1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



23 квітня 2020 року

Київ

справа №813/1790/18

адміністративне провадження №К/9901/18215/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Стрелець Т.Г.,

суддів: Стеценка С.Г., Тацій Л.В.,



розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу №813/1790/18

за позовом фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Головного управління Держпраці у Львівській області про визнання незаконними і скасування постанов про накладення штрафу, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою Головного управління Держпраці у Львівській області на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 06 травня 2019 року (колегія суддів у складі головуючого судді Пліша М.А., суддів: Глушка І.В., Коваля Р.Й.)

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 звернувся в суд першої інстанції з адміністративним позовом до головного управління Держпраці у Львівській області в якому просив визнати незаконними і скасувати постанови відповідача про накладення штрафу №13/01/127/2406-495 від 07.11.2017 у розмірі 480 000,00 грн та № 13/01/127/2406-494 від 07.11.2017 у розмірі 32 000,00 грн.

2. Позовна заява мотивована тим, що 07.11.2017 року відповідач виніс постанови про накладення штрафу №13/01/127/2406-495 та № 13/01/127/2406-494. Позивач вказані постанови вважає незаконними та такими, що підлягають скасуванню. Зазначав, що продавець магазину - ОСОБА_2, надала перевіряючим пояснення, в яких повідомила, що вона стажує на посаду продавців двох осіб - ОСОБА_3 та ОСОБА_4 з 18.10.2017 року. Проте, посадовими особами під час перевірки не було взято до уваги те, що 18.10.2017 року ОСОБА_3 та ОСОБА_4 прийшли в мазанин " ІНФОРМАЦІЯ_1" для можливого оформлення трудових відносин та взяли з собою паспорти. На момент проведення перевірки їхня робота мала ознайомлювальний характер з місцем праці та особливостями проведення перевірки. Вказав, що ОСОБА_2 ОСОБА_6 та ОСОБА_7 прийняті на роботу згідно належного порядку. Крім того, позивача не було повідомлено належним чином про розгляд справи щодо накладення штрафу, не роз`яснено права і обов`язки, не заслухано та не досліджено докази, які він мав право подавати.

Короткий зміст рішення суду І інстанції

3.Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 31 липня 2018 року у задоволені позовних вимог відмовлено.

4.Рішення суду першої інстанції мотивоване тим, що в ході судового розгляду підтвердились факти вчинення позивачем порушень, за які його притягнуто до фінансової відповідальності та винесено оскаржувані постанови про накладення адміністративних штрафів.

Короткий зміст рішення суду апеляційної інстанції

5.Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 06 травня 2019 року скасовано рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 31 липня 2018 року та прийнято нове, яким позовні вимоги задоволені повністю. Визнано протиправними та скасовано постанову головного управління Держпраці у Львівській області №13/01/127/2406-495 від 07 листопада 2017 року та №13/01/127/2406-494 від 07 листопада 2017 року.

6.Рішення апеляційного суду мотивоване тим, що відповідачем не було дотримано порядку розгляду справи, а відтак прийняті оскаржувані постанови про накладення штрафу слід визнати протиправними та їх скасувати.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

7.Не погоджуючись з рішенням суду апеляційної інстанції, Головне управління Держпраці у Львівській області звернулося до Верховного Суду із касаційною скаргою, в якій просить його скасувати та залишти в силі рішення суду першої інстанції.

8.Касаційна скарга обґрунтована тим, що порушення позивачем норм законодавства про працю достеменно встановлені судом першої інстанції та не спростовано апеляційним судом.

Стосовно висновків суду апеляційної інстанції щодо порушення відповідачем процедури прийняття спірних постанов, касатор зазначив, що 01.11.2017 року повідомив позивача про розгляд справи, що відбувався 07.11.2017 року. Разом з тим, неодержання позивачем адресованої йому кореспонденції не може бути безумовним свідченням порушення Управлінням процедури виклику на розгляд справи, та як наслідок, протиправності оскаржуваної постанови про накладення штрафу.

9.Верховний Суд ухвалою від 14 серпня 2019 року відкрив провадження у справі за касаційною скаргою Головного управління Держпраці у Львівській області на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 06 травня 2019 року.

10.Позивач надав відзив на касаційну скаргу, в якому просив залишити її без задоволення, а рішення суду апеляційної інстанції - без змін.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ

11. Наказом Головного управління Держпраці у Львівській області від 18.10.2017 № 1554-П інспектору праці - головному державному інспектору відділу з питань додержання законодавства про працю, зайнятість та інших нормативно правових актів у м. Львові Веліахмедову Б.З., та інспектору праці - головному державному інспектору відділу з питань додержання законодавства про працю, зайнятість населення та інших нормативно правових актів у м. Львові Панчак Л.Є., та Довгун І.І., на підставі пп.6 п.5 Порядку за листом ГУ ДФС у Львівській області від 11.10.2017 № 5674/9/13-01-13-06-11 визначено в термін з 18.10.2017 по 19.10.2017 провести інспекційне відвідування на предмет додержання вимог законодавства про працю в частині оформлення трудових відносин, тривалості робочого часу, відпочинку, оплати праці у фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 : АДРЕСА_1 ; фактична адреса: АДРЕСА_2 ;

АДРЕСА_3, АДРЕСА_4. 12 .18.10.2017 для здійснення інспекційного відвідування у фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 Головним управлінням Держпраці у Львівській області було видано направлення № 1519 на здійснення інспекційного відвідування у період з 18.10.2017 по 19.10.2017. За результатами такого інспекційного відвідування відповідачем складено акт перевірки додержання суб`єктами господарювання законодавства про працю та загальнообов`язкове державне соціальне страхування № 13-01-127-2406.

13.Відповідно до зазначеного акту перевірки, ГУ Держпраці у Львівській області встановлено наступні порушення позивачем:

- ч. 1 та 3 ст.24 КЗпП України, фізичною особою - підприємцем ОСОБА_1, працівники допущені до роботи без укладення трудового договору оформленого наказом чи розпорядженням власника або уповноваженого органу, та без повідомлення територіального органу ДФС про прийняття працівників на роботу, що передбачено постановою КМУ № 413;

- ч.6 ст.95КЗпП України, ст. 33 Закону України "Про оплату праці", згідно наданого штатного розпису від 31.12.2017, що вводиться в дію з 01.01.2017 ОСОБА_8, на посаді продавця встановлений оклад 3200 грн. Згідно наданого штатного розпису від 30.06.2017, що вводиться в дію з 01.07.2017 ОСОБА_8, на посаді продавця встановлений оклад 3300 грн. При огляді наданої розрахункової платіжної відомості № НЗП - 000006, що підтверджує виплату заробітної плати ОСОБА_8, за червень 2017 року встановлено, що не проведено донарахування та оплати індексації даному працівникові за червень 2017 року;

- ч. 1 ст.115 КЗпП України, ч. 1 ст.24 Закону України "Про оплату праці", при огляді розрахунково-платіжних відомостей, що підтверджують виплату заробітної плати працівнику ОСОБА_8, в період вересень 2016 - вересень 2017 року встановлено, що виплата заробітної плати за зазначений період часу проводилася одноразово.

14.07.11.2017 перший заступник начальника ГУ Держпраці у Львівській області Грицак О.О., на підставі акту перевірки додержання суб`єктами господарювання законодавства про працю та загальнообов`язкове державне соціальне страхування прийняла постанову № 13/01/127/2406-495 про накладення на ФО-П ОСОБА_1, штрафу у розмірі 480 000 гривень та № 13/01/127/2406-494 про накладення на ФОП ОСОБА_1, штрафу у розмірі 32 000 гривень.

15.ГУ Держпраці у Львівській області надіслало позивачу листа за № 11106/2/11-30, в якому було повідомлено, позивача про те, що розгляд справи відбудеться 07.11.2017 о 11:30 год., в приміщенні Головного управління Держпраці у Львівській області за адресою: м. Львів, пл. Міцкевича,8, 7 поверх, приймальня керівника.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

16. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.

17. Відповідно до частини третьої статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі також КАС України) провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.

18. 8 лютого 2020 року набрали чинності зміни до КАС України, внесені Законом України від 15 січня 2020 року № 460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ".

19. За правилом пункту 2 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" зазначеного Закону касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.

20. За наведених підстав касаційний розгляд здійснюється за правилами, що діяли до набрання чинності цим Законом, а саме за правилами КАС України в редакції зі змінами, внесеними Законом України від 19 грудня 2019 року № 394-IX.

21. Аналізуючи доводи, викладені у касаційній скарзі колегія суддів дійшла висновку про відсутність підстав для її задоволення з огляду на наступне.

22. Як вбачається зі змісту оскаржуваного рішення суду апеляційної інстанції, підставою для скасування постанов про накладення відповідача про накладення штрафу №13/01/127/2406-495 від 07.11.2017 у розмірі 480 000,00 грн та № 13/01/127/2406-494 від 07.11.2017 у розмірі 32 000,00 грн. стало порушення ним порядку їх винесення. При цьому, факт наявності правопорушень, встановлених відповідачем під час інспекційної перевірки позивача, підтверджено судовим рішення суду першої інстанції та не ставився під сумнів апеляційним судом.

23. Таким чином, предметом розгляду суду касаційної інстанції у даній справі є дотримання відповідачем законодавчо встановленої процедури прийняття спірних постанов.

24. Судом апеляційної інстанції встановлено, що Акт перевірки позивача №13/01/127/2406 було складено та вручено представнику позивача 19.10.2017.

У відповідності до вимог п. 2 Порядку накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2013 р. № 509 (далі - Порядок №509), штрафи накладаються Головою Держпраці, його заступниками, начальниками управлінь і відділів Держпраці та їх заступниками (з питань, що належать до їх компетенції), начальниками територіальних органів Держпраці та їх заступниками.

Штрафи можуть бути накладені, у тому числі, на підставі акта про виявлення під час перевірки суб`єкта господарювання або роботодавця ознак порушення законодавства про працю та/або зайнятість населення, складеного посадовою особою Держпраці чи її територіального органу.

25. Пунктами 3-8 Порядку №509 уповноважена посадова особа не пізніше ніж через 10 днів з дати складення акта приймає рішення щодо розгляду справи про накладення штрафу (далі - справа).

Справа розглядається у п`ятнадцятиденний строк з дня прийняття рішення про її розгляд.

У разі надходження від суб`єкта господарювання або роботодавця, щодо якого порушено справу, обґрунтованого клопотання про відкладення її розгляду, строк розгляду справи може бути продовжений уповноваженою посадовою особою, але не більше ніж на 10 днів.


................
Перейти до повного тексту