1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



16 квітня 2020 року

Київ

справа №823/1399/17

адміністративне провадження №К/9901/46003/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Білак М.В.,

суддів: Губської О.А., Калашнікової О.В.,



розглянувши в порядку письмового провадження справу

за касаційною скаргою фізичної особи-підприємця ОСОБА_1

на постанову Черкаського окружного адміністративного суду від 14 листопада 2017 року (головуючий суддя - Рідзель О.А.)

та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 13 лютого 2018 року (головуючий суддя - Василенко Я.М., судді: Чаку Є.В., Троян Н.М.)

у справі №823/1399/17

за позовом фізичної особи-підприємця ОСОБА_1

до Черкаської обласної державної адміністрації,

третя особа: фізична особа-підприємець ОСОБА_2,

про визнання дій неправомірними та часткове скасування рішення.

I. РУХ СПРАВИ

1. У вересні 2017 року позивачка звернулася до суду з вказаним позовом, в якому просила:

- визнати неправомірними дії Черкаської обласної державної адміністрації в особі конкурсного комітету з організації та проведення конкурсу з перевезення пасажирів на приміських та міжміських автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі території області, щодо допущення до участі приватного підприємця ОСОБА_2 на 21 об`єкт конкурсу приміський автобусний маршрут загального користування НОМЕР_4 " Черкаси-Крутьки" (АС 2 Черкаси, с. Благодатне, с/т "Хімік", с. Крутьки, с. Мельники );

- визнати незаконним та скасувати рішення Черкаської обласної державної адміністрації в особі конкурсного комітету з організації та проведення конкурсу з перевезення пасажирів на приміських та міжміських автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі території області, оформлене протоколом від 11 липня 2017 року №5/2017 в частині допущення до участі приватного підприємця ОСОБА_2 на 21 об`єкт конкурсу приміський автобусний маршрут загального користування НОМЕР_4 "Черкаси-Крутьки" (АС 2 Черкаси, с. Благодатне, с/т " Хімік " , с . Крутьки, с. Мельники );

- визнати незаконним та скасувати рішення Черкаської обласної державної адміністрації в особі конкурсного комітету з організації та проведення конкурсу з перевезення пасажирів на приміських та міжміських автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі території області, оформлене протоколом від 11 липня 2017 року №5/2017 в частині зняття позивача з 4 об`єкту конкурсу міжміського автобусного маршруту загального користування НОМЕР_4 "Черкаси-Лебедин" (АС 2 Черкаси, АС 1 Сміла, с. Ротмистрівка, с. Носачів, с. Станіславчик, с. Матусів, с. Сигнаївка, АС Шпола, с. Лебедин);

- зобов`язати Черкаську обласну державну адміністрацію в особі конкурсного комітету з організації та проведення конкурсу з перевезення пасажирів на приміських та міжміських автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі території області, провести засідання конкурсного комітету, на якому визначити переможців на 4 об`єкт конкурсу міжміського автобусного маршруту загального користування НОМЕР_4 "Черкаси-Лебедин" (АС 2 Черкаси, АС 1 Сміла, с. Ротмистрівка, с. Носачів, с. Станіславчик, с. Матусів, с. Сигнаївка, АС Шпола, с. Лебедин), рейси 1408/1409, 1410/1411 та на 21 об`єкті конкурсу приміський автобусний маршрут загального користування НОМЕР_4 "Черкаси-Крутьки" (АС 2 Черкаси, с. Благодатне, с/т "Хімік", с. Крутьки, с. Мельники) на підставі бальної системи оцінки пропозицій станом на 24 травня 2017 року та документів, поданих перевізниками - претендентами до 24 травня 2017 року, включно.

2. Постановою Черкаського окружного адміністративного суду від 14 листопада 2017 року, залишеною без змін постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 13 лютого 2018 року, в задоволенні позову відмовлено.

3. Не погоджуючись з вказаними рішеннями судів позивачка звернулася з касаційною скаргою, в якій посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить їх скасувати та ухвалити нове рішення про задоволення позову.

II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

4. Судами встановлено, що у випуску обласної газети "Черкаський Край" від 5 травня 2017 Черкаською обласною державною адміністрацією розміщено оголошення про відкритий конкурс на перевезення пасажирів автомобільним транспортом загального користування на внутрішньо обласних приміських та міжміських автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі території області, зокрема, об`єкт №4 конкурсу - рейси №1408/1409, №1410/1411 за маршрутом "Черкаси-Лебедин" (АС 2 Черкаси, АС 1 Сміла, с. Ротмистрівка, с. Носачів, с. Станіславчик, с. Матусів, с. Сигнаївка, АС Шпола, с. Лебедин) та об`єкт №21 конкурсу - рейс НОМЕР_4 за маршрутом "Черкаси-Крутьки" (АС 2 Черкаси, с. Благодатне, с/т "Хімік", с. Крутьки, с. Мельники).

5. Крім того, у вказаному оголошенні повідомлено розклад, режим руху, особливості виконання маршрутів та умови конкурсу, а також зазначалось, що документи на конкурс приймаються до 17 год. 00 хв. 24 травня 2017 року, засідання конкурсного комітету з питань визначення переможців конкурсу відбудеться о 10 год. 00 хв. 7 червня 2017 року.

6. Згідно з витягом з протоколу засідання конкурсного комітету №3/2017 від 7 червня 2017 року, конкурсним комітетом після обговорення прийнято рішення розглянути об`єкти конкурсу, на яких один перевізник-претендент, а де 2 і більше претендентів - засідання конкурсного комітету перенести.

7. 11 липня 2017 року конкурсний комітет Черкаської обласної державної адміністрації з організації та проведення конкурсу з перевезення пасажирів на приміських та міжміських автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі території області продовжив засідання з визначення переможців, зокрема, четвертого об`єкту конкурсу міжміського автобусного маршруту загального користування "Черкаси-Лебедин" (АС 2 Черкаси, АС 1 Сміла, с. Ротмистрівка, с. Носачів, с. Станіславчик, с. Матусів, с. Сигнаївка, АС Шпола, с. Лебедин), рейси №1408/1409, №1410/1411 та двадцять першого об`єкту конкурсу приміського НОМЕР_4 автобусного маршруту загального користування "Черкаси-Крутьки" (АС 2 Черкаси, с. Благодатне, с/т "Хімік", с. Крутьки, с. Мельники).

8. Відповідно до витягу з протоколу №5/2017 від 11 липня 2017 року за результатами розгляду вказаних питань конкурсний комітет прийняв рішення про зняття з четвертого об`єкту конкурсу міжміського автобусного маршруту загального користування "Черкаси-Лебедин" приватного підприємця ОСОБА_2 та приватного підприємця ОСОБА_1, у зв`язку із недотриманням вимог пункту 10 Основних умов конкурсу та перевезення пасажирів щодо використання для перевезення пасажирів автобусів, двигуни яких відповідають діючим державним стандартам з екологічної безпеки не нижче Євро-4, а саме за відсутність таких автобусів та внести міжміський автобусний маршрут на наступний конкурс.

9. Також згідно з вказаним вище витягом, за результатами розгляду поданих на конкурс документів та відповідно до бальної системи оцінки пропозицій перевізників-претендентів приватний підприємець ОСОБА_2 набрав 36 балів, приватний підприємець ОСОБА_1 набрала 25 балів, внаслідок чого переможцем конкурсу на двадцять першому об`єкті конкурсу приміському автобусному маршруті НОМЕР_4 загального користування "Черкаси-Крутьки" визнано приватного підприємця ОСОБА_2 .

IIІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

10. Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції, з висновком якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що докази, наведені позивачем є недоведеними та безпідставними, не дають підстав для висновків, які б спростовували правову позицію відповідача.

11. Зазначили, що лише конкурсний комітет може прийняти рішення про недопущення до участі в конкурсі автомобільного перевізника, який не має достатньої кількості транспортних засобів для виконання перевезень.

12. Суди попередніх інстанцій встановили, що надані третьою особою документи для участі у конкурсі були предметом розгляду конкурсного комітету, жодних зауважень виявлено не було, у третьої особи була достатня кількість автобусів, які відповідали умовам конкурсу за класом, пасажиромісткістю та іншими вимогами. Так само і не встановлено конкурсним комітетом обставин, передбачених пунктом 12 Порядку №1081, які могли б слугувати підставами для недопуску третьої особи до участі у конкурсі по 21 об`єкту.

13. Що ж стосується підстав для зняття з 4 об`єкту конкурсу міжміського автобусного маршруту загального користування НОМЕР_4 "Черкаси-Лебедин" позивача та третьої особи стала відсутність у них автобусів, двигуни яких відповідають діючим державним стандартам з екологічної безпеки не нижче Євро-4, однак обидві ці особи зобов`язались придбати такі автобуси до червня 2018 року.

14. Суди посилаючись на положення частини другої статті 44 Закону України "Про автомобільний транспорт" зазначили, що вона містить лише посилання на право претендента-перевізника подати інформацію, імперативної норми щодо зобов`язання конкурсний комітет прийняти рішення на користь такого претендента у разі її подання - вона не містить.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

15. В обґрунтування касаційної скарги позивачка зазначила, що висновки судів першої та апеляційної інстанції не ґрунтуються на повному та всебічному дослідженні матеріалів справи, прийняті з порушенням норм матеріального та процесуального права.

16. В своїх доводах вказує на те, що суди не взяли до уваги, що перевізник-претендент ОСОБА_2 подав конкурсну пропозицію, що не відповідає обов`язковим умовам конкурсу (відсутність власності або співвласності транспортні засобі), оскільки виставив на конкурс орендовані транспортні засобі, які використовувалися та використовуються на даний час іншим перевізником для обслуговування власного транспортного маршруту "Черкаси-ст.Шевченково". Відповідач ігноруючи вимоги підпункту 6 пункту 12 Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 3 грудня 2018 року, неправомірно допустив до участі у конкурсі автомобільного перевізника.

17. На думку позивачки, суди не звернули уваги, що перевізник-претендент ОСОБА_2 не має достатньої кількості транспортних засобів для виконання перевезень, затвердженої обов`язковими умовами конкурсу, а відповідач, в порушення підпунктів 4,6 пункту 12 Порядку №1081 неправомірно допустив його до участі у конкурсі.

18. Крім того, суди не взяли до уваги вимоги пункту 4 статті 44 Закону України "Про автомобільний транспорт", яка містить імперативну норму про те, що у разі відсутності перевізників-претендентів, які мають автобуси, що відповідають умовам конкурсу, конкурс проводиться серед претендентів, які пропонують використовувати на даному маршруті автобуси, що відповідають вимогам безпеки, але не відповідають умовам конкурсу за класом, пасажиромісткістю, параметрами комфортності, з урахуванням поданих інвестиційних проектів-зобов`язань щодо оновлення парку автобусів, які будуть повністю відповідати всім вимогам, у термін до п`яти років.

19. Вважає, що оскільки нею на конкурсний комітет було надано інвестиційний проект-зобов`язання що придбання автобусів, двигуни яких відповідають діючим державним стандартам з екологічної безпеки не нижче Євро-4 до червня 2018 року, то відповідач, згідно з пунктом 4 статті 44 Закону України "Про автомобільний транспорт" та пункту 42 Постанови №1081, зобов`язаний був визначити кращого з використанням бальної оцінки пропозицій перевізників-претендентів, у даному випадку нею набрано 17 балів, в той час, як ПП ОСОБА_2 - 15 балів.

20. Що стосується порушення її водієм Правил дорожнього руху, відповідальність за яке передбачено частиною першою статті 123 КУпАП, то штраф за вказане порушення сплачено, а тому підстави для недопущення до участі у конкурсі автомобільного перевізника відсутні.

21. Крім того, переможцем на 21 об`єкті конкурсу приміському автобусному маршруті загального користування НОМЕР_4 " Черкаси-Кпутьки" (АС 2 Черкаси, с. Благодатне, с/т "Хімік" , с . Крутьки, с. Мельники) визнано перевізника-претендента ФОП ОСОБА_2, який на вказаний об`єкт конкурсу виставив орендовані автобуси з двигунами Євро-2.

22. У відзиві на касаційну скаргу ФОП ОСОБА_2 просив залишити касаційну скаргу без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій без змін, посилаючись на їх законність та обґрунтованість.

V. ОЦІНКА ВЕРХОВНОГО СУДУ

23. Відповідно до частини першої статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

24. Відповідно до частини першої статті 43 Закону України "Про автомобільний транспорт" визначення автомобільного перевізника на автобусному маршруті загального користування здійснюється виключно на конкурсних засадах.

25. Положеннями статті 44 вказаного Закону передбачено, що організація проведення конкурсу та визначення умов перевезень покладаються на органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.

26. До обов`язкових умов конкурсу на перевезення пасажирів належать: визначена органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування обґрунтована структура парку автобусів, що працюватимуть на маршруті загального користування, за пасажиромісткістю, класом, технічними та екологічними показниками; державні соціальні нормативи у сфері транспортного обслуговування населення.

27. Відповідно до пункту 10 Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 3 грудня 2008 року №1081 (в редакції на момент виникнення спірних правовідносин) організатор затверджує умови конкурсу, в тому числі обов`язкові, відповідно до статті 44 Закону України "Про автомобільний транспорт". Крім обов`язкових організатор може затверджувати додаткові умови конкурсу (наявність у перевізника GPS-системи, встановленої на транспортних засобах, які пропонуються для роботи на автобусному маршруті, тощо).

28. Відповідно до підпунктів 1 та 4 пункту 12 Порядку №1081 конкурсний комітет приймає рішення про недопущення до участі в конкурсі автомобільного перевізника, який подав до участі в конкурсі неналежним чином оформлені документи чи не в повному обсязі, а також такі, що містять недостовірну інформацію або не має достатньої кількості транспортних засобів для виконання перевезень, затвердженої обов`язковими умовами конкурсу, та перевезень, які повинні виконуватися відповідно до чинних договорів (дозволів).

29. Як вбачається з позовної заяви, в обґрунтування неправомірних дій відповідача щодо допущення до участі приватного підприємця ОСОБА_2 на 21 об`єкт конкурсу приміський автобусний маршрут загального користування НОМЕР_4 " Черкаси-Крутьки" (АС 2 Черкаси, с. Благодатне, с/т "Хімік", с. Крутьки, с. Мельники ), а також визнання незаконним та скасування рішення конкурсного комітету, оформлене протоколом від 11 липня 2017 року №5/2017 в цій частині, позивач вказує на відсутність у ФОП ОСОБА_2 на праві власності необхідної кількості транспортних засобів для участі у конкурсі.


................
Перейти до повного тексту