1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



24 квітня 2020 року

Київ

справа №826/17086/18

адміністративне провадження №К/9901/11903/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду (далі - Суд):

cудді-доповідача - Радишевської О. Р.,

суддів - Кашпур О. В., Уханенка С. А.

розглянув у попередньому судовому засіданні як суд касаційної інстанції адміністративну справу №826/17086/18

за позовом Публічного акціонерного товариства "Аграрний фонд" до Національного агентства з питань запобігання корупції про визнання дій протиправними, провадження у якій відкрито

за касаційною скаргою Національного агентства з питань запобігання корупції на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 17 грудня 2018 року, прийняте у складі: головуючого судді Васильченко І.П., і постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 20 березня 2019 року, ухвалену у складі головуючого судді Ганечко О.М., суддів Федотова І.В., Коротких А.Ю.,

УСТАНОВИВ:

І. Суть спору

1. Публічне акціонерне товариство "Аграрний фонд" (далі - ПАТ "Аграрний фонд", позивач) звернулося до суду з позовом до Національного агентства з питань запобігання корупції (далі - Національне агентство, НАЗК, відповідач) із вимогами визнати протиправними дії відповідача щодо витребування у позивача документів і відомостей на підставі запиту від 20 вересня 2018 року № 44-01/42197/18.

2. Позовні вимоги мотивовані протиправністю дій відповідача з огляду на відсутність у нього повноважень щодо витребування документів у позивача.

ІІ. Установлені судами фактичні обставини справи

3. Суди першої та апеляційної інстанцій встановили, що НАЗК звернулося до позивача із запитом про надання інформації від 20 вересня 2018 року №44-01/42197/18, яким, посилаючись на положення пункту 1 частини першої 1 статті 12 Закону України "Про запобігання корупції", у зв`язку із здійсненням контролю за своєчасністю подання декларацій працівниками ПАТ "Аграрний фонд", а саме ОСОБА_5, ОСОБА_3, ОСОБА_4, просило надати засвідчені в установленому порядку копії документів, а також відомості про зазначених суб`єктів декларування, а саме: статут підприємства; серію, номер паспорту, ким і коли видано, реєстраційний номер облікової картки платника податків, дату та місце народження, наявні адреси фактичного місця проживання, місця реєстрації, контактні номери телефонів; особової справи, наказів (розпоряджень) про призначення (переведення) на посаду, посадову інструкцію, розподіл обов`язків; документи, що підтверджують ознайомлення суб`єкта декларування з вимогами антикорупційного законодавства, зокрема щодо необхідності подання декларацій, повідомлень про суттєві зміни у майновому стані; табелі обліку робочого часу за 2017-2018 роки.

4. У цьому ж запиті НАЗК просило надати довідки про суму виплачених на користь зазначених осіб грошових коштів, указавши дату нарахування та фактично перераховану суму на банківську картку, у 2017-2018 роках.

5. Не погоджуючись із запитом, позивач звернувся до суду.

ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їхнього ухвалення

6. Рішенням окружного адміністративного суду міста Києва від 17 грудня 2018 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 20 березня 2019 року, адміністративний позов задоволено:

6.1. визнано протиправними дії НАЗК щодо витребування у ПАТ "Аграрний фонд" документів і відомостей на підставі запиту від 20 вересня 2018 року №44-01/42197/18.

7. Задовольняючи адміністративний позов, суди попередніх інстанцій зазначили, що контроль щодо своєчасності подання декларацій НАЗК здійснюється відповідно до розділу ІІ Порядку проведення контролю та повної перевірки декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, затвердженого рішенням НАЗК від 10 лютого 2017 року № 5, положеннями якого не передбачено права НАЗК витребовувати у суб`єктів господарювання документи, про які йдеться в спірному запиті.

8. Суди попередніх інстанцій дійшли висновку, що правом витребовувати документи НАЗК наділена у випадку проведення повної перевірки декларації суб`єкта декларування. Водночас суди попередніх інстанцій установили, що рішень про повну перевірку декларацій осіб, про яких йдеться в спірному запиті, НАЗК не приймало.

IV. Провадження в суді касаційної інстанції

9. У касаційній скарзі відповідач, посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить скасувати їхні рішення та ухвалити нове рішення, яким у задоволенні адміністративного позову відмовити.

10. На обґрунтування вимог касаційної скарги відповідач зазначив, що суди попередніх інстанцій дійшли помилкових висновків про відсутність у НАЗК повноважень на витребування документів у спірних правовідносинах.

11. Позивач доводить, що відповідно до статті 12 Закону України "Про запобігання корупції" НАЗК наділене правом вимагати від суб`єктів господарювання, незалежно від форми власності, інформацію, необхідну для виконання його завдань. Водночас НАЗК наділене правом із власної ініціативи проводити перевірку можливих фактів порушення вимог антикорупційного законодавства; складати протоколи про адміністративні правопорушення у справах, що належать до його компетенції.

12. Позивач зазначає, що саме з метою встановлення наявності або відсутності ознак адміністративного правопорушення НАЗК був направлений позивачеві спірний запит, що повністю відповідає завданням і повноваженням НАЗК.

13. Позивач також уважає, що суди попередніх інстанцій неправильно застосували положення розділу ІІІ Порядку проведення контролю та повної перевірки декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, затвердженого рішенням НАЗК від 10 лютого 2017 року №5, оскільки зазначений розділ не регулює відносин, пов`язаних із перевіркою щодо своєчасності подання суб`єктами декларування декларацій.

14. Позивач звертає увагу, що на вимогу суду першої інстанції надіслав відзив на позовну заяву, якого суд першої інстанції до матеріалів справи не приєднав.

15. У відзиві на касаційну скаргу позивач зазначив, що суди попередніх інстанцій повно та всебічно встановив обставини, що мають значення для розгляду справи, і правильно застосували норми матеріального права до спірних правовідносин, у зв`язку з чим підстав для скасування їхніх рішень немає.

16. Касаційна скарга надійшла до Верховного Суду 26 квітня 2019 року та за наслідками автоматизованого розподілу була передана на розгляд колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідачу Данилевич Н.А., суддям Бевзенку В.М., та Шарапі В.М.

17. Ухвалою Верховного Суду від 06 травня 2019 року задоволено заяву судді Данилевич Н.А. про самовідвід. Адміністративну справу №826/17086/18 передано до секретаріату Касаційного адміністративного суду в складі Верховного Суду для визначення складу суду.

18. За наслідками повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 07 травня 2019 року касаційну скаргу передано на розгляд колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідачу Смоковичу М.І., суддям Бевзенку В.М., Білоусу О.В.

19. Ухвалою Верховного Суду від 17 травня 2019 року задоволено заяву судді Смоковича М.І. про самовідвід. Адміністративну справу №826/17086/18 передано до секретаріату Касаційного адміністративного суду в складі Верховного Суду для визначення складу суду.

20. За наслідками повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 23 травня 2019 року касаційну скаргу передано на розгляд колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідачу Радишевській О.Р., суддям Кашпур О.В., Уханенку С.А.

21. Ухвалою Верховного Суду від 05 червня 2019 року відкрито касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою.

V. Джерела права та акти їхнього застосування

22. 08 лютого 2020 року набрав чинності Закон України від 15 січня 2020 року № 460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ", яким до окремих положень Кодексу адміністративного судочинства України, у тому числі щодо меж касаційного перегляду, унесені зміни.

23. Водночас пунктом 2 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону від 15 січня 2020 року №460-IX передбачено, що касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.

24. З урахуванням викладеного, розглядаючи цю справу, Суд керується положеннями Кодексу адміністративного судочинства України, що діяли до набрання чинності змін, унесених Законом України від 15 січня 2020 року № 460-IX.

25. Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їхні посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та в спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

26. Правові та організаційні засади функціонування системи запобігання корупції в Україні визначає Закон України "Про запобігання корупції" від 14 жовтня 2014 року №1700-VII (далі - Закон №1700-VII).

27. Відповідно до частини першої статті 4 Закону №1700-VII Національне агентство з питань запобігання корупції (далі - Національне агентство) є центральним органом виконавчої влади зі спеціальним статусом, який забезпечує формування та реалізує державну антикорупційну політику.

28. Частиною першою статті 12 Закону №1700-VII передбачено, що Національне агентство з метою виконання покладених на нього повноважень має право, зокрема, одержувати в установленому законом порядку за письмовими запитами від державних органів, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, суб`єктів господарювання незалежно від форми власності та їх посадових осіб, громадян та їх об`єднань інформацію, необхідну для виконання покладених на нього завдань.

29. Відповідно до частини першої статті 47 Закону №1700-VII подані декларації включаються до Єдиного державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, що формується та ведеться Національним агентством.

30. Національне агентство забезпечує відкритий цілодобовий доступ до Єдиного державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, на офіційному веб-сайті Національного агентства.

31. Доступ до Єдиного державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, на офіційному веб-сайті Національного агентства надається шляхом можливості перегляду, копіювання та роздруковування інформації, а також у вигляді набору даних (електронного документа), організованого у форматі, що дозволяє його автоматизоване оброблення електронними засобами (машинозчитування) з метою повторного використання.


................
Перейти до повного тексту