1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



16 квітня 2020 року

Київ

справа №420/912/19

адміністративне провадження №К/9901/36183/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Калашнікової О.В.,

суддів: Білак М.В., Загороднюка А.Г.,

розглянувши в письмовому провадженні у касаційній інстанції адміністративну справу №420/912/19

за позовом ОСОБА_1 до Міністерства юстиції України про визнання протиправними і скасування наказів, провадження по якій відкрито



за касаційною скаргою Міністерства юстиції України на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 22 липня 2019 року (прийняте у складі головуючого судді Білостоцького О.В.) та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 26 листопада 2019 року (прийняту у складі колегії суддів: головуючого судді- Семенюка Г.В., суддів: Домусчі С.Д., Шляхтицького О.І.)



У С Т А Н О В И В :



І. Суть спору



1. ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до Міністерства юстиції України, в якому просила:



1.1. визнати протиправним та скасувати наказ Міністерства юстиції України від 17 грудня 2018 року № 4623/7 "Про проведення камеральної перевірки у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державного реєстратора - приватного нотаріуса Одеського міського нотаріального округу ОСОБА_1 ";



1.2. визнати протиправним та скасувати наказ Міністерства юстиції України від 04 лютого 2019 року № 318/5 "Про тимчасове блокування доступу державного реєстратора - приватного нотаріуса Одеського міського нотаріального округу ОСОБА_1 до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно".



2. В обґрунтування позовних вимог зазначає, що оскаржувані накази прийняті з порушенням чинного законодавства, а також порушують права позивача та охоронювані законом інтереси.


ІІ. Встановлені судами фактичні обставини справи



3. Наказом відповідача від 06 листопада 2018 року № 3958/7 "Про проведення моніторингу реєстраційних дій у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" було затверджено перелік державних реєстраторів та суб`єктів державної реєстрації, щодо яких проводиться моніторинг реєстраційних дій у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно. Зазначеним наказом встановлено провести моніторинг реєстраційних дій у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань з дати набрання чинності цим наказом у термін до 14 грудня 2018 року.



3.1. За результатами проведення моніторингу реєстраційних дій у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, відповідачем було складено акт від 11 грудня 2018 року, в якому встановлено порушення позивачем (під час розгляду заяв за номерами № 30495875, № 30497688 та № 29353392) статті 34 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", а саме стягнуто адміністративний збір з усіх співвласників об`єктів нерухомого майна.



3.2. Наказом Міністерства юстиції України від 17 грудня 2018 року № 4623/7 на підставі статті 37-1 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", Порядку здійснення контролю у сфері державної реєстрації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 грудня 2016 року №990, та акта за результатами проведення моніторингу реєстраційних дій у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державного реєстратора - приватного нотаріуса Одеського міського округу ОСОБА_1, було наказано провести камеральну перевірку позивача у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.



3.3. Копію зазначеного наказу 27 грудня 2018 року було направлено ОСОБА_1 разом із супровідним листом від 18 грудня 2018 року № 13147/19.3.2/34-18, які позивач отримала 21 січня 2019 року.



3.4. За наслідками перевірки комісією Міністерства юстиції України у складі: начальника Управління акредитації, контролю та моніторингу суб`єктів державної реєстрації Департаменту державної реєстрації та нотаріату Трофимовичем М.М., начальником відділу контролю у сферах державної реєстрації Управління акредитації, контролю та моніторингу суб`єктів державної реєстрації Департаменту державної реєстрації та нотаріату Михайловою Т.С., головного спеціаліста відділу контролю у сферах державної реєстрації Управління акредитації, контролю та моніторингу суб`єктів державної реєстрації Департаменту державної реєстрації та нотаріату Макєєнком О.В. було складено довідку про результати камеральної перевірки у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державного реєстратора - приватного нотаріуса Одеського міського округу ОСОБА_1 від 08 січня 2019 року.



3.5. За змістом вказаної довідки в діяльності позивача виявлені наступні порушення: статі 34 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень " під час розгляду заяв за номерами № 23101071, № 23125254, 23305053, № 23306497, № 30495875, № 30497688 та № 29353392, а саме стягнуто окремо адміністративний збір з усіх співвласників об`єкта нерухомого майна; статей 10, 18, 23 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", пунктів 9, 14, 66 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року №1127, а саме за заявами № 24966140, № 24967025 та №24968118 не поданий витяг із Спадкового реєстру про наявність заведеної спадкової справи.



3.6. Також, за результатами перевірки Комісією було запропоновано тимчасово заблокувати доступ державного реєстратора - приватного нотаріуса Одеського міського округу ОСОБА_1 до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно строком на три місяці.



3.7. З урахуванням встановлених порушень Міністерством юстиції України було прийнято наказ від 04 лютого 2019 року № 318/5 "Про тимчасове блокування доступу державного реєстратора - приватного нотаріуса Одеського міського нотаріального округу ОСОБА_1 до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно" строком на три місяці.



3.8. Не погоджуючись із вищевикладеним, позивач звернулась до суду з даним позовом.


ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення



4. Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 22 липня 2019 року, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 26 листопада 2019 року, позов задоволено частково.



4.1. Визнано протиправним та скасовано наказ Міністерства юстиції України від 04 лютого 2019 року № 318/5 "Про тимчасове блокування доступу державного реєстратора - приватного нотаріуса Одеського міського нотаріального округу ОСОБА_1 до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно".



4.2. В іншій частині позовних вимог відмовлено.



4.3. Задовольняючи частково позовні вимоги, суди попередніх інстанцій виходили з того, що станом на час проведення перевірки позивачу не було вручено копію наказу від 17 грудня 2018 року № 4623/7, та відповідачем було порушено п.9 ч.2 ст. 2 КАС України, а саме проведено камеральну перевірку без забезпечення права особи на участь у процесі прийняття рішення.



IV. Касаційне оскарження



5. У касаційній скарзі Міністерство юстиції України, посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати оскаржувані судові рішення та прийняти нову постанову про відмову в задоволенні позову.



5.1. В обґрунтування касаційної скарги вказує, що судами не було повно та всебічно з`ясовано обставини, що мають значення для справи.



5.2. Зазначає, що камеральну перевірку проведено у відповідності до вимог чинного законодавства, копія наказу надсилалась на поштову адресу позивача.



6. Позивач відзиву на касаційну скаргу не надав.



V. Релевантні джерела права й акти їх застосування



7. За приписами частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.



8. Статтею 2 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.



9. У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.



10. За приписами статті 11 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.



11. Відповідно до частини першої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. Частиною 2 цієї статті визначено, що у адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.



12. Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, врегульовано Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" № 1952-IV від 01 липня 2004 року (далі - Закон № 1952-IV).



13. Відповідно до частини першої статті 37-1 Закону № 1952-IV контроль у сфері державної реєстрації прав здійснюється Міністерством юстиції України, у тому числі шляхом моніторингу реєстраційних дій у Державному реєстрі прав з метою виявлення порушень порядку державної реєстрації прав державними реєстраторами, уповноваженими особами суб`єктів державної реєстрації прав.



13.1. За результатами моніторингу реєстраційних дій у Державному реєстрі прав у разі виявлення порушень порядку державної реєстрації прав державними реєстраторами, уповноваженими особами суб`єктів державної реєстрації прав Міністерство юстиції України проводить перевірки державних реєстраторів чи суб`єктів державної реєстрації прав.


................
Перейти до повного тексту