1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



Постанова

Іменем України


22 квітня 2020 року

м. Київ


справа № 500/1938/16-ц

провадження № 61-8530св18


Верховний Суд у складі колегії суддів Третьої судової палати Касаційного цивільного суду:

головуючого - Cімоненко В. М.,

суддів: Калараша А. А., Мартєва С. Ю. (суддя-доповідач), Петрова Є. В., Штелик С. П.,


учасники справи:

позивач - Ізмаїльська міська рада Одеської області,

відповідач - ОСОБА_1,

треті особи: Державна архітектурно-будівельна інспекція України в особі Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області, Управління містобудування і архітектури Ізмаїльської міської ради,

розглянув у порядку спрощеного позовного провадження касаційну скаргу Ізмаїльської міської ради Одеської області на рішення Апеляційного суду Одеської області від 17 серпня 2017 року у складі колегії суддів: Гірняк Л. А., Сєвєрової Є. С., Дрішлюка А. І.,

ВСТАНОВИВ:

Описова частина

Короткий зміст позовних вимог

У квітні 2016 року Ізмаїльська міська рада Одеської області звернулася до суду з позовом, у якому просила зобов`язати ОСОБА_1 знести за власний рахунок самочинне будівництво на АДРЕСА_1 .

Позовна заява мотивована тим, що ОСОБА_1 на праві власності належить зазначена земельна ділянка площею 0,087 га, на яку 17 листопада 2014 року він отримав будівельний паспорт на будівництво житлового будинку, гаражу та літньої кухні. 20 листопада 2014 року виконавчий комітет Ізмаїльської міської ради Одеської області надіслав ОСОБА_1 лист, у якому повідомив про порушення ним містобудівельного законодавства та необхідність припинення виконання будівельних робіт на земельній ділянці до отримання в встановленому порядку дозвільних документів на будівництво. Про виявлені порушення листами також були повідомлені Державна архітектурно-будівельна інспекція України, департамент Державної архітектурно-будівельної інспекції України в Одеській області, Ізмаїльська міжрайонна прокуратура, Ізмаїльський міський відділ головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Одеській області, які проводили перевірки об`єкту будівництва. У ході обстеження 12 квітня 2016 року спеціалістами міської ради встановлено, що на земельній ділянці ведуться роботи по будівництву триповерхової будівлі, загальною площею 300 кв. м, без отримання містобудівних умов та обмеження на забудову земельної ділянки. У зв`язку з тим, що будівництво не відповідає будівельному паспорту від 17 листопада 2014 року, необхідним є реєстрація декларації про початок виконання будівельних робіт або отримання дозволу на виконання будівельних робіт, що надається на підставі містобудівельних умов та обмежень, які у відповідача відсутні. Крім того, ОСОБА_1, не звертався до органів місцевого самоврядування щодо пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту.

У жовтні 2016 року ОСОБА_1 звернувся до суду із зустрічним позовом, у якому просив визнати за ним право власності на триповерховий житловий будинок з цокольним та мансардним поверхами загальною площею 2833,1 кв. м, розташований на земельній ділянці площею 0,087 га на АДРЕСА_1 .

Позовна заява мотивована тим, що він набув право власності на вказану земельну ділянку на законних підставах. З метою будівництва багатоповерхового будинку на земельній ділянці 04 грудня 2014 року звернувся до Ізмаїльської міської ради із заявою про внесення змін в Генеральний план м. Ізмаїл Одеської області. 09 грудня 2015 року на засіданні архітектурно-містобудівної ради при Управлінні містобудівництва і архітектури Ізмаїльської міської ради було узгоджено детальний план території у межах населеного пункту, проте з грудня 2015 року Ізмаїльська міська рада не розглянула питання його затвердження; протиправна бездіяльність міської ради щодо цих обставин встановлена постановою Ізмаїльського міськрайонного суду Одеської області від 11 жовтня 2016 року у справі № 500/3600/16-а. Отримати необхідні документи для початку будівництва від органів державного архітектурно-будівельного контролю без встановлення умов та обмежень з боку Ізмаїльської міської ради неможливо. Зазначеними обставинами обґрунтовує самочинне будівництво на власній території, що, на його думку, відповідає Державним будівельним нормам та Санітарним нормам і правилам України. Посилаючись на те, що Ізмаїльська міська рада Одеської області оспорює право власності на збудовану ним будівлю, вважає, що він може пред`явити позов про визнання його права власності на цю будівлю відповідно до статті 392 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України).

Короткий зміст рішення суду першої інстанції

Рішенням Ізмаїльського міськрайонного суду Одеської області від 04 травня 2017 року позов задоволено; зобов`язано ОСОБА_1 за власний рахунок знести самочинне будівництво, що розташоване на АДРЕСА_1 ; у задоволенні зустрічного позову відмовлено; стягнено з ОСОБА_1 на користь Ізмаїльської міської ради витрати зі сплати судового збору у розмірі 2 076,00 грн.

Рішення суду першої інстанції мотивоване тим, що відповідач здійснив будівництво триповерхового багатоквартирного будинку з мансардними та цокольними поверхами без зміни цільового призначення земельної ділянки, яка призначена для індивідуального житлового будівництва, без належно затвердженого проекту та без державної будівельної експертизи і погодження архітектурно-планувальної частини проекту місцевими органами містобудування та архітектури; без позитивного висновку державної експертизи та отримання інших дозвільних документів. Самочинне будівництво також не відповідає затвердженому після початку будівництва детальному плану території. Відмовляючи у зустрічному позові, суд виходив з того, що фактичний стан виконаних об`ємів земляних та будівельно-монтажних робіт триповерхового житлового будинку з цоколем та мансардою становить 76 %, визнання права власності на незавершений об`єкт самочинного будівництва не допускається, оскільки суперечить змісту статті 331, частини третьої статті 376 ЦК України.

Короткий зміст рішення суду апеляційної інстанції

Рішенням Апеляційного суду Одеської області від 17 серпня 2017 року рішення Ізмаїльського міськрайонного суду Одеської області від 04 травня 2017 року у частині зобов`язання ОСОБА_1 за власний рахунок знести самочинне будівництво скасовано, ухвалено нове рішення про відмову у задоволенні позову Ізмаїльської міської ради Одеської області; у решті рішення суду першої інстанції залишено без змін.

Рішення суду апеляційної інстанції мотивоване тим, що відхилення від проекту та порушення будівельних норм і правил має довести особа, яка пред`явила позов про знесення самочинного будівництва; на підставі висновку експерта від 25 листопада 2016 року № 172/216 судом встановлено відповідність об`єкту самочинного будівництва вимогам ДБН України, Санітарним нормам і правилам України; Ізмаїльською міською радою не підтверджено тієї обставини, що технічна перебудова спірного об`єкту незавершеного будівництва неможлива та відповідач відмовляється здійснювати таку перебудову.

Короткий зміст касаційних скарг

У касаційній скарзі, поданій у вересні 2017 року до Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ, Ізмаїльська міська рада Одеської області просить рішення Апеляційного суду Одеської області від 17 серпня 2017 року у частині відмови у задоволенні позову Ізмаїльської міської ради скасувати, рішення Ізмаїльського міськрайонного суду Одеської області від 04 травня 2017 року у цій частині залишити в силі.

У касаційній скарзі, поданій у жовтні 2017 року до Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ, Департамент Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області (далі - Департамент ДАБІ в Одеської області) просить рішення Апеляційного суду Одеської області від 17 серпня 2017 року у частині відмови у задоволенні позову Ізмаїльської міської ради скасувати, рішення Ізмаїльського міськрайонного суду Одеської області від 04 травня 2017 року у цій частині залишити в силі.

У решті судові рішення не оскаржуються.

Надходження касаційних скарг до суду касаційної інстанції

Ухвалою Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ від 04 жовтня 2017 року касаційна скарга Ізмаїльської міської ради Одеської області залишена без руху.

Ухвалою Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ від 13 жовтня 2017 року касаційна скарга Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області залишена без руху.

Ухвалою Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ від 08 листопада 2017 року відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою Ізмаїльської міської ради Одеської області; витребувано справу з Ізмаїльського міськрайонного суду Одеської області.

15 грудня 2017 року набрав чинності Закон України від 03 жовтня 2017 року № 2147-VIII "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів", розпочав роботу Верховний Суд як суд касаційної інстанції.

У лютому 2018 року касаційні скарги Департаменту ДАБІ в Одеської області та Ізмаїльської міської ради Одеської області передано до Касаційного цивільного суду у складі Верховного Суду.

Ухвалою Верховного Суду від 27 березня 2018 року касаційну скаргу Департаменту ДАБІ в Одеської області визнано неподаною та повернуто заявнику.

У травні 2018 року справу передано до Верховного Суду.

Аргументи учасників справи

Доводи особи, яка подала касаційну скаргу

Касаційна скарга мотивована тим, що на спірний об`єкт незавершеного будівництва не видавалося жодного дозвільного документу, до вимог якого може бути приведено самочинне будівництво; ОСОБА_1 неодноразово повідомлявся про зупинення виконання будівельних робіт, не виконував приписи контролюючих органів; під час будівництва об`єкта не здійснювався авторський нагляд; у запереченнях міської ради на апеляційну скаргу вказувалися на допущені при будівництві порушення протипожежних норм, санітарно-гігієнічних та будівельних норм, законодавства про регулювання містобудівної діяльності, яке здійснюється у парковій зоні міста.

Відзиву на касаційну скаргу до суду не надходило.

Фактичні обставини справи, встановлені судами

Суди встановили, що ОСОБА_1 на підставі договору дарування від 26 червня 2014 року набув у власність земельну ділянку, площею 0,087 га за цільовим призначенням - для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд, що розташована на АДРЕСА_1 .

20 листопада 2014 року Департаментом державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області зареєстровано повідомлення № ОД062143240746 про початок виконання робіт з будівництва житлового будинку загальною площею 157,2 кв. м, гаражу, літньої кухні за вказаною адресою.

19 серпня 2015 року Департамент ДАБІ України в Одеській області видав ОСОБА_1 щодо зазначеної земельної ділянки припис про зупинення підготовчих та будівельних робіт, які не відповідають закону, будівельним норма, державним стандартам і правилам, архітектурним вимогам, затвердженим проектним рішенням, технічним умовам та іншим нормативно-правовим актам, виконуюся без повідомлення, реєстрації декларації про початок їх виконання або без отримання дозволу на виконання будівельних робіт.

27 листопада 2015 року Департаментом державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області прийнято рішення № 33 про скасування реєстрації повідомлення про початок виконання будівельних робіт від 20 листопада 2014 року за № ОД062143240746.

13 вересня 2016 року комісією спеціалістів Ізмаїльської міської ради складено акт обстеження, згідно з якого на належній ОСОБА_1 земельній ділянці проводяться будівельні роботи з будівництва багатоквартирного триповерхового житлового будинку з мансардним поверхом та підвалом, а саме: проводяться покрівельні роботи мансардного поверху, оформлення фасаду будинку, балконів, внутрішні роботи.

Мотивувальна частина

Позиція Верховного Суду

08 лютого 2020 року набрав чинності Закон України від 15 січня 2020 року № 460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ" (далі - Закон № 460-IX).


................
Перейти до повного тексту