1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



27 квітня 2020 року

Київ

справа №642/5375/17

адміністративне провадження №К/9901/46934/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Шевцової Н.В.,

суддів: Кашпур О.В., Уханенка С.А.,

розглянув у порядку письмового провадження як суд касаційної інстанції адміністративну справу №642/5375/17

за позовом ОСОБА_1

до Департаменту реєстрації Харківської міської ради, за участю третьої особи: Служби у справах дітей по Холодногірському району Управління служби у справах дітей Департаменту праці та соціальної політики Харківської міської ради

про скасування рішення, зобов`язання вчинення дій

за касаційною скаргою Департаменту реєстрації Харківської міської ради

на рішення Ленінського районного суду міста Харкова від 18 грудня 2017 року, ухвалене в складі головуючого судді Євтіфієва В. М.,

та постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 05 березня 2018 року, прийняту в складі колегії суддів: головуючого судді Донець Л. О., суддів: Гуцала М. І., Мельнікової Л. В.,



УСТАНОВИВ:

І. Короткий зміст позовних вимог



1. 20 жовтня 2017 року ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернулася до суду з позовом до Департаменту реєстрації Харківської міської ради (далі - відповідач, Департамент), третя особа - Служба у справах дітей по Холодногірському районі Управління служби у справах дітей Департаменту праці та соціальної політики Харківської міської ради (далі - третя особа), в якому просила:

1.1. скасувати рішення Відділу реєстрації місця проживання у Холодногірському районі м. Харкова Управління ведення Реєстру територіальної громади Департаменту реєстрації Харківської міської ради від 06 жовтня 2017 року про відмову у реєстрації місця проживання ОСОБА_2 ;

1.2. зобов`язати Відділ реєстрації місця проживання у Холодногірському районі м. Харкова Управління ведення Реєстру територіальної громади Департаменту реєстрації Харківської міської ради зареєструвати місце проживання ОСОБА_2 за адресою:

АДРЕСА_1. 2 . На обґрунтування позовних вимог позивач зазначила, що після розірвання шлюбу вона звернулася до відповідача із заявою про реєстрацію місця проживання малолітньої доньки ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_1, за адресою свого місця проживання АДРЕСА_1 . Спору між батьками щодо визначення її місця проживання немає.

2.1. 06 жовтня 2017 року відповідачем було відмовлено позивачу у реєстрації місця проживання доньки з підстав неподання необхідних документів для здійснення місця реєстрації, а саме згоди батька. Цю відмову позивач уважає протиправною та такою, що суперечить статті 6 Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні".

3. Представник відповідача заперечував проти задоволення позовних вимог, зазначив, що у разі реєстрації місця проживання батьків за різними адресами, місце проживання дитини реєструється за місцем проживання одного з батьків за письмовою згодою другого з батьків у присутності особи, яка приймає заяву, або на підставі засвідченої в установленому порядку письмової згоди другого з батьків (крім випадків, коли місце проживання дитини визначено відповідним рішенням суду або рішенням органу опіки та піклування).

3.1. За доводами представника відповідача, Департаментом реєстрації Харківської міської ради, права та законні інтереси позивача не порушені, оскільки посадові особи цього органу діяли відповідно до вимог пункту 18 Правил реєстрації місця проживання та порядку передачі органами реєстрації інформації до Єдиного державного демографічного реєстру (далі - Правила).



ІІ. Установлені судами попередніх інстанцій фактичні обставини справи



4. 06 жовтня 2017 року позивач звернулася до Відділу реєстрації місця проживання у Холодногірському районі м. Харкова Управління ведення Реєстру територіальної громади Департаменту реєстрації Харківської міської ради з заявою про реєстрацію місця проживання її малолітньої дитини ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_1, за адресою її проживання: АДРЕСА_1 .

5 . За результатами розгляду заяви ОСОБА_1 було прийнято рішення про відмову у проведенні реєстраційної дії відповідно до пункту 11 Правил з причини - "особа не подала необхідних документів, а саме: відсутня згода другого з батьків, що суперечить абзацу 6 пункту 18 Правил, частині 5 статті 6 Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні" та статті 160 Сімейного Кодексу України.

6. Актом прийому-передачі документів від 06 жовтня 2017 року документи були повернуті до ЦНАП.

7. Під час розгляду справи судами попередніх інстанцій установлено, що 11 лютого 2015 року між ОСОБА_3 та ОСОБА_4 було укладено шлюб, який було зареєстровано в Ленінському відділі державної реєстрації актів цивільного стану реєстраційної служби Харківського міського управління юстиції, актовий запис №51 від 11 лютого 2015 року та було видане свідоцтво про укладення шлюбу серія НОМЕР_1 від 11 лютого 2015 року.

8. У заочному рішенні Ленінського районного суду м. Харкова від 22 червня 2017 року в справі № 642/2357/17 про розірвання шлюбу між ОСОБА_1 та ОСОБА_4 не вирішено питання стосовно місця проживання їхньої доньки, ОСОБА_2

9. Спору між батьками щодо визначення місця проживання дітей немає.

10. Матеріалами справи підтверджено, що ОСОБА_2 з часу свого народження не була зареєстрована.



ІІІ. Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій



11. Рішенням Ленінського районного суду міста Харкова від 18 грудня 2017 року, залишеним без змін постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 05 березня 2018 року, позовні вимоги задоволено.

11.1. Визнано дії Департаменту реєстрації Харківської міської ради у відмові ОСОБА_1 у реєстрації малолітньої дитини ОСОБА_2 незаконними.

11.2. Скасовано рішення Департаменту реєстрації Харківської міської ради від 06 жовтня 2017 року про відмову у реєстрації місця проживання ОСОБА_2 .

11.3. Зобов`язано Департамент реєстрації Харківської міської ради зареєструвати місце проживання ОСОБА_2 за адресою

АДРЕСА_1. 12 . Задовольняючи позовні вимоги, суди попередніх інстанцій виходили з протиправності спірного рішення відповідача, оскільки дії відповідача суперечать статті 6 Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні", яка визначає процедуру реєстрації новонародженої дитини, а пункт 18 Правил, на який посилається відповідач, передбачає реєстрацію дитини, яка не досягла віку 14 років.



ІV. Касаційне оскарження

13. Не погодившись з рішенням суду першої інстанції та постановою суду апеляційної інстанції Департамент подав до Верховного Суду касаційну скаргу, яку зареєстровано 02 квітня 2018 року.

14. У касаційній скарзі представник відповідача зазначає, що позивачем у порушення пункту 18 Правил при здійсненні реєстрації малолітньої дитини не надано згоди батька, під час подання заяви про реєстрацію батько також був відсутнім, рішення суду, яким би було визначено місце проживання дитини разом з матір`ю, не надано.

15. Щодо посилання судів на необхідність застосування процедури реєстрації як для новонародженої дитини, то, на думку відповідача, ОСОБА_2 не є новонародженою, оскільки на момент подання відповідної заяви їй було вже більше року.

16. У зв`язку із зазначеним відповідач просить скасувати оскаржувані судові рішення та ухвалити нове, яким відмовити в задоволенні позовних вимог.

17. Касаційна скарга відповідача містить прохання про розгляд справи за участі його представника.

18. 25 квітня 2018 року ухвалою Верховного Суду відкрито провадження за касаційною скаргою та витребувано з Ленінського районного суду міста Харкова матеріали справи № 642/5375/17 (суддя-доповідач Шарапа В. М.).

19. 15 травня 2018 року справа № 642/5375/17 надійшла до Верховного Суду.

20. 12 червня 2019 року розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду № 722/0/78-19 призначено повторний автоматизований розподіл справи у зв`язку зі зміною спеціалізації та введенням до іншої судової палати судді-доповідача Шарапи В. М.

21. Протоколом повторного автоматизованого розподілу справ між суддями від 12 червня 2019 року визначено склад суду: головуючого суддю Шевцову Н. В., суддів Кашпур О. В., Уханенка С. А.

22. Станом на час розгляду справи Верховним Судом відзив на касаційну скаргу у встановлений законодавством строк не надходив.



V. Релевантні джерела права й акти їхнього застосування

23. Статтею 327 Кодексу адміністративного судочинства України, у редакції Закону України від 03 жовтня 2017 року № 2147-VIII "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів", що набув чинності 15 грудня 2017 року (далі - КАС України), обумовлено, що судом касаційної інстанції в адміністративних справах є Верховний Суд.

24. За правилами частини третьої статті 3 КАС України провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.

25. Приписами частини першої статті 341 КАС України визначено, що суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

26. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

27. Відповідно до частин першої та другої статті 6 Закону України від 11 грудня 2003 року № 1382-IV "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні" (далі - Закон № 1382-IV) громадянин України, а також іноземець чи особа без громадянства, які постійно або тимчасово проживають в Україні, зобов`язані протягом тридцяти календарних днів після зняття з реєстрації місця проживання та прибуття до нового місця проживання зареєструвати своє місце проживання. Батьки або інші законні представники зобов`язані зареєструвати місце проживання новонародженої дитини протягом трьох місяців з дня державної реєстрації її народження. Реєстрація місця проживання особи здійснюється в день подання особою документів. Реєстрація місця проживання за заявою особи може бути здійснена органом реєстрації з одночасним зняттям з попереднього місця проживання.


................
Перейти до повного тексту