1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



16 квітня 2020 року

Київ

справа №766/9951/17

адміністративне провадження №К/9901/40345/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді Желєзного І.В.,

суддів: Берназюка Я.О., Шарапи В.М.,

розглянув у попередньому судовому засіданні

касаційну скаргу Херсонської міської ради

на постанову Херсонського міського суду Херсонської області у складі головуючої судді Дорошинської В.Е. від 19.07.2017 та постанову Одеського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: головуючого судді Крусяна А.В., суддів: Вербицької Н.В., Джабурія О.В. від 24.01.2018

у справі № 766/9951/17

за позовом Приватного підприємства "Геолікс"

до Херсонської міської ради, Департаменту містобудування та землекористування Херсонської міської ради,

треті особи: депутат Херсонської міської ради Мазур Олена Олександрівна, голова об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Альянс" ОСОБА_1,

про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії

ВСТАНОВИВ:

І. РУХ СПРАВИ

1. У червні 2017 року Приватне підприємство "Геолікс" (далі також - позивач, ПП "Геолікс") звернулося до адміністративного суду з позовом до Херсонської міської ради, Департаменту містобудування та землекористування Херсонської міської ради (далі також - відповідачі), в якому просило визнати частково недійсним рішення позачергової сесії Херсонської міської ради VII скликання від 31.05.2017 в частині призупинення видачі містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки ПП "Геолікс" щодо будівництва будинку в м. Херсоні на розі АДРЕСА_1 на переданій в оренду за договором від 15.12.2008 земельній ділянці площею 0,5510 га; зобов`язати Департамент містобудування та землекористування видати ПП "Геолікс" містобудівні умови та обмеження проектування житлового будинку і забудови земельної ділянки в м . Херсоні на розі АДРЕСА_1 на переданій в оренду за договором від 15.12.2008 земельній ділянці площею 0,5510 га.

2. Постановою Херсонського міського суду Херсонської області від 19.07.2017, залишеною без змін постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 24.01.2018, позов задоволено частково: визнано частково недійсним рішення позачергової сесії Херсонської міської ради VII скликання від 31.05.2017 (Рішення № 720) в частині призупинення видачі містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки Приватному підприємству "Геолікс" щодо будівництва будинку в м . Херсоні на розі АДРЕСА_1 на переданій в оренду за Договором від 15.12.2008 земельній ділянці площею 0,5510 га; у решті вимог відмовлено.

3. 19.03.2018 до Верховного Суду надійшла касаційна скарга Херсонської міської ради на постанову Херсонського міського суду Херсонської області від 19.07.2017 та постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 24.01.2018, в якій просить їх скасувати в частині задоволення позовних вимог та ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позову у повному обсязі.

4. 23.04.2018 від представника позивача до суду надійшов відзив на касаційну скаргу, в якому просить у задоволенні такої відмовити, а оскаржувані судові рішення залишити без змін.

5. Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 14.04.2020 справу передано для розгляду колегії суддів у складі: головуючого судді Желєзного І.В., суддів Шарапи В.М.,Берназюка Я.О.

II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

6. Як встановлено судами попередніх інстанцій, відповідно до договору оренди земельної ділянки від 15.12.2008 Херсонська міська рада відповідно до рішення від 10.10.2008 №980 надала ПП "Геолікс" у строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення під будівництво житлового будинку, яка знаходиться у м . Херсоні в районі АДРЕСА_1, із земель запасу.

7. Згідно з актом від 15.06.2009 земельну ділянку передано орендарю.

8. 22.05.2017 ПП "Геолікс" звернулося до виконавчого комітету Херсонської міської ради з заявою про видачу містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, загальною площею 0,551 га, та надало документи: про право власності (користування) земельною ділянкою; ситуаційний план (схему) щодо місцезнаходження земельної ділянки (у довільній формі); викопіювання з топографо-геодезичного плану М 1:2000; кадастрову довідку з містобудівного кадастру; черговий кадастровий план (витяг із земельного кадастру - за умов відсутності містобудівного кадастру); фотофіксацію земельної ділянки (з оточенням); містобудівний розрахунок з техніко-економічними показниками запланованого об`єкта будівництва.

9. Рішенням Херсонської міської ради від 31.05.2017№720 на підставі статей 25, 26, 34, 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" ухвалено Управлінню містобудування та архітектури департаменту містобудування та землекористування Херсонської міської ради призупинити видачу містобудівних умов та обмежень щодо будівництва на земельній ділянці по АДРЕСА_1 до закінчення роботи тимчасової контрольної комісії.

10. Департамент містобудування та землекористування Херсонської міської ради листом від 31.05.2017 №114-11143-22 повідомив Приватне підприємство "Геолікс" про неможливість видачі позивачу містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки у зв`язку з прийняттям Херсонською міською радою вищезазначеного рішення.

ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН

11. Позивач в обґрунтування заявлених вимог посилається на те, що оскаржуване рішення є незаконним у зв`язку із порушенням відповідачами положень Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", Порядку надання містобудівних умов та обмежень земельної ділянки, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України №109 від 07.07.2011.

12. Представники відповідачів заперечували щодо задоволення позовних вимог, посилаючись на те, що оскаржуване рішення прийняте на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачений законодавством України.

ІV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

13. Суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що лист про відмову від 31.05.2017 №114-11143-22 не містить інформації про наявність вказаних законних підстав для відмови у видачі містобудівних умов та обмежень. У Херсонської міської ради відсутні повноваження стосовно зобов`язання її виконавчого органу, а саме Управління містобудування та архітектури департаменту містобудування та землекористування Херсонської міської ради призупиняти видачу містобудівних умов та обмежень щодо будівництва на земельній ділянці по АДРЕСА_1, оскільки повноваження вищезазначеного управління щодо видачі містобудівних умов і обмежень забудови земельних ділянок передбачені та регламентовані законодавством України.

V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ ТА ВІДЗИВУ НА НЕЇ

14. Відповідач не погоджується з рішеннями судів попередніх інстанцій в частині задоволення позову, посилаючись на те, що судами не враховано той факт, що рішення Херсонської міської ради від 31.05.2017 прийнято за результатами розгляду рекомендації тимчасової комісії з питань заборони будівництва на земельній ділянці в районі будинку по АДРЕСА_1, яка досліджувала питання законності здійснення будівельних робіт. Приймаючи оскаржуване рішення, Херсонська міська рада здійснювала самоврядний контроль щодо здійснення будівництва на вказаній земельній ділянці. Судами не враховано, що позивачем неодноразово порушувалися умови договору оренди та надавалися документи, що свідчать про порушення вимог чинного законодавства та ДБН. Херсонська міська рада має право приймати рішення, які стосуються компетенції та діяльності її виконавчих органів, до яких належить й Департамент містобудування та землекористування Херсонської міської ради. Суди попередніх інстанцій вийшли за межі позовних вимог, оскільки 31.05.2017 Херсонською міською радою було прийнято вісім рішень та позивач не уточняв під час розгляду справи, яке саме рішення має бути скасованим.

15. У відзиві на касаційну скаргу представник позивача зазначив, що у органів місцевого самоврядування відсутні власні або делеговані повноваження щодо призупинення видачі містобудівних умов та обмежень.

V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

16. Верховний Суд, перевіривши і обговоривши доводи касаційної скарги, виходячи з меж касаційного перегляду, визначених статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства України (далі також - КАС України), вважає за необхідне зазначити наступне.

17. Оскільки судові рішення оскаржуються Херсонською міською радою лише в частині, якою позов задоволено, суд касаційної інстанції переглядає зазначені судові рішення в межах касаційної скарги.

18. Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та способом, передбаченими Конституцією та законами України.

19. Відповідно до частини третьої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

20. Норми матеріального права у цій справі Суд застосовує в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин.

21. Відповідно до частини першої статті 10, статті 25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

22. Сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

23. Відповідно до пунктів "а", "б", "в", "г" статті 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад належить розпорядження землями територіальних громад, передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності, вилучення земельних ділянок із земель комунальної власності.


................
Перейти до повного тексту