ПОСТАНОВА
Іменем України
05 травня 2020 року
Київ
справа №806/2426/18
адміністративне провадження №К/9901/5281/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Берназюка Я.О., судді Желєзного І.В., судді Коваленко Н.В., розглянувши в письмовому провадженні у касаційному порядку адміністративну справу
за позовом ОСОБА_1
до Виконавчого комітету Коростенської міської ради Житомирської області, Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області
про визнання дій неправомірними, зобов`язання вчинити дії
за касаційною скаргою Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області,
на рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 7 серпня 2018 року (ухвалене у складі головуючого судді Попової О.Г.) та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 23 січня 2019 року (прийняту у складі колегії суддів: головуючого судді Смілянця Е.С., судді Залімського І.Г., судді Сушка О.О.),
В С Т А Н О В И В :
Короткий зміст позовних вимог
В червні 2018 року позивач, ОСОБА_1, звернулася до Житомирського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Виконавчого комітету Коростенської міської ради Житомирської області (відповідач 1), Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області (відповідач 2) про визнання дій Коростенського відділу головного управління Держгеокадастру щодо відмови у виправленні кадастрових номерів на земельну ділянку площею 3,0612 га, яка розташована на території Лісівщинської сільської ради з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва неправомірними та зобов`язання Коростенського відділу головного управління Держгеокадастру безоплатно, шляхом присвоєння земельній ділянці за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру нового кадастрового номера, наступного за останнім у відповідному кадастровому кварталі, виправити помилку у присвоєнні кадастрового номера земельній ділянці, власником якої відповідно до Державного акту на право власності на земельну ділянку ЯГ №770401 від 8 вересня 2009 року є ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1 ; зобов`язання відділу державної реєстрації виконавчого комітету Коростенської міської ради провести державну реєстрацію права власності та іншого речового права, права оренди земельної ділянки на земельну ділянку, власником якої відповідно до Державного акту на право власності на земельну ділянку ЯГ №770401 від 8 вересня 2009 року є ОСОБА_1 після виправлення помилки за фізичною особою ОСОБА_1 .
Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій
Рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 7 серпня 2018 року, залишеним без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 23 січня 2019 року, позов задоволено частково. Визнано протиправними дії Коростенського відділу Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області щодо відмови у виправленні кадастрових номерів на земельну ділянку площею 3,0612 га, яка розташована на території Лісівщинської сільської ради з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва; зобов`язано Коростенський відділ Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області у відповідності до пункту 157 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року №1051, виправити помилку у присвоєнні кадастрового номера земельній ділянці, власником якої відповідно до державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЯГ №770401 від 8 вересня 2009 року є ОСОБА_1 ; зобов`язано Відділ державної реєстрації Виконавчого комітету Коростенської міської ради Житомирської області, після виправлення Коростенським відділом Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області помилки у кадастровому номері земельної ділянки площею 3,0612 га, яка розташована на території Лісівщинської сільської ради, провести державну реєстрацію права власної та іншого речового права (права оренди) на земельну ділянку за ОСОБА_1 відповідно до державного акта на право власності на земельну ділянку серії ЯГ №770401 від 8 вересня 2009 року.
Частково задовольняючи позов, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що відомості до Державного реєстру прав були внесені разом із помилковими відомостями щодо кадастрового номеру земельної ділянки та вказані дії унеможливлюють реалізацію позивачем свого права власності на земельну ділянку, а тому, вийшовши за межі позовних вимог, суд зобов`язав Відділ державної реєстрації Виконавчого комітету Коростенської міської ради Житомирської області після виправлення Коростенським відділом Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області помилки у кадастровому номері земельної ділянки площею 3,0612 га, яка розташована на території Лісівщинської сільської ради, провести державну реєстрацію права власності та іншого речового права (права оренди) на земельну ділянку за ОСОБА_1, відповідно до державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЯГ №770401 від 8 вересня 2009 року.
Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги
Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, відповідач 2 звернувся з касаційною скаргою до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду, в якій просить скасувати судові рішення судів попередніх інстанцій та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.
Касаційна скарга обґрунтована тим, що, зважаючи на норми Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", який визначає, що державна реєстрація речових прав на нерухоме майно - це офіційне визнання та підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, а також беззаперечного факту, що державний реєстратор не має технічної можливості внести будь-які зміни до відомостей ДЗК про власників (користувачів) земельних ділянок після надходження інформації з Державного реєстру речових прав, задовольнити запит ОСОБА_1, у частині внесення змін до Державного земельного кадастру про власника земельної ділянки за кадастровим номером 1822382800:05:000:0130 є неможливим.
Позиція інших учасників справи
Від позивача відзиву на касаційну скаргу відповідача 2 не надходило, що відповідно до статті 338 КАС України не перешкоджає касаційному перегляду справи.
Процесуальні дії у справі та клопотання учасників справи
Касаційна скарга надійшла до суду 25 лютого 2019 року.
Ухвалою Верховного Суду від 27 квітня 2019 року відкрито касаційне провадження у справі №806/2426/18, витребувано адміністративну справу та запропоновано сторонам надати відзив на касаційну скаргу.
Ухвалою Верховного Суду від 19 лютого 2020 року справу призначено до розгляду в судове засідання з повідомленням та викликом учасників справи колегією у складі трьох суддів, однак у зв`язку із неявкою сторін у судове засідання та заявленим клопотанням відповідача-1 від 27 березня 2020 року, протокольною ухвалою суду від 21 квітня 2020 року постановлено продовжити розгляд справи в письмовому провадженні.
Встановлені судами попередніх інстанцій обставини справи
Судами попередніх інстанцій на підставі наявних у матеріалах справи доказів встановлено, що відповідно до Державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЯГ №770401 від 8 вересня 2009 року ОСОБА_1 на підставі розпорядження голови районної державної адміністрації від 4 червня 2008 року №394 є власником земельної ділянки площею 3,0612 га, яка розташована на території Лісівщинської сільської ради з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. Акт зареєстровано в Книзі записів реєстрації державний актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №010921000026.
Згідно із планом меж земельної ділянки, затвердженим управлінням Держкомзему Коростенському районі, вказаній земельній ділянці присвоєно кадастровий номер: 1822382800:05:000:0130.
Відповідно до поземельної книги кадастровий номер земельної ділянки №1822382800050000130, 21 жовтня 2015 року було внесено запис №003 щодо визначення права власності на вказану земельну ділянку за ОСОБА_1 на підставі Державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЯГ №770401 від 8 вересня 2009 року.
Також, згідно розділу 3 поземельної книги 26 листопада 2015 року було внесено запис №004 щодо становлення права власності на земельну ділянку за кадастровим номером: 1822382800:05:000:0130 за ОСОБА_3 . Внесено відомості про державну реєстрацію речового права на нерухоме майно: дата державної реєстрації речового права на нерухоме майно - 4 листопада 2015 року; реєстраційний номер земельної ділянки у Державному реєстрі прав - 11907984; відомості про орган державної реєстрації прав - Коростенське міськрайонне управління юстиції Житомирської області.
Із наявної у матеріалах справи копії Державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЯГ №770171 від 9 грудня 2009 року встановлено, що ОСОБА_3 на підставі розпорядження голови районної державної адміністрації від 18 серпня 2006 року №328 є власником земельної ділянки площею 3,6938 га, яка розташована на території Лісівщинської сільської ради з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. Акт зареєстровано в Книзі записів реєстрації державний актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №010821000021.
Відповідно до плану меж земельної ділянки, затвердженим Коростенським районним управлінням (відділом) земельних ресурсів, вказаній земельній ділянці також присвоєно кадастровий номер №1822382800:05:000:0130.
23 лютого 2018 року позивач зверталась із заявою до відділу у Коростенському районі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області із заявою щодо виправлення помилково занесених даних до реєстру кадастрових номерів щодо земельної ділянки за кадастровим номером №1822382800:05:000:0130, оскільки відповідно до Державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЯГ №770401 від 8 вересня 2009 року власником вказаної земельної ділянки є ОСОБА_1 .
Відділ у Коростенському районі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області листом вих. №С-23/0-0.17-37/143-18 від 19 березня 2018 року повідомив позивачу, що відповідно до відомостей Держаного земельного кадастру, земельна ділянка з кадастровим номером 1322382800:05:000:0130 була зареєстрована на ім`я ОСОБА_1 (державний акт: серія та номер ЯГ №770401 від 8 вересня 2009 року реєстраційний номер: 010921000026 .
В порядку інформаційної взаємодії органу, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, та органу державної реєстрації прав, 4 листопада 2015 року за реєстраційним номером земельної ділянки у Державному реєстрі прав 11907984 від Коростенського міськрайонного управління юстиції Житомирської області, надійшла інформація про реєстрацію права власності на дану земельну ділянку на ім`я ОСОБА_3 . Рекомендовано, для внесення виправлених відомостей до Державного земельного кадастру, стосовно власника земельної ділянки, звернутися до органу державної реєстрації прав на нерухоме майно для виправлення даної помилки.
З урахуванням наданої відповіді, позивач звернулась із заявою на ім`я міського голови міста Коростеня щодо надання роз`яснень про можливість процедури виправлення або скасування запису про право власності в державному реєстрі речових прав та в державному земельному кадастрі у зв`язку із дублюванням кадастрового номеру у щодо двох різних земельних ділянок, а також щодо реєстрації права власності на земельну ділянку за кадастровим номером №1322382800:05:000:0130.
Виконавчий комітет Коростенської міської ради Житомирської області листом вих. №02-16/621 від 17 квітня 2018 року повідомив позивачу, що 4 листопада 2015 року відділом державної реєстрації речових прав на нерухоме майно Коростенського міськрайонного управління юстиції Житомирської області, а саме державним реєстратором Лонська Л.С. було проведено державну реєстрацію права власності та іншого речового права, права оренди земельної ділянки на земельну ділянку з кадастровим номером 1822382800:05:000:0130 за фізичною особою, а саме ОСОБА_3 . Підставою виникнення права власності на дану земельну ділянку державний реєстратор вказав державний акт на право власності на земельну ділянку серія, номер: ЯГ 770171 від 9 грудня 2008 рік, видавник: Коростенський районний відділ земельних ресурсів Житомирської області, в якому й прописано даний кадастровий номер земельної ділянки.
Згідно поданої копії державного акту на право власності на земельну ділянку серія, номер ЯГ №770401 від 8 вересня 2009 року, видавник управління Держкомзему у Коростенському районі, встановлено, що даний орган який на той момент був уповноважений видавати державні акти та присвоювати кадастрові номери земельним ділянкам провів дублювання кадастрового номеру, а саме 1822382800:05:000:0130 та видав два різні державні акти на право власності на земельну ділянку двом суб`єктам речових прав на нерухоме майно.
По даним публічної кадастрової карти України та листа відділу у Коростенському районі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області підтверджується, що даний кадастровий номер присвоєно земельній ділянці, яка належить позивачу на праві приватної власності. Для врегулювання та приведення даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Державного земельного кадастру у відповідність та виправлені допущених помилок рекомендовано позивачу звернутися до суду для винесення рішення суду про скасування запису права власності та іншого речового права, права оренди земельної ділянки за ОСОБА_3 .
Не погоджуючись із діями відповідачів позивач звернулась із позовом до суду.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Оцінка висновків судів попередніх інстанції доводів учасників справи
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.
Згідно з положенням частини четвертої статті 328 КАС України підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.
Відповідно до частин першої, другої та третьої статті 242 КАС України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.
Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Крім того, стаття 2 та частина четверта статті 242 КАС України встановлюють, що судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, а саме бути справедливим та неупередженим, своєчасно вирішувати спір у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Зазначеним вимогам процесуального закону рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 7 серпня 2018 року та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 23 січня 2019 року відповідають, а доводи касаційної скарги є необґрунтованими з огляду на наступне.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та способом, передбаченими Конституцією та законами України.
Правові, економічні та організаційні основи діяльності у сфері Державного земельного кадастру регулюються Законом України "Про Державний земельний кадастр" від 7 липня 2011 року №3613-VI (далі - Закон №3613-VI).
Частиною першою статті 1 Закону №3613-VI передбачено, що кадастровий номер земельної ділянки - індивідуальна, що не повторюється на всій території України, послідовність цифр та знаків, яка присвоюється земельній ділянці під час її державної реєстрації і зберігається за нею протягом усього часу існування.
Відповідно до статті 6 Закону №3613-VI ведення та адміністрування Державного земельного кадастру забезпечуються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Держателем Державного земельного кадастру є центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Адміністратором Державного земельного кадастру є державне підприємство, що належить до сфери управління центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, і здійснює заходи із створення та супроводження програмного забезпечення Державного земельного кадастру, відповідає за технічне і технологічне забезпечення, збереження та захист відомостей, що містяться у Державному земельному кадастрі.