1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



07 травня 2020 року

Київ

справа №2а-1168/10/2470

адміністративне провадження №К/9901/4732/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді Мартинюк Н.М.,

суддів Мельник-Томенко Ж.М., Яковенка М.М.



розглянув у порядку письмового провадження у касаційній інстанції адміністративну справу №2а-1168/10/2470

за позовом Комунального підприємства "Міський торгівельний комплекс "Калинівський ринок"

до Державної інспекції з контролю за цінами в Чернівецькій області, Державної інспекції України з контролю за цінами

треті особи без самостійних вимог щодо предмета спору - Чернівецька міська рада, ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4

про визнання нечинним рішення,



за касаційною скаргою Комунального підприємства "Міський торгівельний комплекс "Калинівський ринок"

на постанову Чернівецького окружного адміністративного суду від 16 листопада 2015 року (прийняту у складі: головуючого судді Маренича І.В., суддів Брезіної Т.М., Левицького В.К.)

і ухвалу Вінницького апеляційного адміністративного суду від 20 січня 2016 року (прийняту у складі: головуючого судді Білоуса О.В., суддів Курка О.П., Совгири Д.І.).



УСТАНОВИВ:



І. ІСТОРІЯ СПРАВИ



Короткий зміст позовних вимог



У березні 2010 року Комунальне підприємство "Міський торгівельний комплекс "Калинівський ринок" (надалі також - "КП "МТК "Калинівський ринок") звернулось до суду з позовом, в якому просило визнати нечинним рішення Державної інспекції з контролю за цінами в Чернівецькій області №10 від 11 лютого 2010 року і припису №36 від 11 лютого 2010 року.



Позовні вимоги обґрунтовані тим, що Державна інспекція з контролю за цінами в Чернівецькій області (далі - "відповідач 1") здійснила перевірку КП "МТК "Калинівський ринок" з питань формування цін за надання послуг і оренду торгових приміщень (площ) та їх обслуговування. Відповідно до висновків акту перевірки позивач при формуванні вартості плати за користування торгівельним місцем (площею) порушив приписи законодавства, а саме наказу Міністерства економіки України та Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва від 30 червня 2009 року №638/109, що призвело до їх необґрунтованого завищення і необґрунтованого отримання виручки. Зазначені порушення стали підставою для винесення припису і прийняття рішення "Про застосування економічних санкцій за порушення державної дисципліни цін", яким вирішено вилучити у КП "МТК "Калинівський ринок" у дохід Державного бюджету 5751736,93 грн, а також стягнути штраф у сумі: 11503473,86 грн.



Однак позивач вважає оскаржувані рішення і припис протиправними, оскільки розрахунок вартості оренди торгового місця базувався на собівартості, яка розраховувалась виходячи з суми витрат товариства на обслуговування цих торгових місць, і з застосуванням рівня рентабельності. Крім того, постановою Кабінету Міністрів України від 5 березня 2010 року №278 затверджено Типовий договір оренди торговельного місця. Проте, позивач не укладав жодного договору оренди на торгові приміщення (площі) та/або надання послуг з обслуговування приміщень (площ) та надання в оренду торговельно-технологічного та/або холодильного устаткування, а тому у відповідача 1 відсутні підстави для застосування Порядку розрахунку цін на послуги та оренду торгових приміщень (площ) та їх обслуговування на ринку з продажу продовольчих та непродовольчих товарів.



Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій



Постановою Чернівецького окружного адміністративного суду від 16 листопада 2015 року, залишеною без змін ухвалою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 20 січня 2016 року, у задоволенні адміністративного позову КП "МТК "Калинівський ринок" відмовлено.



Суди попередніх інстанцій, приймаючи оскаржувані рішення, виходили з того, що КП "МТК "Калинівський ринок", при встановленні плати за надання в оренду (користування) торгових приміщень (площ) на ринку на 2009 рік, розрахунок здійснило шляхом ділення витрат з оренди (користування) 1 м2 торговельного місця (площі) не на загальну площу ринку, а на розраховану позивачем площу торговельних місць. Вказані дії позивача призвели до порушення норм чинного законодавства про ціни та ціноутворення. Унаслідок чого КП "МТК "Калинівський ринок" у період з 3 липня 2009 року до 31 грудня 2009 року необґрунтовано отримав виручку на загальну суму: 5751736,93 грн, що і стало підставою для прийняття оскаржуваного рішення і припису про усунення порушень.



Короткий зміст вимог касаційної скарги та відзиву (заперечення)



У касаційній скарзі КП "МТК "Калинівський ринок" просить скасувати постанову Чернівецького окружного адміністративного суду від 16 листопада 2015 року й ухвалу Вінницького апеляційного адміністративного суду від 20 січня 2016 року, і справу направити на новий розгляд до суду першої інстанції - Чернівецького окружного адміністративного суду.



Зокрема, скаржник зазначає, що рішення судів попередніх інстанцій є необґрунтованими, прийняті з порушенням норм матеріального і процесуального права, з неправильним застосуванням норм матеріального права, а також без повного і всебічного з`ясування обставин справи. Зазначає, що Порядок розрахунку цін на послуги та оренду торгових приміщень (площ) та їх обслуговування на ринках з продажу продовольчих та непродовольчих товарів, затверджений наказом Міністерства економіки України, Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва від 30 червня 2009 року № 638/109, розповсюджує свою дію при укладанні нових договорів оренди з 3 липня 2009 року. Оскільки позивач не укладав жодного договору оренди на торгові приміщення (площі) та/або надання послуг з обслуговування приміщень (площ) та надання в оренду торговельно-технологічного та/або холодильного устаткування, тому у відповідача 1 відсутні підстави для застосування норм зазначеного порядку.



Відповідачі, треті особи та інші учасники справи свої заперечення (відзив) на касаційну скаргу до суду не надали.



II. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ



Судами першої й апеляційної інстанцій встановлено, що КП "МТК "Калинівський ринок" зареєстроване в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців з 1 липня 1997 року і взято на облік як платник податків.



На підставі посвідчення від 25 січня 2009 року №36, відповідно до статті 13 Закону України "Про ціни та ціноутворення", постанови Кабінету Міністрів України "Питання Державної інспекції з контролю за цінами " і пункту 35/4.1.5 Плану роботи Державного контролю за цінами на І квартал 2010 року відповідач 1 провів перевірку КП "МТК "Калинівський ринок" з питань дотримання вимог розпорядження Чернівецької обласної державної адміністрації від 3 червня 2008 року №287-р зі змінами, внесеними розпорядженням Чернівецької обласної адміністрації від 26 червня 2009 року №393-р і наказу Міністерства економіки України, Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва від 30 червня 2009 року № 638/109. За результатами зазначеної перевірки відповідач 1 склав акт від 5 лютого 2010 року.



Перевіркою встановлено, що за період, який підлягав перевірці, КП "МТК "Калинівський ринок" двічі змінювало плату за користування торгівельним місцем (площею), а саме: з 1 січня 2008 року до 31 грудня 2009 року діяла плата у розмірі: 0,65 грн/м2 в день (з ПДВ), а з 1 січня 2010 року введено в дію підвищену плату у розмірі: 0,88 грн/м2.



Даний розмір плати затверджений наказом генерального директора позивача "Про затвердження Прейскуранта" від 24 грудня 2007 року і введений в дію з 1 січня 2008 року, при цьому плановий рівень рентабельності на 2008 рік врахований на рівні 25% до повної собівартості.



Перевіркою правильності формування і застосування КП "МТК "Калинівський ринок" плати за надання в оренду (користування) торгових приміщень (площ) на ринку встановлено, що вартість даної послуги на 2009 рік позивачем розраховано шляхом ділення витрат з оренди (користування) 1 м2 торговельного місця (площі) не на загальну площу ринку, яка складає 326387,00 м2, а на розраховану позивачем площу торговельних місць у розмірі 129338,00 м2. Внаслідок чого, при застосуванні позивачем у період з 3 липня 2009 року до 31 грудня 2009 року розміру плати за надання в оренду (користування) торгових приміщень (площ) на ринку на рівні 0,65 грн/м2 (з ПДВ) в день, рівень рентабельності склав 179% до економічно обґрунтованих витрат, що перевищує граничний встановлений рівень - 20%.



Отже, внаслідок даного порушення державної дисципліни цін, КП МТК "Калинівський ринок" у період з 3 липня 2009 року до 31 грудня 2009 року необґрунтовано отримало виручку на загальну суму: 5751736,93 грн.



Не погоджуючись з висновками викладеними в акті перевірки, позивач подав заперечення до акту від 5 лютого 2010 року.



На підставі висновків, викладених в акті перевірки, відповідач 1 виніс припис №36 від 11 лютого 2010 року, яким зобов`язав позивача негайно припинити застосування плати за надання в оренду (користування) торгових приміщень (площ), сформованих із порушенням вимог розпорядження Чернівецької обласної адміністрації від 3 червня 2008 року №287-р "Про використання повноважень обласною державною адміністрацією в галузі ціноутворення", із внесеними змінами; привести плату за оренду (користування) торговими приміщеннями (площами) до їх економічно обґрунтованого рівня, відповідно до вимог розпорядження Чернівецької обласної адміністрації від 3 червня 2008 року №287-р.



Про виконання цього припису та вжиті заходи позивач зобов`язувався повідомити Державну інспекцію з контролю за цінами в Чернівецькій області до 10 березня 2010 року.



Крім того, відповідачем 1 за фактом виявленого порушення винесено рішення від 11 лютого 2010 року "Про застосування економічних санкцій за порушення державної дисципліни цін" і вирішено вилучити у КП "МТК "Калинівський ринок" у дохід державного бюджету 5751736,93 грн, а також стягнути штраф у сумі: 11503473,86 грн.



ІІІ. ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХНЬОГО ЗАСТОСУВАННЯ (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин)



Основні засади цінової політики і регулювання відносин, що виникають у процесі формування, встановлення та застосування цін, а також здійснення державного контролю (нагляду) і спостереження у сфері ціноутворення визначає Закон України "Про ціни і ціноутворення" (далі - "Закон").



У статті 2 Закону визначені терміни, які вживаються у ньому, зокрема, наступні терміни, норматив рентабельності - рівень прибутковості, що визначається суб`єктом господарювання під час формування ціни. Граничний норматив рентабельності є його максимально допустимим рівнем, який повинен враховуватися суб`єктом господарювання під час встановлення ціни товару; ціноутворення - процес формування та встановлення цін.



Дія Закону поширюється на відносини, що виникають у процесі формування, встановлення і застосування цін Кабінетом Міністрів України, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування та суб`єктами господарювання, які провадять діяльність на території України, а також здійснення державного контролю (нагляду) та спостереження у сфері ціноутворення (частина перша статті 2 Закону).



Стаття 4 Закону передбачає повноваження Кабінету Міністрів України у сфері забезпечення державної політики цін, а саме Уряд:



- забезпечує здійснення державної політики цін;



- визначає перелік продукції, товарів і послуг, державні фіксовані та регульовані ціни і тарифи на які затверджуються відповідними органами державного регулювання, крім сфери телекомунікації;



- визначає повноваження органів державного управління в галузі встановлення і застосування цін (тарифів), а також по контролю за цінами (тарифами).



Відповідно до статті 8 Закону державне регулювання цін і тарифів здійснюється шляхом встановлення: державних фіксованих цін (тарифів); граничних рівнів цін (тарифів) або граничних відхилень від державних фіксованих цін і тарифів.



З метою вирішення питань щодо регулювання цін за надання послуг та оренду торгових приміщень (площ) у торговельних об`єктах, на ринках з продажу продовольчих та непродовольчих товарів та недопущення соціального загострення ситуації на місцях Урядом було запроваджено державне регулювання цін за надання послуг та оренду торгових приміщень (площ) у торговельних об`єктах, на ринках з продажу продовольчих та непродовольчих товарів (Постанова Кабінету Міністрів України від 5 березня 2009 року №278 "Про заходи щодо стабілізації цін за надання послуг та оренду торгових приміщень (площ) у торговельних об`єктах, на ринках з продажу продовольчих та непродовольчих товарів в умовах фінансово-економічної кризи"). Дія зазначеної постанови поширюється на всі торгові приміщення (площі), що здаються в оренду у торговельному об`єкті або на ринку з продажу продовольчих та непродовольчих товарів.



На виконання пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України від 5 березня 2009 року №278 "Про заходи щодо стабілізації цін за надання послуг та оренду торгових приміщень (площ) у торговельних об`єктах, на ринках з продажу продовольчих та непродовольчих товарів в умовах фінансово-економічної кризи" розроблено Порядок розрахунку цін на послуги та оренду торгових приміщень (площ) та їх обслуговування на ринках з продажу продовольчих та непродовольчих товарів, згідно з положеннями якого орендна плата за торгові приміщення (площі) на ринках розраховується орендодавцем виходячи із собівартості надання в оренду торгових приміщень (площ) та прибутку. До собівартості надання в оренду торгових приміщень (площ) включаються витрати, пов`язані з наданням в оренду торгових приміщень (площ), та/або витрати, пов`язані з обслуговуванням торгових приміщень (площ) на ринках.



Наказом Міністерства економіки України, Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва від 30 червня 2009 року №638/109 затверджено "Порядок розрахунку цін на послуги та оренду торгових приміщень (площ) та їх обслуговування на ринках з продажу продовольчих та непродовольчих товарів" (далі - "Порядок"), який визначає механізм формування економічно обґрунтованих цін на послуги та оренду торгових приміщень (площ) та їх обслуговування на ринках з продажу продовольчих та непродовольчих товарів.



Цей Порядок застосовується суб`єктами господарювання при укладанні договорів оренди на торгові приміщення (площі) та/або надання послуг з обслуговування приміщень (площ) та надання в оренду торговельно-технологічного та/або холодильного устаткування на ринках.



Відповідно до розділу 2 Порядку розмір орендної плати за торгові приміщення (площі) на ринках розраховується у такій послідовності:



- 2.1 визначається розмір річної орендної плати виходячи з розміру планових витрат або фактичних витрат за попередній рік з урахуванням прогнозного індексу споживчих цін (індексу інфляції);



- 2.2 на основі розміру річної орендної плати встановлюється розмір орендної плати за місяць;



- 2.3 розмір добової орендної плати встановлюється на основі розміру місячної орендної плати, у разі якщо строк оренди менший ніж один місяць;



- 2.4 на основі розміру добової орендної плати розраховується розмір погодинної орендної плати.



Згідно пунктом 3 розділу 2 Порядку до собівартості в оренду торгових приміщень (площ) включаються витрати, пов`язані з наданням в оренду торгових приміщень (площ) та/або витрати, пов`язані з обслуговуванням торгових приміщень (площ) на ринках.


................
Перейти до повного тексту