1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України

28 квітня 2020 року

Київ

справа №640/19376/18

адміністративне провадження №К/9901/18002/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду (далі - Суд):

cудді-доповідача - Радишевської О.Р.,

суддів - Кашпур О.В., Уханенка С.А.

розглянув у порядку письмового провадження як суд касаційної інстанції адміністративну справу №640/19376/18

за позовом Дарницької районної у місті Києві державної адміністрації до Обслуговуючого кооперативу "Житлово-будівельний кооператив "Позняки-8", Житлово-будівельного кооперативу "Дарниця-2", Житлово-будівельного кооперативу "Ізумруд-3" Дарницького району міста Києва, Житлово-будівельного кооперативу "Арсеналець-32" про зобов`язання вчинити дії, провадження в якій відкрито

за касаційною скаргою Дарницької районної у місті Києві державної адміністрації на ухвалу Окружного адміністративного суду міста Києва від 19 березня 2019 року, постановлену в складі колегії суддів: головуючого судді Григоровича П.О., та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 22 травня 2019 року, ухвалену в складі: головуючого судді Кузьмишиної О.М., суддів Костюк Л.О., Пилипенко О.Є.,

УСТАНОВИВ:

І. Обставини справи

1. У листопаді 2018 року Дарницька районна в місті Києві державна адміністрація (далі - позивач) звернулася до суду з позовом до Обслуговуючого кооперативу "Житлово-будівельний кооператив "Позняки-8" (далі - відповідач-1), Житлово-будівельного кооперативу "Дарниця-2" (далі - відповідач-2), Житлово-будівельного кооперативу "Ізумруд-3" Дарницького району міста Києва (далі - відповідач-3), Житлово-будівельного кооперативу "Арсеналець-32" (далі - відповідач-4) із вимогами: зобов`язати Житлово-будівельний кооператив "Арсеналець-32" передати до Дарницької районної в місті Києві державної адміністрації в особі відділу з питань реєстрації місця проживання/перебування фізичних осіб апарату Дарницької районної в місті Києві державної адміністрації картотеку з реєстрації фізичних осіб житлових будинків №29 та №31 на проспекті Петра Григоренка у м. Києві , а саме: адресні картки особи на кожну квартиру будинків і картки реєстрації особи на кожну зареєстровану особу; зобов`язати житлово-будівельний кооператив "Дарниця-2" передати до Дарницької районної в місті Києві державної адміністрації в особі відділу з питань реєстрації місця проживання/перебування фізичних осіб апарату Дарницької районної в місті Києві державної адміністрації картотеку з реєстрації фізичних осіб житлових будинків 17, 19 та №21 на вул . Анни Ахматової у м. Києві, а саме: адресні картки особи на кожну квартиру будинків і картки реєстрації особи на кожну зареєстровану особу; зобов`язати Житлово-будівельний кооператив "Ізумруд-3" Дарницького району міста Києва передати до Дарницької районної в місті Києві державної адміністрації в особі відділу з питань реєстрації місця проживання/перебування фізичних осіб апарату Дарницької районної в місті Києві державної адміністрації картотеку з реєстрації фізичних осіб житлових будинків №23, №23 на вул . Анни Ахматової у м. Києві, а саме: адресні картки особи на кожну квартиру будинків і картки реєстрації особи на кожну зареєстровану особу; зобов`язати Обслуговуючий кооператив Житлово-будівельний кооператив "Позняки-8" передати до Дарницької районної в місті Києві державної адміністраціїв особі відділу з питань реєстрації місця проживання/перебування фізичних осіб апарату Дарницької районної в місті Києві державної адміністрації картотеку з реєстрації фізичних осіб житлових будинків №13-Б на вул. Анни Ахматової у м. Києві та №19-А на просп. Петра Григоренка у м. Києві, а саме: адресні картки особи на кожну квартиру будинків і картки реєстрації особи на кожну зареєстровану особу.

2. Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 07 грудня 2018 року прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито спрощене провадження та призначено справу до судового розгляду в судовому засіданні.

3. Через відділ документального обігу та контролю (канцелярію) суду першої інстанції представником Житлово-будівельного кооперативу "Арсеналець-32" подано клопотання про залишення позову без розгляду, яке вмотивовано пропуском позивачем строку звернення до суду.

4. Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 19 березня 2019 року, яке залишено без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 22 травня 2019 року, позовну заяву залишено без розгляду.

5. Суд першої інстанції, з позицією якого погодився суд апеляційної інстанції, залишаючи без розгляду адміністративну справу, зазначив, що, звертаючись до суду, позивач посилається на вимоги Закону України від 10 грудня 2015 року №888-VIII "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розширення повноважень органів місцевого самоврядування та оптимізації надання адміністративних послуг" (далі - Закон №888-VIII), відповідно до пункту 3 "Прикінцеві та перехідні положення" якого, до 04 квітня 2016 року житлово-експлуатаційні організації, інші підприємства, установи та організації, що забезпечували або забезпечують ведення картотек із питань реєстрації фізичних осіб, передають їх виконавчим органам сільських, селищних, міських рад.

6. Розпорядженням Виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 01 лютого 2016 року №48 "Про організаційно-правові заходи, пов`язані з наданням адміністративних послуг у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців, реєстрації місця проживання/перебування фізичних осіб у межах міста Києва, а також надання відомостей із Державного земельного кадастру" районним у місті Києві державним адміністраціям надано повноваження із 04 квітня 2016 року здійснювати реєстрацію та зняття з реєстрації місця проживання/перебування фізичних осіб.

7. Рішенням Київської міської ради від 03 березня 2016 року №123/123 "Про створення Реєстру територіальної громади міста Києва", яке набрало чинності з 04 квітня 2016 року, зокрема положеннями пункту 4 вирішено районним у місті Києві державним адміністраціям, як органам реєстрації, забезпечити ведення Реєстру територіальної громади міста Києва в порядку, установленому чинним законодавством.

8. Отже, на думку суду першої інстанції, 04 квітня 2016 року є датою, коли позивач дізнався про порушення його права, оскільки з цього часу він виконує повноваження - здійснює реєстрацію та зняття з реєстрації місця проживання/перебування фізичних осіб, забезпечує ведення Реєстру територіальної громади міста Києва.

9. Ураховуючи те, що про обставини непередачі відповідачами до Дарницької районної в місті Києві державної адміністрації картотек із питань реєстрації фізичних осіб позивач повинен був дізнатися, починаючи з 04 квітня 2016 року, суд першої інстанції дійшов висновку, що реалізація права на судовий захист у цій справі відбулася поза межами встановленого шестимісячного строку, що є підставою для залишення позову без розгляду.

ІІ. Провадження в суді касаційної інстанції

10. Уважаючи судові рішення судів попередніх інстанцій ухваленими із порушенням вимог процесуального закону, Дарницька районна в місті Києві державна адміністрація подала касаційну скаргу, в якій просить їх скасувати і направити справу до суду першої інстанції для продовження розгляду.

11. На обґрунтування вимог касаційної скарги скаржник зазначив, що розпорядженням Дарницької районної в місті Києві державної адміністрації від 20.01.2017 №29 "Про створення робочої групи з прийому та обробки картотек реєстрації фізичних осіб" було створено відповідну робочу групу.

12. Фактична робота з відпрацювання паперових картотек у Дарницькій районній в місті Києві державній адміністрації розпочалася із здачею першої картотеки реєстрації фізичних осіб, яку було прийнято 14.01.2017 від комунального підприємства з експлуатації і ремонту житлового фонду "Житло-Сервіс", згідно з актом прийняття-передачі картотеки реєстрації фізичних осіб житлового будинку

15 на вулиці Ялтинська у місті Києві. 13 . На той час картотеки здавалися масово, через їхній великий обсяг неможливо було зробити остаточні висновки про те, хто саме такі не здав, оскільки одночасно йшла робота щодо їхнього прийняття і наповнення бази інформаційного реєстру - Реєстру територіальної громади міста Києва.

14. Водночас скаржник пояснює, що картотека реєстраційного обліку мешканців житлових будинків - це картки у паперовому вигляді, які заповнювалися працівниками житлово-експлуатаційних організацій (паспортистами, діловодами) рукописним текстом у різні періоди часу, тому внесення інформації з однієї такої картки до Реєстру територіальної громади міста Києва займало близько 15 хвилин.

15. Так, лише у грудні 2018 року відділом з питань реєстрації місця проживання/перебування фізичних осіб апарату Дарницької районної в місті Києві державної адміністрації було завершено внесення до Реєстру територіальної громади міста Києва відомостей про осіб, які містилися в усіх переданих до цього відділу картотеках, згідно з актами прийняття-передачі у 2017-2018 роках (усього опрацьовано близько 315000 карток).

16. 12 квітня 2019 року останню картотеку передано Об`єднанням співвласників багатоквартирного будинку "Оберіг на Позняках" до відділу з питань реєстрації місця проживання/перебування фізичних осіб апарату Дарницької районної в місті Києві державної адміністрації згідно з актом приймання-передачі картотеки житлового будинку

16 на проспекті М. Бажана у місті Києві. 17 . Скаржник також наголошує, що у період із 01 серпня 2018 року по 14 вересня 2018 року Дарницькою районною в місті Києві державною адміністрацією були направлені на адресу відповідачів листи з проханням передати картотеки реєстрації фізичних осіб. З огляду на це, позивач уважає, що мав підстави для звернення до суду саме з серпня 2018 року, а отже, ним не пропущено строку звернення до суду.

18. Указана касаційна скарга надійшла на адресу Верховного Суду 27 червня 2019 року.

19. За наслідками автоматизованого розподілу судової справи між суддями касаційну скаргу передано на розгляд колегії суддів: судді-доповідачу Радишевській О.Р., суддям Кашпур О.В., Уханенку С.А.

20. Ухвалою Верховного Суду від 05 липня 2019 року відкрито касаційне провадження за скаргою Дарницької районної в місті Києві державної адміністраціїна ухвалу Окружного адміністративного суду міста Києва від 19 березня 2019 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 22 травня 2019 року.

21. Відповідач-4 подав заперечення на касаційну скаргу позивача, в якому наполягає на безпідставності останньої та просить у її задоволенні відмовити і залишити оскаржувані судові рішення без змін.

V. Джерела права й акти їхнього застосування

22. Відповідно до частини третьої статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України; у редакції, чинній з 15 грудня 2017 року) провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.

23. Згідно з частиною першою статті 99 КАС України (у редакції, чинній до 15 грудня 2017 року) адміністративний позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами.

24. Частиною другою статті 99 КАС України (у редакції, чинній до 15 грудня 2017 року) встановлено, що для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.

25. Відповідно до частин першої і другої статті 122 КАС України (у редакції, чинній з 15 грудня 2017 року) позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами. Для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.

26. Для звернення до адміністративного суду суб`єкта владних повноважень встановлюється тримісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня виникнення підстав, що дають суб`єкту владних повноважень право на пред`явлення визначених законом вимог. Цим Кодексом та іншими законами можуть також встановлюватися інші строки для звернення до адміністративного суду суб`єкта владних повноважень.


................
Перейти до повного тексту