1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України

30 квітня 2020 року

Київ

справа №817/1517/17

адміністративне провадження №К/9901/44365/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Жука А.В.,

суддів - Мартинюк Н.М., Мельник-Томенко Ж.М.,

розглянувши у попередньому судовому засіданні адміністративну справу №817/1517/17

за позовом ОСОБА_1

до Головного управління Національної поліції в Рівненській області,

про визнання протиправною бездіяльності, стягнення середнього заробітку за весь час затримки розрахунку, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою Головного управління Національної поліції в Рівненській області на постанову Житомирського апеляційного адміністративного суду від 24 січня 2018 року (прийняту у складі колегії суддів: головуючого судді - Кузьменко Л.В., суддів: Іваненко Т.В., Франовської К.С.),

ВСТАНОВИВ:

І. ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У жовтні 2017 року ОСОБА_1 звернувся до Рівненського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом, в якому, з урахуванням заяв про зміну предмету та зменшення позовних вимог, просив:

- визнати протиправною бездіяльність відповідача при прийнятті наказу від 25.05.2017 №113 о/с про звільнення з служби в поліції майора поліції ОСОБА_1, у частині невиплати йому при звільненні зі служби в поліції одноразової грошової допомоги в розмірі 25 відсотків місячного грошового забезпечення за кожний повний календарний рік служби, в порядку встановленому Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб";

- стягнути з відповідача на користь позивача одноразову грошову допомогу в розмірі 25 відсотків місячного грошового забезпечення за кожний повний календарний рік служби, в порядку встановленому Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб";

- стягнути з відповідача на користь позивача середній заробіток за весь час затримки виплати йому одноразової грошової допомоги з 25.05.2017 по день фактичного розрахунку.

2. Позовні вимоги обґрунтовано тим, що в день звільнення відповідачем не проведений повний розрахунок з позивачем. Позивач зазначає, що відповідачем протиправно не виплачено одноразову грошову допомогу при звільненні у розмірі 25 відсотків місячного грошового забезпечення за кожний повний календарний рік служби, в порядку встановленому Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".

3. Позивач вважає, що відповідач несе відповідальність за затримку розрахунку при звільненні, передбачену статтями 116, 117 Кодексу законів про працю України та вказує на те, що іншим працівникам поліції, які звільнилися за власним бажанням та мали вислугу 10 років і більше така одноразова допомога виплачувалася.

Короткий зміст рішення суду першої та апеляційної інстанції

4. Постановою Рівненського окружного адміністративного суду від 10.11.2017 позовні вимоги задоволено частково.

Визнано протиправною бездіяльність Головного управління Національної поліції в Рівненській області щодо невиплати позивачу при звільненні зі служби в поліції одноразової грошової допомоги в розмірі 25 відсотків місячного грошового забезпечення за кожний повний календарний рік служби, в порядку встановленому Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".

Стягнуто з Головного управління Національної поліції в Рівненській області на користь позивача одноразову грошову допомогу при звільненні в розмірі 21450 (двадцять одна тисяча чотириста п`ятдесят) грн.

В задоволенні решти позовних вимог відмовлено повністю.

5. Задовольняючи частково позовні вимоги суд першої інстанції виходив з того, що згідно листа Управління фінансового забезпечення та бухгалтерського обліку ГУ НП в Рівненській області від 09.11.2017 №1456/29/03-2017 позивачу було нараховано вихідну одноразову грошову допомогу при звільненні відповідно до наказу від 30.10.2017 №242 о/с в сумі 21450,00 грн., а тому сума одноразової грошової допомоги у розмірі 21450,00 грн. не є спірною, що свідчить про наявність підстав для визнання протиправною бездіяльності Головного управління Національної поліції в Рівненській області щодо невиплати позивачу при звільненні зі служби в поліції одноразової грошової допомоги в розмірі 25 відсотків місячного грошового забезпечення та стягнення на користь позивача одноразову грошову допомогу при звільненні у вказаному розмірі.

6. Відмовляючи у задоволенні позову в частині виплати середнього заробітку за час затримки виплати грошової допомоги суд першої інстанції виходив з того, що одноразова грошова допомога у розмірі 25% місячного грошового забезпечення не є складовою грошового забезпечення, яке отримував позивач під час проходження служби, а тому положення статей 116, 117 КЗпП України не поширюються правовідносини щодо її невиплати у день звільнення.

7. Постановою Житомирського апеляційного адміністративного суду від 24.01.2018 апеляційну скаргу позивача задоволено. Скасовано рішення суду першої інстанції в частині відмови в задоволенні позову. Прийнято в цій частині нову постанову.

Стягнуто з Головного управління Національної поліції в Рівненській області (код ЄДРПОУ 40108761, м. Рівне, вул. Хвильового, 2 ) на користь позивача середній заробіток за час затримки розрахунку при звільненні з 25.05.2017 по 24.01.2018 в сумі 45759,76 грн (сорок п`ять тисяч сімсот п`ятдесят дев`ять грн 76 коп).

В решті постанову суду першої інстанції залишено без змін.

8. Рішення суду апеляційної інстанції мотивоване тим, що норми спеціального законодавства не регулюють питання виплати грошового забезпечення за час затримки розрахунку позивачу як правнику органів Національної поліції. При цьому, за загальним правилом пріоритетними є норми спеціального законодавства, а трудове законодавство підлягає застосуванню у випадках, якщо нормами спеціального законодавства не врегульовано спірні правовідносини або коли про це йдеться у спеціальному законі.

Крім того, згідно п. 3 Закону України "Про внесення змін до деяких законів щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їхніх сімей" №900 від 23.12.2015 - пункт 15 розділу XI "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про Національну поліцію" доповнено абзацами такого змісту: "Право на отримання одноразової грошової допомоги, інших виплат, передбачених Законом України "Про міліцію", зберігається і здійснюється в порядку, що діяв до набрання чинності Законом України "Про Національну поліцію".

9. Судом апеляційної інстанції зроблено висновок про те, що оскільки нормами Закону України "Про Національну поліцію" та постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 №988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції", які є спеціальними щодо спірних правовідносин, не врегульовано питання щодо порядку виплати середнього заробітку за час затримки розрахунку при звільненні, то застосуванню підлягають норми трудового законодавства, тобто норми Кодексу законів про працю України.

10. Суд апеляційної інстанції виходив з того, що всі суми, належні до сплати працівникові, мають бути виплачені у день його звільнення, а Закон прямо покладає на підприємство, установу, організацію обов`язок провести зі звільненим працівником повний розрахунок, виплатити всі суми, що йому належать; в разі ж невиконання такого обов`язку наступає передбачена статтею 117 КЗпП України відповідальність.

Враховуючи наведене, судом апеляційної інстанції встановлено, що позивача було звільнено зі служби 25.05.2017, на день постановлення судом апеляційної інстанції рішення у справі відповідач повного розрахунку з позивачем не провів, середній заробіток за весь час затримки розрахунку при звільненні підлягає стягненню по день постановлення рішення у справі 24.01.2017 (за 244 дні затримки розрахунку).

11. Суд апеляційної інстанції з огляду на довідки про доходи позивача встановив, що за два місяці служби перед звільненням грошове забезпечення позивача складало: 11440 грн. (березень 2017 року - 5720 грн., квітень 2017 року - 5720 грн.). Оплата праці поліцейського проводиться за відпрацьовані календарні дні: 30 днів у березні, 31 - у квітні 2017 року, всього - 61 календарний день), а тому середньоденний заробіток позивача становить: 11440 грн. : 61 календарний день =187 грн.54 коп.

Апеляційний суд дійшов до висновку, що сума середнього заробітку за час затримки розрахунку позивача становить: 45759 грн.76 коп. (244 дні *187 грн.54 коп.), яка підлягає до стягнення з Головного управління Національної поліції в Рівненській області.

Короткий зміст вимог касаційної скарги та відзиву на неї

12. Відповідачем подано касаційну скаргу, що надійшла до Верховного Суду 22.03.2018.

13. У касаційній скарзі відповідач просить скасувати постанову Житомирського апеляційного адміністративного суду від 24.01.2018 та залишити в силі постанову Рівненського окружного адміністративного суду від 10.11.2017.

Рух адміністративної справи у суді касаційної інстанції

14. Ухвалою Верховного Суду від 29.03.2018 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою Головного управління Національної поліції в Рівненській області на постанову Житомирського апеляційного адміністративного суду від 24.01.2018.

15. Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 22.03.2019 для розгляду справи № 817/1517/17 визначено колегію суддів у складі: головуючий суддя: Стрелець Т.Г., судді: Білоус О.В., : Желтобрюх І.Л.

16. Розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівником секретаріату Касаційного адміністративного суду від 12.06.2019 №710/0/78-19 призначено повторний автоматизований розподіл, у зв`язку зі зміною спеціалізації та введенням до складу іншої судової палати судді-доповідача Стрелець Т.Г.

17. Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 12.06.2019 для розгляду справи № 817/1517/17 визначено колегію суддів у складі: головуючий суддя Жук А.В., суддів: Мартинюк Н.М., Мельник-Томенко Ж.М.

18. Ухвалою Верховного Суду від 29.04.2020 дану адміністративну справу прийнято до провадження в складі зазначеної колегії та призначено її до попереднього касаційного розгляду.

II. АРГУМЕНТИ СТОРІН

Аргументи сторони, яка подала касаційну скаргу:

19. Касаційна скарга обґрунтована тим, що судове рішення суду апеляційної інстанції прийняте з порушенням норм матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи.

20. Відповідач вказує на те, що одноразова грошова допомога у розмірі 25% місячного грошового забезпечення не є складовою грошового забезпечення, а тому положення статей 116, 117 КЗпП України не поширюються на правовідносини щодо її невиплати у день звільнення.

21. Крім того, відповідач вважає, що одноразова грошова допомога у розмірі 25% місячного грошового забезпечення підлягає обчисленню та виплаті після звільнення Національною поліцією України, а не Головним управлінням Національної поліції в Рівненській області.

IІI. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

22. Судами попередніх інстанцій встановлено, що згідно з наказом УМВС України в Рівненській області від 19.07.2001 №454 позивач 01.09.2001 був прийнятий на службу в органи внутрішніх справ України.

23. Наказом УМВС України в Рівненській області від 06.11.2015 №360 о/с, згідно з п.9 розділу ХІ Закону України "Про Національну поліцію" від 02.07.2015 №580-VІІІ та відповідно до Положення про проходження служби рядовим та начальницьким складом органів внутрішніх справ, позивач був звільнений з органів внутрішніх справ у запас за п. 64 "з" (у зв`язку з переходом у встановленому порядку на службу в іншу установу).

24. Наказом Головного управління Національної поліції в Рівненській області від 07.11.2015 №19 о/с, відповідно до п.п. 9, 12 розділу ХІ Закону України "Про Національну поліцію" позивач із 07.11.2015 був прийнятий на службу до Національної поліції, як особа, що прибула з Міністерства внутрішніх справ безстроково, з присвоєнням відповідного спеціального звання поліцейського, в порядку переатестації та з установленням посадового окладу згідно штатного розпису.

25. Відповідно до наказу ГУ НП в Рівненській області від 25.05.2017 за № 113 о/с, позивач, на підставі рапорту, був звільнений зі служби в поліції у запас Збройних Сил (з постановкою на військовий облік) за п. 7 (за власним бажанням), із виплатою компенсації за 13 календарних днів пропорційно відпрацьованому часу у 2017 році.

Крім того, при звільненні з Національної поліції позивачу було обраховано вислугу років у календарному обчисленні 15 років 08 місяців 24 дні, у пільговому обчисленні 21 рік 07 місяців 24 дні.

Також встановлено, що виплата одноразової грошової допомоги при звільненні відповідачем не була проведена у день звільнення позивача.

26. Наказом відповідача від 30.10.2017 №242 о/с було внесено часткові зміни до наказу від 25.05.2017 №113 о/с та доповнено в частині вислуги років на день звільнення позивача. На підставі ч.2 ст.9 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" від 09.04.1992 №2262-ХІІ, визначено, що його вислуга років на день звільнення в календарному обчисленні для виплати одноразової грошової допомоги становить 15 років 08 місяців 24 дні, у пільговому обчисленні 21 рік 07 місяців 24 дні.

27. Також судами встановлено, що згідно листа Управління фінансового забезпечення та бухгалтерського обліку ГУ НП в Рівненській області від 09.11.2017 №1456/29/03-2017 позивачу було нараховано вихідну одноразову грошову допомогу при звільненні відповідно до наказу від 30.10.2017 №242 о/с в сумі 21450,00 грн.

IV. РЕЛЕВАНТНІ ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ

(в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин)

28. Конституція України

28.1. Частина друга статті 19. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

29. Закон України від 02.07.2015 № 580-VIII "Про Національну поліцію".

29.1. Стаття 102. Пенсійне забезпечення поліцейських та виплата одноразової грошової допомоги після звільнення їх зі служби в поліції здійснюються в порядку та на умовах, визначених Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".

30. Закон України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" від 09.04.1992 № 2262-XII.

30.1. Закон України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" від 09.04.1992 № 2262-XII визначає умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ, Національній поліції, державній пожежній охороні, Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, органах і підрозділах цивільного захисту, податковій міліції чи Державній кримінально-виконавчій службі України, та деяких інших осіб, які мають право на пенсію за цим Законом.


................
Перейти до повного тексту