1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



30 квітня 2020 року


Київ

справа № 221/3120/16-а

провадження № К/9901/11774/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Желєзного І.В., розглянувши у письмовому провадженні в касаційному порядку справу за позовом ОСОБА_1 до управління Пенсійного фонду України у Волноваському районі Донецької області про визнання неправомірними дій та зобов`язання вчинити певні дії, за касаційними скаргами ОСОБА_1 та управління Пенсійного фонду України у Волноваському районі Донецької області на постанову Волноваського районного суду Донецької області у складі судді Аксьоненка В.І. від 27 липня 2016 року та постанову Донецького апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Міронової Г.М., Арабей Т.Г., Геращенка І.В. від 12 жовтня 2016 року,



УСТАНОВИВ:



ІСТОРІЯ СПРАВИ



Короткий зміст позовних вимог



1. ОСОБА_1 звернувся суду з позовом до управління Пенсійного фонду України у Волноваському районі Донецької області про визнання неправомірними дій та зобов`язання вчинити певні дії, в якому просив:

- скасувати рішення управління Пенсійного фонду України в Волноваському районі Донецької області від 25 травня 2016 року № 976, як незаконне;

- зобов`язати управління Пенсійного фонду України в Волноваському районі Донецької області провести перерахунок пенсії на підставі довідки прокуратури Донецької області від 11 квітня 2016 року № 18-57-888 в розмірі 90% від суми заробітку за відповідною посадою без обмеження граничного розміру пенсії з 1 січня 2016 року.



Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій



2. Постановою Волноваського районного суду Донецької області від 27 липня 2016 року позовні вимоги ОСОБА_1 було задоволено частково.

Скасовано рішення управління пенсійного фонду у Волноваському районі Донецької області від 25 травня 2016 року № 976, як незаконне.

Зобов`язано управління Пенсійного Фонду України у Волноваському районі Донецької області здійснити перерахунок пенсії ОСОБА_1 на підставі довідки прокуратури Донецької області від 11 квітня 2016 року № 18-57-888 в розмірі 90% від суми заробітку за відповідною посадою без обмеження її максимального розміру пенсії з 1 червня 2016 року.

У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.



3. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що при перерахунку пенсії працівникам прокуратури має застосовуватися норма, що визначає розмір пенсії у відсотках, яка діяла на момент призначення пенсії, а тому внесені Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення" зміни до статті 50-1 Закону України "Про прокуратуру" від 5 листопада 1991 року №1789-XII щодо розміру пенсії у відсотках стосуються порядку призначення пенсії прокурорам і слідчим у разі реалізації ними права на пенсійне забезпечення, а не перерахунку вже призначеної пенсії.

Крім того, вирішуючи питання про застосування цього Закону в часі, суд виходить із того, що згідно зі статтею 22 Конституції України закріплені нею права і свободи не є вичерпними, гарантуються і не можуть бути скасовані. При прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законодавчих актів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод. Тому звуження змісту та обсягу права позивача на отримання пенсії у раніше визначеному відсотку від заробітної плати та обмеження розміру пенсії десятьма прожитковими мінімумами, установленими для осіб, які втратили працездатність, шляхом прийняття нових законів або внесення змін до чинних законів за статтею 22 Конституції України не допускається.



4. Постановою Донецького апеляційного адміністративного суду від 12 жовтня 2016 року постанову Волноваського районного суду Донецької області від 27 липня 2016 року скасовано та ухвалено нову постанову, якою позовні вимоги ОСОБА_1 задоволено частково.

Скасувати рішення управління Пенсійного фонду України в Волноваському районі Донецької області від 25 травня 2016 року № 976 про відмову ОСОБА_1 в перерахунку пенсії по заробітку.

Зобов`язано управління Пенсійного фонду України в Волноваському районі Донецької області розглянути заяву ОСОБА_1 про перерахунок пенсії по заробітку від 19 травня 2016 року відповідно до норм діючого законодавства.

У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.



5. Задовольняючи частково позовні вимоги, суд апеляційної інстанції виходив з того, що на теперішній час питання перерахунку призначених пенсій працівникам прокуратури у зв`язку зі збільшенням розміру заробітної плати не врегульовано на законодавчому рівні.

Оскільки відповідач є територіальним органом виконавчої влади, який в своїй діяльності керується Конституцією України, законами України, указами Президента, постановами Верховної Ради України, актами Кабінету міністрів, які прийняті відповідно до Конституції та законів України, іншими нормативно-правовими актами, він повинен був прийняти рішення на підставі нормативно-правових актів, що діяли на час звернення позивача за перерахунком пенсії.

Крім іншого, право на пенсію позивач реалізував у 2002 року та нарахування його пенсії здійснено у розмірах, встановлених статтею 50-1 Закону № 1789-ХІІ, в редакції чинній на час її призначення.

Проте, право на перерахунок пенсії виникає, за загальним правилом, або у зв`язку зі збільшенням стажу, або збільшенням розміру заробітної плати (що має місце в межах спірних правовідносин) та може бути реалізовано на підставі тих норм, які діють на час виникнення обставин для такого перерахунку з урахуванням часу звернення до відповідного органу.

На час виникнення спірних правовідносин, питання перерахунку призначених пенсій працівникам прокуратури регулюється Законом України "Про прокуратуру" № 1697-VII, що діє з 15 липня 2015 року.

Провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи (частина 2 статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України).

Тобто, до вчинення окремих процесуальних дій, розгляду і вирішення справи застосовується той закон, під час чинності якого вони здійснюються.

Виходячи з дискреційних повноважень управління Пенсійного фонду України в Волноваському районі Донецької області, суд дійшов висновку, що відповідач зобов`язаний розглянути заяву ОСОБА_1 про перерахунок пенсії по заробітку від 19 травня 2016 року відповідно до норм діючого законодавства на час звернення позивача за перерахунком пенсії.




Короткий зміст вимог касаційної скарги



6. Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, ОСОБА_1 та управління Пенсійного фонду України у Волноваському районі Донецької області звернулись із касаційними скаргами.



7. ОСОБА_1 у касаційній скарзі просить скасувати постанову Донецького апеляційного адміністративного суду від 12 жовтня 2016 року в повному обсязі, а постанову Волноваського районного суду Донецької області від 27 липня 2016 року в частині строку перерахунку пенсії.



8. Управління Пенсійного фонду України у Волноваському районі Донецької області просить скасувати постанову Волноваського районного суду Донецької області від 27 липня 2016 року та постанову Донецького апеляційного адміністративного суду від 12 жовтня 2016 року та ухвалити нову постанову, якою відмовити ОСОБА_1 у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.




СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ



9. Судами попередніх інстанцій встановлено, що з лютого 2002 року ОСОБА_1 призначено пенсію за вислугу років на підставі статті 50-1 Закону України "Про прокуратуру" № 1789-ХІІ, із розрахунку 90% від суми місячного (чинного) заробітку.

19 травня 2016 року ОСОБА_1 звернувся до управління Пенсійного фонду України у Волноваському районі Донецької області із заявою про перерахунок пенсії відповідно до статті 50-1 Закону України "Про прокуратуру" № 1789-ХІІ, виходячи з розрахунку 90% від середнього заробітку на підставі довідки прокуратури Донецької області від 11 квітня 2016 року № 18-57-888.

Рішенням управління Пенсійного фонду України у Волноваському районі Донецької області від 25 травня 2016 року № 976 позивачу відмовлено у проведенні перерахунку пенсії із посиланням на положення пункту 5 Прикінцевих положень Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення" № 213-VIII.



10. Не погоджуючись з таким рішенням відповідача, ОСОБА_1 звернувся до суду.




ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ



11. Касаційна скарга ОСОБА_1 обґрунтована тим, що звуження змісту та обсягу прав на пенсійне забезпечення шляхом прийняття нових законів або шляхом внесення змін до чинних законів, відповідно до вимог статті 22 Конституції України, не допускається. Зміст та обсяг досягнутих соціальних гарантій не може бути звужено шляхом внесення змін до законодавства.



12. Касаційна скарга управління Пенсійного фонду України у Волноваському районі Донецької області обґрунтована тим, що положення частини 18 статті 50-1 Закону України "Про прокуратуру" № 1789-ХІІ, які визначали порядок перерахунку пенсії працівників прокуратури у зв`язку із підвищенням заробітної плати, втратили чинність з дня набрання чинності Законом України "Про прокуратуру" № 1697-VII, а саме з 15 липня 2015 року.

Тобто, на час підвищення посадових окладів працівникам прокуратури, згідно постанови Кабінету Міністрів України від 9 грудня 2015 року № 1013 та на час звернення позивача до відповідача із заявою про перерахунок пенсії на підставі частини 18 статті 50-1 Закону України "Про прокуратуру" № 1789-ХІІ. Зазначена норма втратила чинність.

В Законі України "Про прокуратуру" № 1697-VII відсутня норма яка б визначала умови та порядок перерахунку пенсій у зв`язку з підвищенням заробітної плати відповідних категорій прокурорсько-слідчих працівників.

Статтею 86 Закону України "Про прокуратуру" № 1697-VII визначено, що умови та порядок перерахунку призначених пенсії працівникам прокуратури визначається Кабінетом Міністрів України.

Отже, на дату звернення позивача до відповідача із заявою про перерахунок пенсії Кабінетом Міністрів України не визначений порядок перерахунку пенсії працівникам прокуратури.



13. Учасниками справи відзивів на касаційні скарги не подано.



ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ



14. Відповідно до статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.

Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.



15. Умови пенсійного забезпечення відповідних категорій прокурорсько-слідчих працівників до 15 липня 2015 року визначалися Законом України "Про прокуратуру" від 5 листопада 1991 року № 1789-XII. Зокрема, статтею 50-1 цього Закону, за якою позивачу призначено пенсію, визначено, що обчислення (перерахунок) пенсій провадиться за документами пенсійної справи та документами, додатково поданими пенсіонерами, виходячи з розміру місячного заробітку за відповідною посадою, з якої особа вийшла на пенсію, станом на час звернення за призначенням або перерахунком (частина 13 цієї статті).


................
Перейти до повного тексту