1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



05 травня 2020 року

Київ

справа №813/933/17

адміністративне провадження №К/9901/33748/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Олендера І.Я.,

суддів: Гончарової І.А., Ханової Р.Ф.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Залізничної об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Львівській області на постанову Львівського окружного адміністративного суду від 27.04.2017 (суддя Сакалош В.М.) та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 22.06.2017 (судді: Кухтей Р.В. (головуючий), Нос С.П., Яворський І.О.) у справі №813/933/17 за позовом Приватного акціонерного товариства "Фірма "Нафтогазбуд" до Залізничної об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Львівській області про визнання протиправним та скасування рішення,

У С Т А Н О В И В:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. Приватне акціонерне товариство "Фірма "Нафтогазбуд" (далі - позивач, Товариство) звернулось до суду з позовом до Залізничної об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Львівській області (далі - відповідач, контролюючий орган) про визнання протиправним та скасування рішення від 30.12.2016 №0024481302 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (перерахування) єдиного внеску.

2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що оскаржуване рішення контролюючим органом прийнято безпідставно, оскільки ухвалами Господарського суду Львівської області від 25.10.2012 та від 21.07.2014, було порушено та припинено провадження у справі про банкрутство Приватного акціонерного товариства "Фірма "Нафтогазбуд". Тобто, у зазначений період було зупинено виконання зобов`язань щодо сплати податків і зборів строк виконання яких настав до дня введення мораторію, а також припинені заходи спрямовані на виконання цих зобов`язань. Проте, починаючи з 25.10.2012 своєчасно сплачені позивачем поточні зобов`язання відповідачем зараховувались в погашення заборгованості, яка на час зупинення виконання зобов`язань становила 249 985,70 грн. На переконання Товариства законодавець наділив правом контролюючий орган застосовувати штрафи до платника податку у випадку затримки сплати суми грошового зобов`язання, проте не наділив правом застосовувати штраф у разі зарахування коштів в рахунок погашення заборгованості з черговістю його виникнення незалежно від призначення платежу, вказаного платником. Позивач вважає, що внаслідок таких протиправних дій відповідачем створена заборгованість Товариства, що у свою чергу, призвело до протиправного нарахування штрафу і пені.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

3. Постановою Львівського окружного адміністративного суду від 27.04.2017. залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 22.06.2017, позов задоволено, оскаржуване рішення визнано протиправним та скасовано.

4. Задовольняючи позовні вимоги суди виходили з того, що спірне рішення контролюючого органу прийняте в порушення вимог Інструкції про порядок нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування страхувальниками, а саме без проведення перевірки за результатами якої повинен складатись акт, на підставі якого приймається рішення. Крім того, суди вказали, що долучений до матеріалів справи розрахунок штрафних санкцій, пені не є належним доказом, оскільки не містить підпис відповідальної особи, що повинна проводити перевірку, розрахунок штрафних санкцій, числових значень зазначених в оскаржуваному рішенні та вихідних даних необхідних для розрахунку пені та штрафних санкцій.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

5. Не погодившись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій відповідач подав касаційну скаргу, де посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову Львівського окружного адміністративного суду від 27.04.2017, ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 22.06.2017 та прийняти нове рішення про відмову в задоволені позовних вимог Товариства в повному обсязі.

6. Касаційний розгляд справи проведено в порядку письмового провадження відповідно до ст. 345 Кодексу адміністративного судочинства України.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

7. Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що Приватне акціонерне товариство "Фірма "Нафтогазбуд" зареєстровано в якості юридичної особи, включено до ЄДРПОУ за №01293961, знаходиться на податковому обліку Франківського відділення Залізничної об`єднаної державної податкової інспекції Головного Управління ДФС у Львівській області.

Контролюючим органом 30.12.2016 прийнято рішення №0024481302 про застосування до Товариства штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску.

Відповідно до вказаного рішення до позивача застосовано штраф за період з 21.02.2013 до 10.09.2015 в сумі 74 885,75 грн (10% до 01.01.2015 року), за період з 21.01.2015 до 26.07.2016 в сумі 121 745,70 грн та нарахована пеня в розмірі 273 563,51 грн (0,1% від суми недоїмки), загальний розмір пені та штрафу 470 194,96 грн.

Також судом апеляційної інстанції встановлено, що ухвалою Господарського суду Львівської області від 25.10.2012 було порушено провадження у справі про банкрутство ПАТ "Фірма "Нафтогазбуд" та введено мораторій на задоволення вимог кредиторів термін виконання яких настав до порушення справи про банкрутство.

Ухвалою Господарського суду Львівської області від 01.07.2014 провадження у справі про банкрутство ПАТ "Фірма "Нафтогазбуд" було припинено, у зв`язку з відкликанням ініціюючим кредитором заяви про порушення справи про банкрутство.

ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

8. У доводах касаційної скарги відповідач вказує на неправомірність рішення судів першої та апеляційної інстанцій та порушення судами норм матеріального та процесуального права при їх прийнятті, зазначає, що судами попередніх інстанцій не встановлено всіх обставин справи, які мають суттєве значення для правильного вирішення спору, а висновки судів не відповідають фактичним обставинам справи. Вказує, що контролюючий орган прийняв спірне рішення відповідно до додатку № 12 Інструкції про порядок нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхуванням, а суд своє рішення мотивував з посиланням на обставини, які передбачені додатками №№ 14, 15 цієї Інструкції. Крім того, суди безпідставно не взяли до уваги розрахунок штрафної санкції та пені по відповідних періодах та підставах виникнення. Також відповідач вказує на те, що суди вийшли за межі позовних вимог та підстав звернення з позовом, оскільки позивач обґрунтовував протиправність оскаржуваного рішення виключно порушеною щодо нього справою про банкрутство.

9. Товариством відзиву (заперечень) на касаційну скаргу надано не було.

ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ

10. Закон України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 08.07.2010 №2464.

10.1 Частина перша статті 2.

Недоїмка - сума єдиного внеску, своєчасно не нарахована та/або не сплачена у строки, встановлені цим Законом, обчислена органом доходів і зборів у випадках, передбачених цим Законом.

Єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок) - консолідований страховий внесок, збір якого здійснюється до системи загальнообов`язкового державного соціального страхування в обов`язковому порядку та на регулярній основі з метою забезпечення захисту у випадках, передбачених законодавством, прав застрахованих осіб на отримання страхових виплат (послуг) за діючими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування.

10.2 Частина 2 статті 6.

Платник єдиного внеску зобов`язаний, зокрема, своєчасно та в повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок.

10.3. Частина четверта статті 8.

Порядок нарахування, обчислення і сплати єдиного внеску визначається цим Законом, в частині адміністрування - Податковим кодексом України, та прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику.

10.4. Частина восьма статті 9.

Платники єдиного внеску, крім платників, зазначених у пунктах 4 і 5 частини першої статті 4 цього Закону, зобов`язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 20 числа наступного місяця, крім гірничих підприємств, які зобов`язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 28 числа наступного місяця.

10.5. Частина 10 статті 9.

Днем сплати єдиного внеску вважається:

1) у разі перерахування сум єдиного внеску з рахунку платника на відповідні рахунки органу доходів і зборів - день списання банком або центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, суми платежу з рахунку платника незалежно від часу її зарахування на рахунок органу доходів і зборів;

2) у разі сплати єдиного внеску готівкою - день прийняття до виконання банком або іншою установою - членом платіжної системи документа на переказ готівки разом із сумою коштів у готівковій формі;

3) у разі сплати єдиного внеску в іноземній валюті - день надходження коштів на відповідні рахунки органів доходів і зборів, відкриті в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів.

10.6. Частина одинадцята статті 9.

У разі несвоєчасної або не в повному обсязі сплати єдиного внеску до платника застосовуються: фінансові санкції, передбачені цим Законом, а посадові особи, винні в порушенні законодавства про збір та ведення обліку єдиного внеску, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно із законом.

10.7. Частина десята статті 25.

На суму недоїмки нараховується пеня з розрахунку 0,1 відсотка суми недоплати за кожний день прострочення платежу.

10.8. Пункт 2 частини одинадцятої статті 25 (до 1 січня 2015 року).

Орган доходів і зборів застосовує до платника єдиного внеску такі штрафні санкції: за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску накладається штраф у розмірі 10 відсотків своєчасно не сплачених сум.

10.9. Пункт 2 частини одинадцятої статті 25 (з 1 січня 2015 року).

Орган доходів і зборів застосовує до платника єдиного внеску такі штрафні санкції: за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску накладається штраф у розмірі 20 відсотків своєчасно не сплачених сум.

11. Інструкція про порядок нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, затверджена Наказом Міністерства доходів і зборів України від 09.09.2013 № 455:

11.1. Пункт 4.2.3.

днем сплати єдиного внеску вважається, у разі перерахування сум єдиного внеску з рахунку платника на відповідні рахунки органів доходів і зборів - день списання банком або органами Державної казначейської служби України суми платежу з рахунку платника незалежно від часу її зарахування на рахунок органів доходів і зборів.

11.2. Пункт 6.2.

Сума єдиного внеску, своєчасно не нарахована та/або не сплачена платниками у строки, визначені відповідно до Закону підпунктом 6 пункту 4.3, абзацом другим підпункту 2, підпунктом 3 пункту 4.5 та підпунктом 2 пункту 4.6 розділу IV цієї Інструкції, обчислена органами доходів і зборів у випадках, передбачених Законом, є недоїмкою. Суми недоїмки стягуються з нарахуванням пені та застосуванням штрафів.

11.3. Пункт 7.1.

За порушення норм законодавства про єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування до платників, на яких згідно із Законом покладено обов`язок нараховувати, обчислювати та сплачувати єдиний внесок, застосовуються фінансові санкції (штрафи та пеня) відповідно до Закону.

11.4. Пункт 7.2.2.

Відповідно до частини одинадцятої статті 25 Закону до платників, визначенихпідпунктами 1-4 пункту 2.1 розділу II цієї Інструкції, органи доходів і зборів застосовують штрафні санкції у таких розмірах: за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску накладається штраф у розмірі 10 відсотків своєчасно не сплачених сум. При цьому складається рішення про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за формою згідно з додатком 9. Розрахунок цієї фінансової санкції здійснюється на підставі даних карток особових рахунків платників. При застосуванні штрафів, зазначених у цьому підпункті, приймається одне рішення після сплати (погашення) у повному обсязі недоїмки окремо за кожний період, за який сплачується єдиний внесок, незалежно від кількості випадків сплати за вказаний період.

12. Інструкція про порядок нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування затверджена Наказом Міністерства фінансів України від 20.04.2015 №449:

12.1. Пункт 1 розділу VII.

За порушення норм законодавства про єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування до платників, на яких згідно із Законом покладено обов`язок нараховувати, обчислювати та сплачувати єдиний внесок, застосовуються фінансові санкції (штрафи та пеня) відповідно до Закону.

12.2. Підпункт 2 пункту 2 розділу VII.

За несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску на платників, які допустили зазначене порушення у період до 01.01.2015, накладається штраф у розмірі 10 відсотків своєчасно не сплачених сум.

За несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску на платників, які допустили зазначене порушення, починаючи з 01.01.2015 накладається штраф у розмірі 20 відсотків своєчасно не сплачених сум.


................
Перейти до повного тексту