1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



08 травня 2020 року

м. Київ

справа №803/1870/16

адміністративне провадження №К/9901/23062/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Рибачука А.І.,

суддів: Бучик А.Ю., Стеценка С.Г.,

розглянувши у порядку попереднього розгляду в суді касаційної інстанції адміністративну справу № 803/1870/16

за позовом ОСОБА_1 до Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Волинській області (далі - Управління ДСНС, ДСНС, відповідно), ДСНС про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії, провадження у якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1

на постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 16.03.2017, ухвалену у складі колегії суддів: головуючого судді Матковської З.М., суддів Затолочного В.С., Каралюса В.М., -

ВСТАНОВИВ:

І. РУХ СПРАВИ

1. 21.12.2016 ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, в якому, з урахуванням зменшених позовних вимог, просив:

визнати протиправними дії Управління ДСНС щодо розрахунку та виплати йому одноразової грошової допомоги у зв`язку з інвалідністю ІІІ групи, яка виникла внаслідок захворювання, пов`язаного з проходженням військової служб;

зобов`язати Управління ДСНС нарахувати та виплатити йому одноразову грошову допомогу, як особі з інвалідністю ІІІ групи через захворювання, пов`язане з проходженням військової служби, у розмірі 36 місячних грошових забезпечень на момент звільнення, виходячи із посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення із врахуванням проведених виплат.

На обґрунтування позовних вимог ОСОБА_1 зазначив, що йому згідно із підпунктом 2 пункту 2 Порядку та умов виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), травми або поранення, захворювання чи інвалідності осіб рядового і начальницького складу служби цивільного захисту, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.07.2007 № 908 (далі - Порядок № 908) виплачено одноразову грошову допомогу у розмірі 62 208, 00 грн. Разом з цим, при розрахунку і виплаті вказаної грошової допомоги Управління ДСНС безпідставно виходило лише з розміру посадового окладу за останньою посадою 1150,00 грн, окладу за спеціальним званням - 130,00 грн та відсоткової надбавки за вислугу років - 448,00 грн, без врахування інших складових його грошового забезпечення, яке зазначене в його грошовому атестаті та виплата якого передбачена постановою Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 № 1294 "Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" (далі - постанова № 1294).

2. Волинський окружний адміністративний суд постановою від 04.01.2017 задовольнив позовні вимоги.

3. Львівський апеляційний адміністративний суд постановою від 16.03.2017 скасував рішення суду першої інстанції, ухвалив нове - про відмову у задоволенні позовних вимог.

4. 13.04.2017 ОСОБА_1 звернувся до Вищого адміністративного суду України із касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 16.03.2017, а постанову Волинського окружного адміністративного суду від 04.01.2017 - залишити в силі.

5. Вищий адміністративний суд України ухвалою 20.04.2017 відкрив касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою та витребував матеріали справи із суду першої інстанції.

6. 15.12.2017 розпочав роботу Верховний Суд і набрав чинності Закон України від 03.10.2017 "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів", яким Кодекс адміністративного судочинства України (далі - КАС України) викладено в новій редакції.

7. Пунктом 4 частини першої розділу VII Перехідних положень КАС України передбачено, що касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.

8. Провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи (частина третя статті 3 КАС України).

9. Розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 20.06.2019 № 782/0/78-19 призначено повторний автоматизований розподіл цієї судової справи між суддями у зв`язку з обранням до Великої Палати Верховного Суду судді Гриціва М.І. (рішення зборів суддів Верховного Суду в Касаційному адміністративному суді від 20.05.2019 №13), що унеможливлює його участь у розгляді даної справи.

10. Протоколом розподілу справи від 20.06.2019 визначено склад колегії суддів для розгляду даної справи: Рибачук А.І.- головуючий суддя, судді: Бучик А.Ю., Стеценко С.Г.

11. Ухвалою судді Верховного Суду від 21.06.2019 прийнято зазначену справу до провадження.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

12. Суди встановили, що Наказом Управління ДСНС від 29.12.2014 №522 "Про надання відпустки та звільнення зі служби" підполковника служби цивільного захисту ОСОБА_1, начальника сектору планування, аналітичного та документального забезпечення Управління ДСНС звільнено зі служби цивільного захисту у відставку (із зняттям з військового обліку) згідно із підпунктом 3 пункту 176 Положення про порядок проходження служби цивільного захисту особами рядового і начальницького складу (за станом здоров`я) та виключено з кадрів ДСНС з 29.12.2014 на підставі подання першого заступника начальника Управління ДСНС Демчука Р.П ., свідоцтва про хворобу Лікарської експертної комісії (далі - ЛЕК) Управління ДСНС від 22.12.2014, затвердженого Центральною ЛЕК ДСНС 23.12.2014 № 593 та рапорту ОСОБА_1 .

Із довідки до акта огляду медико-соціальною експертною комісією (далі - МСЕК) від 21.01.2015 серії 12 ААА № 140750 видно, що позивачу встановлена ІІІ група інвалідності у зв`язку із захворюванням, пов`язаним з проходженням військової служби.

Відповідно до Порядку № 908 та довідки МСЕК від 21.01.2015 серії 12 ААА № 140750 Управлінням ДСНС прийнято наказ від 03.11.2015 №528, яким передбачено виплату позивачу одноразової грошової допомоги у розмірі 62 208, 00 грн, як інвалідністю ІІІ групи внаслідок захворювання, пов`язаного з проходженням військової служби, шляхом перерахування вказаних коштів на його картковий рахунок.

Підставою для звернення до суду стала незгода позивача із позицією Управління ДСНС щодо врахування при визначенні одноразової грошової допомоги виключно розміру посадового окладу, окладу за спеціальним званням та відсоткової надбавки за вислугу років, без урахування всіх його складових.

ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

13. Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції виходив із того, що у разі настання інвалідності ІІІ групи, що настала в період проходження військової служби, особі рядового чи начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту виплачується одноразова грошова допомога в порядку та на умовах, визначених Порядком № 908 в розмірі 36-місячного грошового забезпечення, яке відповідно до постанови № 1294, складається з посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.

14. Суд апеляційної інстанції, скасовуючи рішення суду першої інстанції та відмовляючи у задоволенні позовних вимог, виходив із того, що згідно із положеннями пункту 3 Порядку №908 розмір одноразової грошової допомоги визначається виходячи з окладу за спеціальним званням, відсоткової надбавки за вислугу років, посадового окладу за останньою посадою, яку займала особа рядового або начальницького складу на день загибелі (смерті), травми або поранення, захворювання, установлення інвалідності, а особа, звільнена із служби, - на день звільнення. Таким чином, оскільки іншого нормами законодавства, яким врегульовано спірні правовідносини не передбачено, відповідач, здійснюючи виплату спірної допомоги за правилами вказаного вище пункту Порядку №908 прав позивача не порушив та відповідно його дії є правомірними.

Крім того, суд апеляційної інстанції вказав на те, що суд першої інстанції не звернув уваги на те, що КАС України містить правило, за яким виключається можливість розгляду і вирішення справ окружними судами, які предметно підсудні місцевим загальним судам як адміністративним судам, в тому числі і тих, які перелічені у її пункті 4 частини першої статті 18 КАС України (спорів фізичних осіб з суб`єктами владних повноважень з приводу обчислення, призначення, перерахунку, здійснення, надання, одержання пенсійних виплат, соціальних виплат непрацездатним громадянам, виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням, виплат та пільг дітям війни, інших соціальних виплат, доплат, соціальних послуг, допомоги, захисту, пільг).

IV ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

15. Касаційна скарга позивача мотивована, зокрема тим, що при вирішенні даного спору пріоритетним є Закон України від 20.12.1991 № 2011-XII "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" (далі - Закон № 2011-XII), положеннями частини другої статті 9 якою передбачено, що до складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення.

16. У запереченнях на касаційну скаргу позивача ДСНС вказує на те, що у цих спірних правовідносинах при визначені розміру одноразової грошової допомоги у зв`язку із встановленням ОСОБА_1 інвалідності, застосуванню підлягає стаття 118 Кодексу цивільного захисту України та пункт 3 Порядку №908, оскільки саме цей Порядок регулює умови виплати одноразової грошової допомоги особам рядового і начальницького складу служби цивільного захисту, визначає її розмір для вказаної категорії осіб та є спеціальним нормативно-правовим актом.


................
Перейти до повного тексту