1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



28 квітня 2020 року

Київ

справа №816/982/18

адміністративне провадження №К/9901/68797/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Соколова В.М.,

суддів: Єресько Л.О., Калашнікової О.В.,

розглянувши в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Диканського комбінату комунальних підприємств на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 12 липня 2018 року (головуючий суддя - Бойко С.С.) та постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 15 листопада 2018 року (головуючий суддя - Яковенко М.М., судді: Лях О.П., Старосуд М.І.) у справі №816/982/18 за позовом Диканського комбінату комунальних підприємств до Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області, за участю третіх осіб: ОСОБА_1, ОСОБА_2, про визнання протиправним і скасування припису,



УСТАНОВИВ:

Короткий зміст позовних вимог та їх обґрунтування

У березні 2018 року Диканський комбінат комунальних підприємств (далі -Диканський ККП) звернувся до суду з адміністративним позовом до Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області (далі - ГУ Держпродспоживслужби в Полтавській області), за участю третіх осіб - ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 ), ОСОБА_2 (далі - ОСОБА_2 ), у якому просив визнати протиправним і скасувати припис про виконання законних вимог щодо усунення порушень порядку формування, встановлення та застосування державних (регульованих) цін №2 від 06 березня 2018 року.

На обґрунтування позовних вимог посилався на те, що спірний припис прийнято відповідачем з порушенням норм чинного законодавства. Вказував на те, що правильність розрахунку вартості послуг з централізованого опалення в опалювальний період споживачам ОСОБА_2 і ОСОБА_1 підтверджена судовими рішеннями у справах №529/611/17, №529/613/17, якими указаним особам відмовлено у задоволенні позовів до Диканського КПП про визнання дій протиправними і зобов`язання вчинити дії щодо перерахунку вартості зазначеної послуги. Споживачі зобов`язані оплачувати житлово-комунальні послуги, якщо фактично ними користуються. Позивач зазначив, що факт відсутності договору про надання житлово-комунальних послуг не може бути підставою для звільнення від оплати цих послуг. На час спірних правовідносин рішення виконавчого комітету Диканської селищної ради №196 від 17 жовтня 2016 року, яким Диканському ККП погоджено тарифи на теплову енергію, її виробництво, транспортування, постачання для потреб населення, було чинним. Висновок ГУ Держпродспоживслужби в Полтавській області про те, що виконавцем послуг з централізованого опалення є ПАТ "Укртрансгаз" є суперечливим з огляду на відсутність договірних відносин. Безпідставним є висновок відповідача про необхідність застосування тарифу 44,93 грн за 1 м2 на місяць при здійсненні перерахунку споживачам розміру заборгованості за послуги з централізованого опалення, оскільки його встановлено для ПАТ "Укртрансгаз". Існування обставин, які є підставою для здійснення зазначеного перерахунку, відповідачем не з`ясовувались.

Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій

Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 12 липня 2018 року, залишеним без змін постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 15 листопада 2018 року, у задоволенні позову відмовлено.

Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції, з висновком якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що припис про виконання законних вимог щодо усунення порушень порядку формування, встановлення та застосування державних (регульованих) цін, складений ГУ Держпродспоживслужби в Полтавській області, прийнято правомірно, на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги

Не погоджуючись із рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 12 липня 2018 року та постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 15 листопада 2018 року, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, Диканський ККП звернувся із касаційною скаргою, у якій просить їх скасувати та ухвалити нове рішення про задоволення позову.

Вимоги касаційної скарги є аналогічними змісту позовної заяви. Додатково зазначено, що договір купівлі-продажу теплової енергії №1610000767 від 31 жовтня 2016 року, укладений між Диканським ККП та ПАТ "Укртрансгаз", є таким, що відповідає вимогам законодавства України, що підтверджується рішенням Господарського суду Полтавської області від 28 серпня 2017 року і постановою Харківського апеляційного господарського суду від 29 листопада 2017 року. Крім того зазначив, що постановою Верховного Суду у складі Касаційного цивільного суду від 11 квітня 2018 року залишено без змін рішення суддів у справі № 529/611/17 за позовом ОСОБА_1 до КП "Диканський комбінат комунальних підприємств", за участю третіх осіб - Диканської селищної ради Полтавської області, ПАТ "Укртрансгаз", Управління соціального захисту населення Диканської районної державної адміністрації Полтавської області про захист прав споживачів. Цими судовими рішеннями підтверджено правильність застосування тарифу 0,0548 Гкал м2 опалювальної площі на місяць, а також зроблено висновок про те, що відсутність договору про надання послуг не може бути підставою для звільнення споживача від оплати таких послуг. Скаржник відзначив, що згідно відповіді-роз`яснення НКРЕКП №3897/18/17 від 23 квітня 2018 року: встановлення тарифів на теплову енергію та на послуги з централізованого опалення для виконавця належать до повноважень Диканської селищної ради Полтавської області; тариф був встановлений для теплових мереж Чернігівської області, однак оскільки мережі передані, то ПАТ "Укртрансгаз" не є ліцензіатом. Позивач наголосив, що судами попередніх інстанцій безпідставно не залучено до участі у справі в якості третьої особи ПАТ "Укратрансназ".

Позиція інших учасників справи

У відзивах на касаційну скаргу ОСОБА_2 та ГУ Держпродспоживслужби в Полтавській області, посилаючись на законність судових рішень, просять залишити їх без змін.

Рух касаційної скарги

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 08 січня 2019 року для розгляду справи визначено склад колегії суддів: суддя-доповідач- Коваленко Н.В., судді: Берназюк Я.О., Гімон М.М.



Ухвалою Верховного Суду від 10 січня 2019 року відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою Диканського ККП.

Розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 10 січня 2020 року №21/0/78-20, у зв`язку із зміною спеціалізації призначено повторний автоматизований розподіл вказаної справи.

За наслідками повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями, касаційну скаргу передано на розгляд колегії суддів: Соколов В.М. - головуючий суддя, Єресько Л.О., Калашнікова О.В.

Установлені судами попередніх інстанцій обставини справи

15 серпня 2003 року між Диканським ККП та споживачами ОСОБА_2 і ОСОБА_1 укладено договори про надання населенню послуг з теплопостачання №724 та № 705 відповідно.

На підставі звернень ОСОБА_2 і ОСОБА_1 від 12 січня 2018 року щодо правомірності нарахування плати за централізоване теплопостачання, ГУ Держпродспоживслужби в Полтавській області проведено позапланову перевірку Диканського ККП з питань дотримання порядку формування, встановлення та застосування державних регульованих цін на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з централізованого опалення за опалювальний період 2016-2017 років.

За результатами перевірки складено акт №3, у якому зафіксовано порушення позивачем вимог Законів України: "Про житлово-комунальні послуги", "Про ціни та ціноутворення", "Про теплопостачання"; постанови Кабінету Міністрів України №630 від 21 липня 2005 року; постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - НКРЕКП) №1101 від 09 червня 2016 року "Про внесення змін до Постанови національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" від 31 березня 2015 року №1171".

За наслідками перевірки 06 березня 2018 року ГУ Держпродспоживслужби в Полтавській області складено оспорюваний припис № 2, у якому від Диканського ККП вимагалось:

- в 15-денний термін з дня направлення припису зменшити заборгованість споживача ОСОБА_1 за послуги з централізованого опалення у 2016-2017 роках перед Диканським ККП з 25310,15 грн до 1363,75 грн;

- в 15-денний термін з дня направлення припису зменшити заборгованість споживача ОСОБА_2 за послуги з централізованого опалення у 2016-2017 роках перед Диканським ККП з 2756,59 грн до 1866,01 грн.

Вважаючи вказаний припис № 2 протиправним, Диканський ККП звернувся до суду із позовом.

Застосування норм права, оцінка доказів та висновки за результатами розгляду касаційної скарги

За правилами частини третьої статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.

Пунктом 2 Розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України від 15 січня 2020 року № 460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ", який набрав чинності 08 лютого 2020 року, установлено, що касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.

З метою визначення меж розгляду справи Верховним Судом підлягають застосуванню правила статті 341 КАС України, відповідно до яких під час розгляду справи в касаційному порядку суд в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

За приписами статті 6 Конституції України органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених цією Конституцією межах і відповідно до законів України.

Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до абзацу п`ятого частини першої статті 6 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", у редакції на час спірних правовідносин, підставою для здійснення позапланових заходів є звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров`ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності). Позаплановий захід у такому разі здійснюється виключно за погодженням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу.

За змістом пункту 1 частини першої статті 26 Закону України "Про захист прав споживачів" центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів, здійснює державний контроль за додержанням законодавства про захист прав споживачів, забезпечує реалізацію державної політики щодо захисту прав споживачів і має право давати суб`єктам господарювання обов`язкові для виконання приписи про припинення порушень прав споживачів.

Відповідно до пункту 7 частини першої статті 18 Закону України "Про ціни і ціноутворення" уповноважені органи мають право надавати органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування, суб`єктам господарювання обов`язкові для виконання приписи про усунення порушень вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.

Згідно з пунктом 10 Положення про ГУ Держпродспоживслужби в Полтавській області, затвердженого наказом Держпродспоживслужби від 04 серпня 2017 року № 647, відповідач здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням вимог формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.

Перевіркою встановлено, що рішенням виконавчого комітету Диканської селищної ради №196 від 17 жовтня 2016 року Диканському ККП погоджено тарифи на теплову енергію, її виробництво, транспортування, постачання для потреб населення на рівнях, встановлених постановою НКРЕКП від 09 червня 2016 року №989 "Про встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування, постачання для потреб населення ПАТ "Укртрансгаз": тариф на теплову енергію - 947,50 грн/Гкал (без ПДВ), в тому числі: тариф на виробництво теплової енергії - 913,25 грн/Гкал (без ПДВ), тариф на транспортування теплової енергії - 31,98 грн/Гкал (без ПДВ), тариф на постачання теплової енергії - 2,27 грн/Гкал (без ПДВ).

Указаним рішенням позивачу доручено укласти договір купівлі-продажу теплової енергії, її виробництво, транспортування, постачання для потреб населення, та проводити щомісячні розрахунки вартості послуги з централізованого опалення в залежності від використаної теплової енергії та опалювальної площі у відповідності до Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затверджених постановою Кабінету Міністрів України №630 від 21 липня 2005 року.

31 жовтня 2016 року між Диканським ККП та ПАТ "Укртрансгаз" укладено договір купівлі-продажу теплової енергії №1610000767 (договір - №1610000767).

На підставі рішення виконавчого комітету Диканської селищної ради №196 від 17 жовтня 2016 року та договору №1610000767 позивач проводив нарахування населенню плати за послуги з централізованого опалення за опалювальний період у 2016-2017 роках та перераховував кошти ПАТ "Укртрансгаз".

Відповідно до частини четвертої статті 19 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" № 1875-IV від 24 червня 2004 року, чинного на час спірних правовідносин (далі - Закон № 1875-IV), виконавцем послуг з централізованого опалення та послуг з централізованого постачання гарячої води для об`єктів усіх форм власності є суб`єкт господарювання з постачання теплової енергії (теплопостачальна організація).

Аналогічні положення містяться у Порядку визначення виконавця житлово-комунальних послуг, затвердженому наказом Держжитлокомунгоспу України №60 від 25 квітня 2005 року, а саме: виконавцем послуг з централізованого опалення та послуг з централізованого постачання гарячої води для об`єктів усіх форм власності є суб`єкт господарювання з постачання теплової енергії (теплопостачальна організація).

У статті 1 Закону України "Про теплопостачання" визначено, що теплопостачальна організація - це суб`єкт господарської діяльності з постачання споживачам теплової енергії; постачання теплової енергії (теплопостачання) - це господарська діяльність, пов`язана з наданням теплової енергії (теплоносія) споживачам за допомогою технічних засобів транспортування та розподілом теплової енергії на підставі договору.

Відповідно до листа Диканського ККП від 27 лютого 2018 року №70 на підприємстві відсутня ліцензія на провадження господарської діяльності у сфері теплопостачання; воно не є балансоутримувачем котелень по виробництву теплової енергії, яка використовувалася на опалення житлового масиву; в квартирах та у житлових будинках, у які поставлялося тепло в опалювальному сезоні в 2016-2017 роках, прилади комерційного обліку теплової енергії були відсутні, кількість спожитої енергії визначалась за приладами комерційного обліку, які встановленні в котельнях теплопостачальної організації, про що складався акт прийому-передачі теплової енергії.

Так, згідно рахунків на оплату, які виставлялись Диканському КПП, теплова енергія вироблялася на трьох котельнях, які розташовані за адресами: смт. Диканька, вул. Леніна, вул. Кутузова та вул. Куйбишева.

Відповідно до додатків 2.1 та 2.2 до договору №1610000767 теплові мережі від котелень по вулицях Кутузова та Куйбишева до житлових будинків знаходяться на балансі Диканського ЛВУМГ Філії "Управління магістральних газопроводів "Київтрансгаз" ПАТ "Укртрансгаз" (далі - Філія).

Відповідно до довідки №73 від 27 лютого 2018 у Диканського КПП на балансі знаходиться теплотраса по вул. Кутузова, буд 4А, блок "А" від теплокамери №1 до секції А з орієнтовною протяжністю 36 м та по вулиці Кутузова, буд 4А, блок "Б" від секції "А" до секції "Б" орієнтовною протяжністю 49 м.

Між тим, облік теплових мереж від котельні по вулиці Леніна до споживачів не знайшов свого підтвердження.

Зі змісту частини третьої статті 29 Закону № 1875-IV слідує, що договір на надання послуг з централізованого опалення, послуг з централізованого постачання холодної води, послуг з централізованого постачання гарячої води, послуг з водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем) у багатоквартирному будинку укладається між власником квартири, орендарем чи квартиронаймачем та виконавцями цих послуг.

За таких обставин суд першої інстанції, з яким погодився апеляційний суд, дійшов висновку про наявність з боку Диканського КПП порушень вимог указаної норми з огляду на те, що воно не є теплопостачальною організацією, а відтак не можуть бути виконавцем послуг з централізованого опалення.


................
Перейти до повного тексту