1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



30 квітня 2020 року

Київ

справа №440/2903/19

адміністративне провадження №К/9901/738/20



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Калашнікової О.В.,

суддів: Білак М.В., Соколова В.М.,

розглянувши в письмовому провадженні у касаційній інстанції адміністративну справу №440/2903/19

за позовом Комунального підприємства "Реєстраційний центр майнових прав" Ялосовецької сільської ради Хорольського району Полтавської області до Міністерства юстиції України, третя особа - Державне підприємство "Національні інформаційні системи" про визнання протиправним та скасування наказу, провадження по якій відкрито



за касаційною скаргою Міністерства юстиції України на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 18 вересня 2019 року (прийняте у складі головуючого судді Клочка К.І.) та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 11 грудня 2019 року (прийняту у складі колегії суддів: головуючого судді- Присяжнюк О.В., суддів: Спаскіна О.А., Любчич Л.В.)



У С Т А Н О В И В :



І. Суть спору



1. Комунальне підприємство "Реєстраційний центр майнових прав" Ялосовецької сільської ради Хорольського району Полтавської області звернулося до суду з позовом до Міністерства юстиції України, в якому просив визнати протиправним та скасувати наказ Міністерства юстиції України від 29 липня 2019 року № 2299/5 "Про скасування акредитації суб`єкта державної реєстрації - Комунального підприємства "Реєстраційний центр майнових прав" Ялосовецької сільської ради Хорольського району Полтавської області".



2. В обґрунтування позовних вимог посилається на те, що санкції, передбачені статтею 37-1 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" оскаржуваним наказом застосовано до всього суб`єкта державної реєстрації - комунального підприємства "Реєстраційний центр майнових прав" Ялосовецької сільської ради Хорольського району Полтавської області", тоді як порушення законодавства було допущено лише одним з п`яти державних реєстраторів. Водночас, державного реєстратора Русина В.В., який допустив ці порушення, вже було притягнуто до відповідальності на підставі цієї ж статті у вигляді тимчасового блокування доступу державного реєстратора до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно строком на 4 місяці.



ІІ. Встановлені судами фактичні обставини справи



3. На підставі наказу Міністерства юстиції України від 13 січня 2019 року № 13/7 головним спеціалістом відділу контролю у сферах державної реєстрації Управління акредитації, контролю та моніторингу суб`єктів державної реєстрації Департаменту державної реєстрації та нотаріату Октисюком І.П. відповідно до статті 37-1 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" та Порядку здійснення контролю у сфері державної реєстрації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 грудня 2016 року № 990 проведено моніторинг реєстраційних дій державних реєстраторів комунального підприємства "Реєстраційний центр майнових прав" Ялосовецької сільської ради Хорольського району Полтавської області" (далі - комунальне підприємство "Реєстраційний центр майнових прав").



3.1. За наслідками проведення моніторингу складено акт від 05 квітня 2019 року, яким зафіксовано порушення державним реєстратором комунального підприємства "Реєстраційний центр майнових прав" Русином В.В. вимог Порядку №1141.



3.2. На підставі наказу Міністерства юстиції України від 26 квітня 2019 року № 1470/7 проведено камеральну перевірку у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно комунального підприємства "Реєстраційний центр майнових прав", за наслідками якої складено довідку від 20 травня 2019 року, яка містить пропозицію тимчасово заблокувати доступ державного реєстратора Русина В.В. до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно строком на 4 місяці, а також направити матеріали проведеної камеральної перевірки щодо позивача до постійно діючої комісії з питань акредитації суб`єктів державної реєстрації та моніторингу стосовно відповідності такого суб`єкта вимогам акредитації.



3.3. Наказом Міністерства юстиції України від 31 травня 2019 року № 1664/5 тимчасово заблоковано доступ державного реєстратора комунального підприємства "Реєстраційний центр майнових прав" Русина В.В. до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно строком на 4 місяці.



3.4. Постійно діючою комісією з питань акредитації суб`єктів державної реєстрації та моніторингу складено висновок від 23 липня 2019 року, яким рекомендовано скасувати акредитацію суб`єкта державної реєстрації - Комунального підприємства "Реєстраційний центр майнових прав" у зв`язку з виявленням фактів порушення вимог законодавства державним реєстратором, який перебуває в трудових відносинах з цим суб`єктом державної реєстрації.



3.5. На підставі вищезазначеного висновку, 29 липня 2019 року Міністерством юстиції України видано наказ № 2299/5 "Про скасування акредитації суб`єкта державної реєстрації - Комунального підприємства "Реєстраційний центр майнових прав" Ялосовецької сільської ради Хорольського району Полтавської області".



3.6. Не погоджуючись із зазначеним наказом, позивач звернувся до суду з даним позовом.


ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення



4. Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 18 вересня 2019 року, залишеним без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 11 грудня 2019 року, позов задоволено.



4.1. Визнано протиправним та скасовано наказ Міністерства юстиції України від 29 липня 2019 року №2299/5 "Про скасування акредитації суб`єкта державної реєстрації - Комунального підприємства "Реєстраційний центр майнових прав" Ялосовецької сільської ради Хорольського району Полтавської області".



4.2. Задовольняючи позов, суди попередніх інстанцій виходили з того, що оскаржуваний наказ невмотивований та протиправний, у зв`язку з чим підлягає скасуванню.



IV. Касаційне оскарження



5. У касаційній скарзі Міністерство юстиції України, посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати оскаржувані судові рішення та прийняти нову постанову про відмову в задоволенні позову.



5.1. В обґрунтування касаційної скарги вказує, що ні положеннями Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", ні Порядком здійснення контролю у сфері державної реєстрації не передбачено алгоритму диференціації визначення та застосування відповідних санкцій до суб`єктів державної реєстрації залежно від виявлених порушень.



5.2. Визначення санкцій, які будуть застосовуватись до суб`єкта державної реєстрації є дискреційним повноваженням Міністерства юстиції України при реалізації його повноважень, передбачених Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".



6. Позивач відзиву на касаційну скаргу не надав.



V. Релевантні джерела права й акти їх застосування



7. За приписами частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.



8. Статтею 2 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.



8.1. У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.



9. За приписами статті 11 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.



10. Відповідно до частини першої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. Частиною 2 цієї статті визначено, що у адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.



11. Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, врегульовано Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" № 1952-IV від 01 липня 2004 року (далі - Закон № 1952-IV).



12. Відповідно до частини першої статті 37-1 Закону № 1952-IV контроль у сфері державної реєстрації прав здійснюється Міністерством юстиції України, у тому числі шляхом моніторингу реєстраційних дій у Державному реєстрі прав з метою виявлення порушень порядку державної реєстрації прав державними реєстраторами, уповноваженими особами суб`єктів державної реєстрації прав.



12.1. За результатами моніторингу реєстраційних дій у Державному реєстрі прав у разі виявлення порушень порядку державної реєстрації прав державними реєстраторами, уповноваженими особами суб`єктів державної реєстрації прав Міністерство юстиції України проводить перевірки державних реєстраторів чи суб`єктів державної реєстрації прав.



12.2. У разі, якщо в результаті проведеної перевірки державних реєстраторів чи суб`єктів державної реєстрації прав виявлено прийняття такими державними реєстраторами чи суб`єктами державної реєстрації прав рішень з порушенням законодавства, що має наслідком порушення прав та законних інтересів фізичних та/або юридичних осіб, Міністерство юстиції України вживає заходів до негайного повідомлення про це відповідних правоохоронних органів для вжиття необхідних заходів, а також заінтересованих осіб.



13. Частиною другою статті 37-1 Закону № 1952-IV встановлено, що за результатами проведення перевірок державних реєстраторів чи суб`єктів державної реєстрації прав Міністерство юстиції України у разі виявлення порушень порядку державної реєстрації прав державними реєстраторами, уповноваженими особами суб`єктів державної реєстрації прав приймає вмотивоване рішення про:

1) тимчасове блокування доступу державного реєстратора, уповноваженої особи суб`єкта державної реєстрації прав до Державного реєстру прав;

2) анулювання доступу державного реєстратора, уповноваженої особи суб`єкта державної реєстрації прав до Державного реєстру прав;

3) притягнення до адміністративної відповідальності державного реєстратора, уповноваженої особи суб`єкта державної реєстрації прав;

4) направлення до Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату при Міністерстві юстиції України подання щодо анулювання свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю;

5) скасування акредитації суб`єкта державної реєстрації прав.


................
Перейти до повного тексту