ПОСТАНОВА
Іменем України
28 квітня 2020 року
Київ
справа №678/941/17
касаційне провадження №К/9901/27859/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Чиркіна С.М.,
суддів: Бевзенка В.М., Желєзного І.В.,
розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 23.01.2018 (головуючий суддя: Совгира Д.І., судді: Полотнянко Ю.П., Курко О.П.) у справі №678/941/17 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області про зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В:
У серпні 2017 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 або позивачка) звернулася до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області (далі - ГУ ПФУ в Хмельницькій області або відповідач ), в якому просила:
визнати неправомірними дії відповідача щодо відмови ОСОБА_1 у виплаті одноразової грошової допомоги відповідно до пункту 7-1 розділу ХV Прикінцевих положень Закону України від 09.07.2003 №1058-IV "Про загальнообов`язкове пенсійне страхування" (далі - Закон №1058-IV);
зобов`язати відповідача зарахувати ОСОБА_1 до страхового стажу роботу фельдшером в колгоспі імені Куйбишева (реорганізоване в СТОВ "Промінь") з 02.06.1986 по 30.04.2001, що дає право на виплату одноразової грошової допомоги відповідно до пункту 7-1 розділу XV Закону №1058-IV, нарахувати та виплатити їй грошову допомогу, яка не підлягає оподаткуванню, у розмірі десяти місячних пенсій станом на день призначення пенсії.
На обґрунтування позовних вимог позивачка зазначила, що має достатній трудовий стаж у сфері охорони здоров`я, а тому набула право на отримання грошової допомоги у розмірі десяти місячних пенсій на підставі пункту 7-1 Прикінцевих положень Закону №1058-IV.
Постановою Летичівського районного суду Хмельницької області від 19.10.2017 адміністративний позов задоволено.
Ухвалюючи таке рішення, суд першої інстанції виходив з того, що до страхового стажу, що визначає право на виплату грошової допомоги, зараховуються періоди роботи в закладах та установах державної та комунальної форми власності на посадах, робота на яких дає право на призначення пенсії за вислугу років відповідно до пункту "е" статті 55 Закону України від 05.11.1991 №1788-XII "Про пенсійне забезпечення" (далі - Закон №1788-XII). Таким чином, суд дійшов висновку, що роботу позивачки в колгоспі ім. Куйбишева у період з 02.06.1986 по 30.04.2001 на посаді фельдшера слід зарахувати до стажу, який дає право на призначення грошової допомоги.
Постановою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 23.01.2018 скасовано постанову Летичівського районного суду Хмельницької області від 19.10.2017 та ухвалено нове рішення про відмову у задоволенні адміністративного позову.
Ухвалюючи таке рішення, суд апеляційної інстанції виходив з того, що період роботи позивачки фельдшером у колгоспі ім. Куйбишева зараховано відповідачем до її страхового стажу, проте не зараховано до спеціального стажу, який дає право на призначення одноразової допомоги, оскільки колгоспи не відносяться до закладів охорони здоров`я, робота у яких дає право на пенсію за вислугу років. Суд апеляційної інстанції констатував, що матеріали справи не містять належних та допустимих доказів того, що колгосп ім. Куйбишева, у якому діяв лікувально-трудовий профілакторій, відноситься до закладів охорони здоров`я.
Не погоджуючись з рішенням суду апеляційної інстанції, позивачка подала касаційну скаргу, у якій з посиланням на порушення судом норм матеріального та процесуального права просить суд касаційної інстанції скасувати зазначене судове рішення, а постанову суду першої інстанції залишити в силі. Касаційна скарга обґрунтована неповним з`ясуванням судом апеляційної інстанції обставин справи, що призвело до неправильного вирішення спору по суті. Скаржник зазначає, що при колгоспі ім. Куйбишева було створено лікувально-трудовий профілакторій де власне і працювала позивачка у спірний період, що підтверджується інформацією, зазначеною у довідці №92 від 03.08.2017, виданій СТОВ "Промінь" (правонаступник колгоспу ім. Куйбишева). Законодавцем визначено, що робота за спеціальністю в закладах, установах і на посадах, передбачених Переліком закладів і установ освіти, охорони здоров`я та соціального захисту і посад, робота на яких дає право на пенсію за вислугу років, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 04.11.1993 №909 (далі - Перелік) дає особі право на призначення пільгової пенсії. Лікувально-трудовий профілакторій передбачений у зазначеному переліку установ, а отже спірний період роботи підлягає зарахуванню до страхового стажу, що дає право на призначення грошової допомоги.
Ухвалою Верховного Суду від 03.04.2018 відкрито касаційне провадження у справі.
В порядку статті 31 КАС України за результатами повторного автоматизованого розподілу від 18.07.2019 визначений новий склад суду.
Ухвалою Верховного Суду від 23.04.2020 справу прийнято до провадження та призначено її до розгляду в порядку письмового провадження відповідно до статті 345 КАС України.
На адресу суду касаційної інстанцій від пенсійного органу надійшли письмові заперечення на касаційну скаргу, у яких останній з посиланням на законність та обґрунтованість рішення суду апеляційної інстанції просить суд залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржуване судове рішення без змін.
Верховний Суд переглянув оскаржувані судові рішення у межах доводів касаційної скарги, з урахуванням вимог статті 341 КАС України з`ясував повноту фактичних обставин справи, встановлених судами, перевірив правильність застосування норм матеріального і процесуального права та дійшов висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню, з огляду на таке.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що у червні 2017 року позивачка звернулася до відповідача із заявою про призначення пенсії та виплату одноразової грошової допомоги, передбаченої пунктом 7-1 розділу XV Прикінцевих положень Закону №1058-IV у розмірі 10 місячних пенсій.
Листом від 22.06.2017 №13/П-10 пенсійний орган повідомив позивачку про те, що період роботи фельдшером в колгоспі ім. Куйбишева з 02.06.1986 по 30.04.2001 не може бути зараховано до стажу для визначення права на виплату одноразової грошової допомоги, оскільки колгоспи не відносяться до закладів охорони здоров`я, які передбачені Переліком закладів охорони здоров`я, затвердженим наказом МОЗ від 28.10.2002 № 385 (далі - Перелік №385).
Разом з цим, до стажу за вислугу років при визначенні права на виплату одноразової грошової допомоги пенсійним органом зараховано періоди роботи позивачки на посадах: палатної медсестри Вінницької міської інфекційної лікарні з 17.08.1977 по 06.05.1978; медичної сестри Летичівської районної лікарні з 31.05.1978 по 09.09.1982; медичної сестри Сусловецької восьмирічної школи з 10.09.1982 по 01.06.1986; медичної сестри терапевтичного відділення з 01.06.2002 по 30.04.2017.
Таким чином, загальний страховий стаж за фахом становить 23 роки 7 місяців 21 день, що є недостатнім для призначення одноразової грошової допомоги згідно пункту 7-1 розділу XV Прикінцевих положень Закону №1058-IV.
Вважаючи свої права та інтереси порушеними, позивачка звернулася з даним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, Верховний Суд виходить з такого.
Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості й в інших випадках, передбачених законом (стаття 46 Конституції України).
Відповідно до пункту 7-1 розділу Прикінцевих положень Закону №1058-IV особам, які на день досягнення пенсійного віку, передбаченого статтею 26 цього Закону, працювали в закладах та установах державної або комунальної форми власності на посадах, робота на яких дає право на призначення пенсії за вислугу років відповідно до пунктів "е" - "ж" статті 55 Закону №1788-XII, і мають страховий стаж (для чоловіків - 35 років, для жінок - 30 років) на таких посадах, а також якщо вони до цього не отримували будь-яку пенсію, при призначенні пенсії за віком виплачується грошова допомога, яка не підлягає оподаткуванню, у розмірі їх десяти місячних пенсій станом на день її призначення.