ПОСТАНОВА
Іменем України
15 квітня 2020 року
м. Київ
справа №592/3813/17
адміністративне провадження №К/9901/44371/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Рибачука А.І.,
суддів: Стрелець Т.Г., Тацій Л.В.,
розглянувши у порядку попереднього розгляду за наявними у справі матеріалами у касаційній інстанції адміністративну справу № 592/3813/17
за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області (далі - ГУ ПФУ), Сумського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Сумської області (далі - Сумське ОУ ПФУ) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, провадження у якій відкрито
за касаційною скаргою Сумського ОУ ПФУ
на постанову Ковпаківського районного суду міста Суми від 05.07.2017, ухвалену у складі головуючого судді Чернобая О.І. та
ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 04.10.2017, постановлену у складі колегії суддів: головуючого судді Старосуда М.І., суддів Яковенка М.М., Лях О.П. -
ВСТАНОВИВ:
І. РУХ СПРАВИ
1. 06.04.2016 ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом, в якому, з урахуванням уточнених позовних вимог, просила:
визнати протиправними дії та відповідь ГУ ПФУ від 19.10.2016 про відмову у призначенні їй дострокової пенсії за віком відповідно до абзацу 6 пункту 3 Прикінцевих положень Закону України від 09.07.2003 № 1058-IV "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" (далі - Закон № 1058-IV);
зобов`язати ГУ ПФУ призначити їй дострокову пенсію за віком, як дружині військовослужбовця, який помер після звільнення із служби, але внаслідок захворювання пов`язаного з ліквідацією наслідків Чорнобильської катастрофи, що передбачено абзацом 6 пункту 3 Прикінцевих положень Закону № 1058-IV.
Позов ОСОБА_1 обґрунтувала тим, що маючи стаж роботи понад 20 років та користуючись правом, наданим положеннями абзацу 6 пункту 3 Прикінцевих положень Закону № 1058-IV, відповідно до яких дружини, якщо вони не взяли повторний шлюб, військовослужбовців, які померли (загинули) у період проходження військової служби (виконання службових обов`язків) чи після звільнення із служби, але внаслідок захворювання, пов`язаного з ліквідацією наслідків Чорнобильської катастрофи, мають право на призначення дострокової пенсії за віком після досягнення жінками - 50 років та за наявності страхового стажу не менше 20 років, вона звернулась до територіального пенсійного органу за призначенням їй дострокової пенсії, проте їй було протиправно відмовлено.
2. Ковпаківський районний суд м. Суми постановою від 05.07.2017, залишеною без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 04.10.2017, частково задовольнив позовні вимоги:
визнав протиправною відмову Сумського ОУ ПФУ у призначенні ОСОБА_1 дострокової пенсії за віком відповідно до абзацу 6 пункту 3 Прикінцевих положень Закону № 1058-IV;
зобов`язав Сумське ОУ ПФУ призначити ОСОБА_1 дострокову пенсію за віком відповідно до абзацу 6 пункту 3 Прикінцевих положень Закону № 1058-IV;
в задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до ГУ ПФУ - відмовив.
3. 30.10.2017 Сумське ОУ ПФУ звернулось до Вищого адміністративного суду України із касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову Ковпаківського районного суду міста Суми від 05.07.2017 та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 04.10.2017, ухвалити нове рішення - про відмову у задоволенні позовних вимог.
4. Вищий адміністративний суд України ухвалою від 01.11.2017 відкрив касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою та витребував матеріали справи.
5. 15.12.2017 розпочав роботу Верховний Суд і набрав чинності Закон України від 03.10.2017 "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів", яким Кодекс адміністративного судочинства України (далі - КАС України) викладено в новій редакції.
6. Пунктом 4 частини першої розділу VII Перехідних положень КАС України передбачено, що касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.
7. Провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи (частина третя статті 3 КАС України).
8. Розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 26.06.2019 №854/0/78-19 призначено повторний автоматизований розподіл цієї судової справи між суддями у зв`язку зі зміною спеціалізації та введенням до іншої палати судді-доповідача Гімона М.М. (рішення зборів суддів Верховного Суду в Касаційному адміністративному суді від 20.05.2019 №14), що унеможливлює його участь у розгляді даної справи.
9. Протоколом розподілу справи від 27.06.2019 визначено склад колегії суддів для розгляду даної справи: Рибачук А.І.- головуючий суддя, судді: Тацій Л.В., Стрелець Т.Г.
10. Ухвалою судді Верховного Суду від 01.07.2019 прийнято зазначену справу до провадження.
ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
11. У справі, яка розглядається суди встановили, що ОСОБА_1 має страховий стаж понад 20 років, вік більше 50 років та є вдовою учасника ліквідації аварії на Чорнобильській атомній електростанції (далі - ЧАЕС) ОСОБА_2, який помер ІНФОРМАЦІЯ_1 .
ОСОБА_2 мав статус учасника ліквідації аварії на ЧАЕС. В період проходження спеціальних зборів при військовій частині №32207 з 23.03.1987 по 14.05.1987 приймав участь у ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС в 30-кілометровій зоні та отримав дозу опромінення 15,79 рентген.
Згідно з витягом з протоколу засідання Військово-лікарської комісії Південного регіону по встановленню причинного зв`язку захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв у колишніх військовослужбовців від 24.03.2016 №126, захворювання ОСОБА_2 - злоякісне новоутворення бронхів та легенів, яке призвело до смерті, пов`язане з виконанням обов`язків військової служби з ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС.
У вересні 2016 року позивач звернулася до Сумського ОУ ПФУ із заявою про призначення достроково пенсії за віком на підставі абзацу 6 пункту 3 Прикінцевих положень Закону № 1058-IV як дружині військовослужбовця, який помер після звільнення зі служби, внаслідок захворювання, пов`язаного з ліквідацією наслідків Чорнобильської катастрофи.
Листом від 28.09.2016 №10711/05-20 Сумське ОУ ПФУ повідомило позивач про те, що рішенням від 17.09.2016 їй відмовлено у призначенні пенсії за віком відповідно до абзацу 6 пункту 3 Прикінцевих положень Закону № 1058-IV, оскільки померлий не належав до військовослужбовців, які померли (загинули) внаслідок виконання обов`язків військової служби з ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС.
У жовтні 2016 року позивач із такою ж заявою про призначення достроково пенсії за віком звернулася до ГУ ПФУ.
Листом від 19.10.2016 ГУ ПФУ також відмовило позивачу у призначені такої пенсії, оскільки її чоловік у період виконання робіт по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС не був військовослужбовцем, а також у зв`язку із відсутністю відомостей про те, що захворювання він отримав при виконанні службових обов`язків у період проходження навчальних зборів.
Не погоджуючись з такими діями Сумського ОУ ПФУ та ГУ ПФУ, ОСОБА_1 звернулась до суду з даним позовом.
ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
12. Частково задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновком якого погодився й суд апеляційної інстанції, виходив із того, що можливість призначення дострокової пенсії за віком, передбачена абзацом шостим пункту 3 Прикінцевих положень Закону № 1058-IV, зокрема, для дружини військовослужбовця, який помер після звільнення зі служби, але внаслідок захворювання, пов`язаного з ліквідацією наслідків Чорнобильської катастрофи (у разі, якщо вона не взяла повторний шлюб), не пов`язується з видом військової служби, тривалістю її проходження, військовим званням та посадою, а також часом, що сплинув після звільнення особи з військової служби. Відтак, оскільки ОСОБА_1 не брала повторний шлюб, є вдовою військовослужбовця, який помер внаслідок отриманого захворювання, пов`язаного з виконанням обов`язків військової служби з ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС, вона має право на зазначену дострокову пенсію, у зв`язку із тим, що її страховий стаж складає не поанд 20 років, а вік - більше 50 років.