1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



28 квітня 2020 року

Київ

справа №611/26/17

адміністративне провадження №К/9901/43531/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Берназюка Я.О., судді Желєзного І.В., судді Коваленко Н.В., розглянувши в письмовому провадженні у касаційному порядку адміністративну справу

за позовом ОСОБА_1

до Управління соціального захисту населення Барвінківської районної державної адміністрації Харківської області

про визнання протиправними рішень, дій чи бездіяльності, вчинених суб`єктом владних повноважень - відповідачем на виконання постанови суду

за касаційною скаргою ОСОБА_1

на постанову Барвінківського районного суду Харківської області від 27 вересня 2017 року (прийняту у складі головуючого судді Коптєв Ю.А.) та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 13 листопада 2017 року (постановлену у складі колегії: головуючого судді Калиновського В.А., суддів Бондара В.О., Кононенко З.О.),

В С Т А Н О В И В :

Короткий зміст позовних вимог

18 вересня 2017 року ОСОБА_1 звернувся до суду з заявою, в порядку передбаченому частиною дев`ятою статті 267 Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції, чинній до 15 грудня 2017 року), в якій просив:

визнати неправомірними дії Управління соціального захисту населення Барвінківської районної державної адміністрації Харківської області щодо розрахунку і виплати компенсації на бензин, ремонт і технічне обслуговування його легкового автомобіля на підставі листа Міністерства соціальної політики України від 28 жовтня 2013 року щодо роз`яснення порядку застосування пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 14 лютого 2007 року №228, в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 7 серпня 2013 року №536 та від 11 лютого 2015 року № 47 у сумі 285 грн.

зобов`язати Управління соціального захисту населення Барвінківської районної державної адміністрації Харківської області на виконання постанови колегії суддів Харківського апеляційного адміністративного суду від 14 березня 2017 року у справі №611/26/17 донарахувати та виплатити ОСОБА_1 3134,9 грн компенсації на бензин, ремонт і технічне обслуговування його легкового автомобіля за 2017 рік.

В обґрунтування заяви ОСОБА_1 зазначає, що суб`єктом владних повноважень у вересні 2017 року, за весь поточний рік, виплачена компенсація на бензин, ремонт і технічне обслуговування автомобіля, розмір якої не відповідає постанові Харківського апеляційного адміністративного суду від 14 березня 2017 року. Всупереч пункту 2 та пункту 5 Порядку виплати грошових компенсацій на бензин, ремонт і технічне обслуговування автомобілів та транспортне обслуговування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 лютого 2007 року №228 (далі - Постанова №228), виплата компенсації у сумі 285 грн здійснена на підставі листа Міністерства соціальної політики України від 28 жовтня 2013 року щодо роз`яснення порядку застосування пункту 2 вищевказаної постанови.

Також заявник посилаючись на те, що розмір компенсації на бензин, ремонт і технічне обслуговування його автомобіля, з урахуванням Закону України "Про державний бюджет України на 2017 рік", становить 3 419, 90 грн, просив зобов`язати Управління соціального захисту населення на виконання постанови Харківського апеляційного адміністративного суду від 14 березня 2017 року нарахувати та виплатити йому 3 134, 90 грн.

Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій

Постановою Барвінківського районного суду Харківської області від 27 вересня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 13 листопада 2017 року, в задоволенні заяви відмовлено.

Відмовляючи у задоволенні заяви, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що заявлені вимоги ОСОБА_1 ґрунтуються на хибному висновку щодо трактування пункту 2 Постанови №228 стосовно розрахунку компенсації, яка проводиться у відсотках до прожиткового мінімуму у розрахунку на місяць у зв`язку із зміною прожиткового мінімуму протягом року, а не у відсотках прожиткового мінімуму щомісячно, а тому Управління соціального захисту населення Барвінківської районної державної адміністрації Харківської області при проведенні нарахування та виплати грошових компенсацій на транспортне обслуговування за 2017 рік діяло в межах повноважень та у відповідності до чинного законодавства України.

Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги

Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, ОСОБА_1 звернувся з касаційною скаргою до Вищого адміністративного суду України, в якій просив скасувати рішення судів попередніх інстанцій та прийняти нове рішення, яким його заяву задовольнити в повному обсязі.

Доводи касаційної скарги зводяться до того, що судами апеляційної інстанції неправильно застосовано пункти 2, 5 Постанови №228 та помилково застосовано до спірних правовідносин лист Міністерства соціальної політики України від 28 жовтня 2013 року щодо роз`яснення порядку застосування пункту 2 вказаної Постанови.

Зазначене, на думку ОСОБА_1, свідчить про те, що оскаржувані рішення судів попередніх інстанцій не відповідають вимогам статті 159 КАС України, а саме щодо законності та обґрунтованості судового рішення.

Позиція інших учасників справи

18 грудня 2017 року до суду надійшли заперечення Управління соціального захисту населення Барвінківської районної державної адміністрації Харківської області на касаційну скаргу ОСОБА_1, в яких зазначається, що рішення судів першої та апеляційної інстанцій є законними та обґрунтованими, прийнятими з правильним застосуванням норм матеріального права та при дотриманні норм процесуального права, тому просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а рішення судів першої та апеляційної інстанцій - без змін.

Процесуальні дії у справі та клопотання учасників справи

Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 28 листопада 2017 року відкрито касаційне провадження у справі №611/26/17, витребувано адміністративну справу та запропоновано сторонам надати заперечення на касаційну скаргу, однак розгляд справи цим судом не був закінчений.

У зв`язку із початком роботи Верховного Суду, на виконання підпункту 4 пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції, чинній з 15 грудня 2017 року, далі - КАС України) матеріали цієї справи передано до Верховного Суду.

Суддя-доповідач ухвалою від 27 квітня 2020 року прийняв до провадження адміністративну справу №611/26/17 та призначив її до розгляду в порядку письмового провадження за наявними матеріалами без повідомлення та виклику учасників справи колегією у складі трьох суддів з 28 квітня 2020 року.

При розгляді цієї справи в касаційному порядку учасниками справи клопотань заявлено не було.

Встановлені судами попередніх інстанцій обставини справи

Судами попередніх інстанцій на підставі наявних у матеріалах справи доказів встановлено, що постановою Барвінківського районного суду Харківської області від 8 лютого 2017 року в задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Барвінківської районної державної адміністрації Харківської області про визнання дій неправомірними та зобов`язання вчинити певні дії відмовлено.

Постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 14 березня 2017 року постанову Барвінківського районного суду Харківської області від 8 лютого 2017 року у справі №611/26/17 скасовано, визнано неправомірною відмову Управління соціального захисту населення Барвінківської районної державної адміністрації Харківської області щодо непроведення ОСОБА_1 в призначенні грошової компенсації на бензин, ремонт і технічне обслуговування автомобіля, відповідно до вимог Постанови №228; зобов`язано Управління соціального захисту населення Барвінківської районної державної адміністрації Харківської області призначити та виплачувати ОСОБА_1 грошову компенсацію на бензин, ремонт і технічне обслуговування автомобілів відповідно до вимог Постанови №228, починаючи з 2017 року.

Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 13 липня 2017 року касаційну скаргу Управління соціального захисту населення Барвінківської районної державної адміністрації Харківської області у справі № 611/26/17 залишено без задоволення, а постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 14 березня 2017 року - без змін.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Оцінка висновків судів попередніх інстанції доводів учасників справи

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.

Згідно з положенням частини четвертої статті 328 КАС України підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.

Відповідно до частин першої, другої та третьої статті 242 КАС України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Крім того, стаття 2 та частина четверта статті 242 КАС України встановлюють, що судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, а саме бути справедливим та неупередженим, своєчасно вирішувати спір у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Зазначеним вимогам процесуального закону постанова Барвінківського районного суду Харківської області від 27 вересня 2017 року та ухвала Харківського апеляційного адміністративного суду від 13 листопада 2017 року не відповідають, а доводи касаційної скарги є частково обґрунтованими з огляду на наступне.

Відповідно до частини першої статті 267 КАС України (в редакції, чинній до 15 грудня 2017 року) суд, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, має право зобов`язати суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення. Відповідно до положень частини дев`ятої статті 267 КАС України особа-позивач, на користь якої ухвалено постанову суду, має право подати до суду першої інстанції заяву про визнання протиправними рішень, дій чи бездіяльності, вчинених суб`єктом владних повноважень - відповідачем на виконання такої постанови суду або порушення прав позивача, підтверджених такою постановою суду.

Аналогічні положення містить і КАС України, в редакції чинній з 15 грудня 2017 року, зокрема статтею 382 цього Кодексу визначено, що порядок визнання протиправними рішень, дій чи бездіяльності, вчинених суб`єктом владних повноважень - відповідачем на виконання рішення суду, згідно якої особа-позивач, на користь якої ухвалено рішення суду, має право подати до суду першої інстанції заяву про визнання протиправними рішень, дій чи бездіяльності, вчинених суб`єктом владних повноважень - відповідачем на виконання такого рішення суду, або порушення прав позивача, підтверджених таким рішенням суду.

У такій заяві зазначаються: 1) найменування адміністративного суду, до якого подається заява; 2) ім`я (найменування) позивача, поштова адреса, а також номер засобу зв`язку, адреса електронної пошти, якщо вони відомі; 3) ім`я (найменування) відповідача, посада і місце служби посадової чи службової особи, поштова адреса, а також номер засобу зв`язку, адреса електронної пошти, якщо вони відомі; 4) ім`я (найменування) третіх осіб, які брали участь у розгляді справи, поштова адреса, номер засобу зв`язку, адреса електронної пошти, якщо вони відомі; 5) номер адміністративної справи; 6) відомості про набрання рішенням законної сили та про наявність відкритого касаційного провадження; 7) інформація про день пред`явлення виконавчого листа до виконання; 8) інформація про хід виконавчого провадження; 9) документ про сплату судового збору, крім випадків, коли його не належить сплачувати за подання відповідної заяви; 10) перелік документів та інших матеріалів, що додаються.


................
Перейти до повного тексту