1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



07 травня 2020 року

Київ

справа №820/4281/17

адміністративне провадження №К/9901/17863/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Калашнікової О.В.,

суддів: Загороднюка А.Г., Губської О.А.,



розглянувши у письмовому провадженні у касаційній інстанції адміністративну справу № 820/4281/17



за позовом ОСОБА_1 до Головного територіального управління юстиції у Харківській області про визнання дій незаконними та зобов`язання вчинити певні дії,



за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 06 червня 2019 року (прийняту у складі колегії суддів: головуючого судді - Перцової Т.С., суддів: Жигилія С.П., Чалого І.С.)



УСТАНОВИВ:

І. Рух справи

1. У вересні 2017 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1, позивач) звернувся до суду з позовом до Головного територіального управління юстиції у Харківській області (далі - ГТУЮ у Харківській області, відповідач), в якому просив:

- визнати незаконними дії відповідача щодо відмови у задоволенні запиту на отримання публічної інформації ОСОБА_1 від 07 серпня 2017 року;

- зобов`язати ГТУЮ у Харківській області надати доступ до публічної інформації на запит позивача від 07 серпня 2017 року, а саме: надіслати на електронну адресу Юрченка Ю.М. копії матеріалів службового розслідування, що проводилося відносно заступника начальника управління державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Харківській області ОСОБА_2 у період з 10 по 23 листопада 2015 року;

- стягнути за рахунок бюджетних асигнувань ГТУЮ у Харківській області на користь ОСОБА_1 судові витрати за надання правової допомоги у розмірі 7040,00 грн.;

- у разі задоволення позову та у відповідності до статті 267 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) встановити судовий контроль за виконанням рішення, встановивши строк для подачі звіту про виконання судового рішення.

2. Справа вже переглядалась Верховним Судом, постановою від 28 листопада 2018 року рішення судів першої та апеляційної інстанції були скасовані в касаційному порядку, а справа направлена на новий розгляд до Харківського окружного адміністративного суду.



ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

3. Звертаючись до суду із вказаним позовом, для підтвердження розміру витрат за надання правової допомоги, позивачем було подано до суду:

-договір про надання правової допомоги від 15 серпня 2017 року (далі - Договір);

- калькуляцію-рахунок №1;

- квитанцію до прибуткового касового ордера №0807/17 від 08 вересня 2017 року про отримання коштів у сумі 7040,00 грн. від позивача;

- акт виконаних робіт від 08 вересня 2017 року.

4. Відповідно Договору ОСОБА_1 є замовником, а ОСОБА_3 - виконавцем. Пунктом 1.1. Договору визначено, що замовник доручає, а виконавець бере на себе зобов`язання надати замовнику правову допомогу у справі про оскарження дій Головного територіального управління юстиції у Харківській області, пов`язаних із розглядом запиту про отримання публічної інформації від 07 серпня 2017 року, а також, в разі необхідності за бажанням замовника, із інших питань на строк дії цього договору.

5. Згідно з пунктами 4.1 та 4.2 Договору розмір вартості послуг виконавця за цим договором розраховується відповідно до строків та результатів вирішення спірних правовідносин, ступеню правової визначеності та складності справи, обсягу правових послуг, необхідних для досягнення бажаного результату та належного виконання окремих доручень замовника, а також обмежень, встановлених Законом України "Про граничний розмір компенсації витрат на правову допомогу у цивільних та адміністративних справах", постановою Кабінету Міністрів України "Про граничні розміри компенсації витрат, пов`язаних з розглядом цивільних та адміністративних справ, і порядок їх компенсації за рахунок держави" №590 від 27 квітня 2006 року з урахуванням розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб згідно Закону України "Про державний бюджет України" за відповідний рік. Вартість послуг виконавця визначається домовленістю сторін та підтверджується калькуляціями-рахунками, які є невід`ємною частиною цього договору. За домовленістю сторін калькуляції-рахунки не потребують засвідчення підписами сторін.

6. Пунктом 9.1 Договору визначено, що Договір діє до 18 травня 2019 року.

7. Відповідно до калькуляції-рахунку №1 від 08 вересня 2017 року та квитанції до прибуткового касового ордеру №0809/17 позивачем сплачено своєму представнику 7040,00 грн за надання правової допомоги, пов`язаної із розглядом вказаної справи, а саме:

- ознайомлення з первісним матеріалом (документами) замовника (копіями матеріалів виконавчого провадження), їх вивчення та аналіз на предмет релевантності, незалежності, допустимості, ступеню ймовірного доказового значення - 3 години (640 грн х3=1920 грн);

- аналіз нормативного матеріалу, коментарів, роз`яснень, пошук і вивчення консультацій, судової практики в аналогічних справах, узагальнень судів касаційних інстанцій та правових позицій ВСУ, публікації науковців, висновків фахівців - 4 години (640 грн х4=2560 грн);

- складання тексту позовної заяви в інтересах ОСОБА_1 про визнання дій ГТУЮ у Харківській області щодо ненадання публічної інформації незаконними, підготовка додатків та примірників позовної заяви й доданих до неї документів відповідно до кількості осіб, що беруть участь у справі - 3 години (640 грн х3=2560 грн).

8. Звертаючись до суду першої інстанції, позивачем було заявлено вимогу, зокрема, стягнути судові витрати за надання правової допомоги у розмірі 7040,00 грн.



ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

9. Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 19 березня 2019 року позовні вимоги задоволено частково.

9.1. Визнано незаконними дії ГТУЮ у Харківській області щодо відмови у задоволенні запиту на отримання публічної інформації ОСОБА_1 від 07 серпня 2017 року.

9.2. Зобов`язано ГТУЮ у Харківській області надати доступ до публічної інформації на запит позивача від 07 серпня 2017 року, а саме: надіслати на електронну адресу ОСОБА_1 копії матеріалів службового розслідування, що проводилося відносно заступника начальника управління державної виконавчої служби ГТУЮ у Харківській області ОСОБА_2 у період з 10 по 23 листопада 2015 року.

9.3. Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань ГТУЮ у Харківській області на користь ОСОБА_1 судові витрати за надання правової допомоги у розмірі 7040,00 (сім тисяч сорок гривень) грн.

9.4. Відмовлено у встановленні судового контролю за виконанням судового рішення.

9.5. Задовольняючи позовні вимоги в частині стягнення витрат на правову допомогу, суд першої інстанції зазначив, що позивач надав усі належні та допустимі докази понесених судових витрат в межах і обсягах, визначених законодавством, а тому заява про стягнення з бюджетних асигнувань відповідача правової допомоги в розмірі 7040, 00 грн. підлягає задоволенню.

10. Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 06 червня 2019 року рішення суду першої інстанції було скасовано в частині стягнення за рахунок бюджетних асигнувань ГТУЮ у Харківській області на користь позивача витрат на професійну правничу допомогу в розмірі 5120 грн.

10.1. В іншій частині рішення суду першої інстанції залишено без змін.

10.2. Скасовуючи рішення суду першої інстанції в частині стягнення витрат на професійну правничу допомогу, суд апеляційної інстанції вказав, що час, зазначений у калькуляції-рахунку - 11 годин, не відповідає складності спору та змістовності позовної заяви, а розмір витрат в сумі 7040 грн. не є співрозмірним та пропорційним до предмету спору. За даними Єдиного державного реєстру судових рішень (далі - ЄДРСР) впродовж 2017 року до Харківського окружного адміністративного суду було подано 5 аналогічних позовів, з однаковим предметом спору та однаковими вимогами про стягнення витрат на правову допомогу в розмірі 7040 грн. (справи №№ 820/4259/17; 820/4280/17; 820/4281/17, 820/4282/17, 820/4283/17), при цьому позивачем не спростовано доводів про те, що вказані позовні заяви готувались одним й тими самими представниками, зокрема, ОСОБА_3, який є представником позивача у справі, що розглядається. А тому, враховуючи критерії розумності та справедливості, суд визначив, що стягненню на користь позивача підлягають витрати за підготовку та подання позову в розмірі 1920 грн, що відповідає розрахунку за 3 години роботи адвоката.



IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ ТА ВІДЗИВУ (ЗАПЕРЕЧЕНЬ)

11. Не погодившись із рішенням суду апеляційної інстанції в частині стягнення витрат на правову допомогу у розмірі лише 1920 грн, позивач звернувся із касаційною скаргою до Верховного Суду.

12. В касаційній скарзі просив скасувати рішення суду апеляційної інстанції в частині визначення суми витрат на правову допомогу, залишивши без змін рішення суду першої інстанції.

13. Позивач зазначає про надання до суду всіх належних та допустимих доказів понесених судових витрат, факт надання правової допомоги додатково відображено в акті виконаних робіт. В касаційній скарзі наголошено, що жодним нормативно-правовим актом не передбачено зменшення розміру витрат на професійну правничу допомогу у зв`язку із участю представника сторони у аналогічних спорах.

14. Представник ГТУЮ у Харківській області подав відзив на касаційну скаргу позивача, в якому просив судові рішення першої та апеляційної інстанції в частині, що оскаржується, залишити без змін, а скаргу без задоволення.

15. Зазначено про не відповідність критеріям розумності з урахуванням складності справи калькуляції-рахунку, що надані позивачем. На думку представника позивача, є фактично неможливим витратити 4 години на підготовку позову, який є абсолютно ідентичним чотирьом іншим позовам, які були підготовлені цим же представником та подані до суду в інтересах інших громадян (справи: №820/4259/17, №820/4280/17, № 820/4281/17, 820/4282/17, № 820/4283/17).



V. ДЖЕРЕЛА ПРАВА

16. Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

17. Положеннями статті 59 Конституції України закріплено, що кожен має право на професійну правничу допомогу. Кожен є вільним у виборі захисника своїх прав.

18. Частиною третьою статті 3 КАС України передбачено, що провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.

19. Відповідно до частини першої та пункту 1 частини третьої статті 132 КАС України визначено, що судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.



Витрати на професійну правничу допомогу належать до витрат, пов`язаних з розглядом справи.

20. Відповідно до статті 134 КАС України витрати, пов`язані з правничою допомогою адвоката, несуть сторони, крім випадків надання правничої допомоги за рахунок держави.



За результатами розгляду справи витрати на правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом з іншими судовими витратами, за винятком витрат суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката.



Для цілей розподілу судових витрат:

1) розмір витрат на правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката визначаються згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою;

2) розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат.



Для визначення розміру витрат на правничу допомогу та з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги.



Розмір витрат на оплату послуг адвоката має бути співмірним із:

1) складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг);

2) часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг);

3) обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт;

4) ціною позову та (або) значенням справи для сторони, в тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справи.



У разі недотримання вимог частини п`ятої цієї статті суд може, за клопотанням іншої сторони, зменшити розмір витрат на правничу допомогу, які підлягають розподілу між сторонами.



Обов`язок доведення неспівмірності витрат покладається на сторону, яка заявляє клопотання про зменшення витрат на оплату правничої допомоги адвоката, які підлягають розподілу між сторонами.

21. Згідно з частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

22. Відповідно до положень Закону України від 20 грудня 2011 року №4191-VI "Про граничний розмір компенсації витрат на правову допомогу у цивільних та адміністративних справах" (діяв на момент подання позовної заяви до суду; далі - Закон №4191-VI) розмір компенсації витрат на правову допомогу, зокрема, у цивільних справах, в яких така компенсація виплачується стороні, на користь якої ухвалено судове рішення, іншою стороною, а в адміністративних справах - суб`єктом владних повноважень, не може перевищувати 40 відсотків встановленої законом мінімальної заробітної плати у місячному розмірі за годину участі особи, яка надавала правову допомогу, у судовому засіданні, під час вчинення окремих процесуальних дій поза судовим засіданням та під час ознайомлення з матеріалами справи в суді, що визначається у відповідному судовому рішенні.

23. Граничні розміри компенсації витрат, пов`язаних з розглядом, зокрема, адміністративних справ визначено постановою Кабінету Міністрів України від 27 квітня 2006 року N 590 "Про граничні розміри компенсації витрат, пов`язаних з розглядом цивільних, адміністративних та господарських справ, і порядок їх компенсації за рахунок держави" (далі - Постанова №590).


................
Перейти до повного тексту