ПОСТАНОВА
Іменем України
27 квітня 2020 року
Київ
справа №817/1390/17
адміністративне провадження №К/9901/51308/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Желєзного І.В., розглянувши у письмовому провадженні в касаційному порядку справу за позовом Рівненського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Рівненської області до Федерації професійних спілок Рівненської області про стягнення витрат, за касаційною скаргою Федерації професійних спілок Рівненської області на постанову Рівненського окружного адміністративного суду у складі судді Зозулі Д.П. від 04 жовтня 2017 року та постанову Житомирського апеляційного адміністративного суду у складі колегії судів: Франовської К.С., Іваненко Т.В., Кузьменко Л.В. від 19 квітня 2018 року,
УСТАНОВИВ:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. У вересні 2017 року Рівненське об`єднане управління Пенсійного фонду України Рівненської області звернулося до суду з позовом, в якому просило стягнути з Федерації професійних спілок Рівненської області на його користь заборгованість по виплатах Пенсійного фонду на фінансування різниці між сумою пенсій, призначених згідно із Законом України "Про наукову та науково-технічну діяльність", і сумою пенсій, обчисленою відповідно до інших законодавчих актів, в сумі 2378,43 грн.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
2. Постановою Рівненського окружного адміністративного суду від 04 жовтня 2017 року, залишеною без змін постановою Житомирського апеляційного адміністративного суду від 19 квітня 2018 року, позов задоволено.
Стягнуто з Федерації професійних спілок Рівненської області на користь Рівненського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Рівненської області заборгованість по виплатах Пенсійного фонду на фінансування різниці між сумою пенсій, призначених згідно із Законом України "Про науково-технічну діяльність", і сумою пенсій, обчисленою відповідно до інших законодавчих актів, в сумі 2378,43 грн.
3. Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з висновком якого погодився апеляційний суд, виходив з обов`язку відповідача сплачувати різницю між сумою пенсії, призначеної науковим (науково-педагогічним) працівникам відповідно до Закону України "Про наукову і науково-технічну діяльність", та сумою пенсії, обчисленої відповідно до інших законодавчих актів. При цьому, заборгованість Федерації професійних спілок Рівненської області залишається несплаченою, що є підставою для задоволення позовних вимог.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
4. Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, Федерація професійних спілок Рівненської області, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, звернулося із касаційною скаргою, в якій просить їх скасувати та ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позову.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
5. Судами встановлено, що ОСОБА_1, який працював на посаді інструктора та завідуючого відділом фізкультури і спорту Рівненської обласної ради профспілок, правонаступником якої є Федерація професійних спілок Рівненської області, перебуває на обліку в Рівненському об`єднаному управлінні Пенсійного фонду України Рівненської області та отримує пенсію, яка призначена відповідно до Закону України "Про наукову і науково-технічну діяльність".
6. У зв`язку із виникненням у заборгованості в сумі 2378,43 грн витрат на виплату пенсії, що становить різницю між сумою пенсії, призначеної науковим (науково-педагогічним) працівникам відповідно до Закону України "Про наукову і науково-технічну діяльність", та сумою пенсії, обчисленої відповідно до інших законодавчих актів, за період з травня по липень 2017 року позивачем на адресу відповідача направлялися повідомлення про сплату вказаної суми.
7. Оскільки Федерація професійних спілок Рівненської області у добровільному порядку вказану суму заборгованості не сплатила, Рівненське об`єднане управління Пенсійного фонду України Рівненської області звернулося до суду з цим позовом.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
8. Касаційна скарга Федерації професійних спілок Рівненської області обґрунтована відсутністю правових підстав для задоволення позову, оскільки Федерація не має ніякого відношення до наукової та науково-педагогічної діяльності, а тому відсутні підстави для відшкодування різниці між сумою пенсії, призначеної згідно із Законом України "Про наукову і науково-технічну діяльність" і сумою пенсії, обчисленої відповідно до інших законодавчих актів, ОСОБА_1 .
9. У відзиві на касаційну скаргу Рівненське об`єднане управління Пенсійного фонду України Рівненської області, посилаючись на законність постанови Рівненського окружного адміністративного суду від 04 жовтня 2017 року та постанови Житомирського апеляційного адміністративного суду від 19 квітня 2018 року, просить у задоволенні касаційної скарги відмовити.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
10. Закон України "Про наукову і науково-технічну діяльність", у редакції на час виникнення спірних правовідносин, визначає правові, організаційні та фінансові засади функціонування і розвитку у сфері наукової і науково-технічної діяльності, створює умови для провадження наукової і науково-технічної діяльності, задоволення потреб суспільства і держави у технологічному розвитку шляхом взаємодії освіти, науки, бізнесу та влади.
11. Відповідно до положень статті 1 цього Закону, наукова діяльність - інтелектуальна творча діяльність, спрямована на одержання нових знань та (або) пошук шляхів їх застосування, основними видами якої є фундаментальні та прикладні наукові дослідження; наукова (науково-технічна) робота - наукові дослідження та науково-технічні (експериментальні) розробки, проведені з метою одержання наукового, науково-технічного (прикладного) результату. Основними видами наукової (науково-технічної) роботи є науково-дослідні, дослідно-конструкторські, проектно-конструкторські, дослідно-технологічні, технологічні, пошукові та проектно-пошукові роботи, виготовлення дослідних зразків або партій науково-технічної продукції, а також інші роботи, пов`язані з доведенням нових наукових і науково-технічних знань до стадії практичного використання; наукова (науково-дослідна, науково-технологічна, науково-технічна, науково-практична) установа (далі - наукова установа) - юридична особа незалежно від організаційно-правової форми та форми власності, утворена в установленому законодавством порядку, для якої наукова та (або) науково-технічна діяльність є основною; основна діяльність наукових установ - проведення фундаментальних досліджень, прикладних наукових і науково-технічних (експериментальних) розробок, надання науково-технічних послуг, проведення наукової і науково-технічної експертизи, підготовка наукових кадрів, розвиток і збереження наукової інфраструктури.
12. Суб`єктами наукової і науково-технічної діяльності відповідно до статті 4 Закону України "Про наукову і науково-технічну діяльність" є наукові працівники, науково-педагогічні працівники, аспіранти, ад`юнкти і докторанти, інші вчені, наукові установи, університети, академії, інститути, музеї, інші юридичні особи незалежно від форми власності, що мають відповідні наукові підрозділи, та громадські наукові організації.
Оцінка доводів учасників справи і висновків судів першої та апеляційної інстанції
12. Нормами статті 37 Закону України "Про наукову і науково-технічну діяльність", у редакції на час виникнення спірних правовідносин, визначено, що держава встановлює для наукових (науково-педагогічних) працівників, які мають необхідний стаж наукової роботи, пенсії на рівні, що забезпечує престижність наукової праці.
13. Різниця між сумою пенсії, призначеної відповідно до цього Закону, та сумою пенсії із солідарної системи, обчисленої згідно із Законом України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, на яку має право науковий працівник, фінансується:
для наукових (науково-педагогічних) працівників державних, комунальних наукових установ, організацій, підприємств та вищих навчальних закладів, а також інших наукових установ, які згідно із статтею 12 цього Закону включені до Державного реєстру наукових установ, яким надається підтримка держави, - за рахунок коштів державного бюджету з урахуванням надходжень від сплати єдиного внеску у розмірі, встановленому частиною дев`ятою статті 8 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" для цієї категорії працівників;
для наукових (науково-педагогічних) працівників інших наукових установ, організацій, підприємств та вищих навчальних закладів - за рахунок коштів цих установ, організацій, підприємств та закладів.
14. Постановою Кабінету Міністрів України № 372 від 24.03.2004 затверджено Порядок фінансування різниці між сумою пенсії, призначеної науковим (науково-педагогічним) працівникам державних не бюджетних підприємств, установ, організацій та вищих навчальних закладів III - IV рівнів акредитації згідно із Законом України "Про наукову і науково-технічну діяльність", та сумою пенсії, обчисленою відповідно до інших законодавчих актів, на яку мають право зазначені особи" (далі - Порядок №372).
15. Згідно з пунктами 2, 4 цього Порядку за рахунок коштів державного бюджету фінансується 50 відсотків різниці у розмірі пенсії наукових (науково-педагогічних) працівників державних не бюджетних підприємств, установ, організацій та вищих навчальних закладів III - IV рівнів акредитації у розрахунку на одну особу. Інша частина фінансується за рахунок коштів цих підприємств, установ, організацій та закладів.