ПОСТАНОВА
Іменем України
23 квітня 2020 року
Київ
справа №812/1262/18
адміністративне провадження №К/9901/19857/19, К/9901/23137/19, К/9901/26448/19, К/9901/34657/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Шишова О.О.,
суддів: Дашутіна І.В., Яковенка М.М.,
розглянув у порядку письмового провадження в касаційній інстанції справу №812/1262/18
за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області до Бондарівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Старобільської районної ради Луганської області про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю), провадження в якій відкрито
за касаційними скаргами ОСОБА_1 на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 06 серпня 2018 року (прийняте у складі головуючого судді Басова Н.М.) та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 06 травня 2019 року (прийняту у складі колегії суддів: головуючого Геращенка І.В., суддів: Арабей Т.Г., Міронової Г.М.),
ОСОБА_6, як законного представника малолітньої дитини ОСОБА_2 на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 06 серпня 2019 року (прийняте у складі головуючого судді Басова Н.М.) та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 29 травня 2019 року (прийняту у складі колегії суддів: головуючого Геращенка І.В., суддів: Міронової Г.М., Сіваченка І.В.)
ОСОБА_7 в інтересах малолітнього ОСОБА_3 на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 06 серпня 2018 року (прийняте у складі головуючого судді Басова Н.М.) та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 23 липня 2019 року (прийняту у складі колегії суддів: головуючого Ястребової Л.В., суддів Казначеєва Е.Г., Компанієць І.Д.),
ОСОБА_8 в інтересах ОСОБА_4, ОСОБА_10 в інтересах ОСОБА_5 на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 06 серпня 2018 року (прийняте у складі головуючого судді Басова Н.М.) та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 29 жовтня 2019 року (прийняту у складі колегії суддів: головуючого Компанієць І.Д., суддів Казначеєва Е.Г., Ястребової Л.В.)
у с т а н о в и в :
І. Суть спору:
1. У травні 2018 року Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області (далі - позивач) звернулось до Луганського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Бондарівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Старобільської районної ради Луганської області (далі - відповідач) у якому просило суд застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до відповідача у вигляді зупинення експлуатації будівлі, споруд та приміщень за адресою: 92731, Луганська область, Старобільський район, с. Бондареве, вул. Центральна, буд. 75, до повного усунення всіх порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки в зазначеній будівлі, вказаних в Акті перевірки від 03.04.2018 № 2.
2. Обґрунтовуючи вимоги позивач зазначив, що у період з 02.04.2018 року по 03.04.2018 року відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, ЗУ "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, протокольного рішення Кабінету Міністрів України від 28.03.2018 № 202, наказу Державної служби України з надзвичайних ситуацій від 29.03.2018 №202 "Про здійснення позапланових перевірок", наказу ГУ ДСНС України у Луганській області від 02.04.2018 року №97-но "Про проведення позапланових перевірок", на підставі посвідчення на проведення перевірки від 02.04.2018 року №2, здійснено позапланову перевірку відповідача: Бондарівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Старобільської районної ради Луганської області за адресою: 92731, Луганська область, Старобільський район, с.Бондареве, вул.Центральна, буд.75 з метою перевірки дотримання (виконання) законодавства з питань пожежної і техногенної безпеки.
2.1. Позивач зазначає, що подальша експлуатація будівлі, споруд та приміщень Бондарівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Старобільської районної ради Луганської області з виявленими порушеннями створює реальну та невідворотну загрозу життю та здоров`ю людей. Їх невиконання та не усунення прямою дією впливає на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що спричинить загрозу життю та здоров`ю людей, оскільки впливає: на забезпечення безпеки при використанні та експлуатації будівлі, споруд, приміщень Бондарівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Старобільської районної ради Луганської області, його учнів, відвідувачів, співробітників у відповідності з вимогами протипожежних норм, техногенної безпеки та цивільного захисту; на своєчасність виявлення надзвичайної ситуації, пожежі чи аварії; на ліквідацію пожежі, аварії, надзвичайної ситуації та ліквідації її наслідків; на евакуацію людей та їх захисту від наслідків пожежі, аварії, надзвичайної ситуації, на забезпечення всіх осіб, що знаходяться в будівлі індивідуальними засобами захисту органів дихання і шкіри, тощо. Співробітники, учні та відвідувачі Бондарівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Старобільської районної ради Луганської області постійно перебувають під реальною загрозою втрати життя та отримання травм чи шкоди своєму здоров`ю через невиконання та ігнорування керівництвом та посадовими особами Відповідача вимог законодавства з питань пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту.
ІІ. Рішення судів першої й апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення
3. Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 6 серпня 2018 року позовні вимоги задоволені: застосовано заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Бондарівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Старобільської районної ради Луганської області у вигляді зупинення експлуатації будівлі, споруд та приміщень за адресою: 92731, Луганська область, Старобільський район, с. Бондареве, вул. Центральна, буд. 75 до повного усунення всіх порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки, встановлених в Акті перевірки від 03.04.2018 року № 2 (а.с. 118-122).
4. Постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 27 листопада 2018 року апеляційну скаргу Бондарівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Старобільської районної ради Луганської області на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 6 серпня 2018 року у справі № 812/1262/18 - залишено без задоволення, а рішення Луганського окружного адміністративного суду від 6 серпня 2018 року - залишено без змін. Постанова набрала законної сили 27.11.2018 року.
5. Ухвалою Верховного Суду від 8 січня 2019 року відмовлено у відкритті касаційного провадження за касаційною скаргою Бондарівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Старобільської районної ради Луганської області на судові рішення судів першої та апеляційної інстанції у справі № 812/1262/18 (а.с. 196-197).
6. Особи ОСОБА_1, ОСОБА_6, як законний представник малолітньої дитини ОСОБА_2, ОСОБА_7 в інтересах малолітнього ОСОБА_3, ОСОБА_8 в інтересах ОСОБА_9 та ОСОБА_10 в інтересах ОСОБА_5, які не брали участь у справі не погодились з рішенням суду першої інстанції, подали у різний проміжок часу апеляційні скарги, в якій просив скасувати рішення суду першої інстанції та відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі.
7. Постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 06 травня 2019 року апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишено без задоволення, а рішення Луганського окружного адміністративного суду від 6 серпня 2018 року у справі № 812/1262/18 залишено без змін.
7.1. Постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 29 травня 2019 року апеляційну скаргу ОСОБА_6 залишено без задоволення, а рішення Луганського окружного адміністративного суду від 6 серпня 2018 року у справі № 812/1262/18 залишено без змін.
7.2. Постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 23 липня 2019 року апеляційну скаргу ОСОБА_7 в інтересах малолітнього ОСОБА_3 залишено без задоволення, а рішення Луганського окружного адміністративного суду від 6 серпня 2018 року у справі № 812/1262/18 залишено без змін.
7.3. Постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 29 жовтня 2019 року апеляційні скарги ОСОБА_8 в інтересах ОСОБА_4, ОСОБА_10 в інтересах ОСОБА_5 залишено без задоволення, а рішення Луганського окружного адміністративного суду від 6 серпня 2018 року у справі № 812/1262/18 залишено без змін.
8. Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, дійшов висновку, що на час розгляду спірних правовідносин встановлено те, що неусунуті відповідачем порушення створюють загрозу життю та здоров`ю людей, тобто наявність наведених порушень вимог протипожежної безпеки призводить до невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій і, відповідно, ризику невідворотних негативних наслідків.
IІІ. Провадження в суді касаційної інстанції
9. ОСОБА_1 не погоджуючись з такими рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, подав касаційну скаргу, в якій посилається на неправильне застосування судами першої й апеляційної інстанцій норм матеріального права та порушення ними норм процесуального права, просив касаційну скаргу задовольнити та скасувати рішення Луганського окружного адміністративного суду 06 серпня 2018 року та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 06 травня 2019 року та прийняти нове судове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
10. Обґрунтовуючи вимоги касаційної скарги ОСОБА_1 зазначає, що позов подано до неналежного відповідача, вважає, що належним є відповідач - Старобільська районна рада Луганської області. Також, посилався на недоцільність застосування до відповідача заходів реагування у вигляді заборони експлуатації будівлі, відсутності небезпеки від виявлених порушень та неправильне застосування судом першої інстанції норм п. 26 ч. 1 ст. 2, п. 12 ч.1 ст. 67, ч. 2 ст. 68, п. 33 ч. 1 ст. 2 Кодексу цивільного захисту України та абз. 4 ч. 1 ст. 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності". Крім того, зазначив про фактичну відсутність порушень, які були підставою для застосування судом заходів реагування. Суд апеляційної інстанції не розглянув доводи апеляційної скарги заявника, які були викладені в його апеляційній скарзі.
10.1. Також, ОСОБА_1 наголошує, що вжиття заходів реагування на порушення тих чи інших правил пожежної безпеки слід оцінювати з урахуванням принципу пропорційності, що передбачає дотримання необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямовані такі заходи.
10.2. Крім того, зазначає, Бондарівська ЗОШ не є особою, яка повинна відповідати за позовом, оскільки не є суб`єктом спірних матеріально-правових відносин та не має обов`язків, які з них випливають.
10.3. ОСОБА_1, звертає увагу, що Бондарівська ЗОШ не є суб`єктом господарювання, не виконує роботи, не надає послуги вартісного характеру, що мають цінову визначеність та не підпадає під норми Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" та Кодексу цивільного захисту України.
10.4. Окрім цього, ОСОБА_1 указує, що зупинення експлуатації будівлі, споруд та приміщень Бондарівська ЗОШ перешкоджає доступ до освіти, як конституційної гарантії реалізації права на освіту на принципах рівності, визначених статтею 24 Конституції України.
10.5. ОСОБА_1 звертає увагу на те, що кожне з порушень, які були зафіксовані в спірному акті перевірки, мали бути доведені позивачем перед судами першої та апеляційних інстанцій, а суди першої та апеляційної інстанцій мали перевірити наявність зазначених порушень належними та допустимими, достатніми та достовірними доказами у встановленому законом порядку. Тільки в такому випадку, рішення судів першої та апеляційної інстанцій у разі правильного застосування норм матеріального та процесуального права було б законним, повним та об`єктивним.
11. ОСОБА_6 не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, подала касаційну скаргу, в якій посилається на неправильне застосування судами першої й апеляційної інстанцій норм матеріального права та порушення ними норм процесуального права, просила касаційну скаргу задовольнити та скасувати рішення Луганського окружного адміністративного суду 06 серпня 2018 року та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 06 травня 2019 року та прийняти нове судове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
11.1. Обґрунтовуючи вимоги касаційної скарги ОСОБА_6 зазначає, що позов підлягає залишенню без розгляду на підставі абз. 2 ч. 2 ст. 122 КАС України. Суд першої інстанції не з`ясував, що в спірному акті перевірки позивача зазначено про попередні перевірки відповідача у 2017 році, а встановлені попередніми актами перевірки порушення відповідачем правил пожежної та техногенної безпеки є одними й тими обставинами та застосовані позивачем заходи реагування за розпорядчими документами позивача № 3 від 04.08.2017 року та № 9 від 18.11.2017 року, про які зазначено в спірному акті перевірки, не були виконані відповідачем. Вважає, що позивачу були відомі обставини, які покладені в обґрунтування позову з 17.08.2017 року.
12. ОСОБА_7 в інтересах малолітнього ОСОБА_3 не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, подала касаційну скаргу, в якій посилається на неправильне застосування судами першої й апеляційної інстанцій норм матеріального права та порушення ними норм процесуального права, просила касаційну скаргу задовольнити та скасувати рішення Луганського окружного адміністративного суду 06 серпня 2018 року та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 06 травня 2019 року та прийняти нове судове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі або залишити адміністративний позов без розгляду.
12.1. Доводи касаційної скарги касаційної скарги ОСОБА_7 є аналогічними доводам касаційної скарги ОСОБА_1 .
13. ОСОБА_8 в інтересах ОСОБА_9 та ОСОБА_10 в інтересах ОСОБА_5 не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, подали касаційну скаргу, в якій посилається на неправильне застосування судами першої й апеляційної інстанцій норм матеріального права та порушення ними норм процесуального права, просили касаційну скаргу задовольнити та скасувати рішення Луганського окружного адміністративного суду 06 серпня 2018 року та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 06 травня 2019 року та прийняти нове судове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі або залишити адміністративний позов без розгляду.
13.1. Обґрунтовуючи вимоги касаційної скарги ОСОБА_8 та ОСОБА_10 зазначають, що застосовані судом першої інстанції заходи реагування порушили права, свободи та інтереси малолітніх дітей ОСОБА_4 та ОСОБА_5, які не зможуть продовжувати навчання у школі, яка є найбільш доступним та наближеним до місця проживання закладом освіти.
13.2. Також, наголошують, що суд першої інстанції прийняв оскаржуване рішення на підставі спірного акту перевірки відповідача, який не відповідає фактичним обставинам справи та містить вигадані порушення правил протипожежної та техногенної безпеки відповідачем.
13.3. Крім того, скаржники наголошують, що виглядає на ігнорування та порушення судом апеляційної інстанції права учасників справи на доведення обставин справи, якими обґрунтовані вимоги апеляційної скарги, шляхом проведення відповідної пожежно-технічної експертизи та порушення судом апеляційної інстанції імперативної вимоги щодо призначення експертизи судом за умови наявності необхідних умов, передбачених частиною 1 статті 102 Кодексу адміністративного судочинства України. Суд апеляційної інстанції перебрав на себе повноваження та функції експерта, визначаючи перебіг значної кількості часу та актуальність питання відповідності наявних, на час розгляду справи судом апеляційної інстанції, порушень акту перевірки від 03.04.2018, що є предметом питання виключно для експерта відповідно до частини 1 статті 68 Кодексу адміністративного судочинства України.
13.4. Також, доводам ОСОБА_8 щодо неналежного відповідача судом апеляційної інстанції була дана неналежна юридична оцінка та застосована норма матеріального права, яке не має жодного стосунку до обґрунтованих законом доводів цього заявника апеляційної скарги, який полягав в тому, що саме спеціальним законом визначено, що відповідальними особами за дотримання правил пожежної та техногенної безпеки є керівник та власник юридичної особи, а не сама юридична особа, яка в даному випадку не може бути належним відповідачем в даній справі.
14. Відзив на адресу Верховного Суду не надходив.
ІV. Установлені судами фактичні обставини справи
15. Бондарівська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів Старобільської районної ради Луганської області (ідентифікаційний код 26521587, місцезнаходження: 92731, Луганська область, Старобільський район, с. Бондареве, вул. Центральна, буд. 75) у встановленому законом порядку зареєстрована юридичною особою 30.12.2003 року, 16.09.2009 року, 13771200000000692, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань від 06.08.2018 року за № 1004290148, є навчальним закладом, що забезпечує реалізацію права громадян на здобуття базової загальної середньої освіти, створений рішенням Старобільської районної ради від 28.11.2001 року за № 18/1 та реорганізований рішенням Старобільської районної ради від 25.08.2016 року за № 11/9 (а.с. 115-117, 24-34, 54-62).
16. Згідно Кодексу цивільного захисту України, Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", протокольного рішення Кабінету Міністрів України від 28.03.2018 року № 202, наказу Державної служби України з надзвичайних ситуацій від 29.03.2018 року № 202 "Про здійснення позапланових перевірок", наказу ГУ ДСНС України у Луганській області від 02.04.2018 року № 97-но "Про проведення позапланових перевірок", у період з 02.04.2018 року по 03.04.2018 року на підставі посвідчення на проведення перевірки від 02.04.2018 року № 2, здійснено позапланову перевірку відповідача з метою перевірки дотримання (виконання) законодавства з питань пожежної і техногенної безпеки (а.с. 11- 13).
17. За наслідками перевірки позивачем складено акт від 03.04.2018 року № 2 (а.с. 14-19).
18. Акт підписаний директором Бондарівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Старобільської районної ради Луганської області без заперечень та зауважень (а.с 18).
19. Актом перевірки виявлені наступні порушення в приміщенні та на території Бондарівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Старобільської районної ради Луганської області:
1. Дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) не оброблені засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності (Розділ ІІІ п. 2.5 Правил пожежної безпеки України (далі - ППБУ)).
2. Персонал не забезпечено відповідними засобами захисту органів дихання (п. 2 ч. 1 ст. 20 КЦЗУ).
3. Будинки, приміщення та споруди не обладнані системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту", а саме системою оповіщення про пожежу та управління евакуюванням людей 1-го типу та системою пожежної сигналізації, яку необхідно вивести на пульт центрального спостереження та укласти договір на постійне обслуговування з організацією, яка має ліцензію на проведення таких робіт (п.1.2 глави V ППБУ, додаток Б п.5.1. ДБН В.2.5-56:2014).
4. Не проведено ідентифікацію котельні на визначеність потенційної небезпеки (наказ МНС України № 98 від 23.02.2006 року).
5. Посадові особи та працівники не пройшли навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки в порядку встановленому КМУ від 26.06.2013 року № 444 "Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у НС" (п. 1.2. Розділу ІІ ППБУ).
6. Допускається розміщення опалювальних котлів в прибудованому приміщенні до школи (п. 4.1. Розділу ІV ППБУ, п.6.54 ДБН В.2.5.-20-2001, п.3.2. Розділу ІІІ Правил безпеки систем газопостачання).
7. Біля місця розташування пожежної водойми не встановлені покажчики (об`ємні зі світильником або плоскі із застосуванням світло відбивних покриттів) з нанесеними на них: літерного індексу ПВ, цифрового значення запасу води в кубічних метрах та кількості пожежних автомобілів, котрі можуть одночасно встановлюватися на майданчику біля водойми (п. 2.1.9 Розділу V ППБУ).
8. Пожежне водоймище знаходиться в непрацездатному стані (п. 2.1. Розділу V ППБУ).
20. Уважаючи, що зазначені порушення вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, створюють реальну загрозу життю та здоров`я людей, позивач звернувся до суду з цим адміністративним позовом.
V. Релевантні джерела права й акти їх застосування (в редакції, яка діяла на час вирішення справи в суді першої та апеляційної інстанції)
21. Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
22. Згідно з частиною другою статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
23. Відповідно до статті 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
24. Згідно статті 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" визначено, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
25. Відповідно до частини першої статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.
26. Абзац перший частини 5 статті 4 Закону України від 05 квітня 2007 року № 877-V "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності": виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.
27. Частина 7 статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності": на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
28. Частина 2 статті 12 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності": у разі застосування санкцій за порушення вимог законодавства, зокрема, якщо законом передбачаються мінімальні та максимальні розміри санкцій, враховується принцип пропорційності порушення і покарання. Санкція, що застосовується до суб`єкта господарювання при першому порушенні, не може бути вищою за мінімальну санкцію, передбачену відповідним законом.
29. Пункти 29, 33 та 43 частини 1 статті 2 Кодексу цивільного захисту України: об`єкт підвищеної небезпеки - об`єкт, який згідно із законом вважається таким, на якому є реальна загроза виникнення аварії та/або надзвичайної ситуації техногенного чи природного характеру; пожежна безпека - відсутність неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж та пов`язаної з ними можливості завдання шкоди живим істотам, матеріальним цінностям і довкіллю; техногенна безпека - відсутність ризику виникнення аварій та/або катастроф на потенційно небезпечних об`єктах, а також у суб`єктів господарювання, що можуть створити реальну загрозу їх виникнення. Техногенна безпека характеризує стан захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного характеру. Забезпечення техногенної безпеки є особливою (специфічною) функцією захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій.
30. Пункти 1, 3 та 4 частини 1 статті 7 Кодексу цивільного захисту України: цивільний захист здійснюється за такими основними принципами: гарантування та забезпечення державою конституційних прав громадян на захист життя, здоров`я та власності; пріоритетності завдань, спрямованих на рятування життя та збереження здоров`я громадян; максимально можливого, економічно обґрунтованого зменшення ризику виникнення надзвичайних ситуацій.
31. Пункт 21 частини 1 статті 20 Кодексу цивільного захисту України: до завдань і обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту належить: забезпечення виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а також виконання вимог приписів, постанов та розпоряджень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки.
32. Пункт 12 частини 1 статті 67 Кодексу цивільного захисту України: до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить: звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.