1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



29 квітня 2020 року

м. Київ

Справа № 911/1455/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Міщенка І.С. - головуючого, Берднік І.С., Сухового В.Г.

за участю секретаря судового засідання - Савінкової Ю.Б.

розглянув у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Київської обласної ради

на постанову Північного апеляційного господарського суду від 11 грудня 2019 року (головуючий - Сітайло Л. Г., судді - Буравльов С. І., Андрієнко В. В.) і рішення Господарського суду Київської області від 08 жовтня 2019 року (суддя Чонгова С. І.) у справі

за позовом Київської обласної ради

до: 1. Ірпінської міської ради, 2. Виконавчого комітету Ірпінської міської ради, 3. Комунального побутового підприємства "Теплоенергопостач" Ірпінської міської ради

про визнання протиправними і скасування рішень, витребування нерухомого майна,

(за участю представника позивача - Титикало Р.С.)

Історія справи

Фактичні обставини справи, встановлені судами

1. Рішенням виконкому Ірпінської міської ради народних депутатів від 25.03.1997 №96/7 погоджено місце розташування земельної ділянки МПТМ "Ірпіньтепломережа" для будівництва двоповерхового адміністративного будинку на 30 робочих місць по вул. Паризької Комуни, 9; надано дозвіл МПТМ "Ірпіньтепломережа" на використання проектно-вишукувальних робіт для вищезазначеного будівництва, проектно-кошторисну документацію виконати та погодити в установленому порядку.

2. Рішенням Ірпінської міської ради від 22.01.2002 №353-29-ХХІІІ на підставі відповідного листа Комунального підприємства "Ірпіньтепломережа" (далі - КП "Ірпіньтепломережа") прийнято в комунальну власність міста Ірпеня незавершене будівництвом виробничо-адміністративне приміщення по вул. Паризької Комуни, 11. На виконання вказаного рішення складено акт приймання-передачі незавершеного будівництвом обʼєкта від 17.05.2007, який затверджений рішенням виконкому Ірпінської міської ради Київської області від 22.05.2007 №91 та одночасно вирішено передати зазначений обʼєкт у повне господарське відання Комунальному побутовому підприємству "Теплоенергопостач" (далі - КПП "Теплоенергопостач", відповідач-3).

3. Рішенням Ірпінської міської ради від 14.03.2008 №1476-42-V передано у повне господарче відання КПП "Теплоенергопостач" майно, яке знаходиться у комунальній власності територіальної громади м. Ірпеня (далі - спірне рішення -1).

4. Рішенням Київської обласної ради від 29.12.2008 №410-21-V передано КП "Ірпіньтепломережа" з усіма його активами, пасивами, лімітами, фондами тощо із спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Київської області у власність територіальної громади міста Ірпінь.

5. Іншим своїм рішенням від 28.07.2009 №557-25-V Київська обласна рада визнала таким, що втратило чинність з моменту прийняття своє рішення від 29.12.2008 №410-21-V. Одночасно даним рішенням передано КП "Ірпіньтепломережа" з усіма його активами і пасивами, лімітами, фондами, планами фінансово-господарської діяльності тощо, за винятком окремих обʼєктів (серед яких спірне майно відсутнє), із спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Київської області до комунальної власності територіальної громади міста Ірпеня (пункт 8 рішення).

6. 24.11.2009 Київська обласна рада рішенням №612-28--V внесла зміни до власного рішення від 28.07.2009 №557-25-V, визнавши пункт 8 цього рішення (щодо передачі КП "Ірпіньтепломережа") таким, що втратив чинність.

7. 28.02.2013 Київською обласною радою прийнято рішення №572-30-VI "Про передачу майна з балансу Комунального підприємства "Ірпіньтепломережа" на баланс Комунального підприємства Київської обласної ради "Друкар" та передано відповідне майно згідно з переліком, який становить комплекс будівель і споруд по вул. Паризької Комуни (Ярославській), 11 у м. Ірпені, у тому числі адмінбудинок площею 753,4 кв.м.

7.1. 24.01.2014 за №288955132109 на підставі свідоцтва про право власності від 08.02.2014 №17544818 проведено державну реєстрацію права власності територіальних громад сіл, селищ, міст Київської області на адміністративно-виробничі будівлі загальною площею 3652 кв.м. по вул. Паризької Комуни (Ярославській), 11 у м. Ірпені. У складі майна значиться адмінбудівля літ. "Г" без зазначення площі.

8. Рішенням Ірпінської міської ради від 30.11.2017 №2948-43-УІІ затверджено проект землеустрою та надано в постійне користування КПП "Теплоенергопостач" земельну ділянку площею 0,6113 га для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд технічної інфраструктури в м. Ірпінь, по вул. Ярославська, 9. (далі - спірне рішення-2). 11.12.2017 відбулася державна реєстрація права постійного користування земельною ділянкою за КПП "Теплоенергопостач".

9. Рішенням виконавчого комітету Ірпінської міської ради від 27.02.2018 №50/16 уточнено адресу нерухомого майна КПП "Теплоенергопостач" відповідно до адреси земельної ділянки - вул. Ярославська, 9. (далі - спірне рішення-3).

10. 16.03.2018 за №25275685 проведено державну реєстрацію права повного господарського відання КПП "Теплоенергопостач" на нерухоме майно комплекс будівель і споруд по вул. Ярославській, 9, до складу якого включено адмінбудинок літ. "З" площею 717, 3 кв.м.

Короткий зміст позовних вимог

11. У червні 2019 року Київська обласна рада (далі - позивач) звернулась до суду з позовом до Ірпінської міської ради (далі - відповідач-1) Виконавчого комітету Ірпінської міської ради (далі - відповідач-2), КПП "Теплоенергопостач" (далі - відповідач-3) про:

(1) визнання протиправним та скасувати рішення Ірпінської міської ради від 14.03.2008 №1476-42-V, та скасування рішення державного реєстратора №40151965 від 16.03.2018;

(2) визнання протиправним та скасування рішення Ірпінської міської ради від 30.11.2017 №2948-43-ІІ, та скасування рішення державного реєстратора №38755663 від 15.12.2017;

(3) визнання протиправним та скасування рішення Виконавчого комітету Ірпінської міської ради від 27.02.2018 №50/16;

(4) витребування із незаконного володіння відповідача-1 та відповідача-3 на користь позивача обʼєкт нерухомого майна, а саме: адміністративно-виробничі будівлі загальною площею 3 652 кв.м., які складаються з: гараж літ. А. склад літ. Б. М. ГСМ літ. В. літ. І, огорожа №1, замощення І, що знаходиться за адресою: Київська область, м. Ірпінь, вул. Ярославська, 11 (Ярославська, 9) (реєстраційний номер обʼєкта нерухомого майна 2889551321109).

12. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що майновий комплекс по вул. Ярославській, 11 у м. Ірпені є власністю територіальних громад сіл, селищ, міст Київської області в особі позивача, що підтверджується свідоцтвом про право власності від 08.02.2014 №17544818, на підставі якого проведеною державну реєстрацію права комунальної власності позивача, а тому відповідач-1 не мав права розпоряджатися цим майном шляхом передачі його у господарське відання відповідача-3, надавати відповідачу-3 в користування земельну ділянку для обслуговування цього майна та змінювати адресу майна.

12.1. Позивач також зазначає про те, що спірний майновий комплекс завжди перебував на балансі КП "Ірпіньтепломережа", яке з цих підстав ще у 2008 році оскаржило державну реєстрацію права власності відповідача-1 на цей комплекс у справі № 13/230-08, а у 2013 році спірне майно передано позивачем, як власником, на баланс Комунального підприємства Київської обласної ради "Друкар" (далі - КП "Друкар"). При цьому рішення позивача про передачу КП "Ірпіньтепломережа" (разом з усіма активами) з власності територіальних громад Київської області у власність територіальної громади міста Ірпінь до його фактичного виконання втратило чинність на підставі іншого рішення позивача від 28.07.2009 №557-25-V (зі змінами, внесеними рішенням від 24.11.2009 №612-28-V).

12.2. У звʼязку з чим спірне майно незаконно вибуло з володіння позивача поза його волею, а отже підлягає витребуванню з незаконного володіння відповідачів на підставі статті 387 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України).

Короткий зміст рішення суду першої та постанови суду апеляційної інстанцій

13. Рішенням Господарського суду Київської області від 08 жовтня 2019 року, залишеним без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 11 грудня 2019 року, в позові відмовлено повністю.

14. Суди попередніх інстанцій виходили з таких аргументів: (1) рішення позивача від 29.12.2008 №410-21-V та від 28.07.2009 №557-25-V щодо передачі КП "Ірпіньтепломережа" (з усіма активами) у власність територіальної громади м. Ірпеня в особі Ірпінської міської ради не визнані недійсними і не скасовані у судовому порядку; (2) позивач не надав документів набуття ним у власність спірного майна на час прийняття рішення від 28.02.2013 №572-30-VI про передачу майна з балансу КП "Ірпіньтепломережа" на баланс КП "Друкар"; (3) позивач не довів порушення норм земельного законодавства при прийнятті відповідачем-1 спірного рішення-2, як і не обгрунтував, які саме його права чи законні інтереси порушені внаслідок прийняття відповідачем-2 спірного рішення-3. Отже, за висновком судів позивач не є власником спірного майна, а отже його права та інтереси спірними рішеннями відповідачів не порушені.

14.1. Одночасно судами зауважено, що Ірпінська міська рада відкрито користувалась і розпоряджалась спірним майном протягом сімнадцяти років, а КП "Теплоенергопостач", отримавши у повне господарське відання майновий комплекс по вул. Ярославській, 9, закінчив будівництво адміністративної будівлі та провів технічну інвентаризацію будівель комплексу.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

15. Не погоджуючись із указаними судовими рішеннями, позивач звернувся з касаційною скаргою, в якій просить їх скасувати, прийняти нове рішення, яким позов задовольнити.

Аргументи учасників справи

Доводи позивача який подав касаційну скаргу (узагальнено)

16. Факт перебування спірного майна у власності позивача підтверджується наявними у справі доказами, а саме: рішенням Київської обласної ради від 28.02.2013 №572-30-VI про передачу майна з балансу КП "Ірпіньтепломережа" на баланс КП "Друкар"; складеним на виконання цього рішення актом приймання-передачі майна від 01.06.2013 (на виконання рішення від 28.02.2013); свідоцтвом позивача про право власності від 08.02.2014 №17544818, на підставі якого 24.01.2014 здійснено державну реєстрацію спірного нерухомого майна за позивачем. Отже, зробивши всупереч наданим доказами протилежний висновок про недоведеність позивачем права власності на спірне майно, суди у порушення приписів статей 321, 328 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) поклали на позивача тягар доведення законності виникнення права власності на майно.

17. Позиція судів щодо чинності рішень позивача від 29.12.2008 №410-21-V та від 28.07.2009 №557-25-V про передачу спірного майна відповідачу-1 суперечить висновкам Конституційного Суду України в рішенні від 16.04.2009 № 7-рп/2009, яким надано розʼяснення щодо права органу місцевого самоврядування скасовувати прийняті ним рішення в межах наданих Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" повноважень.

18. У порушення положень частини 4 статті 75 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) суди не врахували преюдиційні обставини щодо незаконності реєстрації за відповідачем-1 права власності на спірне майно, встановлені рішенням Господарського суду Київської області від 06.08.2008 у справі № 13/230-08 за позовом КП "Ірпіньтепломережа" до Виконкому Ірпінської міської ради.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Оцінка аргументів учасників справи і висновків судів першої та апеляційної інстанцій

19. У статті 393 ЦК України унормовано, що правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, який не відповідає законові і порушує права власника, за позовом власника майна визнається судом незаконним та скасовується.

19.1. Власник майна, права якого порушені внаслідок видання правового акту органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, має право вимагати відновлення того становища, яке існувало до видання цього акту. Позивачем за позовом, поданим на підставі статті 393 ЦК України, може бути власник або титульний володілець, право власності (або інше титульне право) якого порушено внаслідок видання незаконного акту.


................
Перейти до повного тексту