ПОСТАНОВА
Іменем України
08 травня 2020 року
Київ
справа №727/3745/17
адміністративне провадження №К/9901/17511/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Мельник-Томенко Ж.М.,
суддів - Мартинюк Н.М.,
Яковенка М.М.,
розглянувши у попередньому судовому засіданні адміністративну справу
за касаційною скаргою Чернівецької міської ради
на постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 20.09.2017 (головуючий суддя - Т.О. Драчук, судді - Ю.П. Полотнянко, А.Г. Загороднюк)
у справі № 727/3745/17
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Чернівці-2004"
до Чернівецької міської ради
про визнання протиправним та скасування рішення,
встановив:
Короткий зміст позовних вимог та їх обґрунтування
1. Товариство з обмеженою відповідальністю "Чернівці-2004" звернулось до суду з позовом до Чернівецької міської ради, в якому просило визнати протиправним та скасувати рішення 26 сесії Чернівецької міської ради VII скликання від 10.04.2017 № 636 з моменту його прийняття.
2. В обґрунтування позовних вимог позивач вказував, що прийняття відповідачем рішення є порушенням законодавства та перевищенням відповідачем наданих йому повноважень, оскільки встановлення тарифів, в тому числі і на транспортні послуги, належить до повноважень саме виконавчих органів ради, в тому числі виконавчого комітету, а не компетенцією міської ради.
Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій
3. Постановою Шевченківського районного суду міста Чернівці від 26.04.2017 позов задоволено. Визнано протиправним та скасовано рішення 26 сесії Чернівецької міської ради VІІ скликання від 10.04.2017 №636 "Про розгляд електронної петиції щодо встановлення заборони на підвищення вартості проїзду у громадському транспорті".
4. При прийнятті рішення суд першої інстанції виходив з того, що оскаржуване рішення, яким встановлено заборону на підвищення вартості тарифів на перевезення у громадському транспорті в місті Чернівцях, прийнято міською радою, яка вирішила питання, що перебуває поза межами її повноважень, а тому є протиправним та підлягає скасуванню.
5. Постановою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 20.09.2017 рішення суду першої інстанції скасовано, прийнято нову постанову, якою адміністративний позов задоволено частково. Визнано протиправним та скасовано пункт 2 рішення 26 сесії Чернівецької міської ради VII скликання від 10.04.2017 №636 "Про розгляд електронної петиції щодо встановлення заборони на підвищення вартості проїзду у громадському транспорті". В решті позову відмовлено.
6. Задовольняючи частково позовні вимоги, суд апеляційної інстанції прийшов до висновку про наявність підстав для скасування саме пункту 2 рішення Чернівецької міської ради 26 сесії VII скликання від 10.04.2017 №636 "Про розгляд електронної петиції щодо встановлення заборони на підвищення вартості проїзду у громадському транспорті", оскільки саме прийняття пункту 2 оскаржуваного рішення не належить до повноважень міської ради.
Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги
7. У касаційній скарзі відповідач, посилаючись на порушення і неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просить рішення суду скасувати в частині задоволених позовних вимог, в іншій частині постанову суду апеляційної інстанції залишити без змін.
8. В обґрунтування вимог касаційної скарги відповідач вказує, що Чернівецька міська рада, встановивши оскаржуваним пунктом 2 рішення від 10.04.2017 № 636 заборону до 31.12.2017 на підвищення тарифів на перевезення у всіх видах громадського транспорту, здійснила повноваження щодо контролю за діяльністю утвореного нею виконавчого комітету з метою недопущення порушення Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" та безпідставного підвищення тарифів на транспортні послуги, наслідком якого могло би бути порушення прав громадян на проїзд у громадському транспорті.
Позиція інших учасників справи
9. Відсутність відзиву на касаційну скаргу не перешкоджає перегляду рішень судів першої та апеляційної інстанцій.
Рух касаційної скарги
10. Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 14.11.2017 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою Чернівецької міської ради.
11. Ухвалою Верховного Суду від 08.05.2020 прийнято до провадження адміністративну справу та призначено до розгляду у попередньому судовому засіданні.
Встановлені судами попередніх інстанцій обставини справи
12. Товариство з обмеженою відповідальністю "Чернівці-2004" є суб`єктом господарської діяльності, що надає послуги з перевезення пасажирів автобусами, що підтверджується інформацією з ЄДР щодо державної реєстрації.
13. 31.03.2017 між виконавчим комітетом Чернівецької міської ради (далі "Замовник") та Товариством з обмеженою відповідальністю "Чернівці-2004" (далі "Перевізник") був укладений Тимчасовий Договір №65 на право перевезення пасажирів автомобільним транспортом на міських автобусних маршрутах загального користування в місті Чернівцях, відповідно до якого Замовник надав Перевізникові право на тимчасове перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування згідно з додатком 1 до цього Договору (пункт 1.2 Договору).
14. Відповідно до пункту 2.1.3 Договору до обов`язків Замовника входить також встановлення тарифів на перевезення пасажирів у встановленому законодавством порядку.
15. Додатком №1 до Тимчасового Договору №65 від 31.03.2017 визначено перелік міських автобусних маршрутів загального користування, на яких надано право здійснення перевезення пасажирів.
16. Рішенням виконавчого комітету Чернівецької міської ради №140/6 від 14.03.2017 встановлено розмір вартості проїзду за 1 поїздку у міському пасажирському автотранспорті загального користування в місті Чернівцях у розмірі 4,00 грн. - в автобусах, які виконують перевезення пасажирів у звичайному режимі, в режимі маршрутного таксі та в автобусах, що працюють в експресному режимі руху.
17. Рішенням 26 сесії VII скликання Чернівецької міської ради №636 від 10.04.2017 "Про розгляд електронної петиції щодо встановлення заборони на підвищення вартості проїзду у громадському транспорті" вирішено встановити заборону до 31.12.2017 підвищення тарифів на перевезення у всіх видах громадського транспорту, а саме електричного та маршрутного таксі (пункт 2).
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Релевантні джерела права й акти їх застосування (чинні на час виникнення спірних правовідносин)
18. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
19. Частиною другою статті 2 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" встановлено, що місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.
20. Відповідно до частини першої статті 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
21. Згідно із частиною третьою статті 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" представницькі органи місцевого самоврядування, сільські, селищні, міські голови, виконавчі органи місцевого самоврядування діють за принципом розподілу повноважень у порядку і межах, визначених цим та іншими законами.
22. Частинами першою та другою статті 11 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи.
Виконавчі органи сільських, селищних, міських, районних у містах рад є підконтрольними і підзвітними відповідним радам, а з питань здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади - також підконтрольними відповідним органам виконавчої влади.
23. Відповідно до статті 25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
24. Виключна компетенція сільських, селищних, міських рад визначена статтею 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".
25. За змістом статті 28 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до власних (самоврядних) повноважень виконавчих органів сільських, селищних рад належить встановлення в порядку і межах, визначених законодавством, тарифів на побутові, комунальні (крім тарифів на теплову енергію, централізоване водопостачання та водовідведення, перероблення та захоронення побутових відходів, послуги централізованого опалення, послуги з централізованого постачання холодної води, послуги централізованого постачання гарячої води, послуги з водовідведення (з використанням внутрішньо будинкових систем), які встановлюються національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг), транспортні та інші послуги.
26. Відповідно до статті 231 Закону України "Про звернення громадян" громадяни можуть звернутися до Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, органу місцевого самоврядування з електронними петиціями через офіційний веб-сайт органу, якому вона адресована, або веб-сайт громадського об`єднання, яке здійснює збір підписів на підтримку електронної петиції.