ПОСТАНОВА
Іменем України
29 квітня 2020 року
Київ
справа №826/1703/16
адміністративне провадження №К/9901/37180/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого Тацій Л.В.,
суддів: Рибачука А.І., Стеценка С.Г., -
розглянув у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Приватного акціонерного товариства "Київський страховий дім" (далі - ПАТ "Київський страховий дім") на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 31 жовтня 2017 року (прийняту судом у складі судді Шрамко Ю.Т.) та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 13 лютого 2018 року (ухвалену судом у складі: головуючого судді Твердохліб В.А., суддів: Костюк Л.О., Троян Н.М.) у справі за позовом ПАТ "Київський страховий дім" до Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (далі - Департамент), третя особа: Комунальне підприємство виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) "Київреклама" (далі - КП "Київреклама") про визнання протиправними та скасування вимоги, наказу в частині, -
ВСТАНОВИВ:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
У лютому 2016 року ПАТ "Київський страховий дім" звернулося до суду з адміністративним позовом, у якому з урахуванням збільшення позовних вимог, просило: визнати протиправною та скасувати вимогу Департаменту від 28.01.2016 № 16-0036 та наказ від 01.03.2016 № 64 "Про демонтаж рекламних засобів" в частині додатку до наказу під № 41 про демонтаж щита на фасаді будинку за адресою: АДРЕСА_1 .
Короткий зміст рішень судів першої й апеляційної інстанцій
Окружний адміністративний суд міста Києва постановою від 31 жовтня 2017 року відмовив у задоволенні позову.
Київський апеляційний адміністративний суд постановою від 13 лютого 2018 року рішення суду першої інстанції залишив без змін.
Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції, з рішенням якого погодився і суд апеляційної інстанції, виходив із того, що, як встановлено у ході судового розгляду справи, дозволу на розміщення зовнішньої реклами позивачем не отримано, що підтверджує факт правомірності видачі оскаржуваної вимоги, невиконання приписів якої, у свою чергу, свідчить про обґрунтованість видачі оскаржуваного наказу. При цьому, якщо розповсюджувач реклами самостійно не усунув виявлені порушення у термін, вказаний у вимозі дозвільного органу, дозвільний орган складає перелік таких рекламних заходів, що підлягають демонтажу, затверджує його наказом та направляє до КП "Київреклама", яке, в свою чергу, зобов`язане здійснити на підставі такого наказу організацію демонтажу або самостійне проведення демонтажу.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
13 березня 2018 року ПАТ "Київський страховий дім" звернулося до Верховного Суду із касаційною скаргою, у якій просить судові рішення, постановлені у цій справі, скасувати та прийняти нове рішення про задоволення позову.
У скарзі зазначає, що на фасаді будинку розміщена вивіска з інформацією про ПАТ "Київський страховий дім", однак вказана вивіска не є рекламою в розумінні вимог Закону України від 03 липня 1996 року № 270/96-ВР "Про рекламу" (далі - Закон № 270/96-ВР).
Зазначає, що аналіз норм Закону № 270/96-ВР дає підстави вважати, що реклама від не реклами відрізняється за змістом інформації, а не способом її представлення.
По-перше, на спірній вивісці зазначений знак для товарів та послуг, що підтверджено свідоцтвом на знак для товарів і послуг № НОМЕР_1 та свідоцтвом на знак для товарів і послуг № НОМЕР_2 .
По-друге, товар щодо якого необхідно сформувати або підтримати обізнаність під ТМ, не випускається. Отже, вивіска взагалі не підпадає під поняття реклами.
Позивач зареєстрований за адресою: будинок АДРЕСА_1 , та вказана адреса є його місцезнаходженням. Крім того, за цією адресою позивач орендує приміщення у яких здійснюється господарська діяльність.
Приміщення, які позивач орендує, знаходяться у приватній власності та відносяться до майна комунальної власності.
На будинку розміщена вивіска на якій зазначений знак для товарів та послуг, яка зазначає місце знаходження позивача - офіс.
Отже, коли на фасаді будинку (приміщення), яке займає суб`єкт господарювання, розміщено вивіску з його назвою, така інформація не є рекламою і її розміщення не потребує одержання дозволу на розміщення об`єкта зовнішньої реклами.
У відзиві на касаційну скаргу КП "Київреклама" просить залишити її без задоволення, а судові рішення - без змін.
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 13 березня 2018 року визначено такий складі суддів: головуючий суддя Анцупова Т.О., судді: Стародуб О.П., Кравчук В.М.
Верховний Суд ухвалою від 22 березня 2018 року відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою ПАТ "Київський страховий дім".
Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 14 червня 2019 року на підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 13 червня 2019 року № 743/0/78-19 визначено новий склад колегії суддів: головуючий суддя Тацій Л.В., судді: Рибачук А.І., Стеценко С.Г., справу передано головуючому судді.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
Департаментом 28.01.2016 обстежено територію Шевченківського району м. Києва на предмет виявлення самовільно встановлених рекламних засобів та місць розміщення рекламних засобів, на які видано дозволи.
Під час обстеження виявлено, що на будинку за адресою: АДРЕСА_1, розміщено спеціальну тимчасову/стаціонарну конструкцію типу: щит на фасаді будинку.
За результатами обстеження складено акт від 28.01.2016 № 16-0036, у якому зазначено про те, що дана конструкція розміщена з порушенням вимог Типових правил розміщення зовнішньої реклами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2003 № 2067 (далі - Типові правила № 2067), Правил благоустрою м. Києва, затверджених рішенням Київської міської ради від 25.12.2008 № 1051/1051, Порядку розміщення реклами в м. Києві, затвердженого рішенням Київської міської ради від 22.09.2011 № 37/6253 (далі - Порядок розміщення реклами), та Концепції розвиту зовнішньої реклами в м. Києві, затвердженої рішенням Київської міської ради від 26.01.2012 № 20/7357. Порушення полягає у тому, що спеціальна тимчасова/стаціонарна конструкція встановлена самовільно п. 17.2 (Б).
28.01.2016 Департаментом також складено оскаржувану вимогу, у якій зазначено про виявлене порушення, у зв`язку з чим повідомлено про необхідність здійснення демонтажу конструкції. У спірній вимозі також зазначено про те, що у разі невиконання вимоги протягом 2 (двох) днів, конструкція буде демонтована КП "Київреклама".
У подальшому, а саме 01.03.2016 Департаментом видано оскаржуваний наказ, яким директору КП "Київреклама" наказано забезпечити демонтаж рекламних засобів, зазначених у додатку до наказу.
Згідно з пунктом 41 додатку до наказу, повинен бути демонтований щит на фасаді будинку за адресою: АДРЕСА_1, який належить позивачу.
Вважаючи спірні вимогу та наказ протиправними, позивач звернувся до суду із позовом.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у межах доводів касаційної скарги перевірив постановлені у цій справі судові рішення, обговорив доводи касаційної скарги і дійшов висновку про таке.
Так, статтею 1 Закону № 270/96-ВР визначено, що реклама - інформація про особу чи товар, розповсюджена в будь-якій формі та в будь-який спосіб і призначена сформувати або підтримати обізнаність споживачів реклами та їх інтерес щодо таких особи чи товару.
Зовнішня реклама - реклама, що розміщується на спеціальних тимчасових і стаціонарних конструкціях - рекламоносіях, розташованих на відкритій місцевості, а також на зовнішніх поверхнях будинків, споруд, на елементах вуличного обладнання, над проїжджою частиною вулиць і доріг.
Статтею 16 Закону № 270/96-ВР визначено, що розміщення зовнішньої реклами у населених пунктах проводиться на підставі дозволів, що надаються виконавчими органами сільських, селищних, міських рад, а поза межами населених пунктів - на підставі дозволів, що надаються обласними державними адміністраціями, а на території Автономної Республіки Крим - Радою міністрів Автономної Республіки Крим, в порядку, встановленому цими органами на підставі типових правил, що затверджуються Кабінетом Міністрів України.
Разом з цим, частиною 7 статті 8 Закону № 270/96-ВР передбачено, що розміщення інформації про виробника товару та/або товар у місцях, де цей товар реалізується чи надається споживачеві, у тому числі на елементах обладнання та/або оформлення місць торгівлі, а також безпосередньо на самому товарі та/або його упаковці, не вважається рекламою.
Вивіска чи табличка з інформацією про зареєстроване найменування особи, знаки для товарів і послуг, що належать цій особі, вид її діяльності (якщо це не випливає із зареєстрованого найменування особи), час роботи, що розміщена на внутрішній поверхні власного чи наданого у користування особі приміщення, на зовнішній поверхні будинку чи споруди не вище першого поверху або на поверсі, де знаходиться власне чи надане у користування особі приміщення, біля входу в таке приміщення, не вважається рекламою (частина шоста статті 9 Закону № 270/96-ВР).
За приписами частини 3 статті 17 Закону України "Про захист прав споживачів" продавець (виконавець) зобов`язаний надати споживачеві достовірну і доступну інформацію про найменування, належність та режим роботи свого підприємства.
При цьому, відповідно до пункту 2 Типових правил № 2067 спеціальні конструкції - тимчасові та стаціонарні рекламні засоби (світлові та несвітлові, наземні та не наземні (повітряні), плоскі та об`ємні стенди, щити, панно, транспаранти, троли, таблички, короби, механічні, динамічні, електронні табло, екрани, панелі, тумби, складні просторові конструкції, аеростати, повітряні кулі тощо), які використовуються для розміщення реклами; вивіска чи табличка - елемент на будинку, будівлі або споруді з інформацією про зареєстроване найменування особи, знаки для товарів і послуг, що належать такій особі, вид її діяльності (якщо це не випливає із зареєстрованого найменування особи), час роботи, що розміщений на зовнішній поверхні будинку, будівлі або споруди не вище першого поверху або на поверсі, де розташовується власне чи надане у користування особі приміщення (крім, випадків, коли суб`єкту господарювання належить на праві власності або користування вся будівля або споруда), біля входу у таке приміщення, який не є рекламою.
Згідно з пунктом 24 Типових правил № 2067 виданий у встановленому порядку дозвіл є підставою для розміщення зовнішньої реклами та виконання робіт, пов`язаних з розташуванням рекламного засобу.
Рекламні засоби забезпечуються маркуванням із зазначенням на каркасі рекламного засобу найменування розповсюджувача зовнішньої реклами, номера його телефону, дати видачі дозволу та строку його дії (пункт 44 Типових правил № 2067).
Відповідно до пунктів 48, 49 Типових правил № 2067 вивіски чи таблички: повинні розміщуватися без втручання у несучі конструкції, легко демонтуватися, щоб не створювати перешкод під час робіт, пов`язаних з експлуатацією та ремонтом будівель і споруд, на яких вони розміщуються; не повинні відтворювати зображення дорожніх знаків; не повинні розміщуватися на будинках або спорудах - об`єктах незавершеного будівництва; площа поверхні не повинна перевищувати 3 кв. метрів.
Демонтаж вивісок чи табличок, розміщених з порушенням вимог цих Правил, здійснюється у разі: припинення юридичної особи або припинення діяльності фізичної особи-підприємця; невідповідності розміщення вивіски чи таблички вимогам щодо її розміщення, наданим у визначенні, та архітектурним вимогам, державним нормам, стандартам і правилам, санітарним нормам; порушення благоустрою території. Розміщені вивіски чи таблички підлягають демонтажу за рахунок коштів юридичних осіб або фізичних осіб-підприємців, якими вони були встановлені.
Питання розміщення в м. Києві інформаційних вивісок врегульовано розпорядженням виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 15.04.2011 № 565, яким затверджено Порядок розміщення інформаційних вивісок у місті Києві.
Згідно з пунктом 3 вказаного Порядку визначено, що: інформаційна вивіска - конструктивний елемент на будинку, будівлі або споруді з інформацією про зареєстроване найменування особи, знаки для товарів і послуг, що належать цій особі, вид її діяльності (якщо це не випливає із зареєстрованого найменування особи), час роботи, що розміщена на зовнішній поверхні будинку, будівлі або споруди не вище першого поверху або на поверсі, де знаходиться власне- чи надане у користування особі приміщення (крім випадків, коли суб`єкту господарювання належить на праві власності або користування вся будівля або споруда), біля входу у таке приміщення, яка не містить закликів до придбання товару або іншої інформації, що призначена сформувати або підтримати обізнаність споживачів та їх інтерес щодо такого товару, загальною площею до 2,0 кв. метрів. У разі, коли площа інформаційної вивіски перевищує 2,0 кв. метри, вона вважається зовнішньою рекламою та потребує отримання дозволу на розміщення зовнішньої реклами відповідно до окремого порядку, що затверджується розпорядженням виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).