1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



07 травня 2020 року

Київ

справа №821/950/18

адміністративне провадження №К/9901/18937/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Калашнікової О.В.,

суддів: Губської О.А., Загороднюка А.Г.,

розглянувши у порядку письмового провадження у касаційній інстанції адміністративну справу №821/950/18

за позовом ОСОБА_1 до Херсонської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення,

за касаційною скаргою Херсонської міської ради на рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 23 листопада 2018 року (головуючий суддя - Дмитрієвої О.О.) та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 24 квітня 2019 року (колегія суддів у складі головуючої судді - Шевчук О.А., суддів: Бойка А.В., Осіпова Ю.В.),



І РУХ СПРАВИ

1. У травні 2018 року ОСОБА_1 звернулася до суду з адміністративним позовом до Херсонської міської ради, в якому просила визнати протиправним рішення Херсонської міської ради 20 сесії 7 скликання від 30.03.2018 р. № 1279 "Про внесення змін та доповнень до Регламенту Херсонської міської ради VII скликання, затвердженого рішенням міської ради від 02.12.2015 р. № 2", а саме - пункт 1.5 в частині: "Оператори, журналісти подають заявки до відділу громадських зв`язків щодо здійснення відеозйомки у частині залу, де розміщено пульти для голосування депутатів міської ради. У день засідання сесії міської ради дозвіл на присутність запрошених осіб, не включених до списку запрошених або присутніх, надається міським головою або секретарем міської ради на підставі письмової заяви. Кількість присутніх осіб на пленарному засіданні міської ради обмежується кількістю місць для сидіння."; пункт 5 в частині: "Під час проведення пленарного засідання міської ради забороняється використання предметів, що можуть створювати перешкоди у проведенні пленарного засідання міської ради; пересуватися сесійним залом (у зоні розташування депутатів міської ради."; пункту 11 в частині: "Особи, що присутні на засіданні, не повинні знаходитися під час засідання ради у частині сесійного залу, призначеній для розміщення депутатів міської ради".

2. Позовні вимоги обґрунтовано тим, що оскаржуване рішення в частині порушує права позивача як журналіста. Позивач стверджує, що з оскаржуваного рішення слідує, що даними змінами журналістам фактично було заборонено зйомку та пересування тією частиною сесійної зали де знаходяться депутати, зобов`язано завчасно подавати заявку, щоб мати таку можливість, а, якщо таку заявку завчасно не подано, в день пленарного засідання питання про доступ до приміщення вирішує секретар або міський голова на підставі письмової заяви. Відповідно, на думку позивача, відповідачем створюються незаконні перепони щодо реалізації журналістами наданих їм чинним законодавством прав при здійсненні професійної діяльності.

3. Рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 23 листопада 2018 року, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 24 квітня 2019 року, позов задоволено.

Суд вирішив визнати протиправним рішення Херсонської міської ради (ЄДРПОУ 26347681, 73000, м. Херсон, проспект Ушакова, 37) 20 сесії 7 скликання від 30.03.2018 року № 1279 "Про внесення змін та доповнень до Регламенту Херсонської міської ради VII скликання, затвердженого рішенням міської ради від 02.12.2015 № 2", а саме:

пункт 1.5 в частині : "Оператори, журналісти подають заявки до відділу громадських зв`язків щодо здійснення відеозйомки у частині залу де розміщено пульти для голосування депутатів міської ради. У день засідання сесії міської ради дозвіл на присутність запрошених осіб, не включених до списку запрошених або присутніх, надається міським головою або секретарем міської ради на підставі письмової заяви.

Кількість присутніх осіб на пленарному засіданні міської ради обмежується кількістю місць для сидіння.";

пункт 5 в частині: "Під час проведення пленарного засідання міської ради забороняється використання предметів, що можуть створювати перешкоди у проведенні пленарного засідання міської ради; пересуватися сесійним залом (у зоні розташування депутатів міської ради.";

пункт 11 в частині: "Особи, що присутні на засіданні, не повинні знаходитися під час засідання ради у частині сесійного залу, призначеній для розміщення депутатів міської ради".

4. Не погоджуючись із рішеннями судів попередніх інстанцій, Херсонська міська рада звернулася із касаційною скаргою до Верховного Суду, в якій просить їх скасувати та ухвалити по справі нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити в повному обсязі.

5. Верховний Суд ухвалою від 18 липня 2019 року відкрив провадження за касаційною скаргою Херсонської міської ради на рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 23 листопада 2018 року та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 24 квітня 2019 року.

6. Позивач відзиву на касаційну скаргу не надавав.

II ОБСТАВИНИ СПРАВИ

7. ОСОБА_1 являється членом "Національної спілки журналістів України" та здійснює свою професійну діяльність як журналіст.

8. 30.03.2018 року Херсонська міська рада на XX сесії VII скликання прийняла Рішення № 1279 "Про внесення змін та доповнень до Регламенту Херсонської міської ради VII скликання, затвердженого рішенням міської ради від 02.12.2015 № 2."

9. Даним рішенням, були внесенні наступні зміни та доповнення до Регламенту Херсонської міської ради які стосуються прав журналістів, а саме:

10. Частиною 1, пунктом 1.5. вирішено статтю 89 викласти в новій редакції:

" 1 Під час пленарного засідання міської ради в залі засідань мають право бути присутніми, крім депутатів та їхніх помічників-консультантів, міського голови, секретаря міської ради, посадові особи органів виконавчої влади, посадові особи міської ради, правоохоронних органів (за умови пред`явлення службового посвідчення), журналісти, члени делегацій, що знаходяться в міській раді з офіційним візитом, особи, запрошені до участі в засіданні міської ради, а також громадяни, у порядку, визначеному цією статтею.

Заявки для включення до списку присутніх під час пленарного засідання міської ради подаються громадянами секретарю міської ради не пізніше як за три дні до проведення пленарного засідання сесії міської ради, для опрацювання та складання остаточного списку присутніх на пленарному засіданні. Допуск громадян до сесійної зали здійснюється виключно за попередніми списками, підготовленими апаратом міської ради на підставі попередніх заяв.

Забезпечення пропускного режиму до сесійної зали для запрошених покладено на виконавчі органи Херсонської міської ради та заступника міського голови згідно з розподілом обов`язків. Оператори, журналісти подають заявки до відділу громадських зв`язків щодо здійснення відеозйомки у частині залу, де розміщено пульти для голосування депутатів міської ради.

У день засідання сесії міської ради дозвіл на присутність запрошених осіб, не включених до списку запрошених або присутніх, надається міським головою або секретарем міської ради на підставі письмової заяви.

Головуючий на пленарному засіданні міської ради повідомляє депутатів про офіційно запрошених осіб, присутніх на засіданні.

Кількість присутніх осіб на пленарному засіданні міської ради обмежується кількістю місць для сидіння.

11. Відповідно до частини 5 "Під час проведення пленарного засідання міської ради забороняється використання предметів, що можуть створювати перешкоди у проведенні пленарного засідання міської ради; пересуватися сесійним залом (у зоні розташування депутатів міської ради); порушувати громадський порядок; заважати будь-яким іншим чином роботі депутатів міської ради.".

12. Частиною 11 "Особи, що присутні на засіданні, не мають права займати робочі місця, призначені для осіб, указаних в частинах 8, 9 та 10 цієї статті, та не повинні знаходитися під час засідання ради у частині сесійного залу, призначеній для розміщення депутатів міської ради.".

13. Позивач вважає, даними змінами журналістам фактично було заборонено зйомку та пересування тією частиною сесійної зали де знаходяться депутати, зобов`язано завчасно подавати заявку щоб мати таку можливість, а якщо таку заявку завчасно не подано, в день пленарного засідання питання про доступ до приміщення вирішує секретар або міський голова на підставі письмової заяви. Також, закладено можливість відмови у присутності журналіста на засіданні через відсутність вільних місць у залі.

14. Отже, на думку позивача, відповідачем створюються незаконні перепони щодо реалізації журналістами наданих їм чинним законодавством прав при здійсненні професійної діяльності, у зв`язку з чим спірне рішення в цій частині підлягає скасуванню.

ІIІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

15. Суди першої та апеляційної інстанції, задовольняючи позовні вимоги, дійшли висновку, що рішення Херсонської міської ради від 30.03.2018 року № 1279 про внесення змін та доповнень до Регламенту Херсонської міської ради VII скликання, затвердженого рішенням міської ради від 02.12.2015 року № 2 в оскаржуваних частинах являється таким, що порушує права журналістів, зокрема позивача.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

16. У касаційній скарзі касатор вказав, що суди попередніх інстанцій не дослідили, яким саме чином оскаржуване рішення порушує права безпосередньо позивача.

17. Касатор також вказав, що оскаржуване рішення Херсонської міської ради 20 сесії 7 скликання від 30.03.2018 р. № 1279 винесене на підставі норм діючого законодавства та не створює протиправних перешкод для реалізації наданих журналістам прав при здійсненні професійної діяльності.

V. ОЦІНКА ВЕРХОВНОГО СУДУ

18. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.

19. Аналізуючи доводи, викладені у касаційній скарзі, колегія суддів Верховного Суду дійшла висновку про відсутність підстав для її задоволення з огляду на наступне.

20. Згідно ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:

1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України;

2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано;

3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії);

4) безсторонньо (неупереджено);

5) добросовісно;

6) розсудливо;

7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації;

8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);

9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;


................
Перейти до повного тексту