ПОСТАНОВА
Іменем України
29 квітня 2020 року
Київ
справа №815/2605/16
адміністративне провадження №К/9901/32124/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Стрелець Т.Г.,
суддів: Стеценка С.Г., Тацій Л.В.,
розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу №815/2605/16
за позовом ОСОБА_1 до відділу Держгеокадастру у Татарбунарському районі Одеської області, третя особа - Татарбунарська районна державна адміністрація про зобов`язання вчинити певні дії, провадження по якій відкрито
за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Одеського окружного адміністративного суду від 29 вересня 2016 року (суд у складі головуючого судді - Стефанова С.О.) і ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 14 грудня 2016 року (колегія суддів у складі головуючого судді - Вербицької Н.В., суддів - Джабурії О.В., Крусяна А.В.),
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. 30 травня 2016 року ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом, в якому просила:
1.1. зобов`язати відділ Держгеокадастру у Татарбунарському районі Одеської області перевести земельну ділянку площею 0,94 га для ведення особистого селянського господарства на території Струмківської сільської ради Татарбунарського району Одеської області з земель колективної власності в землі державної власності для подальшої приватизації ОСОБА_1
1.2. зобов`язати відповідача надати Висновок Головного управління Держземагенства в Одеській області про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 11.11.2013 року № 186.
2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що рішення відділу Держземагенства у Татарбунарському районі Одеської області від 11.11.2013 року №186, яким ОСОБА_1 відмовлено в погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, є неправомірним, безпідставним та таким, що порушує її конституційне право на приватизацію земельної ділянки у власність.
Короткий зміст рішення судів першої та апеляційної інстанцій
3. Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 29 вересня 2016 року, залишеною без змін ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 14 грудня 2016 року, у задоволені позову відмовлено.
4. Рішення судів мотивовані тим, що оскаржуваний висновок є законним та обґрунтованим, а тому підстави для його скасування відсутні.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
5. Не погоджуючись з ухваленими по справі рішеннями, ОСОБА_1 звернувся до Вищого адміністративного суду України із касаційною скаргою, в якій просить їх скасувати та направити справу на новий розгляд до суду першої інстанції.
6. Касаційна скарга обґрунтована тим, що КСП "Росія" вже припинила свою діяльність, а тому відмова відповідача у відведенні земельної ділянки з підстав належності її КСП "Росія" є безпідставною. Разом з тим, суди попередніх інстанцій не перевірили даного факту та не надали йому жодної правової оцінки, що унеможливило встановлення всіх обставин, які мають значення для правильного вирішення справи.
7. Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 11 січня 2017 року відкрито провадження за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Одеського окружного адміністративного суду від 29 вересня 2016 року і ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 14 грудня 2016 року.
8. Верховний Суд ухвалою від 28 квітня 2020 року прийняв до провадження вищезазначену касаційну скаргу.
9. Відповідач відзиву на касаційну скаргу не надавав.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ
10. На підставі рішення від 28.07.1995 року Струмківської сільської ради народних депутатів колективному сільськогосподарському підприємству (далі КСП) "Росія" виданий державний акт серії ОД від 28.02.1996 року (зареєстрований в Книзі записів державних актів на право колективної власності на землю за №33 (12)) на право колективної власності на земельну ділянку у розмірі 2086,6 га на території Струмківської сільської ради народних депутатів Татарбунарського району Одеської області Роздільнянського району Одеської області (а.с. 142-145).
11. Розпорядженням Татарбунарської районної державної адміністрації Одеської області № 264/А-2011 від 06.07.2011 року ОСОБА_1 надано дозвіл на розроблення проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства на території Струмківської сільської ради Татарбунарського району Одеської області загальною площею 0,94 га, в тому числі ріллі - 0,94 га (а.с. 27).
12. На підставі вищезазначеного розпорядження, фізичною особою - підприємцем ОСОБА_2 відповідно до договору на виконання робіт із землеустрою від 04.11.2011 року №Г-ІІ-44, підготовлений проект землеустрою щодо відведення гр. ОСОБА_1 зазначеної земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства (а.с. 29-37).
13. Після виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, він був направлений на погодження у відділ Держземагенства у Тарбунарському районі Одеської області.
14. 11.11.2013 року відділом Держземагенства у Татарбунарському районі Одеської області складений висновок про відмову у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки № 186 (а.с. 63-64). Зазначена відмова обґрунтована тим, що вказана земельна ділянка знаходиться у колективній власності відповідно до державного акту на право колективної власності на землю, виданого колективному сільськогосподарському підприємству "Росія".
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
15. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.
16. Відповідно до частини третьої статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі також КАС України) провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.
17. 8 лютого 2020 року набрали чинності зміни до КАС України, внесені Законом України від 15 січня 2020 року № 460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ".
18. За правилом пункту 2 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" зазначеного Закону касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.
19. За наведених підстав касаційний розгляд здійснюється за правилами, що діяли до набрання чинності цим Законом, а саме за правилами КАС України в редакції зі змінами, внесеними Законом України від 19 грудня 2019 року № 394-IX.
20. Аналізуючи доводи, викладені у касаційній скарзі, колегія суддів Верховного Суду дійшла наступних висновків.
21. Згідно з ч.1 ст.3 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Частиною 3 статті 78 ЗК України визначено, що земля в Україні може перебувати у приватній, комунальній та державній власності.
Частиною 1 ст.84 ЗК України встановлено, що у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності.
Згідно з ч.1 ст.123 ЗК України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється зокрема органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.
Частиною 1 ст. 81 Земельного кодексу України від 25.10.2001 року № 2768-ІІІ передбачено підстави набуття громадянами України права власності на земельні ділянки, а саме згідно п. "б" вказаної норми визначено, що такою підставою набуття права власності є безоплатна передача із земель державної і комунальної власності.
22. Відповідно до статті 118 ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються викопіювання з кадастрової карти (плану) або інші графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим.