ПОСТАНОВА
Іменем України
30 квітня 2020 року
Київ
справа №820/1830/18
адміністративне провадження №К/9901/66590/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Шишова О.О.,
суддів: Дашутіна І.В., Яковенка М.М.,
розглянув у порядку письмового провадження в касаційній інстанції справу
за позовом Комунального підприємства "Харківські теплові мережі" до Північно-східного офісу Держаудитслужби про скасування вимоги, провадження в якій відкрито
за касаційною скаргою Північно-східного офісу Держаудитслужби на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 21.06.2018, ухвалене у складі головуючого судді Кухар М.Д., та постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 05.09.2018, прийняту у складі колегії суддів: Перцової Т.С. (головуючий), Жигилія С.П., Спаскіна О.А.
І. Суть спору
1. У березні 2018 року Комунальне підприємство (далі - КП) "Харківські теплові мережі" звернулося до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Північно-східного офісу Держаудитслужби, в якому просило суд визнати протиправною та скасувати пункт перший вимоги Північно-східного офісу Держаудитслужби від 27.03.2017 №20-06-25/2249 про усунення виявлених ревізією фінансово - господарської діяльності КП "ХТМ" порушень законодавства з фінансових питань.
2. Обґрунтовуючи позовні вимоги КП "Харківські теплові мережі" зазначило, що вважає оскаржуваний пункт вимоги таким, що не відповідає приписам чинного законодавства, порушує права та законні інтереси позивача.
3. Зокрема, позивач вказує, що відповідач зробив неправомірний висновок щодо завищення позивачем в Розрахунку обсягу заборгованості за минулі роки різниці в тарифах за послуги теплопостачання для населення розміру заборгованості на суму 1906291,67 грн. Такі висновки, на думку позивача, призвели до прийняття оскаржуваної в цій справі вимоги, яка є обовязковою до виконання та приписує усунути виявлені ревізією порушення.
ІІ. Установлені судами фактичні обставини справи
5. Судами попередніх інстанцій установлено, що 01.03.2017 фахівцями Північно-східного офісу Держаудитслужби проведено ревізію окремих питань фінансово-господарської діяльності КП "ХТМ" за період з 01.08.2015 по 31.12.2015, у тому числі використання коштів субвенції, наданої у 2015 році з державного бюджету місцевим бюджетам на погашення заборгованості з різниці в тарифах на теплову енергію, опалення та постачання гарячої води, послуги з централізованого водопостачання, водовідведення, що вироблялися, транспортувалися та постачалися населенню та/або іншим підприємствам централізованого питного водопостачання та водовідведення, які надають населенню послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, яка виникла у зв`язку з невідповідністю фактичної вартості теплової енергії та послуг з централізованого водопостачання, водовідведення, опалення та постачання гарячої води тарифам, що затверджувалися та/або погоджувалися органами державної влади чи місцевого самоврядування.
6. За наслідками ревізії складено акт № 06-12/1 (том 1, а.с. 19-40), яким зафіксовано, крім іншого, порушення пункту 5 Порядку № 375, а саме: позивачем до складу загальновиробничих витрат у перевіреному періоді було включено вартість робіт з ремонту та повірки приладів обліку, які були профінансовані за рахунок коштів, вивільнених від сплати податку на землю. Дані витрати були враховані позивачем при складанні Розрахунку обсягу заборгованості з різниці в тарифах на теплову енергію для населення.
7. У зв`язку з наведеним перевіряючими особами Північно-східного офісу Держаудитслужби було зроблено висновок про те, що внаслідок подвійного включення до Розрахунку обсягу заборгованості за минулі роки різниці в тарифах за послуги з теплопостачання для населення (витрат з ремонту та повірки засобів обліку теплової енергії, які проведені за рахунок коштів, вивільнених від сплати податку на землю) та суми нарахованої пільги зі сплати податку на землю, обсяг відшкодування з бюджету в якості субвенції на покриття різниці в тарифах на послуги теплопостачання для населення було завищено позивачем на загальну суму 1906291,67 грн.
8. 14.03.2017 позивачем було подано заперечення на акт перевірки (том 1, а.с.41-45), які за результатами їх розгляду були залишені без задоволення (том 1, а.с.48-56).
9. На підставі наведених висновків акту ревізії керівником Північно-східного офісу Держаудитслужби, з урахуванням наданих позивачем заперечень на акт ревізії, на адресу позивача було направлено обов`язкову до виконання вимогу про усунення виявлених ревізією фінансово-господарської діяльності порушень законодавства з фінансових питань від 27.03.2017 № 20-06-25/2249 (том 1, а.с. 9-11).
10. Згідно з пунктом 1 вказаної вимоги позивача було зобов`язано опрацювати матеріали ревізії та усунути виявлені порушення законодавства, завдані зазначеними порушеннями, в установленому законодавством порядку. Для усунення зазначених порушень запропоновано, зокрема, скоригувати (зменшити) суму заборгованості за минулі роки з різниці в тарифах на теплову енергію, надану населенню м. Харкова на 1906291,67 грн.
11. Листом від 07.04.2017 № 09-1555 позивач повідомив відповідача про усунення порушень, які були виявлені за результатами проведеної ревізії, крім порушення Порядку № 375.
12. Не погодившись із зазначеним вище порушенням, виявленим ревізією та вимогою в частині необхідності його усунення, позивач звернувся до суду з цим позовом про визнання протиправним та скасування пункту 1 вимоги від 27.03.2017 № 20-06-25/2249.
ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення
13. Харківський окружний адміністративний суд рішенням від 21.06.2018 позовні вимоги задовольнив повністю.
14. Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з невідповідності пункту 1 оскаржуваної вимоги Північно-східного офісу Держаудитслужби про усунення виявлених ревізією фінансово - господарської діяльності порушень вимогам законодавства.
15. Харківський апеляційний адміністративний суд постановою від 05.09.2018 підтримав позицію суду першої інстанції та за результатом апеляційного перегляду залишив рішення суду першої інстанції без змін.
IV. Касаційне оскарження
16. У касаційні скарзі Південно-східний офіс Держаудитслужби, посилаючись на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права та порушення норм процесуального права, а також невірної правової оцінки обставин у справі, просить їх скасувати та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити.
17. Заперечень на касаційну скаргу не надійшло.
V. Релевантні джерела права й акти їх застосування
18. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
19. Правові та організаційні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні визначено Законом України від 26.01.1993 № 2939-XII "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" (у редакції, чинній на час прийняття спірної вимоги, далі - Закон № 2939-XII).
20. Частиною першою статті 1 Закону № 2939-XII передбачено, що здійснення державного фінансового контролю забезпечує центральний орган виконавчої влади, уповноважений Кабінетом Міністрів України на реалізацію державної політики у сфері державного фінансового контролю (далі - орган державного фінансового контролю).
21. Постановою Кабінету Міністрів України від 28.10.2015 № 868 "Про утворення Державної аудиторської служби України", яка набрала чинності 03.11.2015, утворено Державну аудиторську службу України як центральний орган виконавчої влади, діяльність якого спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів, реорганізувавши Державну фінансову інспекцію шляхом перетворення.
22. Відповідно до пункту 1 Положення про Державну аудиторську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.02.2016 № 43 (далі - Положення № 43), Державна аудиторська служба України (Держаудитслужба) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України та який забезпечує формування і реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.
23. Держаудитслужба відповідно до покладених на неї завдань здійснює контроль за: цільовим, ефективним використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів; досягненням економії бюджетних коштів і результативності в діяльності розпорядників бюджетних коштів; цільовим використанням і своєчасним поверненням кредитів (позик), отриманих під державні (місцеві) гарантії; достовірністю визначення потреби в бюджетних коштах під час складання планових бюджетних показників та відповідністю взятих розпорядниками бюджетних коштів бюджетних зобов`язань відповідним бюджетним асигнуванням, паспорту бюджетної програми (у разі застосування програмно-цільового методу в бюджетному процесі); відповідністю взятих розпорядниками бюджетних коштів довгострокових зобов`язань за енергосервісом затвердженим в установленому порядку умовам закупівлі енергосервісу; дотриманням законодавства на всіх стадіях бюджетного процесу щодо державного і місцевих бюджетів; дотриманням законодавства про державні закупівлі; веденням бухгалтерського обліку, а також складенням фінансової і бюджетної звітності, паспортів бюджетних програм та звітів про їх виконання (у разі застосування програмно-цільового методу в бюджетному процесі), кошторисів та інших документів, що застосовуються в процесі виконання бюджету; станом і достовірністю бухгалтерського обліку і фінансової звітності; виконанням функцій з управління об`єктами державної власності; станом внутрішнього контролю та внутрішнього аудиту у розпорядників бюджетних коштів, станом внутрішнього контролю в інших підконтрольних установах; усуненням виявлених недоліків і порушень (підпункт 4 пункту 4 Положення № 43).
24. Уживає в установленому порядку заходів до усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства та притягнення до відповідальності винних осіб, а саме: вимагає від керівників та інших осіб підприємств, установ та організацій, що контролюються, усунення виявлених порушень законодавства; здійснює контроль за виконанням таких вимог; звертається до суду в інтересах держави у разі незабезпечення виконання вимог щодо усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів; застосовує заходи впливу за порушення бюджетного законодавства, накладає адміністративні стягнення на осіб, винних у порушенні законодавства; передає в установленому порядку правоохоронним органам матеріали за результатами державного фінансового контролю у разі встановлення порушень законодавства, за які передбачено кримінальну відповідальність або які містять ознаки корупційних діянь (підпункт 9 пункту 4 Положення № 43).