1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



16 квітня 2020 року

Київ

справа №1540/4375/18

адміністративне провадження №К/9901/31553/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Калашнікової О.В.,

суддів: Білак М.В., Загороднюка А.Г.,

розглянувши у письмовому провадженні у касаційній інстанції адміністративну справу № 1540/4375/18



за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області до Дошкільного навчального закладу "Радість" про зупинення роботи,



за касаційною скаргою Дошкільного навчального закладу "Радість" на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 25 квітня 2019 року (прийняте головуючим суддею Корой С.М.), постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 20 серпня 2019 року (прийняту у складі колегії суддів: головуючого судді - Бітова А.І., суддів: Лук`янчук О.В., Ступакової І.Г.)



УСТАНОВИВ:

І. Рух справи

1. У серпні 2018 року Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій (далі - позивач, ГУ ДСНС України в Одеській області) звернулося до суду з позовом до Дошкільного навчального закладу "Радість" (далі - відповідач, ДНЗ "Радість") про зупинення роботи ДНЗ "Радість" до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та у сфері цивільного захисту, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей наведених в акті перевірки №46 від 25 травня 2018 року.

1.1. Обґрунтовуючи свої вимоги, позивач вказував, що перевіркою встановлені порушення вимог Кодексу цивільного захисту України, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених Наказом МВС України №1417 від 30 грудня 2014 року та інших чинних нормативно-правових актів. Не усунення виявлених перевіркою порушень створює ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що спричиняють загрозу життю та здоров`ю людей.



ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

2. З 21 травня 2018 року по 25 травня 2018 року Лиманським районним сектором ГУ ДСНС України в Одеській області у присутності завідуючого Сербкіського ДНЗ "Радість" здійснено позапланову перевірку об`єкта відповідача відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, Розпорядження Кабінету Міністрів України від 20 вересня 2017 року №643-р "Деякі питання державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки", наказу Головного управління ДСНС України в Одеській області №148 від 30 березня 2018 року "Про проведення позапланових перевірок" на підставі посвідчення на проведення перевірки від 21 травня 2018 року №43.

3. За результатами позапланової перевірки складено акт від 25 травня 2018 року №46, в якому зафіксовані порушення вимог Кодексу цивільного захисту України, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України №1417 від 30 грудня 2014 року, та інших чинних нормативно-правових актів, стандартів, нормам і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки.

4. Акт перевірки вручено завідуючому Сербківського ДНЗ "Радість" 25 травня 2018 року, про що свідчить власноручний підпис.

5. Вважаючи, що встановлені під час перевірки порушення можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, ГУ ДСНС України в Одеській області звернулось із позовом про зупинення роботи відповідача.



ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЇ

6. Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 25 квітня 2019 року, залишеного без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 20 серпня 2019 року, позовні вимоги задоволено.

6.1. Застосовано заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Дошкільного навчального закладу "Радість" у вигляді повного зупинення роботи шляхом опечатування (опломбування) всіх дверей (воріт) будівель, приміщень, відключення джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання і установок) до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та у сфері цивільного захисту, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, наведених в акті перевірки № 46 від 25 травня 2018 року.

7. Суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, дійшов висновку про наявність підстав застосувати заходи реагування, оскільки встановлені перевіркою порушення є суттєвими, створюють реальну загрозу життю та здоров`ю та такими, що не дозволяють в подальшому експлуатацію будівлі ДНЗ до повного усунення порушень.



IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ ТА ВІДЗИВУ (ЗАПЕРЕЧЕНЬ)

8. Не погодившись із рішенням судів першої та апеляційної інстанцій, відповідач звернувся із касаційною скаргою до Верховного Суду, в якій просив скасувати оскаржувані судові рішення, а провадження у справі закрити.

9. У касаційній скарзі вказано, що суди попередніх інстанцій повинні були залучити до розгляду справи Сербську сільську раду Лиманського району Одеської області в якості відповідача чи співвідповідача, оскільки балансоутримувачем ДНС є Сербська сільська рада Лиманського району Одеської області, також вона є засновником цього закладу та здійснює фінансування. Для виконання припису позивача необхідно здійснити фінансування ДНС за рахунок коштів місцевого бюджету. Однак, цими коштами відповідач самостійно не розпоряджається.

10. На думку відповідача, судом апеляційної інстанції протиправно не були прийняті до уваги доводи відповідача про відсутність фінансування на відповідні цілі. Також не було враховано, що на момент розгляду справи судом апеляційної інстанцій в приміщенні ДНЗ були відсутні ризики щодо пожежної безпеки, загрози життю, здоров`ю та власності від невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій, що спростовує доводи, які зазначені в оскаржуваній постанові. Відповідачем зазначено, що розгляд справи в суді апеляційної інстанції здійснювався без врахування заяви відповідача з додатками від 19 серпня 2019 року.

11. Відзив на касаційну скаргу ДНС позивач до Верховного Суду не подав.



V. ДЖЕРЕЛА ПРАВА

12. Статтею 3 Конституції України передбачено, що людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.

13. Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України від 05 квітня 2007 року № 877-V"Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (далі - Закон № 877).

14. Відповідно до статті 1 Закону № 877 державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

15. Пунктом 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, яке затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2015 року № 1052 (далі - Положення № 1052) Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.

16. Відповідно до пункту 3 Положення № 1052 основними завданнями ДСНС України є, зокрема, реалізація державної політики у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності; здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб.

17. Згідно зі статтею 64 Кодексу цивільного захисту України (далі - КЦЗ України) центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.

Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.

До складу центрального органу виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, і його територіальних органів входять: органи державного нагляду у сфері пожежного нагляду; органи державного нагляду у сфері цивільного захисту і техногенної безпеки; підрозділи забезпечення та інші структурні підрозділи.

18. Статтею 66 КЦЗ України передбачено, що центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.


................
Перейти до повного тексту