ПОСТАНОВА
Іменем України
06 травня 2020 року
Київ
справа №522/10652/17
провадження №К/9901/60808/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Смоковича М. І.,
суддів: Кашпур О. В., Уханенка С. А.
розглянув у письмовому провадженні у касаційній інстанції адміністративну справу № 522/10652/17
за позовом ОСОБА_1 до Відділу ведення Державного реєстру виборців Приморської районної адміністрації Одеської міської ради про визнання відмови протиправною та зобов?язання вчинити певні дії, провадження в якій відкрито
за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Одеського апеляційного адміністративного суду прийняту 26 липня 2018 року у складі колегії суддів: головуючого - Шеметенко Л.П., суддів: Димерлія О.О., Єщенко О.В.,
І. Суть спору
1. У червні 2017 року ОСОБА_1 звернулася до суду з адміністративним позовом до Відділу ведення Державного реєстру виборців Приморської районної адміністрації Одеської міської ради, в якому просила:
1.1. визнати протиправною відмову Відділу ведення Державного реєстру виборців Приморської районної адміністрації Одеської міської ради від 28 лютого 2017 року №01-03/2729 щодо внесення даних до Державного реєстру виборців про зміну виборчої адреси у Державному реєстрі виборців;
1.2. зобов`язати Відділ ведення Державного реєстру виборців Приморської районної адміністрації Одеської міської ради внести дані до Державного реєстру виборців про зміну виборчої адреси згідно з відомостями про її місце знаходження (місце постійного проживання), що вказано в довідці про реєстрацію як внутрішньо переміщеної особи.
2. В обґрунтування позову позивач зазначає, що вона 30 серпня 2014 року приїхала до міста Одеси з міста Донецьку, як внутрішньо переміщена особа, що підтверджується копією витягу із журналу про реєстрацію осіб - переселенців від 30 серпня 2014 року за номером 2584, виданого Департаментом соціального захисту населення Одеської обласної державної адміністрації, та довідкою про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи № 0000051572 від 4 травня 2017 року.
2.1. У м. Одесі вона проживає вже майже три з половиною роки. Займає активну громадську позицію і хоче приймати участь в якості виборця у всіх виборах, і місцевих також, за новим місцем свого постійного проживання, як внутрішньо переміщена особа, та вважає своє нове місце проживання новою виборчою адресою, відомості про яку відповідач повинен внести до Державного реєстру виборців.
2.2. Для реалізації свого виборчого права на місцевих виборах 28 лютого 2017 року вона звернулась до відповідача із заявою про зміну виборчої адреси у державному реєстрі виборців (про включення її до списку виборців на місцевих виборах) для поновлення її виборчих прав. Надала до заяви ксерокопії паспорту, коду ИПН, довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи.
2.3. Проте, листом від 28 лютого 2017 року за номером 01-03/2729 відповідач відмовив їй у задоволенні заяви, зазначивши, що правові підстави для зміни виборчої адреси відсутні.
2.4. Свою відмову відповідач обґрунтував тим, що довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи не може містити відомості про місце проживанням позивачки і що до довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи вноситься інформація про місце перебування переміщеної особи. Виборчою адресою позивачки, є зокрема адреса її реєстрації за паспортом, тобто місто Донецьк.
2.5. Не погоджуючись із відмовою у задоволенні законних вимог про внесення у встановленому порядку змін до виборчої адреси, позивач звернувся до суду з вказаним позовом за захистом своїх прав та інтересів.
ІІ. Встановлені судами фактичні обставини справи
3. ОСОБА_1 є громадянином України, місце проживання якої зареєстроване у
АДРЕСА_1 . З 30 серпня 2014 року позивач перебуває на обліку в Управлінні соціального захисту населення у Приморському районі м. Одеси як внутрішньо переміщена особа.
5. 28 лютого 2017 року ОСОБА_1 звернулась у Відділ ведення Державного реєстру виборців Приморської районної адміністрації Одеської міської ради із заявою, в якій просила змінити її виборчу адресу у Державному реєстрі виборців з метою реалізації прав на участь у виборах, в тому числі у місцевих.
6. Розглянувши вказану заяву, Відділ ведення Державного реєстру виборців Приморської районної адміністрації Одеської міської ради відмовив у її задоволенні, про що повідомив позивача своїм листом від 28 лютого 2017 року №01-03/2729.
7. Як на підставу для відмови у внесенні до Реєстру інформації про зміну виборчої адреси позивача відповідач послався на те, що подані документи, а саме довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи є документом, до якого вносяться лише відомості про місце перебування особи. При цьому, паспорт позивача не містить даних про реєстрацію місця проживання за адресою, вказаною у заяві про зміну виборчої адреси.
8. Водночас, Відділ вказав на те, що реалізація внутрішньо переміщеними особами права голосу на виборах відбувається в порядку тимчасової зміни місця голосування виборця без зміни його виборчої адреси.
9. За таких обставин, відповідач дійшов висновку про відсутність правових підстав для задоволення заяви позивача і внесення змін про його виборчу адресу до Реєстру.
ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення
10. Приморський районний суд міста Одеси рішенням від 11 квітня 2018 року позовні вимоги задовольнив в повному обсязі.
10.1. Визнав протиправною відмову Відділу ведення Державного реєстру виборців Приморської районної адміністрації Одеської міської ради від 28 лютого 2017 року № 01 - 03/2729 щодо внесення даних до Державного реєстру виборців про зміну виборчої адреси ОСОБА_1 у Державному реєстрі виборців.
10.2. Зобов`язав відділ ведення Державного реєстру виборців Приморської районної адміністрації Одеської міської ради внести дані до Державного реєстру виборців про зміну виборчої адреси ОСОБА_1 згідно з відомостями про її місце знаходження (місце постійного проживання), що вказано в довідці про реєстрацію ОСОБА_1, як внутрішньо переміщеної особи.
10.3. Стягнув за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень з Відділу ведення Державного реєстру виборців Приморської районної адміністрації Одеської міської ради сплачений судовий збір в сумі 1280 (одна тисяча двісті вісімдесят) гривень 00 коп.
11. Вирішуючи справу та задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що позивач має право на внесення даних до Державного реєстру виборців про зміну своєї виборчої адреси згідно з відомостями про її місце знаходження (місце постійного проживання), вказаних у довідці про її реєстрацію як внутрішньо переміщеної особи, у зв`язку із чим відмова відповідача у внесені змін до виборчої адреси позивача на підставі поданих документів не ґрунтується на Законі, що є безумовною підставою для зобов`язання суб`єкта владних повноважень вчинити ці дії в судовому порядку.
12. Одеський апеляційний адміністративний суд з такими висновкам суду першої інстанції не погодився. Постановою від 26 липня 2018 року рішення Приморського районного суду міста Одеси від 11 квітня 2018 року скасував, та ухвалив нове, яким у задоволенні позову відмовив повністю.
13. Суд апеляційної інстанції ухвалюючи рішення про відмову у задоволенні позову виходив з того, що подані до Відділу ведення Державного реєстру виборців Приморської районної адміністрації Одеської міської ради документи жодним чином не підтверджують факт зміни реєстрації місця проживання позивача, у позивача не виникли обставини для звернення до відповідача із заявою про зміну виборчої адреси, позивач не позбавлений можливості реалізувати своє виборче право за місцем тимчасового проживання без зміни виборчої адреси у Державному реєстрі виборців, отже доводи позивача про порушення його прав та інтересів щодо участі у виборчому процесі є необґрунтованими, у зв`язку із чим підстави для задоволення позову відсутні.
IV. Касаційне оскарження
14. У касаційній скарзі позивач, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального права, просить скасувати його рішення та залишити в силі рішення суду першої інстанції.
15. В обґрунтування касаційної скарги вказує, що 30 серпня 2014 року приїхала до міста Одеси з міста Донецьку, як внутрішньо переміщена особа. У м. Одесі вона проживає вже майже три з половиною роки. Займає активну громадську позицію і хоче приймати участь в якості виборця у всіх виборах, і місцевих також, за новим місцем свого постійного проживання, як внутрішньо переміщена особа, та вважає своє нове місце проживання новою виборчою адресою, відомості про яку відповідач повинен внести до Державного реєстру виборців.
V. Релевантні джерела права й акти їх застосування
16. 8 лютого 2020 року набрали чинності зміни до Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), внесені Законом України від 15 січня 2020 року № 460-ІХ, за правилом пункту 2 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" якого касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.
17. Згідно зі статтею 3 КАС України провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.
18. Частиною першою статті 341 вказаного Кодексу обумовлено, що суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів і вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.