ПОСТАНОВА
Іменем України
16 квітня 2020 року
Київ
справа №813/3260/17
адміністративне провадження №К/9901/50125/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Шишова О.О.,
суддів: Дашутіна І.В., Яковенка М.М.,
розглянув у порядку письмового провадження в касаційній інстанції справу
за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Національної поліції у Львівській області, третя особа - Головне управління Міністерства внутрішніх справ України у Львівській області, про визнання протиправними дій і бездіяльності, поновлення на посаді, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу, провадження в якій відкрито
за касаційною скаргою представника позивача ОСОБА_1 - Старости Івана Степановича на постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 03.04.2018, прийняту у складі колегії суддів: Хобор Р.Б. (головуючий), Іщук Л.П., Попка Я.С.
І. Суть спору
1. У вересні 2017 року ОСОБА_1 звернувся до Львівського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Національної поліції у Львівській області (далі - ГУ НП у Львівській області), третя особа - Головне управління Міністерства внутрішніх справ України у Львівській області (далі - ГУ МВС України у Львівській області), в якому просив суд:
1.1. - визнати протиправними дії та бездіяльність ГУ НП у Львівській області щодо невиконання вимог Закону України "Про Національну поліцію" як роботодавця;
1.2. - поновити ОСОБА_1 начальником сектору реагування патрульної служби Самбірського відділу поліції ГУ НП у Львівській області;
1.3. - стягнути з ГУ НП у Львівській області на користь ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу за період з 22.07.2016 по 20.11.2017 у сумі 109 038, 72 грн;
1.4. - установити судовий контроль за виконанням рішення суду протягом 15 днів з дня отримання відповідачем копії постанови.
2. Обґрунтовуючи позовні вимоги ОСОБА_1 зазначив, що на виконання постанови Львівського окружного адміністративного суду від 21.06.2015 ГУ МВС України у Львівській області поновило його в органах внутрішніх справ для подальшого проходження ним публічної служби, натомість ГУ НП у Львівській області всупереч прикінцевих положень Закону України "Про Національну поліцію" не здійснило переміщення в поліцію.
3. Позивач уважає, що відповідач зобов`язаний після виконання постанови суду здійснити переміщення по службі, оскільки й надалі позивач перебуває у трудових відносинах в правоохоронному органі. Зазначає, що ОСОБА_1 після поновлення в органах внутрішніх справ перебуває у вимушеному прогулі, оскільки відповідач не виконує покладений на нього обов`язок. До того ж, відповідно до Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про Національну поліцію", ОСОБА_1 у лютому 2016 року подав рапорт про прийняття на службу до поліції на рівнозначну посаду, якою є начальник сектору реагування патрульної служби Самбірського відділу поліції ГУ НП у Львівській області.
ІІ. Установлені судами фактичні обставини справи
4. Судами попередніх інстанцій установлено, що постановою Львівського окружного адміністративного суду від 21.06.2016 у справі № 813/5922/15 позов ОСОБА_1 до ГУ МВС України у Львівській області, Управління Державної автомобільної інспекції ГУ МВС України у Львівській області про визнання протиправними дій та бездіяльності, визнання протиправним та скасування наказу, поновлення в органах внутрішніх справ, стягнення грошового забезпечення за час вимушеного прогулу було задоволено повністю та поновлено ОСОБА_1 в органах внутрішніх справ на посаді начальника відділення ДАІ з обслуговування м. Самбір і Самбірського району ГУ МВС України у Львівській області з 17.10.2015.
5. На виконання постанови Львівського окружного адміністративного суду від 21.06.2016 у справі № 813/5922/15, наказом ГУ МВС від 22.07.2016 № 986 о/с майора міліції ОСОБА_1 було поновлено на посаді начальника відділення ДАІ з обслуговування м.Самбір і Самбірського району ГУ МВС України у Львівській області з 17.10.2015.
6. Однак, наказом Голови ліквідаційної комісії ГУ МВС України у Львівській області від 22.07.2016 №987 о/с майора міліції ОСОБА_1 начальника відділення ДАІ з обслуговування м. Самбір і Самбірського району ГУ МВС України у Львівській області було звільнено з 06.11.2015 із органів внутрішніх справ за пунктом 64 "г" (через скорочення штатів), відповідно до Положення про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ України і наказу МВС України від 06.11.2015 №1388.
7. Постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 02.02.2017 скасовано постанову Львівського окружного адміністративного суду від 03.10.2016 і визнано протиправними дії голови ліквідаційної комісії ГУ МВС України у Львівській області щодо застосування пункту 64 "г" Положення про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ України та визнано протиправним і скасовано наказ ГУ МВС України у Львівській області від 22.07.2016 № 987 о/с про звільнення майора ОСОБА_1 з посади начальника відділення державної автомобільної інспекції з обслуговування м. Самбора і Самбірського району ГУ МВС України у Львівській області.
8. У зв`язку з тим, що відповідачем не виконано зобов`язання по працевлаштуванню позивача, ОСОБА_1 звернувся до суду за захистом своїх прав.
ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення
9. Львівський окружний адміністративний суд постановою від 21.11.2017 позовні вимоги задовольнив частково. Визнав протиправною бездіяльність ГУ НП у Львівській області щодо невиконання вимог Закону України "Про Національну поліцію" як роботодавця. Поновив ОСОБА_1 на посаді начальника сектору реагування патрульної служби Самбірського відділу поліції ГУ НП у Львівській області. Стягнув з ГУ НП у Львівській області на користь ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу за період з 22.07.2016 по 20.11.2017 в сумі 109 038 грн 72 коп. У задоволенні решти позовних вимог відмовив.
10. Ухвалюючи таке рішення суд першої інстанції виходив з тих мотивів, що відповідачем не було дотримано передбаченого пунктом 9 Розділу XI Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про Національну поліцію" права позивача бути прийнятим на службу до органів поліції.
11. Львівський апеляційний адміністративний суд постановою від 03.04.2018 рішення суду першої інстанції скасував та прийняв нову постанову, якою у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 відмовив повністю.
12. Відмовляючи у задоволенні позову суд апеляційної інстанції виходив із того, що ГУ НП у Львівській області не було роботодавцем позивача, у зв`язку з чим не має правових підстав для його поновлення на рівнозначній посаді в цьому органі.
IV. Касаційне оскарження
13. У касаційні скарзі представник позивача Староста І.С. зазначає, що постанова Львівського апеляційного адміністративного суду від 03.04.2018 є незаконною та необґрунтованою, натомість судове рішення Львівського окружного адміністративного суду у цій справі постановлено відповідно до закону і скасовано помилково.
14. Відзиву на касаційну скаргу не надійшло.
V. Релевантні джерела права й акти їх застосування
15. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
16. Статтею 43 Конституції України встановлено, що кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується. Держава створює умови для повного здійснення громадянами права на працю, гарантує рівні можливості у виборі професії та роду трудової діяльності, реалізовує програми професійно-технічного навчання, підготовки і перепідготовки кадрів відповідно до суспільних потреб. Кожен має право на належні, безпечні і здорові умови праці, на заробітну плату, не нижчу від визначеної законом. Громадянам гарантується захист від незаконного звільнення.
17. Проходження служби в ОВС регламентувалося Законом України "Про міліцію", чинним до 07.11.2015 та Положенням про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.07.1991 № 114 (далі - Положення №114).
18. 02.07.2015 був прийнятий Закон України "Про Національну поліцію" (далі - Закон №580-VII), який опубліковано в газеті "Голос України" від 06.08.2015 №141-142, та який набув чинності 07.11.2015.
19. Цей Закон визначає правові засади організації та діяльності Національної поліції України, статус поліцейських, а також порядок проходження служби в Національній поліції України.
20. Пунктам 8-11 розділу XI "Прикінцеві та перехідні положення" Закону №580-VІІІ встановлено, що з дня опублікування цього Закону всі працівники міліції (особи рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ), а також інші працівники Міністерства внутрішніх справ України, його територіальних органів, закладів та установ уважаються такими, що попереджені у визначеному порядку про можливе майбутнє звільнення через скорочення штатів.
21. Працівники міліції, які виявили бажання проходити службу в поліції, за умови відповідності вимогам до поліцейських, визначеним цим Законом, упродовж трьох місяців з дня опублікування цього Закону можуть бути прийняті на службу до поліції шляхом видання наказів про призначення за їх згодою чи проходження конкурсу на посади, що заміщуються поліцейськими, у будь-якому органі (закладі, установі) поліції. Посади, що пропонуються особам, зазначеним у цьому пункті, можуть бути рівнозначними, вищими або нижчими щодо посад, які ці особи обіймали під час проходження служби в міліції.
22. Працівники міліції, які відмовилися від проходження служби в поліції та/або не прийняті на службу до поліції в тримісячний термін з моменту попередження про наступне вивільнення, звільняються зі служби в ОВС через скорочення штатів.
23. Указані в цьому пункті особи можуть бути звільнені зі служби в ОВС до настання зазначеного в цьому пункті терміну на підставах, визначених Положенням.
24. Перебування працівників міліції на лікарняному чи у відпустці не є перешкодою для їх звільнення зі служби в ОВС відповідно до "Прикінцевих та перехідних положень" цього Закону.
25. Порядок проходження служби особами рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ, їх права і обов`язки визначає Положення №114.
26. Згідно з пунктом 10 Положення №114 особи рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ користуються всіма соціально-економічними, політичними та особистими правами і свободами, виконують усі обов`язки громадян, передбачені Конституцією та іншими законодавчими актами, а їх права, обов`язки і відповідальність, що випливають з умов служби, визначаються законодавством, Присягою, статутами органів внутрішніх справ і цим Положенням.