1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



28 квітня 2020 року

Київ

справа №752/20319/13-а (752/2837/16-а)

адміністративне провадження №К/9901/17995/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Жука А.В.,

суддів: Мартинюк Н.М., Мельник-Томенко Ж.М.,

розглянувши у попередньому судовому засіданні адміністративну справу

за заявою ОСОБА_1

про накладення на керівників суб`єктів владних повноважень, відповідальних за виконання судового рішення, штрафів у порядку, передбаченому частиною 2 статті 267 Кодексу адміністративного судочинства України у справі

за позовом ОСОБА_1

до Правобережного об`єднаного управління Пенсійного фонду України в місті Києві, Управління праці та соціального захисту населення Голосіївської районної в місті Києві державної адміністрації, Управління по нарахуванню та виплаті Головного управління Пенсійного фонду України в місті Києві, Київського міського центру по нарахуванню та здійсненню виплат

про визнання протиправними дій та бездіяльності, зобов`язання вчинити дії, провадження у якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на ухвалу Голосіївського районного суду міста Києва від 10.08.2017 (головуючий суддя - Колдіна О.О.) та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 26.10.2017 (головуючий суддя - Губська О.А., судді - Парінов А.Б., Беспалов О.О.)

ВСТАНОВИВ:

І. Історія справи

1. У червні 2017 року ОСОБА_1 звернувся до Голосіївського районного суду міста Києва з клопотанням про накладення на керівників суб`єктів владних повноважень, відповідальних за виконання судового рішення, штрафів у порядку, передбаченому частиною 2 статті 267 Кодексу адміністративного судочинства України, в якому, з урахуванням додатку до клопотання, просив:

- накласти штраф на керівника Державної адміністрації Управління праці та соціального захисту населення в Голосіївському районі м. Києва в розмірі 30 мінімальних заробітних плат;

- накласти штраф на керівника Київського міського центру по нарахуванню та здійсненню виплат м. Києва в розмірі 30 мінімальних заробітних плат;

- накласти штраф на керівника Правобережного об`єднання управління Пенсійного фонду України в Києві розмірі 30 мінімальних заробітних плат;

- зобов`язати Державну адміністрацію Управління праці та соціального захисту населення в Голосіївському районі міста Києва в п`ятиденний строк нарахувати кошти в розмірі 45 мінімальних заробітних плат та передати в Київський міський центр, визначених рішенням суду, виконавчими листами та п.7 ст.48 закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" із застосуванням критерію "мінімальна заробітна плата" станом на момент виплати 3200 грн, з урахуванням виплачених сум, та передати в Київський міський центр по нарахуванню та здійсненню виплат міста Києва; нарахувати щорічну допомогу на оздоровлення в розмірі п`яти мінімальних заробітних плат 2010-2014 рік, згідно рішень суду, виконавчих листів та закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" (розмір критерія "мінімальна заробітна плата" визначається на момент виплати - 3200 грн), з урахуванням виплачених сум, та передати в Київський міський центр по нарахуванню та здійсненню виплат міста Києва;

- зобов`язати Київський міський центр по нарахуванню та здійсненню виплат міста Києва в десятиденний строк нарахувати кошти в розмірі 45 мінімальних заробітних плат, визначених рішенням суду, виконавчими листами та п 7 ст. 48 закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" із застосуванням критерія "мінімальна заробітна плата" станом на момент виплати 3200 грн, з урахуванням виплачених сум, та передати державному виконавцю для подальших дій; нарахувати щорічну допомогу на оздоровлення в розмірі п`яти мінімальних заробітних плат за 2010-2014 рік, згідно рішень суду, виконавчих листів та закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" із застосуванням критерію "мінімальна заробітна плата" станом на момент виплати 3200 грн, з урахуванням виплачених сум, та передати Державному виконавцю для подальших дій;

- зобов`язати Правобережне об`єднане управління Пенсійного фонду України в місті Києві нарахувати в п`ятиденний строк додаткову пенсію, визначену ст. 50 Законом України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" за період з 29.09.2010 по 22.07.2011 включно, із застосуванням критерія "мінімальна пенсія за віком", розмір якої встановлюється на момент виплати 1 312 грн; (аналогія закону стаття 48,50,54 ЗУ "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи") з урахуванням виплачених сум, та передати державному виконавцю для подальших дій;

- зобов`язати Правобережне об`єднане управління Пенсійного фонду України в місті Києві нарахувати в п`ятиденний строк державну пенсію, визначену ст. 54 ЗУ "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" за період з 29.09.2010 по 22.07.2011 включно, із застосуванням критерія "мінімальна пенсія за віком" розмір якого встановлюється на момент виплати 1 312 грн; (аналогія закону стаття 48,50,54 ЗУ "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи") з урахуванням виплачених сум, та передати державному виконавцю для подальших дій.

2. Клопотання мотивоване тим, що відповідачі протягом трьох років не виконують постанову Голосіївського районного суду міста Києва від 17.09.2014 у справі №752/20319/13-а, а при здійсненні перерахунку не застосовують показник мінімальної пенсії за віком на момент здійснення виплат що, на думку позивача, є помилковим.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

3. Ухвалою Голосіївського районного суду міста Києва від 10.08.2017, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 26.10.2017, вказане клопотання залишено без задоволення.

4. Суд першої інстанції вказав, що у даній справі, з урахуванням поданих звітів відповідачів про виконання судового рішення та відсутності бюджетного фінансування для здійснення відповідних виплат, немає підстав, визначених ст.267 КАС України, для накладення штрафу на керівників установ, відповідальних за виконання судового рішення. Також суд зауважив, що у своєму клопотанні позивач фактично не погоджується з розміром нарахувань, проведених відповідачами, однак зазначене питання не може бути оцінене та вирішено в порядку ст.267 КАС України.

5. Суд апеляційної інстанції погодився з наведеними висновками, а також звернув увагу на те, що виконавчі провадження ВП №46005592, ВП №46005677, на виконання яких перебували судові рішення у даній справі, закінчені відповідно до постанов державного виконавця від 04.03.2015 на підставі п. 8 ч. 1 ст. 49 Закону України "Про виконавче провадження" - у зв`язку із фактичним виконанням в повному обсязі рішення згідно з виконавчим документом. Вказані постанови є чинними та позивачем не оскаржувались. Суд апеляційної інстанції вказав, що суд у порядку судового контролю не може вирішувати питання про те, чи у повній мірі виконане судове рішення поза межами спору про оскарження названих постанов державного виконавця, так як з огляду на їх чинність судове рішення вважається виконаним.

Короткий зміст вимог касаційної скарги та відзиву на неї

6. 14.11.2017 ОСОБА_1 подано касаційну скаргу на ухвалу Голосіївського районного суду міста Києва від 10.08.2017 та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 26.10.2017. У касаційній скарзі позивач, посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить скасувати зазначені судові рішення та прийняти нове рішення про задоволення клопотання в повному обсязі.

7. Касаційна скарга обґрунтована тим, що станом на дату її подання рішення суду щодо відшкодування шкоди, завданої здоров`ю позивача, не виконано, у зв`язку з чим позивач вважає, що суди першої та апеляційної інстанцій позбавили його права на відшкодування шкоди, завданої здоров`ю. Позивач вказує на те, що відповідачами не доведено правильності визначення сум, нарахованих у зв`язку з виконанням судових рішень у справі.

8. Київський міський центр по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат подав заперечення на касаційну скаргу, в яких заперечує проти її задоволення та зазначає, що нарахування коштів відбулось відповідно до чинного на той час законодавства.

9. Інші учасники справи не скористалися правом подати відзив на касаційну скаргу, що у відповідності до ч. 4 ст. 338 КАС України не перешкоджає перегляду рішень судів першої та апеляційної інстанцій.

Рух адміністративної справи в суді касаційної інстанції

10. Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 16.11.2017 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою ОСОБА_1 .

11. Відповідно до Кодексу адміністративного судочинства України в редакції Закону України "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів" №2147-VIII від 03.10.2017 з Вищого адміністративного суду України до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду передано матеріали касаційної скарги К/9901/17995/18 за правилами пункту 4 частини першої Розділу VІІ "Перехідні положення" цього кодексу.

12. Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 07.02.2018 для розгляду справи №752/20319/13-а (№752/2837/16-а) визначено колегію суддів у складі: головуючий суддя - Білоус О.В., судді - Желтобрюх І.Л., Стрелець Т.Г.

13. Розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівником секретаріату Касаційного адміністративного суду №524/0/78-19 від 30.05.2019 призначено повторний автоматизований розподіл касаційної скарги у зв`язку зі зміною спеціалізації та введенням до іншої судової палати судді-доповідача Білоуса О.В.

14. Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 30.05.2019 для розгляду справи №752/20319/13-а (№752/2837/16-а) визначено колегію суддів у складі: головуючий суддя - Жук А.В., судді - Мартинюк Н.М., Мельник-Томенко Ж.М.

15. Ухвалою Верховного Суду від 27.04.2020 адміністративну справу призначено до розгляду у попередньому судовому засіданні.

ІІ. Встановлені судами фактичні обставини справи

16. Постановою Голосіївського районного суду міста Києва від 17.09.2014:

- визнано дії Управління Пенсійного фонду України у Голосіївському районі міста Києва (правонаступником якого є Правобережне об`єднане управління Пенсійного фонду України в місті Києві) по відмові в проведенні перерахунку ОСОБА_1 державної та додаткової пенсії, як інваліду 2 групи з числа ліквідаторів, потерпілих внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС, починаючи з 29.09.2010 по 22.07.2011 включно - протиправними;

- зобов`язано Управління Пенсійного фонду України у Голосіївському районі міста Києва здійснити перерахунок та виплату ОСОБА_1, як особі, яка стала інвалідом другої групи внаслідок ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, державної основної пенсії в розмірі 8 мінімальних пенсій за віком та щомісячної додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров`ю, в розмірі 75% мінімальної пенсії за віком, за період, починаючи з 29.09.2010 по 22.07.2011 включно, з урахуванням проведених виплат;

- визнано дії Управління праці та соціального захисту населення Голосіївської районної у місті Києві державної адміністрації щодо відмови у проведенні перерахунку ОСОБА_1, як особі, яка стала інвалідом другої групи внаслідок ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, щорічної допомоги на оздоровлення за період з 29.09.2010 по 17.09.2014 включно, у відповідності до положень ст. 48 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" в розмірі 5 мінімальних заробітних плат - неправомірними;

- зобов`язано Управління праці та соціального захисту населення Голосіївської районної у місті Києві державної адміністрації здійснити перерахунок ОСОБА_1, як особі, яка стала інвалідом другої групи внаслідок ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, щорічної допомоги на оздоровлення у відповідності до положень ст. 48 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" в розмірі 5 мінімальних заробітних плат, за період, починаючи з 29.09.2010 по 17.09.2014 включно, з урахуванням проведених виплат,

- зобов`язано Київський міський центр по нарахуванню та здійсненню виплат здійснити нарахування та виплату ОСОБА_1, як особі, яка стала інвалідом другої групи внаслідок ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, щорічної допомоги на оздоровлення у відповідності до положень ст. 48 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" в розмірі 5 мінімальних заробітних плат, за період, починаючи з 29.09.2010 по 17.09.2014 включно, з урахуванням проведених виплат.

17. Додатковою постановою Голосіївського районного суду міста Києва від 25.09.2014:

- визнано дії Управління Пенсійного фонду України у Голосіївському районі міста Києва по відмові в проведенні перерахунку ОСОБА_1 соціальної допомоги як особі, що має статус дитини війни, у розмірі 30% від мінімальної пенсії за віком, починаючи з 29.09.2010 по 22.07.2011 включно - протиправними;

- зобов`язано Управління Пенсійного фонду України у Голосіївському районі міста Києва здійснити перерахунок та виплату ОСОБА_1, соціальної допомоги як особі, що має статус дитини війни, у розмірі 30% від мінімальної пенсії за віком, за період, починаючи з 29.09.2010 по 22.07.2011 включно, з урахуванням проведених виплат;

- визнано дії Управління праці та соціального захисту населення Голосіївської районної у місті Києві державної адміністрації щодо відмови у проведенні перерахунку ОСОБА_1, як особі, яка стала інвалідом другої групи внаслідок ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, розміру одноразової компенсації за шкоду, заподіяну життю та здоров`ю, у відповідності до положень ст. 48 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" в розмірі 45 мінімальних заробітних плат - неправомірними;

- зобов`язано Управління праці та соціального захисту населення Голосіївської районної у місті Києві державної адміністрації здійснити перерахунок ОСОБА_1, як особі, яка стала інвалідом другої групи внаслідок ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, одноразової компенсації за шкоду, заподіяну життю та здоров`ю, у відповідності до положень ст. 48 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" в розмірі 45 мінімальних заробітних плат, з урахуванням проведених виплат;

- зобов`язано Київський міський центр по нарахуванню та здійсненню виплат здійснити нарахування та виплату ОСОБА_1, як особі, яка стала інвалідом другої групи внаслідок ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, одноразової компенсації за шкоду, заподіяну життю та здоров`ю, у відповідності до положень ст. 48 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" в розмірі 45 мінімальних заробітних плат, з урахуванням проведених виплат.


................
Перейти до повного тексту