1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



22 квітня 2020 року

Київ

справа №815/7153/16

адміністративне провадження №К/9901/42956/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Берназюка Я.О., судді Желєзного І.В., судді Коваленко Н.В., розглянувши у письмовому провадженні у касаційному порядку адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію публічного акціонерного товариства "Імексбанк" про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії за касаційною скаргою Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на постанову Одеського окружного адміністративного суду у складі судді Вовченко О.А. від 01 березня 2017 року та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Лук`янчук О.В., Градовського Ю.М., Кравченка К.В. від 05 липня 2017 року,



В С Т А Н О В И В :

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

У грудні 2016 року ОСОБА_1 (далі - позивач) звернулася до Одеського окружного адміністративного суду із позовом до Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ "Імексбанк" (далі - Уповноважена особа ФГВФО на ліквідацію ПАТ "Імексбанк", відповідач - 1), Фонду гарантування вкладів фізичних осіб (далі - ФГВФО, відповідач - 2), в якому просила:

- визнати протиправною бездіяльність Фонду гарантування вкладів фізичних осіб щодо невключення ОСОБА_1 до Загального реєстру вкладників, які мають право на отримання гарантованого відшкодування за вкладом за рахунок Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, на підставі направленого обґрунтування Уповноваженою особою Фонду на адресу директора - розпорядника Фонду гарантування вкладів фізичних осіб за вих. № 1143 від 29 лютого 2016 року "Про внесення змін до переліку вкладників, які мають право на отримання сум гарантованого відшкодування", із визначенням сум, що підлягають відшкодуванню;

- зобов`язати Уповноважену особу Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ "Імексбанк" повторно надати додаткову інформацію стосовно змін до переліку вкладників, які мають право на отримання гарантованого відшкодування за вкладом за рахунок Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, до яких включено і ОСОБА_1 , стосовно гарантованої суми у розмірі 150 000 гривень;

- зобов`язати Фонд гарантування вкладів фізичних осіб скласти та затвердити зміни та доповнення до загального реєстру вкладників ПАТ "Імексбанк", які мають право на отримання гарантованого відшкодування за вкладом за рахунок Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, щодо внесення всієї суми гарантованої виплати у розмірі 150 000, що належать до виплати ОСОБА_1 ;

- зобов`язати Фонд гарантування вкладів фізичних осіб здійснити відшкодування коштів за вкладом ОСОБА_1 згідно договору № 990413233 від 15 січня 2015 року банківського вкладу (депозиту) "Постійний клієнт 3міс щоміс" за рахунок Фонду гарантування вкладів фізичних осіб.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що Фондом гарантування вкладів фізичних осіб всупереч вимогам Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" неправомірно та безпідставно не включено його до Загального реєстру вкладників, які мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду на підставі поданої уповноваженою особою Фонду інформації.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 01 березня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 05 липня 2017 року, адміністративний позов задоволено частково: визнано протиправною бездіяльність Фонду гарантування вкладів фізичних осіб щодо невключення ОСОБА_1 до переліку вкладників, які мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду гарантування вкладів фізичних осіб підставі направленого обґрунтування уповноваженою особою Фонду на адресу директора - розпорядника Фонду гарантування вкладів фізичних осіб за вих. № 1143 від 29 лютого 2016 року "Про внесення змін до переліку вкладників, які мають право на отримання сум гарантованого відшкодування", із визначенням сум, що підлягають відшкодуванню; зобов`язано Фонд гарантування вкладів фізичних осіб скласти та затвердити зміни до Загального реєстру вкладників АТ "Імексбанк", які мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, на підставі додаткового переліку вкладів фізичних осіб, відносно ОСОБА_1 , яка включена у додатковий перелік вкладників АТ "Імексбанк", наданого Уповноваженою особою Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, з належною їй сумою на відшкодування в розмірі 150000,00 грн на підставі договору № 990413233 про приєднання до публічного договору № 1 банківського вкладу (депозиту) від 20 січня 2014 року.

Задовольняючи частково позовні вимоги, суди попередніх інстанцій виходили з того, що бездіяльність Фонду гарантування вкладів фізичних осіб щодо невключення позивача до переліку вкладників, які мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на підставі направленого обґрунтування уповноваженою особою Фонду за вих. № 1143 від 29 лютого 2016 року "Про внесення змін до переліку вкладників, які мають право на отримання сум гарантованого відшкодування" є протиправною.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

Не погоджуючись з постановою Одеського окружного адміністративного суду від 01 березня 2017 року та ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 05 липня 2017 року, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права Фонд гарантування вкладів фізичних осіб звернувся з касаційною скаргою до Вищого адміністративного суду України, в якій просить скасувати рішення судів попередніх інстанцій та прийняти нову постанову про відмову у задоволенні адміністративного позову.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Касаційна скарга подана 07 серпня 2017 року.

Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 12 вересня 2017 року відкрито касаційне провадження у справі № 815/7153/16, витребувано матеріали адміністративної справи та надано сторонам строк для подання заперечення на касаційну скаргу, однак розгляд справи цим судом закінчено не було.

Ухвалою Верховного Суду від 21 квітня 2020 року прийнято до свого провадження касаційну скаргу Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на постанову Одеського окружного адміністративного суду від 01 березня 2017 року та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 05 липня 2017 року в адміністративній справі № 815/7153/16 суддею-доповідачем Берназюком Я.О.

Учасники справи до суду касаційної інстанції письмових клопотань не заявляли.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

Судами попередніх інстанцій встановлено та підтверджено наявними у матеріалах справи доказами, що 15 січня 2015 року між ПАТ "Імексбанк" та ОСОБА_2, як особою, яка оформила вклад на користь ОСОБА_1, укладено договір № 990413233 про приєднання до публічного договору № 1 банківського вкладу (депозиту) від 20 січня 2014 року.

Відповідно до договору № 990413233 від 20 січня 2015 року сума вкладу склала 150000,00 грн.

26 січня 2015 року Правлінням Національного банку України була прийнята постанова № 50 "Про віднесення АТ "Імексбанк" до категорії неплатоспроможних".

На підставі вказаної постанови виконавчою дирекцією Фонду гарантування вкладів фізичних осіб 26 січня 2015 року прийнято рішення № 16 "Про запровадження тимчасової адміністрації в АТ "Імексбанк", згідно з яким з 27 січня 2015 року запроваджено тимчасову адміністрацію та призначено уповноваженою особою Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на тимчасову адміністрацію в АТ Імексбанк - Северина Ю.П.

Тимчасову адміністрацію в АТ Імексбанк запроваджено строком на три місяці з 27 січня 2015 року по 26 квітня 2015 року включно.

Наказом тимчасової адміністрації АТ "Імексбанк" від 05 лютого 2015 року №34-6 "Про створення комісії з перевірки вкладів фізичних осіб" з метою запобігання нанесення збитків Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, які можуть бути понесені з причин виплат фондом коштів вкладникам банків депозити яких надаються під гарантування за рахунок не правомірних дій працівників банку створено Комісію з перевірки вкладів фізичних осіб консолідовано по системі АТ "Імексбанк".

Рішенням виконавчої дирекції Фонду гарантування вкладів фізичних осіб №84 від 23 квітня 2015 року строк проведення тимчасової адміністрації в АТ Імексбанк та повноваження уповноваженої особи Фонду продовжено до 26 травня 2015 року включно.

Відповідно до постанови Правління Національного банку України від 21 травня 2015 року № 330 "Про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію ПАТ "Імексбанк" виконавчою дирекцією Фонду гарантування вкладів фізичних осіб прийнято рішення від 27 травня 2015 року № 105 "Про початок процедури ліквідації АТ "Імексбанк" та призначення уповноваженої особи Фонду на ліквідацію банку, згідно з яким було розпочато процедуру ліквідації АТ "Імексбанк" та призначено уповноваженою особою Фонду на ліквідацію АТ Імексбанк Северина Ю.П. строком на 1 рік з 27 травня 2015 року по 26 травня 2016 року включно.

На офіційному сайті Фонду гарантування вкладів фізичних осіб опубліковано оголошення про те, що у зв`язку з прийняттям виконавчою дирекцією Фонду гарантування вкладів фізичних осіб рішення від 27 травня 2015 року № 105 "Про початок процедури ліквідації АТ "Імексбанк" та призначення уповноваженої особи Фонду на ліквідацію банку, Фонд з 04 червня 2015 року розпочинає виплати коштів вкладникам даного банку. Для отримання коштів вкладники АТ "Імексбанк" з 04 червня 2015 року до 15 липня 2015 року включно можуть звертатись до установ банку-агента Фонду ПАТ Альфа-банк.

19 жовтня 2015 року рішенням №189 "Про зміну уповноваженої особи Фонду на ліквідацію АТ "Імексбанк" та делегування повноважень ліквідатору банку Виконавчою дирекцією Фонду гарантування вкладів фізичних осіб відкликано всі повноваження ліквідатора публічного акціонерного товариства "Імексбанк" Северина Ю.П. з 20 жовтня 2015 року та призначено уповноваженою особою Фонду та делеговано всі повноваження ліквідатора АТ "Імексбанк" Гаджиєву С.О. з 20 жовтня 2015 року.

Рішенням від 28 квітня 2016 року № 638 "Про продовження строків здійснення процедури ліквідації АТ "Імексбанк" та делегування повноважень ліквідатора продовжено строк здійснення процедури ліквідації АТ "Імексбанк" на 2 роки по 26 травня 2018 року включно, продовжено повноваження ліквідатора АТ "Імексбанк" Гаджиєву С.О.

01 вересня 2016 року рішенням № 11697 "Про зміну уповноваженої особи Фонду на ліквідацію АТ "Імексбанк" відсторонено від виконання обов`язків уповноваженої особи Фонду ліквідатора АТ "Імексбанк" Гаджиєва С.О. з 05 вересня 2016 року та призначено уповноваженою особою Фонду та делеговано всі повноваження ліквідатора АТ "Імексбанк" Матвієнку А.А з 05 вересня 2016 року.

Позивач не була включена до переліку вкладників, які мають право на отримання гарантованого відшкодування за вкладом за рахунок Фонду.

ОСОБА_1 неодноразово зверталась до Фонду щодо надання їй інформації про включення її до Загального реєстру вкладників, які мають право на відшкодування за вкладом за рахунок Фонду, проте отримувала відповіді про перевірку правочинів, а потім про можливість отримання відшкодування, проте фактично отримала лише відсотки за вкладом.

З листа № 5196 від 08 серпня 2016 року судами попередніх інстанцій встановлено, що Уповноваженою особою Фонду був направлений лист від 29 лютого 2016 року № 1143 на адресу директора-розпорядника Фонду гарантування вкладів фізичних осіб за вих. № 1143 від 29 лютого 2016 року "Про внесення змін до переліку вкладників, які мають право на отримання сум гарантованого відшкодування" з поданням змін до переліку вкладників на паперовому та електронному носіях, до яких включено ОСОБА_1 . У листі № 5196 від 08 серпня 2016 року Уповноважена особа Фонду зазначив на запит представника позивача, що ним надано всю необхідну інформацію для забезпечення виплат вкладникам гарантованого відшкодування.

ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

У касаційній скарзі скаржник вказує на те, що судами першої та апеляційної інстанцій не надано належної правової оцінки тому, що у Фонду гарантування вкладів фізичних осіб відсутні підстави для включення позивача до Загального реєстру вкладників, оскільки останній складається відповідно до поданої Уповноваженою особою Фонду інформації про вкладника, зокрема, до переліку вкладників, що мають право на отримання суми вкладу за рахунок коштів Фонду. Зазначає, що судами попередніх інстанцій також не надано належної правової оцінки тому, що службовими особами ПАТ "Імексбанк" укладено договір та відкрито вкладний рахунок позивача під час дії обмежень, встановлених Національним банком України постановою № 16/БТ від 15 січня 2015 року "Про віднесення АТ "Імексбанк" до категорії проблемних", чим штучно створено правові підстави для виникнення обов`язку щодо здійснення Фондом виплати суми гарантованого відшкодування.

Від ОСОБА_1 надійшло заперечення на касаційну скаргу Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, в якому зазначається, що рішення судів попередніх інстанцій є законними та обґрунтованими, на підставі чого просить залишити без задоволення касаційну скаргу та залишити без змін рішення судів попередніх інстанцій.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.

Згідно з положенням частини третьої статті 211 КАС України (у редакції, чинній на момент прийняття оскаржуваних рішень) та частини четвертої статті 328 КАС України (у редакції, чинній на момент винесення цієї постанови) підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.

Відповідно до частин першої, другої та третьої статті 159 КАС (у редакції, чинній на момент прийняття оскаржуваних рішень) та частин першої, другої та третьої статті 242 КАС України (у редакції, чинній на момент винесення цієї постанови) судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Крім того стаття 2 та частина четверта статті 242 КАС України (у редакції, чинній на момент винесення цієї постанови) встановлюють, що судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, а саме бути справедливим та неупередженим, своєчасно вирішувати спір у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Зазначеним вимогам процесуального закону постанова Одеського окружного адміністративного суду від 01 березня 2017 року та ухвала Одеського апеляційного адміністративного суду від 05 липня 2017 року відповідають, а викладені у касаційній скарзі доводи скаржника є неприйнятними з огляду на наступне.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з положеннями частини третьої статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Правові, фінансові та організаційні засади функціонування системи гарантування вкладів фізичних осіб, повноваження ФГВФО, порядок виплати Фондом відшкодування за вкладами встановлені, зокрема, Законом України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" (тут і далі - у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин; Закон № 4452-VI).

Виконання зобов`язань Фонду перед вкладниками здійснюється Фондом з дотриманням вимог щодо найменших витрат Фонду та збитків для вкладників у спосіб, визначений цим Законом, у тому числі шляхом передачі активів і зобов`язань банку приймаючому банку, продажу банку, створення перехідного банку протягом дії тимчасової адміністрації або виплати відшкодування вкладникам після ухвалення рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідації банку.

Відповідно до частини першої статті 26 Закону № 4452-VI Фонд гарантує кожному вкладнику банку відшкодування коштів за його вкладом. Фонд відшкодовує кошти в розмірі вкладу, включаючи відсотки, нараховані на день прийняття рішення Національним банком України про віднесення банку до категорії неплатоспроможних та початку процедури виведення Фондом банку з ринку, але не більше суми, встановленої адміністративною радою Фонду на дату прийняття такого рішення незалежно від кількості вкладів в одному банку. Сума граничного розміру відшкодування коштів за вкладами не може бути меншою 200000,00 грн. Фонд не відшкодовує кошти: передані банку в довірче управління; за вкладом у розмірі менше 10 гривень; за вкладом, підтвердженим ощадним (депозитним) сертифікатом на пред`явника.

Згідно з положеннями пункту 3 частини першої статті 2 Закону № 4452-VI, вклад - кошти в готівковій або безготівковій формі у валюті України або в іноземній валюті, які залучені банком від вкладника (або які надійшли для вкладника) на умовах договору банківського вкладу (депозиту), банківського рахунку або шляхом видачі іменного депозитного сертифіката, включаючи нараховані відсотки на такі кошти, в свою чергу.

Пунктом 4 частини першої статті 2 Закону № 4452-VI передбачено, що вкладником є фізична особа (крім фізичних осіб - суб`єктів підприємницької діяльності), яка уклала або на користь якої укладено договір банківського вкладу (депозиту), банківського рахунку або яка є власником іменного депозитного сертифіката.

Згідно з положеннями статті 27 Закону № 4452-VI уповноважена особа Фонду складає перелік вкладників та визначає розрахункові суми відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду відповідно до вимог цього Закону та нормативно-правових актів Фонду станом на день прийняття рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку.

Уповноважена особа Фонду зазначає у переліку вкладників суму відшкодування для кожного вкладника, яка розраховується виходячи із сукупного обсягу всіх його вкладів у банку та нарахованих процентів. Нарахування процентів за вкладами припиняється з дня прийняття рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку.

Інформація про вкладника в переліку вкладників має забезпечувати його ідентифікацію відповідно до законодавства.

Протягом шести днів з дня прийняття рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку виконавча дирекція Фонду затверджує реєстр вкладників для здійснення виплат відповідно до наданого уповноваженою особою Фонду переліку вкладників. Фонд публікує оголошення про відшкодування коштів вкладникам у газетах "Урядовий кур`єр", "Голос України" та на своїй офіційній сторінці в мережі Інтернет не пізніше ніж через сім днів з дня прийняття рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку.

Процедура виведення банку з ринку, що запроваджується Фондом стосовно неплатоспроможного банку в порядку, встановленому цим Законом, відповідно до пункту 16 частини першої статті 2 Закону № 4452-VI, називається тимчасовою адміністрацією.

Відповідно до частини другої статті 34 Закону № 4452-VI не пізніше наступного робочого дня після початку тимчасової адміністрації Фонд розміщує інформацію про запровадження тимчасової адміністрації в банку на своїй офіційній сторінці в мережі Інтернет і не пізніше ніж через 10 днів публікує її в газетах "Урядовий кур`єр" або "Голос України".

Частинами третьою, п`ятою цієї статті також передбачено, що виконавча дирекція Фонду не пізніше наступного робочого дня після офіційного отримання рішення Національного банку України про віднесення банку до категорії неплатоспроможних призначає з числа працівників Фонду уповноважену особу Фонду. Уповноважена особа Фонду повинна відповідати вимогам, встановленим Фондом. Рішення про призначення уповноваженої особи Фонду доводиться Фондом до головного офісу банку та до кожного відокремленого підрозділу банку негайно.


................
Перейти до повного тексту