язати ГУ ПФУ в Івано-Франківській області провести перерахунок пенсії з 05 січня 2018 року зі 100-відсотковим урахуванням та виплатою доплат, передбачених законодавством для учасників бойових дій, а саме: підвищення до пенсії в розмірі 25 відсотків прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, встановлене частиною четвертою статті 12 Закону України від 22 жовтня 1993 року № 3551-ХІІ "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (далі - Закон № 3551-XII); цільової грошової допомоги на прожиття учаснику бойових дій у розмірі 40 грн, передбаченої Законом України від 16 березня 2004 року № 1603-ІV "Про поліпшення матеріального становища учасників бойових дій та осіб з інвалідністю внаслідок війни" (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин; далі - Закон № 1603-ІV), та виплатити різницю між фактично отриманою та належною до сплати сумою пенсії, починаючи з 05 січня 2018 року.

Позивач також просив установити судовий контроль за виконанням рішення шляхом зобов`язання відповідача подати до суду протягом місяця з дня набрання рішенням законної сили звіт про його виконання.

2. На обґрунтування заявлених вимог ОСОБА_1 зазначив, що з 05 січня 2018 року йому призначено пенсію за вислугу років відповідно до Закону України від 09 квітня 1992 року № 2262-ХІІ "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Закон № 2262-ХІІ). Проте у квітні 2019 року позивач дізнався про те, що при проведенні перерахунку пенсії на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року № 103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин; далі - Постанова № 103) доплати, передбачені законодавством для учасників бойових дій, у 2018 році виплачувались у розмірі 50 відсотків. На думку ОСОБА_1 , з приписів пункту 2 Постанови № 103 вбачається, що виплати, зокрема підвищення до пенсії та цільова грошова допомога на прожиття, повинні проводитися у повних розмірах, установлених спеціальними законами № 3551-XII та № 1603-ІV. На звернення позивачавід 18 травня 2019 року щодо відновлення порушеного права ГУ ПФУ в Івано-Франківській областілистом від 27 травня 2019 року № 626/Ш-15 відмовило.Тим самим, на думку позивача, відповідач обмежив його конституційне право на пенсійне забезпечення.

Рух позовної заяви та короткий зміст рішення суду першої інстанції

3. Суддя Івано-Франківського окружного адміністративного суду ухвалою від 16 серпня 2019 року відкрив провадження в цій справі.

4. 17 вересня 2019 року до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду в порядку статті 290 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) надійшло подання судді Івано-Франківського окружного адміністративного суду про розгляд Верховним Судом цієї типової справи як зразкової.

5. Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду ухвалою від 27 вересня 2019 року відкрив провадження у зразковій адміністративній справі за позовом ОСОБА_1 до ГУ ПФУ в Івано-Франківській області про визнання протиправними дій і зобов`язання вчинити певні дії.

6. Рішенням від 09 грудня 2019 року, ухваленим за результатами розгляду зразкової справи, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду в задоволенні позову ОСОБА_1 відмовив.

7. Висновки про безпідставність позовних вимог суд першої інстанції мотивував тим, що спірні підвищення до пенсії та допомога, що передбачені ОСОБА_1 як учаснику бойових дій, починаючи з 05 січня 2018 року нараховуються ГУ ПФУ в Івано-Франківській області у повному обсязі, їх розмір відповідає установленому законом рівню, такі виплати жодним чином не обмежувались, не скасовувались і не припинялись, а відтак відповідач не порушив право позивача на перерахунок і виплату пенсії. Аргументи позивача стосовно того, що доплати, передбачені для учасників бойових дій, відповідач виплачував йому протягом 2018 року в розмірі 50 відсотків від суми, що підлягала сплаті, спростовуються матеріалами пенсійної справи, а саме протоколами від 01 лютого, 01 квітня та 01 вересня 2018 року.

8. Водночас суд першої інстанціїзвернув увагу на наявність у ОСОБА_2 певних сумнівів стосовно розміру пенсії, що мав би бути йому призначений. Так, позивач у позовній заяві стверджував про те, що до перерахунку пенсії відповідно до Постанови № 103 її розмір дорівнював 4 644,37 грн, виплата надбавок йому як учаснику бойових дій була очевидною, а після зміни цією постановою правовідносин щодо перерахунку пенсій та порядку обчислення розміру пенсій військовослужбовцям складнішим є обчислення такого розміру та не є очевидним урахування спірного розміру надбавок у кінцевому розмірі пенсії. При цьому суд зазначив, що наявними у справі матеріалами, зокрема протоколами за пенсійною справою, неодноразово виготовленими відповідачем протягом 2018 року, підтверджується, що суми 363 грн (підвищення до пенсії в розмірі 25 відсотків прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність) та 40 грн (цільова грошова допомога на прожиття) як складові формування пенсії позивача протягом цього часу не змінювались. Вказане також є підставою для спростування позиції позивача, на думку якого належні йому доплати до пенсії як учаснику бойових дій з 05 січня 2018 року зменшили вдвічі.

9. Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду, ухвалюючи зазначене вище рішення за результатами розгляду зразкової справи, зазначив, що ознаками типової справи є:

1) позивачі - особи, звільнені з військової служби, які отримують пенсію відповідно до Закону № 2262-ХІІ, мають статус учасника бойових дій та їм у складі пенсії на підставі частини четвертої статті 12 Закону № 3551-XIIта Закону № 1603-ІVвиплачуютьсяпідвищення до пенсії в розмірі 25 відсотків прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, а також цільова грошова допомога на прожиття учаснику бойових дій у розмірі 40 грн;

2) відповідачі - суб`єкти владних повноважень (територіальні органи ПФУ), на пенсійному обліку яких перебувають позивачі;

3) аналогічні підстави виникнення спору з відносин, що регулюються одними нормами права (у зв`язку з неперерахуванням та невиплатою (з урахуванням раніше виплачених сум) пенсії позивачеві з 05 січня 2018 року з урахуванням 100-відсоткового розміру доплат, передбачених законодавством для учасників бойових дій, а саме: підвищення до пенсії у розмірі 25 відсотків прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, установленого частиною четвертою статті 12 Закону № 3551-XII; цільової грошової допомоги на прожиття учаснику бойових дій у розмірі 40 грн, передбаченої Законом № 1603-ІV);

4) аналогічні позовні вимоги (по-різному висловлені, але однакові по суті): визнати протиправною бездіяльність та зобов`язати відповідача провести перерахунок та виплату (з урахуванням раніше виплачених сум) пенсії позивачеві з 05 січня 2018 року з урахуванням 100-відсоткового розміру доплат, передбачених законодавством для учасників бойових дій, а саме: підвищення до пенсії у розмірі 25 відсотків прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, установленого частиною четвертою статті 12 Закону № 3551-XII; цільової грошовоїдопомоги на прожиття учаснику бойових дій у розмірі 40 грн, передбаченої Законом № 1603-ІV.

10. Суд першої інстанції у своєму рішенні вказав, що висновки Верховного Суду в цій зразковій справі підлягають застосуванню в адміністративних справах щодо звернення до суду осіб, звільнених з військової служби, які отримують пенсію відповідно до Закону № 2262-ХІІ та мають статус учасника бойових дій, з адміністративними позовами до територіальних органів ПФУ, на обліку яких перебувають позивачі, з позовними вимогами про: визнання протиправними дій щодо зменшення з 05 січня 2018 року розміру доплат, передбачених законодавством для учасників бойових дій, а саме: підвищення до пенсії у розмірі 25 відсотків прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, установленого частиною четвертою статті 12 Закону № 3551-XII; цільової грошової допомоги на прожиття учаснику бойових дій у розмірі 40 грн, передбаченої Законом № 1603-ІV; зобовʼязання провести перерахунок пенсії з 05 січня 2018 року зі 100-відсотковим урахуванням та виплатою доплат, передбачених законодавством для учасників бойових дій, а саме: підвищення до пенсії в розмірі 25 відсотків прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, установленого частиною четвертою статті 12 Закону № 3551-XII; цільової грошовоїдопомоги на прожиття учаснику бойових дій у розмірі 40 грн, передбаченої Законом № 1603-ІV, і виплатити різницю між фактично отриманою та належною до сплати сумою пенсії, починаючи з 05 січня 2018 року.

11. Суд також зазначив, що зміна правового регулювання спірних правовідносин або визначення Кабінетом Міністрів України нових умов та порядку перерахунку пенсії, обчислення, нарахування і виплати підвищення до пенсії, встановленого частиною четвертою статті 12 Закону № 3551-XII, цільової грошової допомогина прожиття учаснику бойових дій, передбаченої Законом № 1603-ІV, є обставинами, які можуть впливати на інше застосування норм матеріального права, ніж у зразковій справі.

Короткий зміст та обґрунтування наведених в апеляційній скарзі вимог

12. Не погодившись із таким судовим рішенням, ОСОБА_3 подав апеляційну скаргу, на обґрунтування якої зазначив, що суд неправильно застосував норми матеріального права та порушив норми процесуального права. Правові висновки суду не відповідають обставинам справи та судовій практиці Європейського суду з прав людини.

13. Позивачуказує на те, що суд першої інстанції, проігнорувавши його клопотання про витребування доказів, зокрема розрахунку пенсії з відображенням арифметичних дій з визначення розміру пенсії після її перерахунку відповідно до Постанови № 103, та не перевіривши правильності нарахування відповідачем отримуваної пенсії, не встановив повно обставин справи, ухвалив необґрунтоване рішення.

14. Не погодившись із висновком суду про спростування його доводів щодо виплати відповідачем у 2018 році доплат, передбачених для учасників бойових дій, у розмірі 50 відсотків згідно з протоколами за пенсійною справою від 01 лютого, 01 квітня та 01 вересня 2018 року, ОСОБА_3 зазначив, що протокол за пенсійною справою не є доказом повноти виплати спірних доплат, він є доказом урахування в повному розмірі спірних доплат при обчисленні пенсії, але він не відображає, які саме арифметичні дії із цифровими величинами доплат проводив відповідач.

15. Позивач зазначає, що зробив обчислення суми підвищення пенсії за 2018 рік, розрахувавши його як різницю між розміром пенсії, обчисленим відповідно до пункту 1 Постанови № 103, і отримуваною сумою пенсії до перерахунку за формулою: (5 423,20 грн - 4 806,62 грн) х 0,5 = 308,29 грн, та з`ясував, що це підвищення збігається з проведеними відповідачем обчисленнями. При цьому в цифрові значення вказаних сум пенсії після і до її перерахунку увійшли спірні доплати в повному розмірі, а відтак ГУ ПФУ в Івано-Франківській області порушило право позивача на отримання в повному розмірі доплат до пенсії, належних йому як учаснику бойових дій. На думку ОСОБА_2, відповідач, діючи відповідно до вимог законодавства, зобов`язаний був цифрові значення підвищення до пенсії (363 грн) та допомоги (40 грн) додати до обчисленого розміру пенсії, а не проводити інші арифметичні дії із вказаними цифровими значеннями.

16. З огляду на викладене скаржник просить скасувати оскаржуване рішення Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду й прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги повністю.

Позиція учасників справи щодо апеляційної скарги

17. ГУ ПФУ в Івано-Франківській області у відзиві на апеляційну скаргу заперечує проти її вимог і зазначає, що Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду повно і всебічно встановив фактичні обставини справи, надав їм належну правову оцінку, внаслідок чого дійшов правильного висновку про відмову в задоволенні позову.

18. На думку відповідача, твердження скаржника про скасування рішення суду першої інстанції з підстави невитребування від відповідача розрахунку пенсії та непроведення математичного обчислення розміру пенсії не заслуговують на увагу, оскільки ГУ ПФУ в Івано-Франківській області до відзиву на позовну заяву додано: протоколи за пенсійною справою від 22 січня 2018 року, 07 жовтня 2019 року та копію розпорядження про перерахунок пенсії від 13 серпня 2018 року, у яких вказано, зокрема, розміри складових грошового забезпечення для обчислення пенсії позивача, щомісячний розмір пенсії та розміри встановлених надбавок; інформаційну довідку, у якій наведено, як розраховувався та як змінювався розмір пенсійної виплати позивача на момент призначення пенсії та після її перерахунку відповідно до Постанови № 103.

19. Відповідач також стверджує, що перерахунок пенсії був здійснений лише щодо основного її розміру, а тому він не вплинув на розміри встановлених позивачу підвищення до пенсії учаснику бойових дій та цільової грошової допомоги на прожиття. На думку відповідача, позивач фактично підміняє поняття виплати підвищення пенсії у розмірі 50 відсотків, розрахованого відповідно до Постанови № 103, та виплати підвищення до пенсії учаснику бойових дій і цільової грошової допомоги на прожиття. При цьому питання виплати підвищеної пенсії, розрахованої відповідно до Постанови № 103, не було предметом розгляду у справі. Також позивач не враховує, що положення Постанови № 103 були чинними на час виникнення спірних правовідносин. Відтак твердження ОСОБА_2 про недослідження судом розрахунків та необхідність здійснення відповідних математичних обчислень є суб`єктивним і не ґрунтується на фактичних обставинах справи, а позиція позивача про виплату підвищення до пенсії учаснику бойових дій та цільової грошової допомоги на прожиття у розмірі 50 відсотків є надуманою та безпідставною.

20. У відповіді на відзив відповідача ОСОБА_3 зазначає, що протокол за пенсійною справою не відображає обчислення розміру пенсії, а містить лише складові, які враховуються при такому обчисленні.

Рух апеляційної скарги

21. Велика Палата Верховного Суду ухвалою від 17 лютого 2020 року відкрила апеляційне провадження за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 09 грудня 2019 року, а ухвалою від 10 березня 2020 року призначила справу до розгляду в порядку письмового провадження без виклику її учасників згідно з пунктом 1 частини першої статті 311 КАС України, оскільки у справі відсутні клопотання від усіх учасників справи про її розгляд за їх участю, а також ураховуючи можливість вирішення справи на підставі наявних у ній доказів.

Обставини справи, установлені судом першої інстанції

22. Наказом командира 114 бригади тактичної авіації повітряного командування "Захід" Повітряних Сил Збройних Сил України (по особовому складу) від 27 грудня 2017 року № 27-РС прапорщик ОСОБА_1 звільнений з військової служби у запас з 04 січня 2018 року на підставі пункту "б" (за станом здоров`я) частини шостої статті 26 Закону України від 25 березня 1992 року № 2232-XII "Про військовий обов`язок і військову службу".

23. Позивач перебуває на обліку в ГУ ПФУ в Івано-Франківській області. З 05 січня 2018 року ОСОБА_1 призначено пенсію за вислугу років відповідно до Закону № 2262-ХІІ у розмірі 4 644,37 грн.

24. Позивач має статус учасника бойових дій, що підтверджується наявною у матеріалах справи копією посвідчення серії НОМЕР_1, виданого 19 жовтня 2017 року.

25. У 2018 році ОСОБА_1 виплачувались підвищення до пенсії в розмірі 25 відсотків прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність (363 грн), що передбачено частиною четвертою статті 12 Закону № 3551-XII, а також щомісячна цільова грошова допомога на прожиття (40 грн), встановлена статтею 1 Закону № 1603-ІV.

26. 18 травня 2019 року ОСОБА_1 звернувся до ГУ ПФУ в Івано-Франківській області із заявою про перерахунок пенсії з урахуванням 100-відсоткового розміру вказаних вище соціальних виплат і виплату відповідної заборгованості.

27. ГУ ПФУ в Івано-Франківській області листом від 27 травня 2019 року № 6269/Ш-15 повідомило позивача про відсутність передбачених законом правових підстав для здійснення перерахунку пенсії, про що просив ОСОБА_3, оскільки пенсія виплачується йому відповідно до вимог законодавства, в тому числі й у частині спірних підвищення до пенсії та щомісячної цільової грошової допомоги, виплата яких здійснюється у 100-відсотковому розмірі, який є незмінним з моменту призначення цих соціальних виплат.

28. Вважаючи такі дії ГУ ПФУ в Івано-Франківській області протиправними, позивач оскаржив їх до суду.

ПОЗИЦІЯ ВЕЛИКОЇ ПАЛАТИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Релевантні джерела права й акти їх застосування. Оцінка аргументів учасників справи та висновків суду, рішення якого переглядається

29. Згідно із частиною першою статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

30. Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували, зокрема, на військовій службі, визначає Закон № 2262-ХІІ. Цим Законом держава гарантує гідне пенсійне забезпечення осіб, які мають право на пенсію, шляхом установлення їм пенсій не нижче прожиткового мінімуму, визначеного законом, перерахунок призначених пенсій у зв`язку зі збільшенням рівня грошового забезпечення, надання передбачених законодавством державних соціальних гарантій, вжиття на державному рівні заходів, спрямованих на їх соціальний захист.

31. Відповідно до статті 15 Закону № 2262-XII особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, іншим особам, зазначеним у пунктах "б" - "д" статті 12 цього Закону, які мають право на пенсію за цим Законом і які є ветеранами війни, та особам, на яких поширюється чинність Закону № 3551-XII, пенсії за вислугу років підвищуються в порядку і на умовах, передбачених зазначеним Законом.

32. На підставі частини четвертої статті 12 Закону № 3551-XII учасникам бойових дій пенсії або щомісячне довічне грошове утримання чи державна соціальна допомога, що виплачується замість пенсії, підвищуються в розмірі 25 процентів прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.


................
Перейти до повного тексту