ПОСТАНОВА
Іменем України
16 квітня 2020 року
Київ
справа №826/6766/18
адміністративне провадження №К/9901/65413/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Берназюка Я.О., судді Желєзного І.В., судді Коваленко Н.В., розглянувши в письмовому провадженні у касаційному порядку адміністративну справу
за позовом Громадської організації "Автомайдан Київ"
до Державної служби геології та надр України,
третя особа Товариство з обмеженою відповідальністю "Петро - Консалтінг",
про визнання протиправним та скасування наказу, визнання протиправним та скасування спеціального дозволу на користування надрами
за касаційною скаргою заступника Генерального прокурора
на рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 5 червня 2018 року (у складі головуючого судді Кузьменко А.І.) та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 4 вересня 2018 року (у складі колегії: головуючого судді Вівдиченко Т.Р., суддів Аліменка В.О., Беспалова О.О.),
В С Т А Н О В И В :
Короткий зміст позовних вимог
Громадська організація "Автомайдан Київ" (далі також - ГО "Автомайдан Київ", позивач) звернувся до суду з позовом до Державної служби геології та надр України (далі також - Держгеонадра, відповідач), третя особа - Товариство з обмеженою відповідальністю "Петро-Консалтінг" (далі також - третя особа, ТОВ "Петро-Консалтінг"), в якому просив:
- визнати протиправним та скасувати Наказ Державної служби геології та надр України №08 від 9 січня 2018 року в частині пункту 3 Додатку №1 щодо надання спеціального дозволу на видобування літієвих руд Шевченківського родовища у Донецькій області строком на 20 років Товариству з обмеженою відповідальністю "Петро-Консалтінг";
- визнати протиправним та скасувати спеціальний дозвіл на користування надрами №6255 від 21 лютого 2018 року, наданий Державною службою геології та надр України для Товариства з обмеженою відповідальністю "Петро-Консалтінг" на видобування літієвих руд Шевченківського родовища, яке знаходиться у Великоновосілківському районі Донецької області, строком на 20 років.
Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій
Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 5 червня 2018 року у задоволенні позову відмовлено.
Суд першої інстанції, відмовляючи у задоволенні позову, виходив з того, що ТОВ "Петро-Консалтінг" надало відповідачу повний пакет документів для отримання спеціального дозволу на користування надрами, відповідачем дотримано вимоги чинного законодавства під час прийняття Наказу №8 від 9 січня 2018 року та видачі ТОВ "Петро-Консалтінг" спеціального дозволу №6255 від 21 лютого 2018 року на видобування літієвих руд Шевченківського родовища, у тому числі, у відповідності до підпункту 1 пункту 8 Прядку № 615.
Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 4 вересня 2018 року апеляційну скаргу Громадської організації "Автомайдан Київ" задоволено частково. Рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 5 червня 2018 року в мотивувальній частині змінено. В іншій частині рішення суду першої інстанції залишено без змін.
Постановляючи зазначене рішення, суд апеляційної інстанції виходив з того, що суд першої інстанції правильно по суті вирішивши справу, однак, ухвалив рішення з помилковим застосуванням норм матеріального права, тому, суд дійшов висновку, що постанова підлягає зміні в мотивувальній частині.
Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги
Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, Заступник Генерального прокурора (далі також - скаржник) звернулася з касаційною скаргою до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду, в якій просить змінити мотивувальні частини рішення судів попередніх інстанцій, а саме виключити посилання на законність наказу Державної служби геології та надр України №08 від 9 січня 2018 року та спеціального дозволу №6255 від 21 лютого 2018 року.
Касаційну скаргу заступник Генерального прокурора обґрунтовує, зокрема, тим, що змінюючи рішення суду першої інстанції, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що позивачем не доведено порушення оскаржуваним наказом та спеціальним дозволом його особистих прав та інтересів. При цьому, незважаючи на недоведеність порушення прав позивача, апеляційний суд визнав правильними висновки суду першої інстанції про законність наказу №08 та спеціального дозволу №6255.
На думку скаржника, указані судові рішення прийнято з порушенням норм процесуального права, зокрема, статей 5, 46, 48, 49, 242 КАС України. А також суди неправильно застосували норми матеріального права, зокрема пункти 2, 8 Порядку надання спеціальних дозволів, затвердженого постановою Кабінету міністрів України від 30 травня 2011 року №615 (далі - Порядок №615), пункт 8 Положення про порядок проведення державної експертизи та оцінки запасів корисних копалин, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22 грудня 1994 року №865 (далі - Положення №865), що призвело до прийняття незаконних судових рішень, у зв`язку із чим такі рішення судів у мотивувальній частині щодо законності оспорюваного наказу та спеціального дозволу підлягають зміні згідно з частиною четвертою статті 351 КАС України.
Так, відповідно до статті 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.
Суд апеляційної інстанції при розгляді справи №826/6766/18, дійшов правильного висновку про відсутність порушення прав, свобод чи інтересів ГО "Автомайдан Київ" оспорюваним наказом та спеціальним дозволом і повинен був відмовити у задоволенні позову з цих підстав, а не надавати оцінку їх законності. Крім того, законність наказу та спеціального дозволу, виданих Держгеонадрами, є предметом судового розгляду в іншій справі, а саме №826/7696/18 за позовом Генеральної прокуратури України.
При цьому, скаржник зазначає, що оспорювані наказ та спеціальний дозвіл видані Держгеонадрами з грубим порушенням вимог законодавства, що залишилося поза увагою судів як першої, так і апеляційної інстанцій.
Так, статтею 16 Кодексу України про надра та пунктом 2 Порядку №615 визначено, що спеціальні дозволи на користування надрами надаються переможцям аукціонів. Усупереч зазначеним вимогам законодавства аукціон з продажу спецдозволу на користування надрами Шевченківського родовища літієвих руд не проводився.
Водночас суди попередніх інстанцій дійшли протиправного висновку, що ТОВ "Петро-Консалтінг" мало право на отримання оспорюваного спецдозволу без проведення аукціону відповідно до пункту 8 Порядку №615.
Як вбачається зі змісту наказу №08, ТОВ "Петро-Консалтінг" отримало спеціальний дозвіл №6255 без проведення аукціону на підставі підпункту 1 пункту 8 Порядку №615. Зазначеним пунктом передбачено, що без проведення аукціону дозвіл надається у разі видобування корисних копалин, якщо заявник за власні кошти здійснив геологічне вивчення ділянки надр та підрахунок запасів корисних копалин, який затверджено Державній комісії України по запасах корисних копалин (далі - ДКЗ), та подав документи на отримання спеціального дозволу не пізніше ніж протягом трьох років після затвердження запасів, а також видобування корисних копалин (для нафтогазоносних надр на геологічне вивчення, у тому числі дослідно-промислову розробку родовищ, з подальшим видобуванням нафти, газу (промислова розробка родовищ), якщо заявник за власні кошти здійснив апробацію в ДКЗ за умови затвердження підрахунку запасів корисних копалин у ДКЗ протягом трьох років, а в межах континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони України - десяти років з моменту надання дозволу.
При цьому, як вбачається з аналізу зазначеної правової норми, існують два випадки, коли дозвіл для видобування корисних копалин надається без проведення аукціону, для кожного з яких необхідна сукупність певних умов, однак ТОВ "Петро-Консалтінг" не мало підстав для отримання спеціального дозволу за жодним із випадків. Матеріали справи підтверджують, що надані ТОВ "Петро-Консалтінг" документи не відповідають критеріям, визначеним підпунктом 1 пункту 8 Порядку №615, оскільки товариством за власні кошти здійснено лише апробацію в ДКЗ без затвердження запасів корисних копалин та їх оцінки у ДКЗ.
Разом з тим, суд апеляційної інстанції, аналізуючи законність надання спеціального дозволу, обмежився лише посиланням на те, що проведення державної експертизи геолого-економічної оцінки попередньо оцінених родовищ прямо передбачене пунктом 8 Положення про порядок проведення державної експертизи та оцінки запасів корисних копалин, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22 грудня 1994 року №865 (далі - Положення №865), проігнорувавши той факт, що серед поданих ТОВ "Петро-Консалтінг" документів було відсутнє рішення ДКЗ про затвердження підрахунку запасів корисних копалин та їх оцінки, що здійснене протягом трьох років.
Позиція інших учасників справи
14 січня 2019 року до суду надійшов відзив ТОВ "Петро-Консалтінг" на касаційну скаргу заступника Генерального прокурора, в якому зазначається, що рішення судів першої та апеляційної інстанцій є законними та обґрунтованими, прийнятими з правильним застосуванням норм матеріального права та при дотриманні норм процесуального права, а тому просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а рішення судів першої та апеляційної інстанцій - без змін.
У вказаному відзиві зазначається, що ТОВ "Петро-Консалтінг" отримало спеціальний дозвіл №6255 на підставі підпункту 1 пункту 8 Порядку №615, яким передбачено, що без проведення аукціону дозвіл надається у разі видобування корисних копалин (для нафтогазоносних надр на геологічне вивчення, у тому числі дослідно-промислову розробку родовищ, з подальшим видобуванням нафти, газу (промислова розробка родовищ), якщо заявник за власні кошти здійснив апробацію в ДКЗ за умови затвердження підрахунку запасів корисних копалин у ДКЗ протягом трьох років, а в межах континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони України - десяти років з моменту надання дозволу.
Відтак, в рамках надання спеціального дозволу на користування надрами на підставі вказаного положення підпункту 1 пункту 8 Порядку №615 у Держгеонадра не виникає обов`язку вимагати у особи, яка претендує на отримання спеціального дозволу, документи, що засвідчують затвердження запасів, адже така особа повинна у даному випадку здійснити затвердження запасів у ДКЗ протягом трьох років після отримання спеціального дозволу.
Скаржник прийшов до помилкового висновку, що для отримання спеціального дозволу без проведення аукціону надрокористувачу необхідно отримати як апробацію запасів, так і затвердження, керуючись пунктом 5 Положення №865.
17 січня 2019 року до суду також надійшов відзив Державної служби геології та надр України на касаційну скаргу заступника Генерального прокурора, в якому зазначається, що рішення судів першої та апеляційної інстанцій є законними та обґрунтованими, прийнятими з правильним застосуванням норм матеріального права та при дотриманні норм процесуального права, а тому просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а рішення судів першої та апеляційної інстанцій - без змін.
У відзиві Державна служба геології та надр України зазначає, що підпунктом 1 пункту 8 Порядку №615 передбачені випадки надання спеціального дозволу без проведення аукціону у разі видобування корисних копалин, якщо заявник за власні кошти здійснив геологічне вивчення ділянки надр та підрахунок запасів корисних копалин, який затверджено ДКЗ, та подав документи на отримання спеціального дозволу не пізніше ніж протягом трьох років після затвердження запасів, а також видобування корисних копалин (для нафтогазоносних надр на геологічне вивчення, у тому числі дослідно-промислову розробку родовищ, з подальшим видобуванням нафти, газу (промислова розробка родовищ), якщо заявник за власні кошти здійснив апробацію в ДКЗ за умови затвердження підрахунку запасів корисних копалин у ДКЗ протягом трьох років, а в межах континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони України - десяти років з моменту надання дозволу.
Тобто, Держгеонадра вважають, що спеціальний дозвіл може бути наданий без проведення аукціону для нафтогазоносних надр на геологічне вивчення, у тому числі дослідно-промислову розробку родовищ, якщо заявник за власні кошти здійснив апробацію в ДКЗ за умови затвердження підрахунку запасів корисних копалин у ДКЗ протягом трьох років.
Порядком №615 передбачено, що умовою надання такого спеціального дозволу для нафтогазоносних надр є проведення апробації запасів за власні кошти та обов`язковість затвердження підрахунку запасів корисних копалин у ДКЗ протягом трьох років після отримання спеціального дозволу.
В рамках спеціального дозволу на користування надрами на підставі вказаного положення підпункту 1 пункту 8 Порядку №615 у Держгеонадра не виникає законодавчого обов`язку вимагати у заявника документи, що засвідчують затвердження запасів, так як така особа повинна здійснити затвердження запасів у ДКЗ протягом трьох років після отримання спеціального дозволу.
Враховуючи викладене, Держгеонадра вважають, що суди попередніх інстанцій дійшли правильного висновку, що Держгеонадра прийняла наказ №08 від 9 січня 2018 року в частині надання ТОВ "Петро-Консалтінг" спеціального дозволу на користування надрами та надала на виконання цього наказу ТОВ "Петро-Консалтінг" спеціальний дозвіл №6255 від 21 лютого 2018 року виключно на підставі Протоколу ДКЗ від 2 листопада 2017 року №4152-ДСК, без протоколу про затвердження запасів, у відповідності до положень законодавства про надрокористування, зокрема підпункту 1 пункту 8 Порядку №615.
Від позивача відзиву або заперечень на касаційні скарги Заступника Генерального прокурора не надходило, що відповідно до статті 338 КАС України не перешкоджає касаційному перегляду справи.
Процесуальні дії у справі та клопотання учасників справи
Касаційна скарга надійшла до суду 1 листопада 2018 року.
Ухвалою Верховного Суду від 20 грудня 2018 року відкрито касаційне провадження у справі №826/6766/18, витребувано адміністративну справу та запропоновано сторонам надати відзив на касаційну скаргу.
Ухвалою Верховного Суду від 15 квітня 2020 року справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження за наявними матеріалами без повідомлення та виклику учасників справи колегією у складі трьох суддів з 16 квітня 2020 року.
З касаційною скаргою подано клопотання про участь в розгляді справи в судовому засіданні, в задоволенні якого було відмовлено ухвалою Верховного Суду від 15 квітня 2020 року.
Встановлені судами попередніх інстанцій обставини справи
Судами попередніх інстанцій на підставі наявних у матеріалах справи доказів встановлено, що наказом Держгеонадра від 9 січня 2018 року №08 відповідно до пункту 8 Порядку №615, у зв`язку із наявністю підстав для надання спеціальних дозволів на користування надрами та враховуючи пропозиції Комісії з питань надрокористування (протокол від 29 грудня 2017 року №19/2017) вирішено надати спеціальні дозволи на користування надрами згідно з додатками.
Так, відповідно до пункту 3 Додатку №1 до наказу згідно з підпунктом 1 пункту 8 Порядку №615, ТОВ "Петро-Консалтінг" надано спеціальний дозвіл на користування надрами - видобування літієвих руд Шевченківського родовища у Донецькій області строком на 20 років.
На виконання вказаного наказу 21 лютого 2018 року відповідач видав ТОВ "Петро-Консалтінг" спеціальний дозвіл на користування надрами №6255 на видобування літієвих руд Шевченківського родовища, яке знаходиться у Великоновосілківському районі Донецької області, строком на 20 років (далі - спеціальний дозвіл №6255 від 21 лютого 2018 року).
Також, судами встановлено, що прийняття оскаржуваного наказу надання спеціального дозволу обумовлено апробацією запасів літієвих руд Шевченківського родовища в ДКЗ України. При цьому, зазначена апробація запасів корисних копалин на підставі відповідного протоколу ДКЗ України від 2 листопада 2017 року стала результатом державної експертизи матеріалів геолого-економічної переоцінки запасів літієвих руд Шевченківського родовища, проведеної TOB "Петро-Консалтінг".
Так, 25 травня 2017 року між TOB "Петро-Консалтінг" та Казенним підприємством "Південукргеологія" укладено договір №7 на виконання науково-технічних послуг геолого-економічної переоцінки запасів та ресурсів Шевченківського родовища літію з метою їх апробації в ДЗК України.
На виконання цього договору погоджено та затверджено Технічне завдання на проведення геолого-економічної переоцінки запасів та ресурсів Шевченківського родовища літію з метою визначення доцільності його розробки в сучасних економічних умовах.
Відповідно до календарного плану робіт на створення науково-технічної продукції, який є додатком до технічного завдання, протягом 90 днів мали бути проведені наступні роботи: опрацювання геологічних матеріалів (35 днів), складання ТЕО постійних кондицій на розробку Шевченківського родовища літію (20 днів); написання звіту за результатами геолого-економічної переоцінки запасів Шевченківського родовища літію та передача його на розгляд в ДКЗ України з метою апробації запасів (20 днів); супровід розгляду звіту та апробація запасів і ресурсів Шевченківського родовища літію (15 днів). ТОВ "Петро-Консалтінг" сплатив погоджену сторонами договору вартість робіт у сумі 400 000,00 грн.
Виходячи зі змісту листа TOB "Петро-Консалтінг" від 21 червня 2017 року №01-06/02 до т.в.о. Голови Держгеонадра України Кирилюка О.В., відповідача проінформовано про проведення геолого-економічної переоцінки запасів та ресурсів Шевченківського родовища літію з метою подальшої апробації звіту в ДКЗ України.
У цьому ж листі TOB "Петро-Консалтінг" просило в Держгеонадра України дозвіл на отримання у користування в установленому порядку геологічної інформації у вигляді звіту (геологічний звіт від 1989 року) у повному обсязі.
Між ТОВ "Петро-Консалтінг", як замовником, та Державним геологічним підприємством "Державна Комісія з експертизи геологічних проектів та кошторисів "Геолекспертиза", як виконавцем, укладено договір №4026 про надання послуг від 3 серпня 2017 року, за результатом укладення якого для TOB "Петро-Консалтінг" надано послуги щодо експертизи вартості пакету геологічних матеріалів по Шевченківському родовищу літію, яке знаходиться у Великоновосілківському районі Донецької області.
У подальшому між Держгеонадрами України та TOB "Петро-Консалтінг" укладено договір купівлі-продажу права користування геологічною інформацією №90/11 від 29 серпня 2017 року.
Факт передачі права користування геологічною інформацією та оплати ТОВ "Петро-Консалтінг" отримання права користування геологічною інформацією підтверджується актом прийому- передачі геологічної інформації від 1 вересня 2017 року.
ТОВ "Петро-Консалтінг" звернулося до відповідача із заявою про реєстрацію роботи геолого-економічної оцінки запасів та ресурсів Шевченківського родовища літію від 26 вересня 2017 року (зареєстрована в Держгеонадра за вхідним №16415/02/10-17 від 29 вересня 2017 року), до якої надав наступні документи: 1) форма 3-гр (перелік об`єктів та досліджень з геологічного вивчення надр), зареєстровану в Держгеонадра України 22 вересня 2017 року, у 3 примірниках; 2) пояснювальна записка у 1 примірнику; 3) ситуаційний план у 1 примірнику; 4) договір купівлі-продажу права на користування геологічної інформації від 29 серпня 2017 року №90/11 в 1 примірнику; 5) акт прийому-передачі геологічної інформації від 1 вересня 2017 року до договору №90/11 від 29 серпня 2017 року; 6) угоду про конфіденційність №04-2610 від 21 липня 2017 року, укладена між TOB "Петро-Консалтінг" та Держгеонадра в 1 примірнику; 7) технічне завдання на проведення геолого-економічної переоцінки запасів та ресурсів Шевченківського родовища у 1 примірнику; 8) експертний висновок щодо доцільності розподілу раніше затверджених запасів літієвих руд Шевченківського родовища; 9) висновок Наукової ради з прогнозування ресурсів корисних копалин Держгеонадра України щодо геолого-економічної переоцінки запасів і ресурсів літію Шевченківського родовища в 1 примірнику.
ТОВ "Петро-Консалтінг" обґрунтувало доцільність виконання робіт з геолого-економічної переоцінки Шевченківського родовища в зазначеному вище Експертному висновку щодо доцільності розподілу раніше затверджених запасів літієвих руд Шевченківського родовища на окремі ділянки надрокористування, виконаного КП "Південукргеологія".
За дорученням Держгеонадра України Державне науково-виробниче підприємство "Державний інформаційний геологічний фонд України" у листі від 6 жовтня 2017 року №05/305-4033 повідомило ТОВ "Петро-Консалтінг", що подані реєстраційні документи на роботи та дослідження з геологічного вивчення надр зареєстровані Держгеонадра під державним реєстраційним номером №У-17-450/1.
На спільному засіданні представників НТР КП "Південукргеологія" та ТОВ "Петро-Консалтінг" з розгляду матеріалів звіту "Геолого-економічна переоцінка запасів та ресурсів Шевченківського родовища літію" за 2017 рік" затверджено протокол №14 від 24 жовтня 2017 року, в якому зроблено висновок, що результати геологорозвідувальних робіт та геолого-економічної оцінки запасів літієвих руд Шевченківського родовища свідчать про підготовленість родовища для подальшого промислового освоєння.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Оцінка висновків судів попередніх інстанції доводів учасників справи
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.
Згідно з положенням частини четвертої статті 328 КАС України підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.
Відповідно до частин першої, другої та третьої статті 242 КАС України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.
Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Крім того, стаття 2 та частина четверта статті 242 КАС України встановлюють, що судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, а саме бути справедливим та неупередженим, своєчасно вирішувати спір у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Зазначеним вимогам процесуального закону рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 5 червня 2018 року та постанова Київського апеляційного адміністративного суду від 4 вересня 2018 року відповідають не повністю, а вимоги касаційної скарги є обґрунтованими з огляду на наступне.
Як вбачається із змісту касаційної скарги, Заступник Генерального прокурора погоджується із висновками судів попередніх інстанцій, викладених в оскаржуваних судових рішеннях, про відсутність порушення прав, свобод чи інтересів ГО "Автомайдан Київ" оскаржуваним наказом та спеціальним дозволом та, відповідно, відмови у задоволенні позову, однак вважає зазначені рішення незаконним та необґрунтованими в частині посилання судів попередніх інстанцій на законність наказу Державної служби геології та надр України №08 від 9 січня 2018 року та спеціального дозволу №6255 від 21 лютого 2018 року.
Враховуючи зазначене та виходячи із меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 5 червня 2018 року та постанова Київського апеляційного адміністративного суду від 4 вересня 2018 року будуть переглядатися судом лише в частині висновків судів попередніх інстанцій щодо законності наказу Державної служби геології та надр України №08 від 9 січня 2018 року (в частині надання ТОВ "Петро-Консалтінг" спеціального дозволу на користування надрами Шевченківського родовища літієвих руд) та спеціального дозволу №6255 від 21 лютого 2018 року, виданого ТОВ "Петро-Консалтінг.
Згідно із статтею 2 Кодексу України про надра його завданням є регулювання гірничих відносин з метою забезпечення раціонального, комплексного використання надр для задоволення потреб у мінеральній сировині та інших потреб суспільного виробництва, охорони надр, гарантування при користуванні надрами безпеки людей, майна та навколишнього природного середовища, а також охорона прав і законних інтересів підприємств, установ, організацій та громадян.
Відповідно до статті 3 Кодексу України про надра гірничі відносини в Україні регулюються Конституцією України, Законом України "Про охорону навколишнього природного середовища", цим Кодексом та іншими актами законодавства України, що видаються відповідно до них.
Згідно із статтею 13 Кодексу України про надра користувачами надр (далі - надрокористувачі) можуть бути: підприємства, установи, організації, громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи.
Так, статтею 15 Кодексу України про надра встановлено, що надра надаються у постійне або тимчасове користування. Постійним визнається користування надрами без заздалегідь встановленого строку. Тимчасове користування надрами може бути короткостроковим (до 5 років) і довгостроковим (до 50 років). У разі необхідності строки тимчасового користування надрами може бути продовжено.
Перебіг строку користування надрами починається з дня одержання спеціального дозволу (ліцензії) на користування надрами, якщо в ньому не передбачено інше, а в разі укладення угоди про розподіл продукції - з дня, зазначеного в такій угоді.
Надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр. Право на користування надрами засвідчується актом про надання гірничого відводу (частина перша статті 19 Кодексу України про надра).
Відповідно до частини другої статті 16 Кодексу України про надра спеціальні дозволи на користування надрами надаються переможцям аукціонів, крім випадків, визначених Кабінетом Міністрів України, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, або Радою міністрів Автономної Республіки Крим щодо розробки родовищ корисних копалин місцевого значення та території Автономної Республіки Крим порядок проведення аукціонів с продажу спеціальних дозволів на користування надрами та порядок їх надання встановлюються Кабінетом Міністрів України.