ПОСТАНОВА
Іменем України
22 квітня 2020 року
Київ
справа №826/22432/15
адміністративне провадження №К/9901/45845/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Берназюка Я.О., судді Желєзного І.В., судді Коваленко Н.В., розглянувши у письмовому провадженні у касаційному порядку адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на здійснення тимчасової адміністрації у публічному акціонерному товаристві "Міський комерційний банк" Чернявської Олени Степанівни, Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію публічного акціонерного товариства "Міський комерційний банк" Тимошенка Костянтина Володимировича про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити дії за касаційною скаргою Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на здійснення ліквідації публічного акціонерного товариства "Міський комерційний банк" на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва у складі судді Данилишина В. М. від 19 липня 2016 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Шурка О.І., Василенка Я.М., Степанюка А.Г. від 20 липня 2017 року,
В С Т А Н О В И В :
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
У вересні 2015 року ОСОБА_1 звернулась до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Фонду гарантування вкладів фізичних осіб (далі - ФГВФО, відповідач 1), Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на здійснення тимчасової адміністрації в публічному акціонерному товаристві "Міський комерційний банк" Чернявської Олени Степанівни (Уповноважена особа Фонду на тимчасову адміністрацію у ПАТ "Міськкомерцбанк", відповідач 2), Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію публічного акціонерного товариства "Міський комерційний банк" Тимошенка Костянтина Володимировича (Уповноважена особа Фонду на ліквідацію ПАТ "Міськкомерцбанк", відповідач 3), в якому просила:
- визнати протиправною бездіяльність Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на здійснення тимчасової адміністрації в ПАТ "Міський комерційний банк" щодо невнесення до переліку вкладників, які мають право на відшкодування коштів за вкладом, позивача за договором банківського вкладу № 2630/49/186782 "Ваш динамічний" від 30 травня 2014 року;
- визнати протиправною бездіяльності Фонду гарантування вкладів фізичних осіб щодо невнесення до загального реєстру вкладників, які мають право на відшкодування коштів за вкладом, позивача за договором банківського вкладу № 2630/49/186782 "Ваш динамічний" від 30 травня 2014 року;
- зобов`язати Уповноважену особу Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ "Міський комерційний банк" внести зміни до переліку вкладників, які мають право на відшкодування коштів за вкладом, шляхом надання до відповідача-1 інформації стосовно включення позивача до переліку вкладників ПАТ "Міський комерційний банк", яким необхідно здійснити виплати відшкодування у межах ліміту 200000,00 грн;
- зобов`язати Фонд гарантування вкладів фізичних осіб включити позивача до загального реєстру вкладників для здійснення виплат коштів за вкладами у ПАТ "Міський комерційний банк" за рахунок відповідача-1 за договором банківського вкладу.
В обґрунтування позову позивачем зазначено, що протиправною бездіяльністю Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб порушено права та законні інтереси позивача як вкладника, оскільки відсутні підстави, визначенні Законом України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб", для невключення позивача до переліку вкладників, які мають право на відшкодування суми коштів за вкладом у ПАТ "Міськкомерцбанк" за рахунок Фонду.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 19 липня 2016 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 20 липня 2017 року, позов задоволено частково, зокрема: визнано протиправною бездіяльність уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на тимчасову адміністрацію ПАТ "Міський комерційний банк" Чернявської Олени Степанівни щодо невнесення до переліку вкладників, які мають право на відшкодування коштів за вкладом, відомостей про ОСОБА_1 (ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ) за договором банківського вкладу № 2630/49/186782 "Ваш динамічний" від 30 травня 2014 року; зобов`язано Уповноважену особу Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ "Міський комерційний банк" Тимошенка Костянтина Володимировича подати до Фонду гарантування вкладів фізичних осіб додаткову інформацію щодо ОСОБА_1 (ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ) як вкладника, яка має право на відшкодування коштів за вкладом у ПАТ "Міський комерційний банк" за рахунок Фонду гарантування вкладів фізичних осіб.
Частково задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновком якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що невнесення відомостей про позивача до переліку вкладників ПАТ "Міський комерційний банк" є результатом протиправної бездіяльності уповноважених осіб Фонду на тимчасову адміністрацію та ліквідацію ПАТ "Міський комерційний банк"; зазначене прямо вказує на наявність підстав для зобов`язання Уповноваженої особи Фонду подати до Фонду додаткову інформацію щодо позивача, як вкладника, який має право на відшкодування коштів за вкладом в ПАТ "Міський комерційний банк" за рахунок Фонду. Разом з тим, суди попередніх інстанцій дійшли до висновку, що вимоги до ФГВФС є передчасними.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
Не погоджуючись з постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 19 липня 2016 року та ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 20 липня 2017 року, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права і порушення норм процесуального права, Уповноважена особа Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ "Міський комерційний банк" звернулася з касаційною скаргою до Вищого адміністративного суду України, в якій просять скасувати рішення судів попередніх інстанцій та прийняти нову постанову, якою у задоволенні позову відмовити.
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
Касаційна скарга подана до суду 9 серпня 2017 року.
Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 8 вересня 2017 року відкрито касаційне провадження у справі № 826/22432/15, витребувано матеріали адміністративної справи та надано сторонам строк для подання заперечення на касаційну скаргу Уповноваженою особою Фонду, однак розгляд справи цим судом закінчено не було.
Ухвалою Верховного Суду від 21 квітня 2020 року прийнято до свого провадження справу № 826/22432/15 за касаційною скаргою Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ "Міський комерційний банк" на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 19 липня 2016 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 20 липня 2017 року суддею-доповідачем Берназюком Я.О.
Від Уповноваженої особи Фонду на ліквідацію ПАТ "Міськкомерцбанк" надійшло клопотання про забезпечення її участі у касаційному розгляді справи у судовому засіданні, в задоволенні якого відмовлено Ухвалою Верховного Суду від 21 квітня 2020 року.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
Судами попередніх інстанцій встановлено та підтверджено наявними у матеріалах справи доказами, що між ПАТ "Міський комерційний банк", як банком, та позивачем, як вкладником, 30 травня 2014 року укладено договір № 2630/49/186782 строкового банківського вкладу "Ваш динамічний", зі сплатою процентів наприкінці строку, з правом поповнення, за умовами якого банк приймає від вкладника грошову суму в розмірі 48000,00 грн та відкриває рахунок вкладнику № НОМЕР_2, строк депозиту 10 календарних днів з можливою пролонгацією.
Згідно пунктами 1.1, 1.2 цього договору вкладник має право передати грошові кошти банку протягом трьох робочих днів з моменту підписання цього договору шляхом їх внесення до каси банку або у безготівковій формі шляхом їх перерахування на свій рахунок, встановлений цим пунктом даного договору, що відкривається у банку. Зарахування на рахунок грошових коштів для вкладника від третьої особи не допускається.
Факт внесення коштів у сумі 48000,00 грн на вказаний депозитний рахунок позивача підтверджується наявною в матеріалах справи копією платіжного доручення № 4838 від 30 травня 2015 року. Зі змісту цього платіжного доручення встановлено здійснення банком перерахування з рахунку № НОМЕР_3 від ТОВ "ВІП КРУЇЗ" коштів у сумі 48000,00 грн на вкладний (депозитний) рахунок ОСОБА_1 № НОМЕР_2 . На вказаному платіжному дорученні наявні відмітки банку про прийняття платіжного документу до виконання та про проведення відповідної банківської операції.
20 листопада 2014 року Правлінням Національного банку України прийнята постанова № 732 "Про віднесення ПАТ "Міський комерційний банк" до категорії неплатоспроможних".
На підставі вказаної постанови виконавчою дирекцією Фонду 20 листопада 2014 року прийнято рішення № 124 "Про запровадження тимчасової адміністрації у ПАТ "Міський комерційний банк", згідно з яким в ПАТ "Міський комерційний банк" з 21 листопада 2014 року по 20 лютого 2015 року запроваджено тимчасову адміністрацію, призначено уповноваженою особою Фонду на тимчасову адміністрацію в ПАТ "Міський комерційний банк" - Рязанцева А.В.
У січні 2015 року на офіційному сайті Фонду (www.fg.gov.ua) було опубліковано оголошення наступного змісту: 30 січня 2015 року спеціально створеною робочою групою Фонду було надано звіт за результатами перевірки ПАТ "Міський комерційний банк". У звіті робочої групи зазначається, що, починаючи з 27 червня 2014 року, дати отримання банком постанови Правління Національного банку України від 26 червня 2014 року № 387/БТ, для ПАТ "Міський комерційний банк" було встановлено низку обмежень в діяльності банку. Зокрема, було обмежено діяльність ПАТ "Міський комерційний банк" за такими операціями як: залучення на вклади (депозити) коштів від фізичних осіб (у тому числі ощадних депозитних сертифікатів) у національній та іноземній валютах, а також, у банківських металах; відкриття поточних рахунків (у тому числі карткових) фізичним особам; зарахування на рахунки фізичних осіб коштів, що переказуються з рахунків, відкритих у ПАТ "Міський комерційний банк" (крім автоматичного зарахування відсотків за вкладами, автоматичного перенесення коштів після закінчення строку дії депозиту. З огляду на вищезазначене Фонд гарантування офіційно заявляє, що кошти, залучені банком від вкладників, а також що надійшли на рахунки вкладників до 27 червня 2014 року включно, будуть виплачені вкладникам в межах гарантованого розміру відшкодування у встановлені законодавством строки.
Рішенням виконавчої дирекції Фонду від 31 січня 2015 року № 23 уповноваженою особою Фонду на тимчасову адміністрацію ПАТ "Міський комерційний банк" з 31 січня 2015 року призначено заступника начальника відділу супроводження виведення неплатоспроможних банків з ринку департаменту врегулювання неплатоспроможності банків Чернявську Олену Степанівну.
У лютому 2015 року на офіційному сайті Фонду (www.fg.gov.ua) було опубліковано оголошення про те, що з 20 лютого 2015 року ПАТ "Міський комерційний банк" розпочинає виплати коштів вкладникам за договорами банківського вкладу, строк дії яких закінчився до 21 листопада 2014 року включно, та за договорами банківського рахунку (поточні та карткові рахунки). Виплати коштів будуть здійснюватися через установи банків-агентів.
19 березня 2015 року правління Національного банку України прийнято постанову № 187 "Про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію ПАТ "Міський комерційний банк".
Відповідно до вказаної постанови виконавчою дирекцією Фонду прийнято рішення від 20 березня 2015 року № 64 "Про початок процедуру ліквідації ПАТ "Міський комерційний банк" та призначення уповноваженої особи Фонду на ліквідацію банку", згідно з яким було розпочато процедуру ліквідації публічного акціонерного товариства "Міський комерційний банк" та призначено уповноваженою особою Фонду на ліквідацію ПАТ "Міський комерційний банк" Тимошенко Костянтина Володимировича строком на 1 рік з 20 березня 2015 року по 19 березня 2016 року включно.
25 березня 2015 року на офіційному сайті Фонду розміщення оголошення про початок виплат Фондом коштів вкладником даного банку з 27 березня 2015 року, згідно з яким для отримання гарантованої суму вкладники ПАТ "Міський комерційний банк" з 27 березня 2015 року по 12 травня 2015 року включно можуть звертатись з паспортом та документами про присвоєння реєстраційного номера облікової картки платника податків (ідентифікаційним номером) до установ банку-агента Фонду АТ "УкрСибБанк". Виплати гарантованої суми відшкодування здійснюватимуться відповідно до загального реєстру вкладників, які мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду.
В травні 2015 року позивач подала до канцелярії банку заяву на ім`я уповноваженої особи Фонду на ліквідацію, де просив включити ОСОБА_1 до реєстру вкладників на виплату вкладу за договором № 2630/49/186782 від 30 травня 2014 року.
Пізніше позивач отримала від Фонду лист № 02-036-28255/16, яким ОСОБА_1 повідомлено про відсутність відомостей про вклад останньої в отриманому переліку вкладників банку.
31 серпня 2015 року позивач надіслала на адресу уповноваженої особи Фонду на ліквідацію претензію щодо повернення грошових коштів за договором №2630/49/186782 від 30 травня 2014 року в межах 48000,00 грн, яка залишилася без відповіді.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
У касаційній скарзі скаржник вказує на те, що суди попередніх інстанцій не надали належної правової оцінки тому, що за результатами проведеної перевірки правочинів на предмет їх нікчемності, Уповноваженою особою Фонду було визнано правочин щодо укладення договору строкового банківського вкладу від 30 травня 2014 року № 2630/49/186782 "Ваш динамічний" нікчемним з підстави, передбаченої пунктом 7 частини третьої статті 38 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб", оскільки кошти на рахунок позивача надійшли після запровадження обмежень на підставі постанови Правління НБУ від 23 травня 2014 року № 309/БТ "Про віднесення ПАТ "Міськкомерцбанк" до категорії проблемних".
Від ОСОБА_1 надійшло заперечення на касаційну скаргу Уповноваженої особи Фонду на ліквідацію ПАТ "Міський комерційний банк", в якому зазначається, що рішення судів попередніх інстанцій є законними та обґрунтованими, просить залишити їх без змін, а касаційну скаргу - без задоволення.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.
Згідно з положенням частини третьої статті 211 КАС України (у редакції, чинній на момент прийняття оскаржуваних рішень) та частини четвертої статті 328 КАС України (у редакції, чинній на момент винесення цієї постанови) підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.
Відповідно до частин першої, другої та третьої статті 159 КАС (у редакції, чинній на момент прийняття оскаржуваних рішень) та частин першої, другої та третьої статті 242 КАС України (у редакції, чинній на момент винесення цієї постанови) судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.
Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Крім того стаття 2 та частина четверта статті 242 КАС України (у редакції, чинній на момент винесення цієї постанови) встановлюють, що судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, а саме бути справедливим та неупередженим, своєчасно вирішувати спір у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Зазначеним вимогам процесуального закону постанова Окружного адміністративного суду міста Києва від 19 липня 2016 року та ухвала Київського апеляційного адміністративного суду від 20 липня 2017 року відповідають не повністю, а викладені у касаційній скарзі доводи скаржника є частково обґрунтованим, з огляду на наступне.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з положеннями частини третьої статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Так, правові, фінансові та організаційні засади функціонування системи гарантування вкладів фізичних осіб, повноваження ФГВФО, порядок виплати Фондом відшкодування за вкладами встановлені, зокрема, Законом України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" (тут і далі - у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин; Закон № 4452-VI).
Частиною першою статті 3 Закону № 4452-VI визначено, що Фонд є установою, що виконує спеціальні функції у сфері гарантування вкладів фізичних осіб та виведення неплатоспроможних банків з ринку.
Відповідно до частини першої статті 26 Закону № 4452-VI Фонд гарантує кожному вкладнику банку відшкодування коштів за його вкладом. Фонд відшкодовує кошти в розмірі вкладу, включаючи відсотки, нараховані на день прийняття рішення Національним банком України про віднесення банку до категорії неплатоспроможних та початку процедури виведення Фондом банку з ринку, але не більше суми, встановленої адміністративною радою Фонду на дату прийняття такого рішення незалежно від кількості вкладів в одному банку. Сума граничного розміру відшкодування коштів за вкладами не може бути меншою 200000,00 грн. Фонд не відшкодовує кошти: передані банку в довірче управління; за вкладом у розмірі менше 10 гривень; за вкладом, підтвердженим ощадним (депозитним) сертифікатом на пред`явника.
Виконання зобов`язань Фонду перед вкладниками здійснюється Фондом з дотриманням вимог щодо найменших витрат Фонду та збитків для вкладників у спосіб, визначений цим Законом, у тому числі шляхом передачі активів і зобов`язань банку приймаючому банку, продажу банку, створення перехідного банку протягом дії тимчасової адміністрації або виплати відшкодування вкладникам після ухвалення рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідації банку.
Згідно з положеннями статті 27 Закону № 4452-VI уповноважена особа Фонду складає перелік вкладників та визначає розрахункові суми відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду відповідно до вимог цього Закону та нормативно-правових актів Фонду станом на день прийняття рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку.
Уповноважена особа Фонду зазначає у переліку вкладників суму відшкодування для кожного вкладника, яка розраховується виходячи із сукупного обсягу всіх його вкладів у банку та нарахованих процентів. Нарахування процентів за вкладами припиняється з дня прийняття рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку.
Інформація про вкладника в переліку вкладників має забезпечувати його ідентифікацію відповідно до законодавства.
Протягом шести днів з дня прийняття рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку виконавча дирекція Фонду затверджує реєстр вкладників для здійснення виплат відповідно до наданого уповноваженою особою Фонду переліку вкладників. Фонд публікує оголошення про відшкодування коштів вкладникам у газетах "Урядовий кур`єр", "Голос України" та на своїй офіційній сторінці в мережі Інтернет не пізніше ніж через сім днів з дня прийняття рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку.
Уповноважена особа Фонду протягом трьох днів з дня прийняття рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію формує перелік вкладників, кошти яких не підлягають відшкодуванню Фондом відповідно до частини четвертої статті 26 цього Закону.
Отже, Закон № 4452-VI пов`язує виникнення права на відшкодування суми коштів за вкладом разом з нарахованими на дату віднесення банку до категорії неплатоспроможних відсотками з настанням таких обставин: 1) прийняття Національним банком України рішення про віднесення відповідного банку до категорії неплатоспроможних (у разі, якщо на дату прийняття такого рішення дія договору банківського вкладу закінчилась) або рішення про відкликання банківської ліцензії; 2) наявність на дату віднесення банку до категорії неплатоспроможних у фізичної особи банківського вкладу (рахунку) за договором, укладеним до вказаної дати; 3) наявність на зазначеному банківському вкладі фізичної особи коштів разом з нарахованими відсотками на суму не менше 10 грн; 4) включення уповноваженою особою Фонду фізичної особи до переліку вкладників банку, які мають право на відшкодування суми коштів за вкладами, з визначенням конкретної суми відшкодування; 5) затвердження виконавчою дирекцією Фонду реєстрів вкладників, які мають право на відшкодування сум коштів за банківськими вкладами, відповідно до складеного уповноваженою особою Фонду переліку вкладників; 6) опублікування Фондом оголошення про відшкодування коштів вкладникам у газетах "Урядовий кур`єр", "Голос України" та на своїй офіційній сторінці в мережі Інтернет, що здійснюється не пізніше ніж через сім днів з дня прийняття рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку.