1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



15 квітня 2020 року

Київ

справа №1940/1790/18

адміністративне провадження №К/9901/17927/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Білоуса О.В.,

суддів - Блажівської Н.Є., Желтобрюх І.Л.,

розглянувши у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Головного управління ДФС у Тернопільській області на рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 3 січня 2019 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 14 травня 2019 року у справі за позовом Приватного підприємства "Козацька смакота" до Головного управління ДФС у Тернопільській області, Державної фіскальної служби України про визнання протиправними та скасування рішень про відмову в реєстрації податкових накладних, спонукання до вчинення певних дій,

УСТАНОВИВ:

ПП "Козацька смакота" (далі - Підприємство) звернулося до суду із адміністративним позовом, в якому просило визнати протиправними та скасувати рішення комісії ГУ ДФС у Тернопільській області: №634452/34473461 від 5 квітня 2018 року про відмову в реєстрації податкової накладної №96, №637062/34473461 від 6 квітня 2018 року про відмову в реєстрації податкової накладної №90, №634453/34473461 від 5квітня 2018 року про відмову в реєстрації податкової накладної №82; зобов`язати ДФС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №96 від 25 вересня 2017 року, №82 від 23 вересня 2017 року, №90 від 29 вересня 2017 року в день їх направлення.

Рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 3 січня 2019 року, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 14 травня 2019 року, позов задоволено частково.

Визнано протиправними та скасовані рішення комісії ГУ ДФС у Тернопільській області: №637062/34473461 від 6 квітня 2018 року про відмову в реєстрації податкової накладної №90; №634453/34473461 від 5 квітня 2018 року про відмову в реєстрації податкової накладної №82. Зобов`язано ДФС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні №82 від 23 вересня 2017 року, №90 від 29 вересня 2017 року, видані позивачем. В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Не погоджуючись із зазначеними рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, ГУ ДФС у Тернопільській області подало касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить їх скасувати, а в задоволенні позову відмовити.

Заслухавши суддю-доповідача, переглянувши судові рішення в межах доводів і вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, колегія суддів дійшла висновку про залишення касаційної скарги без задоволення.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що ПП "Козацька смакота" зареєстровано як суб`єкт господарювання, основним видом економічної діяльності якого є перевезення вантажів дорожніми транспортними засобами.

22 вересня 2017 року між ТОВ "БЕРРІ МОР" (далі - замовник) та ПП "Козацька смакота" (далі - перевізник) укладено договір про надання послуг по перевезенню вантажів автомобільним транспортом №22/09-01у.

Відповідно до п.1.1 договору, перевізник в порядку та на умовах передбачених даним договором та за замовленням замовника зобов`язується надати послуги з перевезення вантажів автомобільним транспортом, а замовник приймає надані перевізником послуги та оплачує їх вартість у відповідності з умовами цього договору.

Згідно із п.4.1 договору, ТТН встановленого зразку або міжнародна товарно-транспортна накладна встановленого зразка є основним документом прийому-передач вантажу, за якими проводяться прийом і перевезення вантажу, а також здача його вантажоодержувачу.

За змістом п.5.1.2 договору, замовник здійснює оплату після надання послуг з перевезення банківським переказом протягом 30 робочих днів з моменту отримання від перевізника повного пакету правильно оформлених документів, який включає згідно п.5.1.2.2 документи, що надаються в електронній формі - податкова накладна, яка: оформлена з дотриманням умов щодо реєстрації податкових накладних у порядку, визначеному діючим законодавством України; містить електронний цифровий підпис уповноваженої особи перевізника; зареєстрована у ЄРПН, наявна квитанція про підтвердження реєстрації податкової накладної в ЄРПН.

На виконання умов вказаного договору по господарських операціях ПП "Козацька смакота" складено, зокрема, податкові накладні №96 від 25 вересня 2017 року на суму 8000 грн, в тому числі ПДВ - 1333,33 грн, №82 від 23 вересня 2017 року на суму 8000 грн, в тому числі ПДВ - 1333,33 грн, №90 від 29 вересня 2017 року на суму 8000 грн, в тому числі ПДВ - 1333,33 грн, та подано на реєстрацію в ЄРПН.

Однак, за наслідками подання до реєстрації в ЄРПН вказаних податкових накладних, через автоматизовану систему "Єдине вікно подання електронних документів" ДФС України позивачу було направлено квитанції №9218397022 від 20 жовтня 2017 року, №9213595455 від 16 жовтня 2017 року, №9218390529 від 20 жовтня 2017 року, у яких зазначено, що реєстрація відповідних податкових накладних зупинена згідно п.201.16 ст.201 ПК України, оскільки податкова накладна відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених п.6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної в ЄРПН, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13 червня 2017 року №567. Також зазначено, що за результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД: 49.41. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних.

На виконання вказаних вимог, Підприємство, повідомленням від 3 квітня 2018 року №2 щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по податковій накладній №96 від 25 вересня 2017 року, надіслано пояснення із долученими документами: договір про надання послуг по перевезенню вантажів автомобільним транспортом №22/09-01у, укладеного 22 вересня 2017 року з ТОВ "БЕРРІ МОР", замовлення ТОВ "БЕРРІ МОР" №24092017-05 від 24 вересня 2017 року на разове перевезення вантажів згідно договору №22/09-01у від 22 вересня 2017 року; товарно-транспортна накладна №Р43 від 26 вересня 2017 року; рахунок на оплату №40 від 25 вересня 2017 року, загальна інформація про ПП "Козацька смакота"; договір оренди транспортних засобів №4, укладеного 16 вересня 2017 року з ФОП ОСОБА_1 ; акт звірки з ТОВ "БЕРРІ МОР"; акт здачі-приймання робіт.

Повідомленням від 3 квітня 2018 року №1 щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по податковій накладній №82 від 23 вересня 2017 року надіслано пояснення із долученими документами: договір про надання послуг по перевезенню вантажів автомобільним транспортом №22/09-01у, укладеного 22 вересня 2017 року з ТОВ "БЕРРІ МОР"; замовлення ТОВ "БЕРРІ МОР" №22092017-01 від 22 вересня 2017 року на разове перевезення вантажів згідно договору №22/09-01у від 22 вересня 2017 року; товарно-транспортна накладна №6862 від 22 вересня 2017 року; рахунок на оплату №23 від 23 вересня 2017 року; договір оренди складського приміщення №2, укладеного 3 січня 2017 року з ФОП ОСОБА_1 ; акт звірки з ТОВ "БЕРРІ МОР"; акт здачі-приймання робіт №32 від 23 вересня 2017 року.

Повідомленням від 4 квітня 2018 року №1 щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по податковій накладній №90 від 29 вересня 2017 року надіслано пояснення із долученими документами: договір про надання послуг по перевезенню вантажів автомобільним транспортом №22/09-01у, укладеного 22 вересня 2017 року з ТОВ "БЕРРІ МОР"; замовлення ТОВ "БЕРРІ МОР" №28092017-06 від 28 вересня 2017 року на разове перевезення вантажів згідно договору №22/09-01у від 22 вересня 2017 року; товарно-транспортна накладна №Р867від 25 вересня 2017 року; рахунок на оплату №43 від 29 вересня 2017 року; договір оренди транспортних засобів, укладеного 1 вересня 2017 року з ФОП ОСОБА_1 ; акт здачі-приймання робіт №43 від 29 вересня 2017 року.

Однак, відповідачем прийнято рішення №634452/34473461 від 05 квітня 2018 року про відмову у реєстрації податкової накладної №96 від 25 вересня 2017 року, №634453/34473461 від 5 квітня 2018 року про відмову у реєстрації податкової накладної №82 від 23 вересня 2017 року, №637062/34473461 від 6 квітня 2018 року про відмову у реєстрації податкової накладної №90 від 29 вересня 2017 року в ЄРПН, зробивши висновок про ненадання платником податку первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні, а також розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків.

Не погодившись із такими рішеннями контролюючого органу, позивач звернувся до суду із даним позовом.

Частково задовольняючи позовні вимог, суд першої інстанції, з висновком якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що прийняті комісією ГУ ДФС у Тернопільській області рішення №637062/34473461 від 6 квітня 2018 року про відмову в реєстрації податкової накладної №90 та рішення №634453/34473461 від 5 квітня 2018 року про відмову в реєстрації податкової накладної №82 є протиправними і не відповідають вимогам закону.

Верховний Суд погоджується з висновками судів попередніх інстанцій і вважає їх такими, що зроблені на підставі правильно застосованих норм матеріального права та з дотриманням норм процесуального права, з огляду на наступне.

Згідно із пп."б" п.185.1 ст.185 ПК України, об`єктом оподаткування є операції платників податку з постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.

Відповідно до п.187.1 ст.187 ПК України, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Пунктом 201.10 ст.201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Відповідно до п.74.2 ст.74 ПК України, в Єдиному реєстрі податкових накладних забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики. (п.74.3 ст.74 ПК України).

Відповідно до п.2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246 (далі - Порядок №1246) податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Як передбачено п.12 Порядку №1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, зокрема, відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до п.201.16 ст.201 Кодексу.

Згідно із п.13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Відповідно до пп.201.16.1 п.201.16 ст.201 ПК України, у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної / розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної / розрахунку коригування; б) визначення критерію(їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідно до пп.201.16.2 п.201.16 ст.201 ПК України, письмові пояснення та/або копії документів, зазначені у підпункті "в" підпункту 201.16.1 цього пункту, платник податку має право подати до контролюючого органу за основним місцем обліку такого платника податку протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у такій податковій накладній / розрахунку коригування. Такі документи передаються контролюючим органом за основним місцем обліку платника податку не пізніше наступного робочого дня з дня їх отримання до комісії центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику.


................
Перейти до повного тексту