1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



Постанова

Іменем України

14 квітня 2020 року

м. Київ

Справа № 415/4193/19

Провадження № 61-3055 св 20

Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду:

Луспеника Д. Д. (суддя-доповідач), Гулька Б. І., Лідовця Р. А.,


учасники справи:

позивач - ОСОБА_1,

представники позивача: ОСОБА_2, ОСОБА_3,

відповідачі: Луганська обласна державна адміністрація - Луганська обласна військово-цивільна адміністрація, Луганське обласне бюро судово-медичної експертизи,

треті особи: виконуючий обов`язки голови Луганської обласної державної адміністрації - керівник Луганської обласної військово-цивільної адміністрації Філь Сергій Олександрович, виконуючий обов`язки голови Луганського обласного бюро судово-медичної експертизи Устінченко Ігор Васильович,


розглянув у попередньому судовому засіданні у порядку письмового провадження справу за позовом ОСОБА_1 до Луганської обласної державної адміністрації - Луганської обласної військово-цивільної адміністрації, Луганського обласного бюро судово-медичної експертизи про визнання розпоряджень недійсними та поновлення на роботі за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Лисичанського міського суду Луганської області від 17 вересня 2019 року у складі судді Фастовця В. М. та постанову Луганського апеляційного суду від 13 січня 2020 року у складі колегії суддів: Луганської В. М., Авалян Н. М., Єрмакова Ю. В.,


ВСТАНОВИВ:


1. Описова частина

Короткий зміст позовних вимог


У травні 2019 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Луганської обласної державної адміністрації - Луганської обласної військово-цивільної адміністрації, Луганського обласного бюро судово-медичної експертизи, треті особи: виконуючий обов`язки голови Луганської обласної державної адміністрації - керівник Луганської обласної військово-цивільної адміністрації Філь С. О., виконуючий обов`язки голови Луганського обласного бюро судово-медичної експертизи ОСОБА_6, про визнання розпоряджень недійсними та поновлення на роботі.


Позовна заява мотивована тим, що 18 серпня 2017 року головою Луганської обласної державної адміністрації - керівником обласної військово-цивільної адміністрації видано розпорядження № 359-К, яким ОСОБА_4 звільнено з посади начальника Луганського обласного бюро судово-медичної експертизи (далі - ЛОБСМЕ, Бюро) на підставі статті 45 КЗпП України з достроковим розірванням контракту.

28 серпня 2017 року головою Луганської обласної державної адміністрації - керівником обласної військово-цивільної адміністрації видано розпорядження № 386-к, яким на нього з 28 серпня 2017 року покладено тимчасово, до призначення в установленому порядку начальника ЛОБСМЕ, виконання обов`язків начальника вказаного закладу.

Позивач зазначав, що до покладення на нього виконання обов`язків начальника ЛОБСМЕ він працював в указаному закладі завідувачем відділу комісійних судово-медичних експертиз.

18 вересня 2017 року у зв`язку з покладенням на нього виконання обов`язків начальника ЛОБСМЕ, що унеможливлювало виконання ним обов`язків завідувача відділу комісійних судово-медичних експертиз, видано наказ № 98-ос про переведення ОСОБА_5 на посаду завідувача відділу комісійних судово-медичних експертиз.

Згідно з розпорядженням виконуючого обов`язки голови Луганської обласної державної адміністрації - керівника обласної військово-цивільної адміністрації від 19 квітня 2019 року № 328 відмінено конкурс на зайняття вакантної посади начальника ЛОБСМЕ; визнано такими, що втратили чинність розпорядження голови Луганської обласної державної адміністрації - керівника обласної військово-цивільної адміністрації щодо створення конкурсної комісії з проведення конкурсу та щодо проведення конкурсу на зайняття вакантної посади керівника ЛОБСМЕ.

23 квітня 2019 року виконуючим обов`язки голови Луганської обласної державної адміністрації - керівником обласної військово-цивільної адміністрації видано розпорядження № 196-к, згідно з яким його без наведення мотивів та обґрунтування увільнено від виконання обов`язків начальника ЛОБСМЕ з 25 квітня 2019 року та розпорядження № 197-к, яким на завідувача відділу судово-медичної експертизи потерпілих, звинувачених та інших осіб ОСОБА_6 покладено виконання обов`язків начальника ЛОБСМЕ з 26 квітня 2019 року.

Позивач вважав зазначені розпорядження незаконними та протиправними, оскільки на нього було покладено виконання вказаних обов`язків в порядку тимчасового заступництва, а фактично відбулося тимчасове звільнення від виконання обов`язків, обумовлених трудовим договором за посадою завідувача відділу комісійних судово-медичних експертиз ЛОБСМЕ; покладення виконання обов`язків за вакантною посадою начальника ЛОБСМЕ; укладення строкового трудового договору за вакантною посадою начальника ЛОБСМЕ на строк - до призначення в установленому порядку начальника ЛОБСМЕ.

Розпорядженням від 28 серпня 2017 року № 386-к за погодженням сторін визначено строк тимчасового заступництва настанням певної події - до призначення в установленому порядку начальника ЛОБСМЕ, після чого його можна було увільнити від виконання начальника ЛОБСМЕ виключно: у разі настання такої події, з настанням якої за погодженням сторін визначено строк припинення виконання позивачем обов`язків начальника ЛОБСМЕ або достроково - виключно з підстав, передбачених трудовим законодавством для дострокового припинення/розірвання трудового договору.

Вважав, що його було увільнено від виконання обов`язків начальника ЛОБСМЕ до настання відповідної події, без будь-яких правових підстав, передбачених чинним законодавством.

Оскільки призначення в установленому порядку начальника ЛОБСМЕ не відбулося, тобто ті виробничі обставини, які й обумовили його тимчасове призначення начальником закладу не припинилися, то дострокове звільнення його є безпідставним.

Крім того, протягом двох місяців з дня тимчасового покладення на нього обов`язків начальника ЛОБСМЕ не було проведено конкурсу та не було призначено начальника ЛОБСМЕ, тому укладений з ним строковий договір став укладеним на невизначений строк.

Та обставина, що відповідач в розпорядженні від 23 квітня 2019 року № 196-к використав термін "увільнити", а не "звільнити" не має правового значення, оскільки ці терміни в даному випадку є різними словесними формами припинення дії строкового трудового договору за посадою начальника ЛОБСМЕ.

Ураховуючи викладене, ОСОБА_1, уточнивши позовні вимоги, просив суд: визнати недійсним розпорядження виконуючого обов`язки голови Луганської обласної державної адміністрації - керівника обласної військово-цивільної адміністрації від 23 квітня 2019 року № 196-к, яким його з 25 квітня 2019 року увільнено від виконання обов`язків начальника ЛОБСМЕ; визнати недійсним розпорядження виконуючого обов`язки голови Луганської обласної державної адміністрації - керівника обласної військово-цивільної адміністрації від 23 квітня 2019 року № 197-к, згідно з яким на завідувача відділу судово-медичної експертизи потерпілих, звинувачених та інших осіб ОСОБА_6 з 26 квітня 2019 року покладено виконання обов`язків начальника ЛОБСМЕ; поновити його на посаді начальника Луганського обласного бюро судово-медичної експертизи; стягнути з Луганського обласного бюро судово-медичної експертизи на його користь різницю в заробітній платі між заробітною платою за посадою начальника ЛОБСМЕ та заробітною платою за посадою завідувача відділу комісійних судово-медичних експертиз ЛОБСМЕ за період з 26 квітня 2019 року по день ухвалення судового рішення у цій справі.


Ухвалою Лисичанського міського суду Луганської області від 17 вересня 2019 року прийнято відмову ОСОБА_1 від позову в частині позовних вимог про стягнення з Луганського обласного бюро судово-медичної експертизи на користь ОСОБА_1 різниці в заробітній платі між заробітною платою за посадою начальника ЛОБСМЕ та заробітною платою за посадою завідувача відділу комісійних судово-медичних експертиз ЛОБСМЕ за весь час нарахування заробітної плати за нижче оплачуваною роботою, закрито провадження у справі в цій частині.


Короткий зміст рішення суду першої інстанції


Рішенням Лисичанського міського суду Луганської області від 17 вересня 2019 року у задоволенні позову ОСОБА_1 відмовлено.


Рішення суду першої інстанції мотивоване тим, що на ОСОБА_1 були тимчасово покладені обов`язки начальника ЛОБСМЕ. Розпорядження про покладання виконання обов`язків начальника Бюро на ОСОБА_1 та увільнення останнього від їх виконання видавалися виконуючим обов`язки голови Луганської обласної державної адміністрації - керівником обласної військово-цивільної адміністрації в межах компетенції згідно із Законом України "Про військово-цивільні адміністрації" та з урахуванням Статуту Бюро і посадової інструкції начальника цього закладу. Покладення обов`язків керівника юридичної особи відбулося не в порядку "тимчасового заступництва" відповідно до статті 33 КЗпП України з укладенням трудового договору, а в порядку реалізації засновником (або уповноваженим ним органом) своїх повноважень щодо управління створеною ним юридичною особою для забезпечення реалізації нею цивільної дієздатності.


Короткий зміст постанови суду апеляційної інстанції


Постановою Луганського апеляційного суду від 13 січня 2020 року апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишено без задоволення.

Рішення Лисичанського міського суду Луганської області від 17 вересня 2019 року залишено без змін.


Постанова апеляційного суду мотивована тим, що ОСОБА_1 до покладання на нього виконання обов`язків начальника ЛОБСМЕ працював на посаді завідувача відділом комісійних судово-медичних експертиз ЛОБСМЕ, після увільнення його від виконання таких обов`язків, продовжує працювати на вказаній вище посаді. Посади "виконуючий обов`язки начальника ЛОБСМЕ" не існує у штатному розписі. Покладення виконання обов`язків керівника за своєю правовою природою є тимчасовим заходом, який передбачає виконання обов`язків керівника підприємства в обмежений у часі термін, а саме до моменту призначення органом управління на цю посаду керівника підприємства та укладення з ним відповідного контракту.


Короткий зміст вимог касаційної скарги


У лютому 2020 року на адресу Касаційного цивільного суду у складі Верховного Суду надійшла касаційна скарга, в якій представник ОСОБА_1 - ОСОБА_2, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить оскаржувані судові рішення скасувати й ухвалити нове рішення про задоволення його позову.


Надходження касаційної скарги до суду касаційної інстанції


Ухвалою Верховного Суду у складі судді Першої судової палати Касаційного цивільного суду від 26 лютого 2020 року відкрито касаційне провадження в указаній справі і витребувано цивільну справу № 415/4193/19-ц з Лисичанського міського суду Луганської області.


Надіслано учасникам справи копії касаційної скарги та доданих до неї документів, роз`яснено їм право подати відзив на касаційну скаргу.


У березні 2020 року справа надійшла до Верховного Суду.


Аргументи учасників справи


Доводи особи, яка подала касаційну скаргу


Касаційна скарга ОСОБА_1 мотивована тим, що судами попередніх інстанцій не було враховано, що фактично відбулося тимчасове заступництво (замісництво), пов`язане з тимчасовим припиненням роботи за основною посадою та з покладенням на нього виконання нових трудових обов`язків за вакантною посадою, у зв`язку з чим мало місце укладення з ним трудового договору за вакантною посадою начальника ЛОБСМЕ в порядку переведення.

Суди обох інстанцій не надали правової оцінки доводам позивача про те, що його було увільнено від виконання обов`язків начальника ЛОБСМЕ до настання тієї події, з настанням якої розпорядженням про призначення було обумовлено увільнення ОСОБА_1 від виконання обов`язків начальника ЛОБСМЕ.

Крім того, суд першої інстанції взагалі не надав оцінки доводам ОСОБА_1, які ґрунтувалися на висновках, що викладені Верховним Судом у постанові від 16 травня 2018 року у справі № 756/5123/16-ц(провадження № 61-9077св18), а апеляційний суд зазначив, що роз`яснення Держкомпраці СРСР і Секретаріату ВЦРПС від 29 грудня 1965 № 30/39 "Про порядок оплати тимчасового заступництва" не підлягають застосуванню до спірних правовідносин.

Також апеляційний суд зазначивши, що виконання обов`язків керівника є тимчасовим заходом, обмеженим у часі,всупереч позиції ВерховногоСуду не прийняв до уваги те, що: строк виконання позивачем обов`язків начальника ЛОБСМЕ був чітко визначений певною подією - призначенням в установленому порядку начальника ЛОБСМЕ; призначення в установленому порядку начальника ЛОБСМЕ не відбулося, тому до настання вказаної події Луганська обласна державна адміністрація - Луганська обласна військово-цивільна адміністраціяне могла звільнити/увільнити позивача від виконання покладених на нього обов`язків начальника ЛОБСМЕ.


Фактичні обставини справи, встановлені судами


Наказом від 01 серпня 2007 року № 23-к ОСОБА_1 призначений на посаду завідувача відділу комісійних експертиз Луганського обласного бюро судово-медичних експертиз (а. с. 17-18, т. 1).

Згідно з розпорядженням голови Луганської обласної адміністрації - керівника обласної військово-цивільної адміністрації від 18 серпня 2017 року № 359-к ОСОБА_4 звільнено з посади начальника Луганського обласного бюро судово-медичної експертизи на підставі статті 45 КЗпП України з достроковим розірванням контракту (а. с. 19, т. 1).

Розпорядженням голови Луганської обласної адміністрації - керівника обласної військово-цивільної адміністрації від 28 серпня 2017 року № 386-к на ОСОБА_1 тимчасово, з 28 серпня 2017 року до призначення в установленому порядку начальника ЛОБСМЕ, покладено виконання обов`язків начальника вказаного закладу (а. с. 20, 26, т. 1).

У зв`язку з покладенням на ОСОБА_1 обов`язків начальника ЛОБСМЕ, на підставі наказу від 18 вересня 2017 року № 98-ос ОСОБА_5 тимчасово переведено на посаду завідувача відділу комісійних судово-медичних експертиз експерта відділу комісійних судово-медичних експертиз (а. с. 21, т. 1).

Згідно з розпорядженням виконуючого обов`язки голови Луганської обласної державної адміністрації - керівника обласної військово-цивільної адміністрації від 19 квітня 2019 року № 328 скасовано конкурс на зайняття вакантної посади начальника ЛОБСМЕ; визнано таким, що втратили чинність розпорядження голови Луганської обласної державної адміністрації - керівника обласної військово-цивільної адміністрації щодо створення конкурсної комісії з проведення конкурсу та щодо проведення конкурсу на зайняття вакантної посади керівника ЛОБСМ (а. с. 22, т. 1).

Розпорядженням виконуючого обов`язки Луганської обласної державної адміністрації - керівника обласної військово-цивільної адміністрації від 23 квітня 2019 року № 196-к увільнено ОСОБА_1, завідувача відділу комісійних експертиз ЛОБСМЕ, від виконання обов`язків начальника ЛОБСМЕ з 25 квітня 2019 року (а. с. 23, т. 1).

Розпорядженням виконуючого обов`язки Луганської обласної державної адміністрації - керівника обласної військово-цивільної адміністрації від 23 квітня 2019 року № 197-к на завідувача відділу судово-медичної експертизи потерпілих, звинувачених та інших осіб ОСОБА_6 покладено виконання обов`язків начальника ЛОБСМЕ з 26 квітня 2019 року до призначення в установленому порядку начальника ЛОБСМЕ (а. с. 24, т. 1).


................
Перейти до повного тексту