1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду




ПОСТАНОВА

Іменем України



16 квітня 2020 року

Київ

справа №815/2640/17

адміністративне провадження № К/9901/46818/18, №К/9901/47289/18,

К/9901/49416/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:



головуючого судді: Губської О.А.,

суддів: Білак М.В., Калашнікової О.В.,



розглянув у порядку спрощеного позовного провадження у касаційній інстанції адміністративну справу № 815/2640/17

за позовом ОСОБА_1 до Міністерства оборони України, Південного територіального квартирно-експлуатаційного управління, Квартирно-експлуатаційного відділу міста Одеси, треті особи - Головне квартирно-експлуатаційного управління Збройних Сил України, ОСОБА_2, про визнання протиправними та скасування наказів, поновлення на посаді та виплату матеріального та грошового забезпечення за час вимушеного прогулу, провадження в якій відкрито

за касаційними скаргами представника ОСОБА_1 - Судакова Валерія Валерійовича, Міністерства оборони України, Південного територіального квартирно-експлуатаційного управління на постанову Одеського окружного адміністративного суду від 21 вересня 2017 року (колегія суддів: головуючий суддя: Тарасишина О.М., судді: Самойлюк Г.П., Свида Л.І.) та постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 28 лютого 2018 року (колегія суддів: головуючий суддя: Кравець О.О., судді: Домусчі С.Д., Коваль М.П.),



ВСТАНОВИВ:

І. Суть спору



1. Позивач звернувся до суду з позовом до Міністерства оборони України, Південного територіального квартирно-експлуатаційного управління, Квартирно-експлуатаційного відділу міста Одеси, треті особи - Головне квартирно-експлуатаційного управління Збройних Сил України, ОСОБА_2, в якому просив:

1.1. визнати протиправним та скасувати наказ Міністра Оборони України №68КП від 30 березня 2017 року;

1.2. визнати протиправним та скасувати наказ Першого заступника Міністра оборони України від 21 квітня 2017 року (по особовому складу) №51;

1.3. визнати протиправним та скасувати наказ Начальника Південного територіального квартирно-експлуатаційного управління від 04 травня 2017 року №86;

1.4. зобов?язати Міністерство Оборони України поновити ОСОБА_1 на військовій службі на попередній посаді помічника начальника управління з фінансово-економічної роботи - начальника фінансово-економічного відділу Південно-Східного територіального квартирно-експлуатаційного управління або на іншій, не нижчій, ніж попередня, посаді;

1.5. стягнути з Квартирного експлуатаційного відділу міста Одеси на користь ОСОБА_1 матеріальне і грошове забезпечення за час вимушеного прогулу з 4 травня 2017 року по день поновлення на військовій службі з урахуванням середнього грошового забезпечення у розмірі 13986,64 грн.

1.6. Позов обґрунтовано тим, що позивач проходив публічну військову службу в Збройних Силах України на посаді помічника начальника управління з фінансово-економічної роботи. Наказом Міністра Оборони України №68КП від 30 березня 2017 року ОСОБА_1 позбавлено військового звання, наказом № 51 від 21 квітня 2017 року звільнено з військової служби, наказом начальника Південного територіального квартирно-експлуатаційного управління (по стройовій частині) №86 від 04 травня 2017 року колишнього підполковника ОСОБА_1 виключено зі списків особового складу управління, знято з усіх видів забезпечення та направлено для зарахування на військовий облік до Київського районного військового комісаріату м. Одеси. Позивач вважає, що єдиною обставиною винесення зазначених наказів послугували обставини, які відбулися 30 грудня 2016 року, а саме: співробітниками військової прокуратури Південного регіону України та Управління захисту економіки Національної поліції України в межах кримінального провадження № 42016160690000101 від 17 грудня 2016 року задокументовано факт вимагання та одержання позивачем неправомірної вигоди у великому розмірі у вигляді грошових коштів, що, на думку ОСОБА_1, є порушенням його конституційних прав, оскільки його вина у вчиненні цих дій не доведена у визначеному законом порядку і не встановлена обвинувальним вироком.

ІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення

2. Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 21 вересня 2017 року позов задоволено частково.

2.1. Визнано протиправним та скасовано наказ Міністра Оборони України №68КП від 30 березня 2017 року, наказ Першого заступника Міністра Оборони України №51 від 21 квітня 2017 року (по особовому складу), наказ Начальника Південного територіального квартирно-експлуатаційного управління № 86 від 04 травня 2017 року.

2.2. Поновлено ОСОБА_1 на військовій службі у Збройних силах України з включенням до списків особового складу Збройних Сил України з 21.04.2017 року.

2.3. В іншій частині позовних вимог відмовлено.

2.4. Задовольняючи позов частково суд першої інстанції виходив з недоведеності вини позивача у вчиненні кримінально караного діяння, відсутності за цим фактом обвинувального вироку та помилковості висновків службового розслідування, а також прийнятих з урахуванням його результатів спірних наказів.

3. Постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 28 лютого 2018 року рішення суду першої інстанції змінено та доповнено речення абзацу третього резолютивної частини наступним: "за його згодою на посаді помічника начальника Управління з фінансово-економічної роботи - начальника фінансово-економічного відділу Західного територіального квартирно-експлуатаційного управління ВОС-3101003".

3.1. В іншій частині постанову залишено без змін.

3.2. Змінюючи рішення суду першої інстанції, суд апеляційної інстанції виходив з того, що спосіб судового захисту повинен бути ефективним, а тому суд першої інстанції, ухвалюючи рішення про скасування наказу про звільнення позивача повинен був поновити його на попередній посаді або іншій посаді за згодою позивача. В іншій частині визнав правильними висновки суду першої інстанції по суті вирішеної справи.

ІІІ. Касаційне оскарження

4. Не погоджуючись з вказаними рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій в частині відмови у задоволенні позову, позивач звернувся з касаційною скаргою, у якій, посилаючись на неправильне застосування судами норм процесуального та матеріального права, просить скасувати ці судові рішення та ухвалити в цій частині нове рішення про задоволення його позовних вимог повністю.

4.1. В обґрунтування касаційної скарги вказує, що судами під час розгляду справи неправильно застосовано закон, зокрема стаття 8 Закону України "Про соціальний та правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", за якою у разі поновлення на військовій службі (посаді) орган, який прийняв рішення про таке поновлення, одночасно вирішує питання про виплату військовослужбовцю матеріального та грошового забезпечення за час вимушеного прогулу або різниці за час виконання обов?язку на нижче оплачуваній посаді, які він недоотримав внаслідок незаконного звільнення (переміщення). Судами не зазначено в рішеннях розмір грошового забезпечення, яке позивач отримував до звільнення та не застосовано Порядок обчислення середньої заробітної плати, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України № 100 від 08 лютого 1995 року, до питання обчислення середнього заробітку, який йому належить виплатити за час вимушеного прогулу.

5. Міністерство оборони України, не погоджуючись з вказаними рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій в частині задоволення позову, звернулося з касаційною скаргою, у якій, посилаючись на неправильне застосування судами норм процесуального та матеріального права, просить скасувати ці судові рішення та ухвалити в цій частині нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог повністю.

5.1. В обґрунтування вимог своєї скарги вказує, що позивач звільнений на підставі висновків службового розслідування, які є чинними та не скасовані. За правилами, встановленими Дисциплінарним статутом Збройних сил України, за вчинення позивачем діяння, за яке його було затримано за обвинуваченням у вчиненні кримінального правопорушення, та за результатами проведеного за цим фактом службового розслідування, яким підтверджено його винуватість у порушенні норм Дисциплінарного статуту, позивач підлягає притягненню до дисциплінарної відповідальності. Вказане, відповідно до Закону України "Про військовий обов?язок та військову службу", є підставою для припинення (розірвання) контракту з військовослужбовцем та звільнення військовослужбовця з військової служби у зв?язку з позбавленням військового звання. На виконання вимог вказаних норм законодавства було прийнято спірні накази. Враховуючи встановлені у визначеному чинним законодавством порядку особисту недисциплінованість позивача, низький рівень його морально-ділових якостей, грубе порушення ним Статуту внутрішньої служби Збройних сил України, Дисциплінарного статуту, Військової присяги, Закону України "Про військовий обов?язок та військову службу", останнього притягнуто до дисциплінарної відповідальності. Вважає звільнення відповідача та прийняття спірних наказів такими, що відбулись з дотриманням норм законодавства, є правомірними та помилково скасовані судами попередніх інстанцій.

6. Не погоджуючись з вказаними рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, Південне територіальне квартирно-експлуатаційне управління звернулося з касаційною скаргою, у якій, посилаючись на неправильне застосування судами норм процесуального та матеріального права, просить скасувати ці судові рішення та ухвалити в цій частині нове рішення про задоволення його позовних вимог повністю.

6.1. В обґрунтування касаційної скарги вказує на порушення позивачем Дисциплінарного статуту Збройних сил України, Військової присяги, у зв?язку з чим проведено службове розслідування, яким встановлено вчинення позивачем діяння, за яке чинним законодавством передбачено дисциплінарну відповідальність. Прийняте за результатами службового розслідування рішення позивачем не оскаржувалось. Зазначає, що застосований до позивача захід впливу відповідає характеру та обставинам вчиненого ним дисциплінарного проступку, а ухвалені судами рішення є помилковими та необґрунтованими. Також звертає увагу на те, що суд апеляційної інстанції, змінивши рішення суду першої інстанції фактично прийняв рішення про обов?язки Західного територіального квартирно-експлуатаційного управління, яке не було залучене до участі в справі, також суд розглянув справу без участі ОСОБА_2, який є третьою особою в справі, однак не був належним чином повідомлений про місце, день та час розгляду справи.

7. Позивач подав відзив на касаційну скаргу Південного територіального квартирно-експлуатаційного управління, за змістом якого висловив незгоду з викладеними в скарзі доводами та повідомив свою думку про правильність висновків судів першої та апеляційної інстанцій в частині задоволення цього позову, просив судові рішення в цій частині залишити без змін, а касаційну скаргу - без задоволення.

8. Головне квартирно-експлуатаційного управління Збройних Сил України, Міністерство оборони України та Південне територіальне квартирно-експлуатаційне управління подали відзиви на касаційну скаргу позивача, за змістом яких висловили незгоду з викладеними в скарзі доводами та повідомили свою думку про правильність висновків судів першої та апеляційної інстанцій в частині відмови у задоволенні позову, просили судові рішення в цій частині залишити без змін, а касаційну скаргу - без задоволення.

IV. Встановлені судами фактичні обставини справи

9. ОСОБА_1 проходив публічну військову службу у Збройних Силах України на посаді помічника начальника управління з фінансово-економічної роботи - начальника фінансово-економічного відділу Південно-Східного територіального квартирно-експлуатаційного управління з 21 вересня 2005 року.

10. Наказом Міністра оборони України №68 КП від 30 березня 2017 року, відповідно до статей 12, 45, 68, 97 Дисциплінарного статуту Збройних Сил України підполковника ОСОБА_1, помічника начальника управління - начальника фінансово-економічного відділу Південного територіального квартирно-експлуатаційного управління, позбавлено військового звання за неналежне тимчасове виконання функціональних обов`язків та грубе порушення вимог статей 11 та 16 Статуту внутрішньої служби Збройних Сил України.

11. Наказом першого заступника Міністра оборони України (по особовому складу) № 38 від 03 квітня 2017 року позивача увільнено від займаної посади та зараховано у розпорядження першого заступника Міністра оборони України з 27.03.2017 року у зв`язку з переформуванням Південно-Східного територіального квартирно-експлуатаційного управління в Південне територіальне квартирно-експлуатаційне управління відповідно до п. 116 Положення про проходження громадянами України військової служби у Збройних вилах України та Генерального штабу Збройних Сил України № Д-322/1/13 дск від 30 червня 2016 року.

12. Наказом першого заступника Міністра оборони України № 51 від 21 квітня 2017 року колишнього підполковника ОСОБА_1 звільнено з військової служби у запас за пунктом "ж" частини шостої статті 26 Закону України "Про військовий обов?язок і військову службу" у зв?язку з позбавлення військового звання в дисциплінарному порядку та виключено зі списків особового складу Збройних Сил України.

13. Наказом начальника Південного територіального квартирно-експлуатаційного управління (по стройовій частині) №86 від 04травня 2017 року колишнього підполковника ОСОБА_1 виключено зі списків особового складу управління, знято з усіх видів забезпечення та направлено для зарахування на військовий облік до Київського районного військового комісаріату міста Одеси.

14. Позивач, вважаючи що дисциплінарне стягнення накладено протиправно, тому вказані накази підлягають скасуванню, звернувся з цим позовом до суду.

V. Релевантні джерела права й акти їх застосування

15. Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

16. Статтею 2 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

17. У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

18. За приписами статті 11 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

19. Законом України "Про Дисциплінарний статут Збройних Сил України" № 551-XIV від 24.03.1999 року затверджено Дисциплінарний статут Збройних Сил України (далі - Дисциплінарний статут Збройних Сил України), який визначає сутність військової дисципліни, обов`язки військовослужбовців щодо її додержання, види заохочень та дисциплінарних стягнень, права командирів щодо їх застосування, а також порядок подання і розгляду заяв, пропозицій та скарг.

20. Відповідно до вимог статей 1, 2 Дисциплінарного статуту Збройних Сил України, військова дисципліна - це бездоганне і неухильне додержання всіма військовослужбовцями порядку і правил, встановлених військовими статутами та іншим законодавством України.

21. Військова дисципліна ґрунтується на усвідомленні військовослужбовцями свого військового обов`язку, відповідальності за захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, на їх вірності Військовій присязі.

22. Статтею 4 Дисциплінарного статуту Збройних Сил визначено, що військова дисципліна зобов`язує кожного військовослужбовця: додержуватися Конституції та законів України, Військової присяги, неухильно виконувати вимоги військових статутів, накази командирів; бути пильним, зберігати державну та військову таємницю; додержуватися визначених військовими статутами правил взаємовідносин між військовослужбовцями, зміцнювати військове товариство; виявляти повагу до командирів і один до одного, бути ввічливими і додержуватися військового етикету; поводитися з гідністю й честю, не допускати самому і стримувати інших від негідних вчинків.

23. Згідно зі статтею 7 Дисциплінарного статуту Збройних Сил України, застосовувати заохочення та накладати дисциплінарні стягнення можуть тільки прямі командири та командири, визначені в розділі 3 цього Статуту.

24. Відповідно до статті 12 Дисциплінарного статуту Збройних Сил України, заступники Міністра оборони України, командувачі видів Збройних Сил України користуються щодо підлеглих військовослужбовців дисциплінарною владою командувача військ оперативного командування, а керівники структурних підрозділів Міністерства оборони України і Генерального штабу Збройних Сил України - дисциплінарною владою командира корпусу.

25. За змістом статті. 45 Дисциплінарного статуту, у разі невиконання (неналежного виконання) військовослужбовцем своїх службових обов`язків, порушення військовослужбовцем військової дисципліни або громадського порядку командир повинен нагадати йому про обов`язки служби, а за необхідності - накласти дисциплінарне стягнення.

26. За вчинення адміністративних правопорушень військовослужбовці несуть дисциплінарну відповідальність за цим Статутом, за винятком випадків, передбачених Кодексом України про адміністративні правопорушення. За вчинення корупційних діянь чи інших правопорушень, пов`язаних із корупцією, військовослужбовці несуть відповідальність згідно з Кодексом України про адміністративні правопорушення. У разі вчинення кримінального правопорушення військовослужбовець притягається до кримінальної відповідальності.

27. Відповідно до статті 68 Дисциплінарного статуту, на молодших та старших офіцерів можуть бути накладені такі дисциплінарні стягнення: а) зауваження; б) догана; в) сувора догана; г) попередження про неповну службову відповідність; д) пониження в посаді; е) пониження військового звання на один ступінь; є) звільнення з військової служби за службовою невідповідністю; ж) позбавлення військового звання.

28. Згідно зі статтею 69 Дисциплінарного статуту Збройних Сил України, на вищих офіцерів можуть бути накладені такі дисциплінарні стягнення: а) зауваження; б) догана; в) сувора догана; г) попередження про неповну службову відповідність; д) пониження у посаді.

29. Статтею 72 Дисциплінарного статуту Збройних Сил України встановлено, що командир корпусу, крім прав, якими наділено командира бригади, дивізії, має право щодо вищих офіцерів робити зауваження, оголошувати догану, сувору догану.

30. Порядок накладення дисциплінарних стягнень визначений статтями 83-95 Дисциплінарного статуту.

31. Згідно зі статтею 83 Дисциплінарного статуту Збройних Сил України, на військовослужбовця, який порушує військову дисципліну або громадський порядок, можуть бути накладені лише ті дисциплінарні стягнення, які визначені цим Статутом і відповідають військовому званню військовослужбовця та дисциплінарній владі командира, що вирішив накласти на винну особу дисциплінарне стягнення.

32. Відповідно до статті 84 Дисциплінарного статуту Збройних Сил України, прийняттю рішення командиром про накладення на підлеглого дисциплінарного стягнення може передувати службове розслідування. Воно проводиться з метою уточнення причин і умов, що сприяли вчиненню правопорушення, та ступеня вини.

33. Статтею 85 Дисциплінарного статуту Збройних Сил України визначено, що, службове розслідування призначається письмовим наказом командира, який вирішив притягнути військовослужбовця до дисциплінарної відповідальності, воно може бути проведено особисто командиром, доручено офіцерові чи прапорщикові (мічманові), а у разі вчинення правопорушення рядовим (матросом) чи сержантом (старшиною) - також сержантові (старшині).

34. Згідно зі статтею 86 Дисциплінарного статуту Збройних Сил України, після розгляду письмової доповіді про проведення службового розслідування командир проводить бесіду з військовослужбовцем, який вчинив правопорушення. Якщо вину військовослужбовця повністю доведено, командир приймає рішення про накладення дисциплінарного стягнення.

35. У межах проведення службового розслідування, особа, щодо якої воно проводиться може давати пояснення.

36. Указом Президента України № 1153/2008 від 10 грудня 2008 року затверджено Положення про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України (далі - Положення № 1153/2008), яким визначається порядок проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України та регулюються питання, пов`язані з проходженням такої служби під час виконання громадянами військового обов`язку в запасі.

37. Відповідно до підпункту пункту 116 Положення № 1153/2008, зарахування військовослужбовців наказами по особовому складу в розпорядження посадових осіб, які мають право призначення на посади, для вирішення питання щодо дальшого їх службового використання допускається в разі: розформування (реформування) військової частини або скорочення штатних посад, якщо до кінця встановленого строку проведення цих заходів не вирішено питання щодо дальшого службового використання вивільнених військовослужбовців.

38. Військовослужбовці, які зараховані в розпорядження відповідно до підпунктів 1-6, 7-1 цього пункту, продовжують проходити військову службу згідно з цим Положенням, виконуючи обов`язки військової служби в межах, визначених посадовою особою, в чиєму розпорядженні вони перебувають.

39. Військовослужбовець, якого звільнено з посади, вважається таким, що перебуває у розпорядженні відповідного командира (начальника) військової частини, у списках якої він перебуває, з дня, що настає за днем звільнення, та до дня, з якого він приступив до виконання обов`язків за новою військовою посадою, на яку його призначено (до дня зарахування у розпорядження посадової особи, яка має право призначення на посаду).

40. Згідно з частиною шостою статті 26 Закону, контракт припиняється (розривається), а військовослужбовці, які проходять військову службу за контрактом, звільняються з військової служби: ж) у зв`язку з позбавленням військового звання в дисциплінарному порядку; є) у зв`язку з обвинувальним вироком суду, що набрав законної сили, яким призначено покарання у виді позбавлення волі, обмеження волі, позбавлення військового звання чи позбавлення права займати певні посади.

41. Відповідно до частини 2 статті 8 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", військовослужбовці (крім військовослужбовців строкової військової служби та військової служби за призовом осіб офіцерського складу) не можуть бути звільнені з військової служби до набуття права на пенсію за вислугу років, крім випадків, коли їхня служба припиняється (розривається) у зв?язку із закінченням строку контракту, у зв?язку з безпосереднім підпорядкуванням близькій особі або у зв??язку із систематичним невиконанням умов контракту командуванням чи у зв?язку із систематичним невиконанням умов контракту військовослужбовцем, за віком, за власним бажанням, за станом здоров?я, через службову невідповідність, у зв?язку із скороченням штатів або проведенням організаційних заходів, у зв?язку з обвинувальним вироком суду, що набрав законної сили, яким призначено покарання у вигляді позбавлення чи обмеження волі, позбавлення військового звання, позбавлення права займати певні посади, у зв`язку з набранням законної сили рішенням суду щодо притягнення до відповідальності за корупційне правопорушення, пов?язане з порушенням обмежень, передбачених Законом України "Про засади запобігання і протидії корупції", у зв`язку з позбавленням військового звання в дисциплінарному порядку, а також через сімейні обставини або з інших поважних причин, перелік яких визначається Кабінетом Міністрів України.


................
Перейти до повного тексту